Recenze: 4 zu mir! – nalákejte zvířátka

4-zu-mir-01

Zvířátka se ukrývají v džungli, mezi stromy a keři, kde je nikdo nenajde. Jen tam se cítí v bezpečí a není jednoduché je vylákat ven. Poblíž jsou další tři zarostlé oblasti a každá má svoje obyvatele. Jediným způsobem, jak je přesvědčit k opuštění úkrytu, je zavolat je přesvědčivě jejich jménem. Ale i tak čas od času nějaké stvoření mezi džunglemi přeběhne.

Nalákat k sobě právě ty správná zvířata bude úkolem pro hráče v deskové hře 4 zu mir! neboli 4 pro mě. Právě tak se jmenuje nová hra od firmy Noris Spiele, kterou pro ni vytvořila autorka Heike Baum a celá zábava vznikla v Německu. Ilustrace jsou dílem Johanna Rüttingera. Jedná se o vydání z roku 2013, ale hra samotná vznikla už v roce 1996. Na český trh se dostává díky Malovani-podle-cisel.cz

Víko nám ukazuje zvířátka, která nadšeně utíkají ze svého úkrytu asi k jinému hráči. Ale takhle jednoduché to opravdu nebude, jak se brzy přesvědčíme. Pomohou nám s tím pravidla a také čtyři zástěny, které lze složit a není za ně vůbec vidět. Každá z nich vypadá jako jedna z džunglí, ve kterých se budou zvířátka ukrývat.

4-zu-mir-07

Právě ta jsou tím nejdůležitějším, co v krabici najdeme. V pytlíku jich je celkem 24 a žádné se zde neopakuje. Jak může delfín přežít v džungli, se sice nedozvíme, ale asi tam bude někde hodně velké akvárko. Ke zvířatům náleží i balíček 24 karet. Každá na sobě zobrazuje hned čtyři zvířátka i s jejich jménem a siluetou, jak vypadá odpovídající dřevěná figurka. Spolu s nimi na dně leží také plátěný pytlík.

Na začátku partie si každý z účastníků postaví před sebe jednu zástěnu a za ni nalosuje skupinku figurek. Ty je třeba nejdříve vložit do černého pytlíku, takže každý vybírá náhodně a především potají, aby ostatní nic neviděli. Čím více hráčů se partie účastní, tím méně figurek každý dostane, ale zvířátka jsou rozdělena vždy všechna rovným dílem (výjimkou je hra v pěti, kde nejstarší hráč dostane o jednu figurku méně). Do začátku dostanou ale všichni soupeři i dvě karty ze zamíchaného balíčku.

Pak už budou přicházet hráči na řadu jeden za druhým. Každý má ve svém tahu možnost získat hned několik zvířátek, ale začít musí pěkně postupně. Podívá se na karty a figurky, které má za zástěnou a pokusí se přivolat do své džungle ta chybějící zvířata ze svých karet. Musí si ale vybrat správnou džungli. Osloví tedy jednoho ze soupeřů a řekne mu jméno zvířete. Pokud jej tento hráč ve své džungli má, musí jej odevzdat. Tah může pokračovat dalším voláním, dokud hráč neudělá chybu. V tu chvíli okamžitě volání končí a na řadě je další hráč.

4-zu-mir-03

Hráči tak pěkně volají jedno zvířátko za druhým a zatím nemají příliš tušení, u koho se jaké figurky ukrývají. Jenže jakmile se jednomu z účastníků podaří nasbírat čtyři figurky z jedné karty a ukáže je všem soupeřům, partie nekončí, ale právě naopak. Hráč si kartu ponechá obrázkem dolů a dobere si novou. Teprve následující kola budou mnohem zajímavější, protože partie pokračuje, aniž by zvířátka změnila svého majitele. Hráči tedy už nyní vědí přesnou identitu zvířátek v jedné džungli. Přetahovaná končí teprve ve chvíli, kdy dojde zásoba karet. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral karet nejvíce.

4 zu mir! je elegantní variací na kvarteto. Na začátku, když se nad tím nezamyslíte, očekáváte opravdu pouze jednoduché dotazování soupeřů a náhodné losování figurek zpoza jejich zástěn. Jenže tentokrát nemůže být tento popis vzdálenější od pravdy.

Vystihuje totiž pouze prvních několik kol a to do momentu, než některý z hráčů dokončí svoji první kartu. V tu chvíli musí odhalit všechna svoje zvířátka a kartu. Díky tomu soupeři vidí, jaká stvoření se skrývají v jeho džungli a jsou pro ně snadným terčem v nadcházejících kolech. Jenže díky tomu dokončí své karty i ostatní a situace se velmi rychle vyrovná. Pak už to je všechno pouze o tom, jak dobrou paměť kdo má.

4-zu-mir-11

Schopnost udržet si přehled o pozicích všech zvířat je základem úspěchu. Jakmile jednou víte, kde které zvíře je, můžete sledovat i jeho veřejné přesuny a pokaždé vědět, koho se zeptat. Není to ale tak jednoduché, jak to vypadá, protože figurek jsou dva tucty a to celou situaci patřičně ztěžuje.

Je jasné, že tohle nemůže fungovat ve dvou. Minimální počet jsou tři hráči a i to je pořád poměrně málo. Legrace začíná se čtyřmi soupeři a ještě dále roste v pěti či šesti. Tady pak hra nabízí napínavé a zajímavé situace. Ani ta drobná nevýhoda pro nejstaršího hráče nemá na celkový výsledek partie vliv, protože je všechno velmi rychle jinak. Navíc první kolo je čistě o náhodě a vše se rozhoduje až v těch dalších.

Samozřejmě je jasné, že 24 karet znamená stejný počet sesbíraných karet. Jakmile ale hráči znají pozice, je pro ně hledání zvířátek mnohem jednodušší a karty plní velkou rychlostí. Díky tomu ani tak není třeba více než půlhodinka času. Pokud by vám to připadalo příliš, je možné snadno snížit počet karet v balíčku a tím herní dobu zkrátit.

4-zu-mir-13

Všechno to je samozřejmě zaměřeno především na dětské publikum. Tomu odpovídá také krásné zpracování, kterému jasně vévodí figurky zvířátek. Ovšem jednoduchá kvarteto pravidla jako základ zaručují, že hru mohou začít testovat už i předškoláci. Ti sice ještě nevyužijí plné možnosti, ale s časem se budou jejich schopnosti rozvíjet.

Jak se dostáváme k závěrečnému hodnocení 4 zu mir!, je třeba zdůraznit, že takto nějak by měla vypadat úspěšná dětská hra. V téhle krabici se snoubí krásné zpracování se zábavným a jednoduchým principem, který si nic nezjednodušuje náhodou. 4 zu mir! jsou parádní zvířátkovou zábavou do každé rodiny.

AutorHeike Baum
IlustraceJohann Rüttinger, Chris Sharp
VydavatelASS Altenburger Spielkarten, Noris Spiele, Ravensburger, Schmidt Spiele, Tactic
Rok vydání1996
Počet hráčů3 - 8
Minimální věk5 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Memory
MechanismyMemory, Set Collection
Alternativní názvy4 Zu Mir, 4 zu Mir!, Animazoo, Mes Quat' z'Amis, Noah's Park, Zoo

Recenze: 4 zu mir! – nalákejte zvířátka
4 zu mir! jsou vynikající zprávou pro všechny milovníky dětských her. Tohle je parádní počin, který zabaví i dospělé a provětrá jejich paměť. Hra se na první pohled může tvářit jako náhodná variace na kvarteto, ale všechny figurky čas od času vykouknou a ukážou svoji pozici. Hráči tak musí udržet přehled o neustále se přesouvajících postavičkách. To je opravdu zábavné a hra funguje skvěle především ve vyšších počtech. Právě ty nižší jsou jedinou výtkou, kterou lze mít vůči celé této hře. 4 zu mir! je rychlou, jednoduchou a promyšlenou zábavou pro děti, kterou byste měli mít doma!

+ parádní variace na kvarteto
+ důraz na paměť
+ krásné figurky