Recenze: Animouv – zvířátka v pohybu

animouv-14

„Já tak rád trsám, trsám. Ty tak rád trsáš, trsáš. On tak rád.. TRSÁ!“ A když zvířátka všechna začnou tancovat, najednou je v džungli veselo. Zvířátka se vlní, s nimi stromy a vytváří tak zajímavé formace. A některé z nich jsou tak zajímavé, že si je nezaujatě pozorující opičák kreslí do bločku. Kde jej vzal, sice netušíme, ale vypadá extrémně inteligentně. Vypadá dokonce, jako by s nimi měl nějaký úmysl..

A právě zvířecí formace jsou hlavním námětem společenské hry Animouv, kterou si pro nás připravila společnost Djeco. Hra, kterou vytvořil Martin Nedergaard Andersen, získala cenu As D’Or Cannes 2017, což je věhlasné francouzské ocenění. Z toho je také zřejmé, že se jedná o poměrně aktuální novinku roku 2017, kterou si pro nás připravila v distribuci také firma Patagonie.

Malá a nízká čtvercová krabice má opravdu masivní stěny. To proto, aby se při tom všem trsání a skákání žádné zvířátko nemohlo osvobodit a tím pokazit zábavu hráčům, kdyby v krabičce chybělo. Ostatně děti by určitě byly smutné, pokud by uvnitř nenašly kompletní sadu dvanácti dřevěných žetonů (nosorožec či papoušek). Většina cení zuby a vypadá nebezpečně na obrázcích nalepených na těchto třícentimetrových kolečkách.

animouv-05

Přípravu ale všichni hráči zahájí stavbou herního plánu ze čtyř puzzle dílků. Ty dohromady vytvoří plochu o rozměrech pět krát pět políček a její střed (diagonálu) zaplní hráči právě žetony zvířátek. Balíček dvou tuctů karet pak hráči zamíchají do jedné hromádky, ze které každý z účastníků dostane jeden list do ruky. Na každé takové kartě se nachází tři zvířátka. Zbytek karet vytvoří hromádku po straně.

Když se hráč podívá na kartu v ruce a objeví obrázky tří zvířátek, současně také vidí úkol: z těchto tří žetonů je třeba vytvořit řadu. K tomu má každý účastník ve svém tahu k dispozici jednu akci. Může poskočit žetonem na sousední pozici (ve sloupcích nebo řadách), ale především zvířátka mají šanci skákat. Takové hopsání může být i o několik pozic, protože skok je tak dlouhý, dokud zvířátko nenarazí na první volné políčko. Právě sem dopadne na špičky nebo kopýtka.

Pokud se některému z hráčů povede v jeho vlastním tahu vytvořit nepřerušovanou linii ze tří zadaných zvířátek (v libovolném pořadí), ukáže kartu soupeřům a položí ji před sebe. Okamžitě dostane novou, která s sebou přinese jiná tři zvířátka a nový úkol. Hráči tak pokračují ve skákání sem a tam až do okamžiku, kdy jsou všechny karty rozebrané. V tu chvíli vyhrává ten, kdo jich má nejvíc.

animouv-01

Animouv je nenápadnou abstraktní hrou, ve které jde o poziční hru. Jednotliví účastníci mají každý svůj tajný úkol. Ten nezná nikdo jiný, takže často dochází k nečekanému přetahování a situace je opravdu překvapivá.

Pravidly i průběhem se jedná o velmi jednoduchý počin. Tomu také odpovídá publikum, které se rekrutuje z řad rodin a dětí. Jednoduché skákání poskytuje výbornou zábavu i pro malé děti, které dokážou hrát dokonce i samotné bez dohledu rodičů. Celá hra je kvalitně zpracovaná z masivního kartonu, velkých dřevěných žetonů a pevných karet.

Úspěch hráče je často závislý pouze na tom, jestli dává pozor a má dobrý přehled. Protože už od začátku jsou na plánu všechna zvířátka a to v náhodném rozestavení, obvykle má hráč na výběr spoustu možností. A většinou je možné dokonce provést tah ve svůj prospěch. Protože jsou úkoly tajné, není možné soupeřům škodit přímo. Lze pouze vytušit úkol a poté řadu rozbíjet. Mnohem více ale všichni účastníci musí být soustředění na svoje vlastní karty, protože pouze jejich vysoký počet může znamenat vítězství.

animouv-09

Úspěch v této hře opravdu závisí na schopnostech. Hráči sami ovlivňují svoje body a to přesto, že jim pokaždé protivníci ve svých tazích jejich sestavu rozbijí. Ale právě to, jak se s tím kdo dokáže poprat, rozhodne o vítězi.

Hra nabízí velmi specifické grafické zpracování, které se asi nebude líbit všem. Grafika je hranatá a plná jednoduchých barev bez přechodů a výrazného stínování. Navíc postavičky nejsou úplně roztomile, ale spíš z některých jde strach. Není tedy jasné, jak na ně děti zareagují – některým se líbí, jiným ne.

animouv-12

Animouv je fajn hrou, která sice nepřekvapí, ale i přesto umí pobavit. Má totiž solidní abstraktní náplň a nabízí kontrolu hráčům. Navíc partie netrvají přehnaně dlouho, ale pouhých patnáct minut. Karet je dost, ale hráči úkoly plní rychle. Animouv zůstává zábava, i když nevystupuje z řady jiných abstraktních her.

AutorMartin Nedergaard Andersen
VydavatelDjeco
Minimální věk7 and up
KategorieAbstract Strategy, Animals, Children's Game
MechanismyGrid Movement, Pattern Building

Recenze: Animouv – zvířátka v pohybu
Animouv je hrou logickou a tomu odpovídá také náplň. Jen skákání kameny a vytváření řad na základě tajných úkolů. Je to až tak jednoduché, což ze hry dělá výborného adepta pro rodinnou zábavu. Je těžké navazovat na předchozí tahy, protože ostatní vám vždy zamíchají pozicemi, ale i tak je partie pod pevnou kontrolou hráčů. Žádná náhoda zde do cesty nevstupuje. Animouv je úspěšnou abstraktní hrou.

+ není náhodná, ale čistě taktická
+ přístupná všem
+ rychlé partie i kola