Recenze: Azul Zahrady pro královnu

4.7

Každá panovnice potřebuje mít místo, kam se může chodit procházet a dýchat čerstvý vzduch. Zatímco její manžel sedí pevně na trůnu, ona má za úkol být hlavně krásná. Ve společnosti květin a cizokrajných zvířat je zajisté její správné místo. Proto je na čase oživit zahrady portugalských vladařů a dodat jim opravdovou nádheru.

Stavba zahrad bude zodpovědností všech hráčů, kteří se ponoří do novinky Azul: Zahrady pro královnu, kterou si pro nás připravil designér Michael Kiesling. O jedinečné ilustrace se postaral Chris Quilliams. Hra pak vyšla pod hlavičkou Plan B Games a v češtině ji přináší společnosti MindOK.

Už na víku nás naladí na krásu a eleganci sestava šestiúhelníkových symbolů v zelených barvách, jak se na královské zahrady sluší a patří. Po otevření hráči najdou v krabici jednu společnou desku počítadel, kterou položí doprostřed stolu. Ta by měla být od prvního vybalení nerozlučně spojena nýtem s otočným kolem, pro které je místo přímo uprostřed.

Jednotliví hráči každý dostanou svoji vlastní desku zahrady a skladiště, které položí vedle sebe. Do středu zahrady umístí destičku s fontánou a do skladiště zase prozatím umístí žolíkovi dílky. Podle zvolené barvy mají hráči také svůj ukazatel skóre, který položí na start na společné desce. Všechny barevné dílky vloží do sáčku, vedle plánu připraví hromádku destiček záhonů (pro jednotlivá kola hry). Jedna zůstane odhalená jako nabídka a hráči na ni nalosují čtyři dílky ze sáčku. Vedle plánu postaví kartonovou věž.

Každé kolo začíná fází, ve které se hráči střídají a mohou si z nabídky vzít dílky buď stejné barvy nebo ty se stejným symbolem. Tyto dílky přesune do svého skladiště, odkud jeden může v druhé části fáze umístit poté, co zaplatí jeho náklady. Takový dílek pak položí na svoji zahradu, ale musí za něj odhodit odpovídající počet dalších kamenů, které dříve dokázal nasbírat, do věže. Dílek na zahradu lze položit na prázdné políčko a do sousedství jiného kamene se stejnou barvou nebo symbolem.

Pokud si hráč dobírá z hromádky destiček, pak takovou destičku položí vedle hromádky i se zbývajícími kameny a na nově odhalenou destičku vylosuje nové čtyři záhony. Hráč, který je poté na řadě, si vybírá ze všech dostupných záhonů na všech destičkách. Nikdy si ale nesmí vzít dva zcela totožné kameny, ale může si vzít pouze jeden z nich.

Hráči se tak postupně snaží obklopovat zahradní prvky přírodní krásou a ve chvíli, kdy se jim povede takovou pozici kompletně obkroužit, dostanou za to odměnu v podobě žolíků. Na konci každého kola pak dostanou hráči možnost rozšířit plochu své zahrady o novou destičku záhonů, která obsahuje jeden prvek zahrady (například sochu) a šest políček okolo. Tato místa čekají na zaplnění záhony.

Otočné kolo pak určí, které záhony (podle barvy a symbolu) přinesou svým majitelům v tomto kole body. Vytvoří se nová nabídka záhonů a dílků z hromádky pro další kolo a partie pokračuje novým sázením.

Po čtvrtém kole je čas na závěrečné vyhodnocení, které k již získaným bodům přidá další. Hráči si posčítají hodnoty skupin svých kamenů, ale berou v úvahu pouze ty, které obsahují alespoň tři záhony. Hodnota jednotlivých kamenů závisí na jejich symbolu a může se pohybovat od jednoho až po šest bodů za kus. Bonifikace je připravena pro každý záhon o velikosti šesti polí. Hráči své zisky posčítají a zjistí, která zahrada je nejlepší.

Azul: Zahrady pro královnu opět navazuje na klasický Azul. Pokud tedy máte rádi boj o dílky v každém kole, pak dostanete to své i tady. Jenže oproti předchozím hrám je tentokrát draft o dílky jiný. Všechny hry z řady se pak liší v tom, co se s kameny dále děje a tentokrát je to obzvlášť vypečená poziční a seskupovací hra.

Hráči volí mezi menší nabídkou na rozložených destičkách a mezi lepší nabídkou, která ale bude znamenat navýšení výběru pro soupeře. Tím před všechny stavitele a zahradní designéry staví nové dilema.

Novinka je opravdu velmi náročná a hráčům vůbec nic nedaruje. Pozicování kamenů ve vlastní zahradě je opravdu nesnadné a tomu celému předchází ještě složité rozhodování a volba samotných záhonů.

Nejzajímavější na tom všem je ale fakt, že hráči mohou velmi dobře plánovat dopředu. Díky otočnému kolu vědí dopředu, které barvy a symboly se budou kdy bodovat. A to způsobuje mezi hráči velký zájem o některé konkrétní destičky, což hru dělá ještě napínavější.

Tím, že jsou Zahrady pro královnu složitější na přemýšlení a umisťování, tak se také stává bohužel delší, a to především v pohledu na délku jednotlivých tahů. Tahle analyzovací paralýza může řadě hráčů vadit, protože se tak protahuje celková partie i čekání na to, až odehrají druzí. Můžete ale na to koukat také tak, že máte více času na přemýšlení, protože většina proměnných v rozhodování se nemění tak dramaticky.

Hra je lepší v nižších počtech účastníků, protože se lépe a rychleji přelévá. Ve dvou je to nejlepší, ale i ve třech si pořád užijete poměrně dynamickou zábavu. V maximálních čtyřech se budete muset trochu obrnit trpělivostí. Takovou, která je na prostoru hodinové herní doby opravdu prověřena.

Bohužel pravidla není jednoduché pochopit. Nějak se pořád nedokážeme rozhodnout, jestli to je proto, že jejich posloupnost je špatná nebo proto, že jsou špatně napsaná. Myšlenky za hrou jednoduše nejsou popsané tak dobře, abyste je pochopili na první čtení. Je pravda, že se velmi těžko vysvětluje fáze, ve které si kameny rozebíráte. Může za to trochu i názvosloví, kde si často záhon spletete s destičkou záhonu.

Druhý povzdech se pak opět týká zpracování. Není to ale žádná výtka ke kvalitě komponent, které jsou jako vždy špičkové a vše je naprosto precizní. Jenže ve hře jsou hned dvě fialové a zelené barvy, které v umělém světle hodně splývají. U lidí s poruchou vnímání barev je tento problém neřešitelný, protože symboly na dílcích jejich barvě neodpovídají.

Azul: Zahrady pro královnu je zatím nejpřemýšlivější Azul, který si můžete pořídit. Zaměnilo eleganci původní hry za zajímavé volby, ale nijak neztratilo na kráse a zábavě. Najdou se i hráči, kterým ta jednodušší tvář Azulu bude chybět, ale většina fanoušků ocení nové přístupy, ačkoliv v srdci je hra stále rozpoznatelná jako další díl série. Azul: Zahrady pro královnu je super abstraktní hrou, která s sebou nese pár drobných zvadlých květinek.

Recenze: Azul Zahrady pro královnu
+ luxusní zpracování
+ chytrý (a jiný) způsob rozdělování destiček