Recenze: Neanderthal Lovci mamutů – původ lidstva v praxi

neanderthal-01

Rozjímání nad životem, jeho vznikem, cestou a směřováním si pro nás připravil autor Phil Eklund (High Frontier, Bios Megafauna) ve své hře Neanderthal s podtitulem Lovci mamutů. Hra vyšla původně pod hlavičkou společnosti Sierra Madre Games s grafikou Karima Chakrouna. U nás ji ale publikovalo začínající vydavatelství Fox in the Box, kterému tímto přejeme hodně štěstí a šťastnou ruku při výběru další hry.

Neanderthal klame tělem. Když do ruky vezmete malou krabičku, budete mít pocit, že vás vlastně nemůže nic překvapit. Je to přece jenom další karetka. Nemůžete se ale mýlit víc, jak vás z omylu vyvede již tučná čtyřicetistránková příručka pravidel.  Podle jejich instrukcí si připravíte herní plán z karet prostředí. Vyloží tak náhodnou sadu dvou řad karet tvořící svět před desítkami tisíc let, kdy o svoji budoucnost bojovaly tři evoluční větve.

Každý z hráčů si vezme roli jednoho z trojice neandrtálec, archaik a kromaňonec. K němu dostane také jednu kartu specifikující sexualitu, která může být zaměřena na harém, klasické partnerství nebo promiskuitu, sadu žetonů jazyka a kostičky lovců svojí barvy. Podle svojí startovní role se pak umístěním žetonu zaměří na jednu ze tří oblastí vědění (technická, společenská a přírodní oblast) a také získá do začátku rozdělávání ohně. Z plastových žetonů jazyka (barvou odpovídají jednotlivým oblastem) mohou hráči použít jen některé právě v závislosti na jejich sexualitě.

neanderthal-06

Nyní je vše připraveno k partii. Ovšem u téhle hry není vůbec jednoduché popsat pravidla, která jsou velmi komplexní a provázaná. Pokusíme se o to bez toho, abychom zabíhali do zbytečných podrobností. Ty si objevíte sami.

Hráči se na začátku každého kola poperou s nějakou událostí. Ta obvykle znamená oteplení nebo ochlazení životního prostředí a v jeho důsledku také vytlačení karty ze spodní nebo horní řady. To ovlivňuje nabídku k lovu a interakci pro všechny hráče. Součástí události je ale také možnost přijít o některé členy kmene a přináší s sebou také aukci o dceru. Ta bude vyrůstat a naučí se novou dovednost, ať už je to žena v domácnosti nebo zpívající žena. Každá v dospělosti vítězi aukce (s pomocí žetonů jazyků) umožní využívat nějaké speciální schopnosti.

V tu chvíli hráči využijí svoje kostičky lovců. Mohou z nich udělat manžele již dospělým dcerám, vytrénovat je na kameníky, válečníky, šamany a další, ale také je poslat do přírody a potkat se tam s nebezpečím. Tady hráči mohou získávat žetony jazyků, ale i nová miminka. Čekají na ně také mnohé nástrahy a některé dokonce i od jiných kmenů. Hráči na sebe mohou totiž i útočit s pomocí kostek a tedy i náhody. Místo toho ale také pokročilé kmeny mají možnost vyjednávat a uplácet druhů. O úspěchu většiny činností rozhoduje hod kostkou.

neanderthal-03

Hráči s pomocí žetonů jazyků vyvíjí svůj mozek a dokáží lépe promýšlet různé úkoly. Proto v průběhu partie mohou také některé druhy postoupit na takzvanou kmenovou úroveň. V důsledku toho otočí svoji základní kartu a pokračují dál s více možnostmi.

Partie pokračuje obvykle do dobrání karet událostí. Těch je deset náhodných (z 21). Podle svojí karty sexuality si pak všichni účastníci obodují svoje úspěchy v závislosti na tabulce (každý má jinou hodnotu rodiny, trofejí, zvířat a dalšího podle svého zaměření) a porovnají si své skóre. Vítězem a tím, kdo přežije všechny ostatní, se stává hráč s nejvyšším bodovým ziskem.

Pokud bychom měli co nejjednodušeji popsat dojem z hry Neanderthal, pak je to úžas a obdiv. Hráli jsme už několik výtvoru Phila Eklunda, ale co tento designér dokázal nacpat do téhle malé krabičky, nad tím zůstává rozum stát.

neanderthal-09

Ne, tohle nebude nikdy hra, kterou si zahrajete v rodinném kruhu nebo jen tak pro odpočinek. Tohle je mozek vařící zábava plná nejen dalekosáhlých rozhodnutí, ale především ohromných myšlenek a opravdových informací. Pokud jste kdykoliv prahli po vědění, pak tohle je jedinečný zdroj. Skvělým zdrojem materiálu jsou už pravidla, kde autor popisuje původ herních mechanismů. Ale i karty samotné mají doprovodné texty.

Žádná teorie není ještě konečná a jediná platná, ale autor vzal všechny dosud známé a aktuálně platné závěry a napěchoval je do této malé krabičky. Pokud je něco opravdovou ozdobou krabice s hrou Neanderthal, pak je to věda. Pravá a nefalšovaná. A teorie o důležité roli ženy ve vývoji lidstva v této časové periodě je rozhodně zajímavá a odvážná.

Tahle hra by se neměla jen bezmyšlenkovitě hrát směrem k vítězství. Nad tímhle kouskem byste se měli v průběhu taky zamýšlet, protože z ní je cítit, kolik přemýšlení bylo věnováno jejímu vývoji.

neanderthal-14

A o to větší úžas si dovolujeme vyjádřit nad tím, že tato hra se dostala na český trh. V plné lokalizaci! Vedle všech Dobblů, Labyrintů a Dominionů bude na poličce obchodu ležet TOHLE! Pořád se nám tomu nechce úplně věřit, ale čeština na krabičce nás v tom stále nepřestává utvrzovat. Držíme palce malému vydavatelství, ať mu jeho sázka na riziko vyjde a ze hry se stane zasloužený prodejní hit. Proč? Protože si to zaslouží Fox in the Box za odvahu a zaslouží si to i autor za neuvěřitelnou hru.

Pokud v něčem Neanderthal tápe, pak je to plynulost. Všechno je to do detailů promyšlené a každý tah či pohyb žetonem má smysl. Jenže právě díky složitým pravidlům jsou první partie spíš tréninkem toho, jak hru zvládnout. Naštěstí s budoucími partiemi to odezní a vy si budete moci užít opravdovou evoluci v krabičce.

Ale jako každá hra, i tato se musí zodpovídat klasickým prvkům. Znovuhratelnost tu zajišťují právě karty událostí, ale samozřejmě i neustále se měnící karty prostředí. Náročnosti pochopitelně odpovídá i herní doba, která se přiblíží dvěma hodinám. Zajímavý je počet hráčů, jehož maximální číslo je stanoveno na trojku. Ale hra je zábavná tak i tak. Dojem ze hry se nezkazí ani ve dvou ani ve třech.

neanderthal-16

Dobrou zprávou je také fakt, že na oficiálních stránkách www.foxinthebox.cz najdeme výukové video. To je určitě lepší způsob, jak získat o průběhu hry povědomí, než se prolouskávat hromadou textu. Zpracování celé hry je solidní, ačkoliv grafika zde ustupuje samotnému účelu. Ten je na prvním místě a její funkčnosti nelze nic vytknout.

Neanderthal je opravdové dílo v malé krabičce. Pokud chcete doma mít něco neobyčejného a zažít opravdu jedinečnou cestu do minulosti lidstva, pak si tuto malou krabičku pořiďte. Jen se nesmíte nechat zastrašit strašlivými stěnami textu v pravidlech. Vytrvejte a dostane se vám odměny podobně, jako se neandrtálcům dostalo budoucnosti v podobě dnešního lidstva. Neanderthal je hra, která si zaslouží velkou poklonu. Další pravá a nefalšovaná pecka!

AutorPhil Eklund
IlustraceKarim Chakroun, Phil Eklund
VydavatelSierra Madre Games, Banana Games, Fox in the Box, Ion Game Design
Počet hráčů1 - 3
(7 voters)
KategorieCard Game, Economic, Prehistoric
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Events, Negotiation, Simulation, Worker Placement
RodinaSeries: Dominata
Alternativní názvyNeanderthal: Lovci mamutů, 尼安德特人

Neanderthal je hra, která vás postaví před historii naší rasy. Hra, která staví na vědeckých základech má ohromný potenciál a beze zbytku jej využívá. Jedinečně vymyšlené mechanismy, skvěle propracovaná hratelnost a to vše věrné realitě tak, jak v ni současní vědci věří. Hra je ale zajímavá i samotným průběhem, nabízí hromadu možností a cesty pro všechny zúčastněné. Neanderthal je nevídaným přírůstkem do rodiny her přeložených do češtiny.

+ ohromně hutné téma
+ vědecký základ
+ spousta možností