Recenze: Země město – elektronická hra

Světla blikají, jako byste byli ve studiu. Cítíte se být pod tlakem, dlaně se vám potí a nervozitou ze sebe nedokážete dostat ani hlásku. Připadáte si prostě tak, jako byste měli odpovídat na poslední otázku v soutěži Chcete být milionářem, ale při tom je to jen další úkol ve hře.

O rychlosti odpovídání budete muset přesvědčit své soupeře a ani na chvíli nezaváhat, pokud se rozhodnete hrát Země město v nové podobě elektronické hry. Novinku na letošní vánoční trh přináší firma Epee, respektive distributor Cool Games. Jedná se při tom o vylepšenou verzi starší stejnojmenné hry.

Krabice je velká a výrazná. Co je ale ještě zajímavější je fakt, že po prvním vybalení ji už prakticky nebudete potřebovat. Celá hra se totiž ukrývá v jedné plastové jednotce se šesticí tlačítek, platformou uprostřed a přihrádkou vespod. Právě tam hráči uschovají kruhové karty zadání, které jsou ale na začátku uložené v pytlíku uvnitř krabice spolu s pravidly.

V rámci přípravy stačí pouze vložit do jednotky tři baterie AA typu a zamíchat zmiňovaný balíček kulatých karet. Ty hráči připraví stranou a přepnou zapínací tlačítko do polohy ON. Každý si pak především vybere barvu a sedne si tak, aby měl ničím nerušený přístup k červenému tlačítku pod štítkem této barvy.

Nyní už může začít souboj s vymýšlením slov, který vždy jeden z hráčů zahájí tím, že vezme horní kartu z balíčku zadání, přečte její text a položí ji do středu jednotky. Ta s pomocí čidla na světlo zareaguje a český hlas po krátkém odpočtu oznámí, jaké písmeno budou muset hráči zkombinovat s tématem.

Všichni v tu chvíli mají za úkol co nejrychleji vymyslet takové slovo, a pak rychle stisknout tlačítko pod svojí barvou. Protože souboje jsou obvykle opravdu rychlé a těsné, není třeba, aby se hráči sami snažili zjistit, kdo byl první. Magická krabička to zjistí za ně a rozsvítí barvu toho hráče, který ve skutečnosti zareagoval jako první.

Jenže stiskem tlačítka nic nekončí, ale naopak začíná. Hráč má od chvíle, kdy uvidí kolem středového kruhu lemování svojí barvy, pouze několik vteřin, aby řekl svoji vymyšlenou odpověď. Ta samozřejmě musí začínat na ohlášené písmeno, což už nekontroluje jednotka, ale jeho soupeři.

Stejně tak společně všichni posuzují, jestli hráč stihl odpovědět na téma v časovém limitu. Pokud ano, získá za odměnu kartu zadání. Pokud odpovědět nestihne nebo vysloví svoji myšlenku pozdě, pak kartu nezíská a partie pokračuje novým tématem a novým hlasováním. Hráči tak pokračují v souboji o všechny karty zadání a po jejich odehrání sečtou, kdo má více získaných bodů. A tento hráč vítězí.

Země město je hra, kterou jsme všichni už někdy zkoušeli. Většinou nám k tomu stačil jen papír a chvilka ticha, kdy si jeden hráč v duchu přeříkával abecedu od libovolně zvoleného místa a druhý zakřičel v některou chvíli stop. Tohle ale nově nikdo nemusí dělat, protože písmenko za účastníky může zvolit tato chytrá elektronická jednotka, která mluví česky.

Velkým plusem krabičky je ale sada témat, které daleko přesahují titulní zemi a město a prověří slovní zásobu a rychlost zúčastněných. Oproti klasice ale neodpovídají všichni hráči na všechna zadání, ale nejdříve vždy změří síly v rychlosti.

Je dobře, že autoři mysleli na vypočítavost hráčů. Nikomu se nevyplatí zmáčknout tlačítko co nejrychleji, když ještě nemá nic vymyšleného. Na odpověď je pouze kratičké časové okno, ve kterém už se nic vykouzlit nedá. Proto je dobře, že jednotka hráčům také odpočítává a opakuje zadání a čeká celých patnáct vteřin, jestli se někomu podaří odpovědět nebo ne. A pokud se vůbec nikdo neozve, pak vylosuje nové písmeno, což je výborný detail, který zlepšuje znatelně dojem.

Kola jsou krásně rychlá. Vše odsýpá tak, jak by u takovéto jednoduché hry mělo. A všichni účastníci, ať už děti nebo dospělí, se u toho baví. A s ohledem na čas není až tak podstatné, kolik účastníků se potká, protože karet je vždy stejný počet. Naopak čím vyšší počet soupeřů, tím je větší konkurence při mačkání tlačítek.

Karet je dost, aby bylo jejich pořadí pokaždé jiné. Jsou tu ale i témata jako spisovatel / básník, sport nebo pravěké zvíře. Jsou originální, ale nemusí sednout úplně každému. Trochu překvapí třeba dopravní značky nebo vše z vesmíru, kde prostě některá písmena budete plnit hodně těžko. Jejich seznam ale vzhledem k počtu (30 kusů) je rozumný a zajímavý.

Tlačítka a všechno kolem nich funguje dobře. Zvuk není zbytečně hlasitý, při tom je zřetelný a nehrozí nějaké omyly. Kolem středu běhají světelné efekty, které jsou nenásilné, ale především světýlka ukáží barvu vítěze v souboji rychlosti. A tak jedinou výtkou k celému zpracování je to, že pro zvednutí položené karty ze středu musíte vynaložit zbytečně moc úsilí. Není zde žádná prohlubenina, která by to usnadnila, takže se snažíte kartu lovit nehtem a často to nejde.

Země město jako elektronická hra je příjemným překvapením. Jde ve šlépějích klasiky, jejíž si vzala jméno, ale dělá to trochu jinak. A to tak, že to stačí na to, aby její místo na vaší poličce bylo opodstatněné. Spousta klasických, ale i zajímavých tematických okruhů, opravdu náhodné losování písmen, a ještě souboj o to, kdo je nejrychlejší. To vše v pěkně skladném balení potěší, takže Země město se díky tomu řadí mezi vánoční favority pro ty, kdo mají rádi slovní hry.

Recenze: Země město – elektronická hra
Země město má jako elektronická hra těžkou startovní pozici, protože většina takových her vzbuzuje nedůvěru. Tu ale naštěstí brzy překonáte, když zkusíte v prvním kolem být rychlejší než ostatní. Hráči totiž dostanou nejdříve téma předepsané kartou a poté náhodně vylosované písmeno řečené cizím hlasem z jednotky. Pak už je to jen o rychlosti a tom, kdo jako první dokáže vymyslet správnou odpověď. Právě proto jsou po stranách středového panelu červená tlačítka, kterými se může ten nejrychlejší přihlásit o možnost odpovídat. Země město je hra obohacená o elektronickou vychytávku, která dává smysl.
+ šikovně řešené balení
+ témata
+ hra o reakcích