Recenze: Arcadia Quest Pets – mazlíčci pro každého hrdinu

arcadia-quest-pets-22

Hrdinové jsou většinou nenapravitelní samotáři. Bojují nejraději sami za sebe a s nikým se nechtějí dělit. Ale to se všechno mění, protože někteří si pořídili mazlíčky. Někteří jsou jen tak pro radost, ale většina umí k tomu ještě pořádně zatopit nepřátelům. A takové zvířátko se opravdu hodí, zvlášť když vám jde čas od času o krk. Mazlíčci jsou opravdovým hitem této sezóny.

Pro všechny hrdiny tu máme malý dárek v podobě slíbené recenze na rozšíření Arcadia Quest: Pets, tedy Mazlíčci. Jejich armádu si na nás připravili Eric M. Lang, Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Tahle novinka z dílny Spaghetti Western Games je datovaná do roku 2017 a o distribuci pro evropský trh se starají v Esdevium Games.

A vlastně je úplně jedno, jestli byste si jako svého malého sidekicka pořídili sovu, pandu, chameleona, draka nebo roztomilou číču. Všechno je možné a každý z nich má co nabídnout. Náznak vidíme už na víku zelené krabice plné nejrůznějších malých a kamarádsky vyhlížejících zvířátek. Na hráče zcela dle očekávání čeká především zbrusu nová kampaň, která má připraveno celkem šest dobrodružství. K hraní je třeba vlastnit jedno ze základních balení, tedy buď původní Arcadia Quest nebo ohnivé Inferno.

arcadia-quest-pets-03

Ve hře pak nechybí dva noví hrdinové, trojice nových dvoudílných herních plánů a dvacítka nově nabroušených monster. K těm musí náležet i nějaké miniatury. Ale všechny nejvíce zajímají titulní malí kamarádi, kterých je celkem dvanáct. Ale v balíčku je rovnou šestatřicet karet mazlíčků, nechybí ani herní plány pro tato zvířátka a karty vylepšení.

Na začátku partie si hráči každý uvážou jednoho z nich k sobě pomocí barevného kroužku. Ten dostane stejnou barvu, jako základna hrdiny. A nemusí si je ani zasloužit. Dostanou je rovnou do začátku, kdy si může každá gilda jednu postavičku vybrat jako společníka. Přiloží si tedy ke svojí destičce s hrdiny také jednu velkou kartu s místem pro kartu mazlíčka a jeho budoucí vylepšení. Právě sem položí kartu s portrétem malého kamaráda a připraví si také jeho odpovídající figurku.

Každý takový mazlíček má svoje vlastní statistiky – obranu, počet bodů života a speciální schopnost. K tomu je na každé kartě uvedena také úroveň od jedné do tří. A jak se malí chlupatí kamarádi stávají zkušenějšími, současně jsou také stále silnější. Mění se jejich statistiky, ale především schopnosti.

arcadia-quest-pets-10

Jejich figurky začínají na stejném místě, jako ostatní hrdinové dané gildy. A kromě aktivace svého hrdiny mohou hráči ve svém tahu využít také možnosti svého mazlíčka. Jenže žádný z nich nemůže útočit. Nejsou tak divocí a jsou mnohem více zranitelní bez brnění a zbraní. Místo toho se ale mohou pohybovat (mají k dispozici tři body), otevírat dveře a především využívat svoje schopnosti. Ty se obvykle projevují tak, že potřebují být poblíž svých páníčků.

Jsou tak maličcí, že spoustu věcí, které bychom měli za samozřejmé, nedokážou. Nemohou odhalovat ani zvedat žádné prvky z mapy, ani na ně neútočí monstra. Zvířátka neblokují výhled a nezabírají místo na pozici na plánu. Jsou jednoduše takovými mrňavými agenty, kteří ale také pěkně štvou soupeře. Ti určitě využijí příležitost, aby na mazlíčky zaútočili. Svými útoky ubírají prckovi body života až do úplné nuly. Nikdo z účastníků nedostane odměnu a při následující fázi odpočinku se může vrátit na plán.

V průběhu partie lze utratit finance (tři mince) za vylepšení svého mazlíčka na následující úroveň a nahradí tedy na své desce portrét postavy novou, silnější verzí druhé nebo třetí úrovně. Ta dostane do vínku silnější schopnosti (obvykle stejný text, jen vyšší čísla) a také posílení obrany nebo životů. To ale není jediný způsob, jak malé kamarády vylepšit. Do vínku jim také mohou hráči nakoupit nebo získat jako odměnu jejich speciální předměty. Na ty je místo ve spodní části karty.

arcadia-quest-pets-17

Výbavu může ale dostat pouze jeden ze dvou možných mazlíčků, kteří mohou patřit do týmu. Jsou pro ně připraveny dvě pozice nad sebou. Toho druhého lze získat ochočením některého z divokých zvířátek, které mají svoji speciální kartu nepřítele pouze se siluetou a neznámou identitou. Reálnou nabídku vytvoří hráči tak, že na začátku scénáře vylosují z nepoužívaných karet potřebný počet malých zubatých protivníků. V každé hře lze ale zajmout pouze jednoho z nich, protože v tu chvíli všichni ostatní utečou! To je skvělý prvek, který přidává do hry další závod.

Nutno říct, že role mazlíčků je prostě skvělá. Celá hra díky nim dostává úplně jiný nádech. A ne jen proto, že jsou naprosto úžasní a roztomilí, ale také zásluhou jejich samostatných vylepšení a nových možností.

Právě ty zónové schopnosti přidávají novou úroveň taktiky. Ať už posilují útok, obranu nebo dávají jiné výhody, vždy je třeba s nimi počítat. A pro nepřítele dokáží být opravdu nepříjemní a to tak, že jsou na ně ochotní hráči pořádat i hon. Dokonce se k nim váží i dvě z nových karet úkolů, které je třeba plnit pro vítězství v celé partii. Ale je třeba zmínit i možnosti, které zahrnují otevírání dveří a tím také provádění nečekaných útoků ze zálohy.

arcadia-quest-pets-12

Ovšem tito mazlíčci nejsou limitovaní pouze na nový box! Hráči mohou tyto nové mrňousky použít i s libovolnou starší krabicí a udělat si tak své zážitky ještě zajímavější. Autoři si popustili fantazii a tak nás kromě těch očekávaných vlků čekají také jednorožec nebo bojová želva. Celkový výběr je tak široký, že si svého favorita najde úplně každý.

Zvířátka ale nakonec nejsou tím jediným, co rozšíření nabízí. Hráči dostanou nové karty do stávajících balíčků, které znovu trochu vylepší variabilitu. A pak je tu samozřejmě už zmíněná kampaň, za jejíž průběh si hráči své postavy oblíbí a vylepší. Pro záznamy těchto propojených dobrodružství samozřejmě nechybí ani bloček s patřičnými kolonkami. Každý scénář má dvě varianty podle toho, s jakým základním boxem se rozhodnete hrát. A už to samo o sobě násobí úvodní variabilitu dvěma. Ale jak už jsme zmínili několikrát, ani opakované hraní rozhodně není nic, čeho byste se měli bát.

arcadia-quest-pets-19

Kampaň je na rozdíl od velkých her lineární, takže se cesta příběhu nikde nevětví. Samotné dobrodružství má jednoduchou zápletku o čarodějnici a jde spíš o samotné zážitky. Jeden z úkolů nabízí v každém dobrodružství možnost získat titul, který pak poskytne svému držiteli výhodu pro celou zbývající kampaň. A nemusí to být nutně vítězný hráč.

Samotné scénáře se svým průběhem ani dobou nijak neliší od minulých her. Užijete si tedy něco málo přes jednu hodinu dobrodružství na každý pokus. Celkem tedy šest hodin v rámci jednoho scénáře a to je solidní číslo. Příprava partie je trochu zdlouhavá díky velkému rozmisťování figurek a komponent. A mazlíčci ještě více vyniknou s vyšším počtem.

arcadia-quest-pets-16

Arcadia Quest: Pets je vynikajícím rozšířením, které zbytečně nezesložiťuje základní hru, ale přitom přidává luxusní novinky. Jen málokdo z fanoušků původního AQ by odolal možnosti posílit řady svých hrdinů o parádní nové prcky a jejich ještě lepší miniatury. Nechybí ale ani výtečně designované příšery, ačkoliv jich je jen několik. Celkový dojem z Arcadia Quest: Pets je ale opravdu vynikající!

AutorThiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
IlustraceAndrea Cofrancesco, Mathieu Harlaut
VydavatelCMON Global Limited, Edge Entertainment, Spaghetti Western Games
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Player Powers
RozšířeníStarcadia Quest: Showdown, Arcadia Quest, Arcadia Quest: Inferno
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Mechanism: Campaign Games, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvyArcadia Quest: Familiers, Arcadia Quest: Mascotas

Arcadia Quest: Pets je nejlepším rozšířením této hry, které není samostatně hratelné. Nabízí novinku v podobě malých postaviček, které sice nejsou přímo hrdiny, ale jejich malými kamarády. Mazlíčci jsou skvělým taktickým obohacením, které dodává hře zase nový dech a to včetně vylepšování těchto nových postaviček. Krabice s sebou bere také novou kampaň, která je opět výborná. Arcadia Quest: Pets je přesně tou cestou, kterou by se dál Arcadia Quest měl ubírat!

+ parádní mazlíčci
+ a jejich taktické možnosti
+ nová kampaň