Recenze: Activity Děti – sloní představení

Activity Děti - balení

Cosi dupe pralesem, až nadskakují stromy i s kořeny. Veverky prchají pryč, jako by věděly, co se tady děje. A opravdu udělaly dobře, protože chvilku poté se mýtinou prožene dvojice slonů. Takhle přesně to vypadá, když si dva chobotnatci dají závod k nejbližšímu napajedlu. Vítěz bude moci zabořit svůj chobot pod vodopád, kde je voda chladnější a také chutnější.

Je tedy opravdu o co závodit. Naštěstí vy se nemusíte bát lesa ani jeho obyvatel. Na cestě budete muset překonat trochu jiné překážky. Herecké, slovní a malířské. Je tady nová edice hry Activity, tentokrát s podtitulem Děti. Vydavatelem zůstává Piatnik z Vídně a tahle mutace populární party hry ve skutečnosti vznikla už v roce 2005. Za variantou stojí autorský kolektiv Hablit/Catty.

V červené delší krabičce s obrázky veselých dětí najdete všechno, co k takovému slonímu závodu budete potřebovat. Tím nejdůležitějším jsou krásné dřevěné figurky slonů, kteří mají sice zavřené oči, ale spánek pouze předstírají. Místo toho jsou jejich nohy i chobot připraveny a to bez ohledu na to, jestli si z dvojice vyberete toho růžového nebo zeleného.

Activity Děti - připravená hra

Ve trojici dalších přihrádek (i sloni mají svůj pelíšek) najdete karty s barevným puntíkem na zadní straně. Ten může mít barvu žlutou, červenou nebo modrou, ale neváže se na činnost. Barva tu má trochu jiný smysl. Na přední straně karty najdete bílé pozadí, pěkně kreslený obrázek a text ve dvou jazycích – česky a slovensky. Jsme rádi, že vydavatelé odstoupili od vícejazyčných karet, které vypadaly dost nehezky (ačkoliv jsme si vědomí faktu, že taková věc výrazně snižuje náklady).

To ale není všechno, protože ke hře kromě 165 karet patří také šest dílů herního plánu, který se kulatí a lze z něj vytvořit kruh. Záleží ale pouze na účastnících, do jakého tvaru jej poskládají, protože dílky jsou oboustranné. Pouze první a poslední jsou jasně dané – jeden má na sobě špiku a druhý vodní hladinu. Protože nemají puzzle výstupek, nemůžete je ani dále připojovat a je jasné, že budou začátkem a koncem vašeho závodu.

Políčka na této trati mají barevné stopy odpovídající tvaru sloní nohy. Navíc ale barvou souhlasí také se symboly na zadní straně karet. To je důležité pro samotný průběh partie, jak se za chvilku sami přesvědčíme.

Activity Děti - rozehraná hra

Minulá varianta s tématem pohádek Activiy Walta Disneyho (recenze)</a- se tak docela nepovedla, respektive měla v sobě dost mušek. Mechanismus zůstává ale i tentokrát v podstatě stejný, jako u všech starých známých a dobrých Aktivit.

Hráči se rozdělí do dvou týmů, které proti sobě soupeří o úspěchy. V jednotlivých tazích ale hraje vždy pouze jeden tým. Někdo z jeho členů se stane hercem a musí ostatním předvést slovo uvedené na náhodně vylosované kartě. Podle domluvy před hrou k tomu musí použít pantomimu, slovní popis nebo kreslení. Pokud někdo z jeho spoluhráčů v časovém limitu přijde na správnou odpověď, posunou svého slona kupředu.

Počet kroků ale určuje právě barva zadní strany karty, která na vás čekala nahoře na dobíracím balíčku, který do začátku partie zamícháte. Slon popoběhne na nejbližší políčko stejné barvy, jako je stopa na kartě. Někdy tak můžete popoběhnout o jeden, jindy třeba i o dva nebo dokonce tři hopy kupředu.

Activity Děti - karty

Hra je jasně nastavená pro soupeření dvou týmů, což je dobrá volba. Ve více týmech vznikají mnohem delší prodlevy a hráči nejsou tolik zapojení do partie. Tady se střídají dvě skupinky, které neustále něco dělají. Navíc můžete do pravidel zařadit novinku – pokud druhý tým neuhodne, mohou hádat soupeři a dostat odměnu místo nich. Ale musí odpovědět okamžitě. Díky tomu jsou neustále zapojení do partie zcela všichni.

Dětské Aktivity se ale snaží hru zpřístupnit už od tří protivníků. Tady je třeba trochu jiný přístup. V pravidlech ale chybí odměna nejen pro toho, kdo správně uhodne. Bod by měl dostat i ten, který obrázek vysvětloval, protože jinak nemá žádnou motivaci se snažit.

Na samotném herním mechanismu není příliš co hodnotit. Nevyžaduje žádné učení. Ale hráči si už před partií musí určit, jestli si každý může vybrat způsob vysvětlování nebo jestli třeba v této partii budou všichni používat pouze pantomimu. Vzhledem k nastavitelné době partie (počtem použitých dílků cesty) je možné tyto volby jakkoliv kombinovat.

Activity Děti - karty

Protože se sloni nepohybují po jednom políčku, ale přískoky vpřed, partie je rychlá a i s maximálním počtem desek se vejde do půlhodinky. To je dobře, protože menší děti (hra je doporučená už od čtyř let!) by u hry déle ani nevydržely.

Na obrázcích jsou předměty (vysavač, tužka, rádio), povolání (hasič, baletka, policista, zahradník), ale i přídavná jména (špinavý, smutný), barvy, slovesa (čistit zuby, plavat, lechtat) a samozřejmě nemohou chybět zvířátka (veverka, ježek, kočka). Převahu mají ale rozhodně předměty, se kterými se setkáváme velmi často.

Zpracování se moc povedlo. Především figurky slonů jsou opravdu roztomilé, ale i detailní ilustrace cestičky k napajedlu jsou pěkné. A ilustrace na kartách jsou jasné a děti nemusí ani umět číst, aby se mohly do partie zapojit. Právě proto zní doporučení už od zmiňovaných čtyř let.

Activity Děti - karty

Aktivity Děti je hrou, která se hodí na dětskou party. Těžko ji budou s potomky hrát i dospělí, protože v disciplíně hádání slov je příliš velká propast. Zásluhou jednoduchých slov (kterých je dost) z nejrůznějších oblastí hra zůstává zajímavá. Možnost zkracovat délku a měnit úkoly podle účastníků je velice důležitá vlastnost, která dělá ze hry pěknou zábavu pro prcky.

Activity Děti umožní dětem objevit svět slov, kreslení a hraní. Navíc musí představovat věc tak, aby ji uhodli ostatní. Pouze v tu chvíli se figurka celého týmu posune vpřed. Ke správnému uhodnutí vede vždy cesta začínající u obrázku. Těžké sloní packy mohou dupat po pěšině vpřed, kdykoliv zazní správná odpověď, ale cíl je vždy jinak daleko. Hra umožňuje nastavit délku partie a dokonce i aktivitu, kterou budete ilustrace představovat. Ve třech si ji s drobnou úpravou zahrajete také dobře, ale hra se hodí především na dětské párty a to už od opravdu nízkého věku. Dospělí jsou příliš těžcí protivníci u těchto jednoduchých slov, kterých je naštěstí dostatek, aby vám hra nějakou dobu vydržela. Zpracování ji dělá opravdu dobře přístupnou. Aktivity Děti jsou právě pro ně a jako uvolňující zábava fungují na jedničku.

+ pěkné a jasné ilustrace
+ nastavitelná délka hry i tvar trasy pro slony
+ figurky slonů