Recenze: Zombie Tsunami – trochu jiná přírodní katastrofa

zombie-tsunami-01

Když mě kousli, myslel jsem si, že je konec. Jenže život v nemrtvé kůži není zdaleka tak špatný, jak by se mohlo na první lidský pohled zdát. Sice si moc nezasportujete a na výlet se můžete vydat tak maximálně na hřbitov, ale i tak najdete snadno svůj smysl. Mně se to povedlo. Postavil jsem se do čela nemrtvého povstání a chci své rozpadající se přátele vést k vítězství proti lidskému útisku.

A podobnou šancí by neměli pohrdnout ani hráči, kteří otevřou menší krabici s názvem Zombie Tsunami. Jedná se o novinku, která přichází na pulty obchodů v produkci společnosti Lucky Duck Games, kteří si pro nás připravují také vynikající hru Chronicles of Crime. Z jejich kuchyně připravujeme recenzi také na hru Vikings Gone Wild. Ale zpět k dnešní hlavní hvězdě, za jejímž vznikem stojí podepsaná dvojice Jeremie Torton a Vincent Vergonjeanne. O ilustrace se postarali Mateusz Komada a Matthieu Malot. Hra si prošla kampaní na serveru Kickstarter, kde nasbírala podporu od 1663 hráčů.

Aby se na hráče vyhrnuli všichni ti nemrtví, musí nejdřív fialovou krabici otevřít a odolat tak náporu zelených příšer na víku. Pak už mohou vytáhnout ven rozkládací protáhlý plán se silnicí a šesti pozicemi pro karty. Ty zatím zůstanou prázdné, pouze vedle nich hráči připraví balíček ulice, který se skládá z náhodně vybraných karet a také karty autobusu a letadla. Do řady nad ně pak rozloží hráči karty obchodu – dvě permanentní a k nim pak nabídku (o tři karty více, než je hráčů) ze zamíchaného balíčku. Každý z hráčů dostane do začátku sadu tří volebních žetonů různých barev. Zbytek komponent, tedy žetony, zlaťáky i kostičky zombíků začínají partii stranou.

zombie-tsunami-10

Na začátku každého kola dostanou hráči novou kartu bonusu ze zamíchané sady a k ní také svoje první dva zombíky. Ti vytvoří jejich hordu. Pak mezi sebou zvolí spoluhráče, který bude odhalovat jednu kartu ulice za druhou. Každou musí hráči ihned po vyložení vyhodnotit. Jejich nemrtví se tak budou muset potýkat s různými nástrahami na cestě – propastmi, překážkami nebo sbírat různé ležící předměty pro své majitele.

S většinou potíží se hráči vypořádají tak, že hodí kompletní sadou svých zombie kostiček a podívají se, kolik z nich po dopadu zobrazuje prázdnou stranu a kolik má viditelnou hlavu zelené příšery. Někdy počet symbolů určí ztráty, jindy naopak pomůže hráčům překonat nějakou překážku. Aby ale třeba nemrtví odtlačili letadlo, potřebují dát dohromady do nejvíce sil. Proto hráči nyní mohou vytvářet dočasné aliance tajnou volbou barevných kamenů. Členové týmů, kterým se odstranění nástrahy nepodaří, ztratí po dvou zombících z hordy.

Na své pouti mohou ale stejně tak hráči najít nějaké nové posily do svých řad, zajmout civilistu nebo najít blyštící se zlatou minci. Rivalové tak vyhodnocují jednu na cestě kartu po druhé. Mezi konkrétními fázemi dostanou také příležitost nakoupit z obchodu některou z karet v nabídce, pokud mají v zásobě dostatečný obnos mincí.

zombie-tsunami-03

Pokud na konci kola dokáže hráč splnit podmínku svojí tajné bonusové karty, dostane další odměnu. Poté vše pokračuje dalším kolem, s novým příjmem zombií, novými kartami silnice a obměněnou nabídkou obchodu. Po odehrání třetího kola je partie u konce. Všichni nastřádaní civilisté, o které hráči nepřišli v důsledku bomby hozené soupeřem, se nyní přetransformují do zombií. Ten, kdo má nejvíc nemrtvých ve svých řadách, se stává vítězem partie.

Zombie Tsunami je takovým mixem mezi počítačovou a deskovou hrou. Alespoň tedy, pokud jde o pocit z hraní. Je krásně jednoduchá a opravdu legrační. Přináší takovou tu lehkost a pohodovou atmosféru hopsaček, ale při tom zachovává výrazný vliv náhody. Házení malými kostičkami je zajímavé samo o sobě, ale samozřejmě je také o štěstí.

Hra klade velký důraz na konflikt mezi hráči, vyjednávání a podrážení dohodnutých podmínek. Všechno je tu podporováno opravdu výrazně, protože bez pořádného rýpání do soupeřů nemáte výhru ve vlastních rukou.

zombie-tsunami-07

Je naprosto zásadní, aby se u hry sešlo co nejvíce soupeřů. Tím více je totiž prostoru k dojednávání dohod a také k útočení. Právě s maximálními šesti umí Zombie Tsunami opravdu zazářit. Pobaví naštěstí i v nižších počtech, ale jakmile zakusíte chaos v maximu, budete jej vyžadovat. Herní doba pak je příjemně fillerovo-pártyová a pohybuje se kolem třiceti minut.

Hráči nakonec jsou alespoň z části zodpovědní sami za svůj výkon. Svoje snažení by měli uzpůsobit kartě tajného bonusu, kterou mají v ruce, protože právě ona přináší důležité zisky.

zombie-tsunami-12

Nejlepší na hře je ale atmosféra budování hordy zombií. To téma a představa, že s neustále rostoucí skupinkou postupujete vpřed, prostě v téhle krabici funguje.

Pokud by vás ale omrzela základní hra, která nenabízí zase takovou variabilitu karet ulice, aby se vám nezačaly už v druhé partii opakovat, pak pro vás máme dobrou zprávu. Součástí základního boxu je také rozšíření Zombird, které do hry přidává ještě více chaosu. Hráči mají v ruce nové typy karet, které mohou hrát, když se jim zachce. To jim přidává novou úroveň kontroly nad výsledkem konkrétní situace, ale stejně tak přidává moment překvapení do celého průběhu.

zombie-tsunami-16

Zombie Tsunami je bláznivým příběhem o partě zombíků, kteří hledají další kamarády, aby vytvořili armádu. Prochází světem po apokalypse, hledají přeživší lidi a musí se vypořádat s nástrahami soupeřících klanů. Zombie Tsunami je hra nabitá atmosférou a patří mezi špičku party žebříčku, například vedle skvělého King of Tokyo.

AutorJeremie Torton, Vincent Vergonjeanne
IlustraceMateusz Komada, Katarzyna Kosobucka
VydavatelLucky Duck Games, MS Edizioni
Počet hráčů3 - 6
Herní doba35
KategorieBluffing, Card Game, Deduction, Negotiation, Party Game, Video Game Theme, Zombies
MechanismyDice Rolling, Push Your Luck, Take That, Team-Based Game, Voting
RozšířeníZombie Tsunami: Promo card 1
RodinaCreatures: Zombies

Zombie Tsunami je vynikající party hrou. Pokud přistoupíte na toto pravidlo, dostanete tématickou a zábavnou hru, která si nebere servítky. Dává totiž hráčům prostor, jak se pořádně poprat. V jednotlivých tazích mohou vznikat křehká spojenectví, která nejsou vůbec závazná, a z toho plyne ta opravdová zábava. Hráči na sebe mohou útočit, ale jejich úspěch je nakonec určený hodem malými kostičkami. Ty přibývají a ubývají, jak zombie nepřekonají některé nástrahy světa a z toho plyne skvělá atmosféra. Zombie Tsunami je sice lehkovážnou hrou, ale právě proto ji její cílové publikum ocení.

+ výtečně zpracované téma
+ herní lehkost
+ atmosféra