Recenze: Air King – vládce vzdušného prostoru

Air King - balení

Povolání leteckého dispečera je náročná práce, ve které nesmíte ani na chvilku zaváhat. Každé vaše slovo může být rozdílem mezi životem a smrtí stovek pasažérů na palubách letadla. Už to samo by některé lidi vystresovalo tak, že by na kontrolní věž nikdy raději ani nevystoupali. Přesto se najdou odvážní muži a ženy, kteří tuto činnost vykonávají a bezpečně navádí na přistání desítky letadel denně.

Jak bláznivě potom může znít myšlenka, že by měli mít ještě každý svoji tajnou misi – přistát co nejdříve s konkrétním letadlem. Současně ale musíte zajistit bezpečnost všech, protože jediný omyl znamená konec snažení a pravděpodobně i vězení. Závody v navádění kovových ptáků? To přece může dělat jen blázen! Vítejte ve společnosti těchto šílenců v karetní hře Air King.

Ta je posledním malým dílkem ze stáje společnosti Brain Games pro rok 2012. Všechny ostatní jste už měli u nás možnost okusit: Food Chain (recenze), Construction Zone (recenze) a čerstvě také Central Market (recenze). Autorem Air King je designér Oliver Sihiveer (Construction Zone) a jeho myšlenky ozdobil grafikou Gints Rudzitis.

Air King - připravená hra

Celá hra se ukrývá v malinké krabičce vyrobené z překvapivě tuhého kartonu. Přitom se ale svými rozměry vejde do větší kapsy. To už se nedá říct o rozehrané hře, která vyžaduje trochu víc prostoru, ale k tomu se dostaneme za chvilku.

Teď bychom si především mohli říct, co se ukrývá pod kresleným obrázkem řídícího centra, nad kterým právě přelétá letadlo. Uvnitř je tak málo místa, že zde může sotva těch 54 karet dýchat. A přesto se s nimi tam mačkají ještě pravidla hry na rozkládacím čtvercovém listu.

Všechny karty mají na zadní straně stejný vzor a liší se pouze barvou. Podle ní rozeznáte hned tři druhy. Největší je balíček fialový obsahující karty událostí a pohybu s velkým obrázkem a občas nějakou tou směrovou šipkou. Menší balíček šedých karet je společným majetkem všech hráčů a obsahuje vše nezbytné – desítku letadel, dvě letiště a také přistávací plochy.

Air King - připravená hra

Poslední hromádka se světle hnědým pozadím představuje úkoly. Na její čelní straně nenajdete nic jiného, než čtveřici čísel. Každé z nich odpovídá i barvou jednomu z letadel, které se budou snažit doletět co nejrychleji z jednoho letiště na druhé.

Na začátku partie musíte nejdříve vytvořit letový prostor. To znamená, že na každou stranu stolu položíte jedno letiště (A nebo B) a mezi nimi necháte prostor přesně na pět karet. První z této pětice u každého letiště bude přistávací plocha, zbývající tři pak zůstanou prázdné a volné pro letový provoz. Teprve za letiště rozložíte samotné okřídlené stroje – na jednu stranu přijdou čísla jedna až pět, na druhou pak zbývající pětice od šestky do desítky.

Každý z hráčů si teď vybere jednu náhodnou kartu s úkolem. Ta mu řekne přesně, která letadla má převést v pořádku na druhou stranu a je tajná, takže ji nesmí ukazovat nikomu jinému. Před sebe si každý položí také jednu kartu technické závady a ze zamíchaného balíčku dostanou hráči do začátku také jednu akční kartu události. Tu jedinou si vezmou do ruky a začít hrát.

Air King - rozehraná hra

Protivníci se na tahu střídají. Na začátku si nejdříve doberete jednu akční kartu z hromádky a přidáte si ji do ruky. V druhé části tahu pak máte v rukávu dva pohyby pro letadla. Můžete je rozdělit libovolně mezi všechna na ploše. U těch, které ještě stojí na zemi za letištěm, ale musíte nejdříve nažhavit motory a odstartovat. To stojí jeden pohyb a znamená, že kartu letadla položíte vedle obrázku letiště na odletovou zónu.

Později ale už budete pohybovat samotnými letadly ve vzduchu. Svoje dva pohyby musíte vždy využít a je pouze na vás, jestli je rozdělíte nebo všechny věnujete jednomu stroji. V průběhu pohybu můžete kdykoliv použít až dvě karty z ruky, které vám mohou přinést další pohyb, ale i nepoznané možnosti, jak ovlivnit průběh cestování pasažérů na palubě.

Letadla se mohou pohybovat nejen dopředu, ale také do stran. To je důležité, protože dva proti sobě letící stroje se mohou vyhnout pouze takto. Stejně tak se ale můžete na trase mezi letišti přejíždět a objíždět. Záleží jen na vůli samotných hráčů, kudy letadla povedou. Správná letadla neumí couvat a stejně to je i v této hře. Pohyb je tedy možný pouze vpřed.

Air King - rozehraná hra

Každý z hráčů musí na konci kola dodržovat limit čtyř karet. Tím vás hra nutí neustále používat speciální akce, které dodávají partii ten správný říz. Kromě šikmého pohybu nebo posunutí navíc k standardním dvěma krokům přináší možnosti jak blokovat nepřátelská letadla nebo jim postavit do cesty třeba bouřku, kterou musí obletět. Jedno letadlo dokonce můžete poslat s technickými problémy zpět na letiště, odkud startovalo.

Ale i přistání má svoje pevně daná pravidla. Hráči musí navést letadlo přímo na přistávací dráhu a teprve z ní se mohou dalším pohybem přesunout do cíle. Všichni se snaží o jedinou věc. Splnit svůj úkol. K tomu je třeba doletět se čtveřicí letadel, jejichž čísla máte na kartě úkolu, na druhé letiště. Jakmile dosedne poslední z nich a vy se dostanete k tahu, můžete ohlásit vítězství.

Air King představuje zajímavou karetní hru, která vyniká tématem. Jeho zpracování se podařilo na jedničku a hráči si připadají, že opravdu řídí dopravu. Všechny karty atmosféru podporují a herní mechanismy do sebe jednoduše zapadají.

Air King - rozehraná hra

Nejdůležitější v celé partii jsou tajné úkoly. Nikdo z hráčů neví, která čtveřice letadel zajímá zrovna vás. Každý z desítky strojů se na úkolech vyskytuje několikrát, proto se můžete třeba se soupeři na některých shodnout. Přitom se ale v každém tahu dá napětí krájet, protože hráči se budou snažit klamat a budou posouvat i ostatní letadla. Je důležité udržet v tajnosti, o které vám ve skutečnosti jde, protože pak se na něj mohou ostatní sesypat a váš stroj čeká katastrofa.

Právě v náhodném rozložení úkolů ale vstupuje do hry náhoda, která může pomoci některým hráčům. Letadla, která má na svých kartách více hráčů, mají větší šanci se rychle dostat do cíle. Pak může být v nevýhodě hráč, který má letadla jiná než ostatní.

Ke kartě technických problémů bychom měli jednu připomínku. Z hlediska atmosféry příliš dobře nepůsobí fakt, že můžete letadlo vrátit zpět i v případě, kdy už téměř přistává na cílovém letišti. V našich hrách jsme zavedli pravidlo, že je možné letadlo vrátit jen do chvíle, kdy ještě nepřekročilo polovinu svého úseku. Naopak můžete využít kartu problémů na urychlení přistání (letadlo se závadou dostane přednost) a skočit s ním do cíle v případě, že ji použijete později. Otevírá to nové taktické možnosti a nijak to hru nenarušuje, protože každý z účastníků má tuto kartu pouze jednu.

Air King - karty

Ale měli bychom se vrátit především k možnostem sabotáže, které Air King hráčům poskytuje. Protivníci si mohou neustále házet klacky pod nohy. Jenže to není tak úplně jednoduché a ani se na ostatní nemůžete zlobit, protože vlastnictví letadel tu neexistuje. Všichni pohybují vším a z toho vzniká spousta zajímavých situací.

Je škoda, že u takto jednoduché hry se opět nepodařilo zpracovat pravidla na sto procent. Některé detaily musíte vyčítat mezi řádky, chybí více příkladů a celý text je zbytečně skoupý na slovo. Mnohé věci tak zůstanou nevyřčené, což je možná trochu škoda. Naštěstí se nejedná o žádné zásadní otázky, takže je hra bez problémů hratelná.

U provedení ještě chvilku zůstaneme. Pozadí karet úkolů a letadel je v umělém osvětlení těžce rozeznatelné (šedá versus světle hnědá), což ale naštěstí nemá na hratelnost žádný vliv. Celkově můžeme ohodnotit grafiku jako podařenou, ačkoliv by všechny hráče určitě potěšilo více obměn ilustrací. Třeba desítka letadel mohla být každá alespoň trochu jiná.

Air King - karty

Hra ukáže svoje kvality v průběhu půlhodiny v partii dvou, tří i čtyř protivníků. Tajemství je vždy stejné a počet letadel též. Jen těch neštěstí vás potká ve dvou méně. To ale nesnižuje zábavnost partie i v nejnižším počtu.

Pokud odhlédneme od drobných zaškobrtnutí ve zpracování, pak je Air King opravdu podařenou a zábavnou hrou. Tajné úkoly, přelétající letadla a nekompromisní akční karty plné záškodnictví. Napínavý až do konce – takový je svět leteckých dispečerů a může být i ten váš, alespoň u karetní hry.

AutorOliver Sihiveer
IlustraceGints Rudzītis
VydavatelBrain Games, G3
KategorieAviation / Flight, Bluffing, Card Game
MechanismyGrid Movement, Hand Management
Alternativní názvyNa Radarze

Air King vás jako hráče zve do židle leteckého dispečera, který bude navádět letadlo z jednoho letiště na druhé. Každý z vás ale bude mít současně tajné úkoly, které čtyři stroje potřebuje převést, aby byl tím nejúspěšnějším a vítězem partie. Hráči mohou kromě klasického pohybu používat i záludné způsoby, jak bránit protivníkům v postupu. Nejdůležitější je ale samotný pohyb letounů, které nejdříve musí vzlétnout a přistávat mohou pouze přes dráhu před každým letištěm. Hra je rychlá a jednoduchá, což je její největší výhodou. Pravidla se naučíte z nepříliš dobře zvládnutých pravidel. Výbornou atmosféru a pocit kontrolora provozu kazí pouze možnost vrátit letadlo i těsně před přistáním. Air King je moc pěknou a podařenou karetní hrou, která je krásně přenosná a rádi si ji s sebou vezmete na cesty.

+ jednoduchá karetní hra
+ pocit leteckého dispečera
+ rychlá herní doba