Rozhovor s Pavlem Vaňkem o jeho papírové hře Polis

Polis je strategie, ve které si stavíte svoje vlastní město a snažíte se obsadit a porazit všechny své soupeře. Nejzajímavější a nejneobyčejnější je však na této hře její zpracování, jak se můžete přesvědčit nejen z okolních obrázků, ale také z naší recenze Polis.

A protože nás herní princip zaujal, rozhodli jsme se trochu vyzpovídat autora hry, Pavla Vaňka, kterému teď dáváme slovo:

Jak jste se dostal k rozhodnutí vytvořit vlastní deskovou hru?

Vytvořit „skutečnou“ deskovou hru jsem chtěl už od dětství. Vyráběl jsem si různé kopie her. Kreslil figurky, které jsem si černobíle kopíroval. Vybarvoval je pastelkou a budoval z nich armády (skřetů a elfů), které pak spolu válčily mezi modely budov a stromů. Na vysoké jsem se rozhodl, že zkusím udělat nějakou hru tak, aby se dala případně i vydat.

Proč jste si vybral právě strategickou hru o dobývání měst?

Ve hrách, ať deskových nebo počítačových nejraději něco buduji. Když je to spojeno i s bojem, tím lépe. Budování a dobíjení města – málo co mi připadá zajímavější.

A proč zrovna název Polis? Má to nějaký důvod?

Název vychází z filosofie (Platon), kde výraz polis znamená osadu nebo město.

Kde jste bral inspiraci při její tvorbě? V dalších deskových hrách?

Polis jsem tvořil jako syntézu hry o budování města a hry soubojové. Hry které jsem v té době znal v sobě obsahovaly vždy jen jednu z těchto složek. Pochopitelně mě jiné deskové hry ovlivnily. Inspiraci jsem čerpal například z mých oblíbených Osadníků z Katanu nebo staršího Talismanu.

Jak probíhal vývoj a jak složité bylo samotné vydání hry?

Vývoj hry trval poměrně dlouho, zejména protože jsem zpracovával jak myšlenku a pravidla, tak i ilustrace, grafiku a sazbu.

Ono vydání, tak jak ho máte na mysli, vlastně neproběhlo. Hra je v digitální podobě v mém PC a každá kopie je vytištěna, případně kompletována, samostatně. Hra se tiskne na digitálním barevném stroji, a formátu A3.

S prosbou o pomoc s vydáním jsme obeslaly řadu velkých i malých vydavatelství. Ale zatím bezúspěšně.

Je zřejmé, že papírové provedení jste zvolil z důvodu nákladů. Přesto má hra opravdu vysokou prodejní cenu. V čem leží ten „zakopaný pes“?

Ano, papír byl volen pro nižší výrobní náklady. Zároveň nám umožnil hru tisknout i po jednotlivých kusech. „Zakopaný pes“ je právě v tom, že se hry tisknou samostatně na digitálu, kde jsou vysoké náklady. Při vydání ve větším množství ofsetem by cena mohla klesnout třeba o 70%. To by ale vyžadovalo kapitál, který zatím nemáme. Náklady ale nebyli jediným důvodem pro papír. Na většině her mě vždy vadilo nedůstojné až nehezké provedení hracích kamenů a dalších podobných komponentů, mezi něž patří i budovy. Tím snížená estetika pak ubírá na zážitku ze hry. Papírové modely měly být levnější než třeba plastové odlitky a hezčí než laciné dřevěné hranolky.

V recenzi jsme chválili snahu o minimalizaci vlivu náhody. Jedná se o vedlejší produkt vývoje nebo to byl od začátku Váš záměr?

Určitě jsem od začátku chtěl, aby ve hře byla náhoda vyvážená se strategickým plánováním. Měl jsem pocit, že se to celkem podařilo. Jsem rád, že i Vy máte stejný názor.

Nejzajímavější na Polis je samotné stavění města, které u nás převažovalo nad bojovou částí hry. Měl jste pro tuto část ještě nějaké další nápady, které se nedostaly do finální verze?

Mám v „šuplíku“ rozšíření, které by do hry přidalo dva další hráče. Pak, jak bývá zvykem, nějaké karty a budovy. A samozřejmě některé nápady, které jsem do stávající verze nezařadil.

A kterou součást hry máte rád vy?

Mám rád obě (stavění trochu víc).

Při hře nás zdržovala neustálá nutnost přepočítávání karet a také špatný přehled o počtu cechů. Co si o těchto nedostatcích myslíte vy? A plánujete nějaké řešení pro budoucí verzi hry?

Přiznám se, že mě osobně to nikdy jako závažný nedostatek nepřipadalo. A ani při testování to nikdo nevyhodnotil jako velký problém. Je pravda, že jsme řešili jiné nedokonalosti. A já jako autor na hru nahlížím jinýma očima než ostatní. Zařazení počítadla cechů nebo jiného mechanizmu do další verze nebude problém.

Můžete se s námi podělit o nějaký zajímavý nebo humorný příběh z testování či přípravy hry?

Jeden z mladších hráčů si mi během své první hry postěžoval, že si myslel, že bude hra o policii, když se jmenuje „Polis“ (z ang. police – policie).

Hrajete deskové hry ve volném čase?

V současné době mnohem méně než dříve a výrazně méně, než bych chtěl. Nejčastěji teď hraji se svou tříletou dcerou Krtečkovské Člověče nezlob se 🙂

Jaké jsou vaše nejoblíbenější?

Mezi mé nejoblíbenější patří Osadníci z Katanu, Carcassonne a Talisman.

Plánujete vydání nějaké další hry?

Mám v různých fázích tvorby rozpracováno několik dalších her. Například vojenskou s obsazováním zdrojů a vytlačováním nepřítele pro 6 hráčů. Nebo soubojovou s jednoduchým a rychlým bojem rovněž pro 6 hráčů.

Děkujeme za Váš čas.
Tým serveru DeskoveHry.com

Rozhovor s Pavlem Vaňkem o jeho papírové hře Polis
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Recenze: Zen Garden – meditační desková hra