Recenze: Zaostřeno na zločin – Vražedný autor

Dorazil jsem na místo činu. Všude je krev. Je na čase, abych vzal nástroj, který ze mne udělal jednoho z nejlepších detektivů v celém městě. Beru do ruky lupu a zahajuji pátrání, které mne krok za krokem, stopu za stopou, přivede do cíle. Nenápadně pak odhalím pachatele.

A tak je tu detektivka, která staví hráče do hlavní role. Budou vyšetřovat a během jedné hodiny se doberou ke konci. Snad úspěšně. Je tu nová řada karetních pátrání po pachatelích, která dostala do vínku název Zaostřeno na zločin. Nám se dostal do rukou příběh s titulem Vražedný autor, jehož autorem je Stéphane Anquetil. A do češtiny vedou stopy téhle krabičky zásluhou firmy ADC Blackfire.

Všechny stopy i místo činu se ukrývá v malé krabičce vhodné tak akorát pro pětapadesát karet, které budete k celému luštění záhady potřebovat. V balíčku jsou seřazené karty, z nichž první hráče uvede do příběhu a současně slouží jako návod k sestavení první scény. Ta před hráči rozestře několik karet v řadě a nabídne tak pohled na prostředí, kde se vyšetřovaný zločin odehrál. Zbytek karet zůstane ležet na straně a tvoří hromádku vodítek.

Partie probíhá bez jakýchkoliv tahů nebo nějakého řízení prostě tak, že hráči postupně následují vodítka. Ta je ze scény mohou přivést na stopu, ale také zcela jinam, ačkoliv karty vždy nějak souvisí s případem a případně rozšiřují vyprávění a celý příběh. Hráči mohou otočit libovolnou stopu, která často zmíní nějaké číslo v černém rámečku a tím detektivům odemkne nové vodítko.

Ale dostupné nejsou zdaleka všechny předměty a karty, protože některé prezentují podmínku, kterou je třeba nejdříve splnit. Hráči se odhalováním karet dostanou k novým informacím, ale mohou si tak odemknout klidně i doplňkovou scénu.

Postupně všichni jako tým objevují příběh a rozkrývají všechny záhady, byť jsou sebevíc zamotané. Snaží se při tom odpovědět co nejrychleji na klasické otázky – kdo je pachatel, jaký měl motiv a k tomu hledají identitu vražedné zbraně. To všechno je třeba vydedukovat a žádná odpověď tu není naservírovaná černá na bílém.

Detektivové se opravdu musí snažit a nedostanou nic zadarmo. Je pak pouze na nich, jestli se v tu chvíli rozhodnou ukončit a nechají se zlákat bonusovými body za rychlé dokončení. Nebo se budou dále věnovat objevování zbývajících kliček příběhu, aby zjistili opravdu všechno. I tyto informace se jim totiž mohou hodit, protože součástí uzavření příběhu je hodnocení, kde na hráče čeká kontrola a dotazník.

Právě to rozhodnutí, jestli se spokojit se základními odpověďmi a natáhnout se po bonusových bodech nebo raději neriskovat a pořádně prozkoumat vše okolo vyšetřovaného zločinu dává hráčům příjemný pocit volnosti. Jinak jsou totiž svázaní kartami, ačkoliv ve skutečnosti mohou jednotlivá vodítka odhalovat v pořadí, jak jim to vyhovuje.

A v téhle hře se podíváte na večírek, který vám zase dá pořádně zabrat. Samotné mechanismy vám ale přejdou do krve velmi rychle a nebudete mít problém se plně soustředit na samotné vyšetřování, což je ideální situace. Navíc i nový příběh je opravdu povedený, vše dává smysl a je logické. Pokud si tedy libujete v dedukci, pak je krabička Zaostřeno na zločin: Vražedný autor pro vás velmi dobrou volbou.

Recenze: Le Havre – loďařův splněný sen