Recenze: Noctiluca – ve společnosti svítilek

noctiluca-01

Celý rok jsem čekal na tento den. Jediný den v roce, kdy jinak nenápadné jezírko ožije a naplní se světlem. Životadárná záře nás hypnotizuje a všichni se krok za krokem vydáme do vody. Se síťkami a pytlíky a jasným cílem – nachytat spoustu malých svítilek a odnést si je domů.

Pověst totiž říká, že tato malá stvoření mají léčivou schopnost. Hráči tedy rádi otevřou krabici jménem Noctiluca, kterou vytvořil Shem Phillips. Jeho dílo pak vyšlo s kresbami Bree Lindsoe pod dozorem společnosti Z-Man Games. Hra vznikla v roce 2018 a o rok později se dostává na pulty obchodů i v češtině díky firmě ADC Blackfire.

Docela velký box musí jednoznačně být tmavý, aby na jeho víku vynikla různobarevná světýlka. Uvnitř na hráče čeká rozkládací herní plán představující kulaté jezírko s průzračnou vodou. Při tom je rozparcelované na šestiúhelníková políčka, do nichž na úvod hráči rozmístí náhodně kostky představující svítilky. Vnitřní pole budou obývat čtyři kostky, zatímco místa po obvodu rovnou pět.

noctiluca-09

Každý z hráčů dostane svůj podíl z tuctu figurek, ale především jednu tajnou kartu své oblíbené barvy svítilek. Ze tří karet nádob si každý vybere dvě, které pak otevřeně vyloží před sebe na stůl. Zbytek karet s nádobami vytvoří čtyři dobírací hromádky na stole. Pak už zbývá vytvořit pouze nabídku žetonů, stejnobarevné hromádky seřazené podle hodnoty od nejvyšší po nejnižší.

Ke sběru svítících stvoření se budou dostávat hráči postupně jeden po druhém. V rámci akce hráč může umístit jednu ze svých figurek na břeh jezírka. Tím se jeho sběratel dostane do sousedství dvou linií napříč jezírkem. Hráč si jednu z nich vybere a současně ohlásí číslici od jedné do šesti. Tím si zpřístupní šanci posbírat kostky s danou číslicí na zvolené spojnici.

Získané kostky si hráč může rozmístit do svých volných nádob, na pozice odpovídající barvou. O čísla už v tuto chvíli nejde. Dříve nebo později ale nastane situace, kdy už není dostatek políček a některé kostky prostě zůstanou nevyužité. Ale žádná svítilka by neměla přijít vniveč. Hráč tedy své přebytky pošle dál soupeřům. Každý si z takové sady může nechat jednu kostku.

noctiluca-03

Všichni účastníci se tímto způsobem snaží plnit své nádoby až po okraj, kdy už v nich nezůstane žádné volné barevné místečko. Přinese svému majiteli odměnu v podobě horního finančního žetonu na hromádce stejné barvy. Jak hráči lahvičky plní a žetony odebírají, jejich hodnota stále víc a víc klesá. Využité svítilky už se do aktuálního kola nevrátí. Díky posouvání kostek v tazích jiných hráčů může snadno dojít i k tomu, že naplní hráč svoji nádobu v tahu soupeře. I tu ihned promění.

Vše se neustále točí, dokud hráčům ještě zbývají figurky. Položením poslední postavičky je ukončeno kolo, kostky svítilek se znovu všechny vrací a jsou opět náhodně rozmístěné pod vodní hladinu. Po druhém kole nastává konec celého lovu. Hráči ale nehrají pouze na absolutní hodnotu bodovacích žetonů, ale také na jejich barvu, ve které se snaží mít většinu. Odměnu dostanou i za nádoby a především za favority, které tajně dostali na začátku partie. Ten, kdo má nejvíce bodů v celkovém součtu, se stává vítězem.

noctiluca-12

V partii Noctilucy je důležité nakonec hlavně sbírání sad a to chytře s pomocí průsečíků na plánu. Kostky mají vždy náhodné hodnoty a rozložení, takže hráči musí umístění figurek podřizovat aktuální situaci. Navíc svítilky z plánu rychle mizí. Právě proto má výraznou výhodu začínající hráč, který vždy má ve svém tahu nejvíce kostek na výběr oproti svým soupeřům.

Šance hráčů ale nejsou závislé na štěstí, to rozhoduje pouze o rozložení kostek na plánu. Ale šance všech jsou stejné. Svými rozhodnutími ale ovlivňujete i ostatní, protože jim můžete pomoci. Veškeré informace jsou ale dostupné veřejně, takže i tohle je měřitelné rozhodnutí.

noctiluca-16

Hráči se v každém kole snaží najít mezi kostkami tu nejlepší variantu. To ale bohužel vyžaduje čas. Než si prohlédnete všechny kostky, barvy, hodnoty a možné směry, jak je sebrat, chce to nějakou dobu. V průběhu tahů ostatních se sice je možné připravovat, jenž kostky z plánu mizí, takže i to plánování je zas a znovu trochu odlišné. K výraznému zpomalení tahů je tato hra opravdu velmi náchylná.

Pravidla i herní průběh je z hlediska pravidel naprosto jasný. Nikde na vás nečekají žádné záludné detaily, které byste si museli pamatovat. Obecně pak bude partie trvat někde mezi třiceti a pětačtyřiceti minutami. Z hlediska zážitku pak je hra dobrá ve dvou i více účastnících a na herní dobu samotnou to nemá vliv.

Díky velkému počtu kostek je příprava partie poměrně zdlouhavá. Než je všechny rozmístíte a rozpočítáte podle pravidel, můžete si alespoň užívat krásnou barevnost komponent a ilustrace herního plánu.

noctiluca-18

Noctiluca nabízí v každém tahu spoustu možností a variant, mezi kterými se hráč musí rozhodnout. To s sebou přináší klady i zápory. Naštěstí pozitivní dojmy z hratelnosti převládají a díky tomu vám můžeme hru Noctiluca doporučit. Obzvlášť, pokud hledáte jednoduchou zábavu pro začátečníky a máte rádi kostky.

AutorShem Phillips
IlustraceBree Lindsoe
VydavatelZ-Man Games, ADC Blackfire Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby Japan
Rok vydání2019
KategorieAbstract Strategy, Dice, Puzzle
MechanismyContracts, End Game Bonuses, Hexagon Grid, Hidden Victory Points, Open Drafting, Resource Queue, Set Collection
RodinaDigital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Dice Drafting, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Nature, Theme: Under the Sea
Alternativní názvyノクティルカ, 繽紛夜光蟲

Noctiluca je hrou, která láká už svým balením s barevnými svítilkami. Jejich sběr je opravdu zábava, protože je vždy na výběr spousta možností. To ale také znamená, že se v nich hráči musí zorientovat. A to už tak jednoduché není, proto mají tahy tendenci se protahovat. Čekání je také tou největší výtkou. Hra jako taková je totiž se správnou skupinou velmi dobrá a zábavná. Noctiluca vás dokonce donutí pomoci soupeřům, pokud nedáváte dobrý pozor.

+ solidní hratelnost
+ dostatek možností v tahu
+ pokaždé jinak rozložené kostky