Recenze: Battleship Galaxies – světy blízké i vzdálené

battleship-galaxies-01

Objevili se ve svých po zuby ozbrojených lodích a vzali nám všechno, co nám po právu patřilo. Naše země, vody, vzduch i hvězdy. Byli jsme nuceni utéct a zachránit si vlastní život. Jenže tentokrát jsme připraveni. Když na nás útočili, asi jejich robotické mozky nikdy nenapadlo, že lidé se nikdy nevzdávají!

Myriády galaxií se nám stanou domovem v deskové hře Battleship Galaxies, která už na dálku voní pálícím se laserem a střelným prachem. Za vydáním hry stojí společnosti Wizards of the Coast a Hasbro, ale především tým tvůrců Colby Dauch a Jerry Hawthorne (dnes slavní díky svým Mice and Mystics a dalším hrám), ale s nimi také Dustin DePenning a Craig Van Ness. A ačkoliv byla tato hra poprvé vydaná už v roce 2011, přesto je i dnes důvod si ji představit. A to i s ilustracemi Johna Ariosy.

Už velikost krabice jasně naznačuje, že tady si nebudeme hrát na nějaké kompromisy. Pod víkem s flotilou vesmírných lodí se ukrývá krabice plná zajímavých komponent. Úplně nahoře je dvoudílný herní plán, který je rozdělený na spoustu šestiúhelníkových polí. Závisí na konkrétní zvolené partii, jestli budou účastníci potřebovat jednu nebo obě. Z další dvojice velkých kartonových desek vytvoří hráči s pomocí oušek zástěny. Ty si vezmou před sebe a plánem uprostřed mezi sebou vymezí vesmír. Některé jeho části překryjí žetony objevování.

battleship-galaxies-09

A ještě než se hráči dostanou k přihrádkám úplně dole, ještě najdou nad nimi dvě destičky se čtyřiceti kulatými otvory. Jsou to stupnice energie, které doprovází dvojice značek. Právě ty si hráči rozeberou a poté už si musí vybrat svoji stranu. Nepřátelské Wretcheridiany nebo napadené lidi z Intergalaktického vesmírného námořnictva toužící po odvetě. Každý podle svojí volby dostane vesmírnou letku a schová ji za zástěnu spolu se sadou karet, které k lodím patří. Svoje plavidla hráči nakupují za body, které jim poskytne zvolená mise. A podle těchto voleb mají šanci poté vybrat karty taktiky.

Oba soupeři si označí svoji startovní sadu patnácti bodů energie a doberou pět karet. Poté už se začnou střídat na tazích, které se skládají ze tří fází. Celé to vždy začíná obnovením deseti bodů energie a dobráním jedné nové karty taktiky. Poté už budou mít hráči šanci vypustit svoje bitevníky a další lodě na plán a to ze strany mapy, která právě danému hráči slouží jako základna. Za každé takové plavidlo musí hráč zaplatit energii odpovídající jeho startovacím nákladům.  S ní přiloží k plánu také odpovídající kartu lodi se všemi jejími statistikami.

battleship-galaxies-03

Teprve jako třetí a poslední přichází na řadu akční fáze. V té si hráči mohou vybrat libovolnou loď nebo skupinku (tak jak jim odpovídají karty typu) a zaplatit cenu aktivace. Poté je možné posunout každé vybrané plavidlo až o jeho maximální rychlost vyjádřenou v šestiúhelníkových políčkách. Při tom mohou libovolně manévrovat. Průlet těsně kolem protivníkovy lodě může znamenat poškození, pokud se nepříteli podaří hodit kostkou dostatečnou hodnotu.

Teprve po posunu mohou letky zaútočit, pokud se v jejich dosahu nachází nějaký nepřítel. Ale i tady je třeba mít v zásobě nějakou energii, protože za nabití zbraně je třeba opět zaplatit. S pomocí dvojice kostek zaměřovače hráči získají souřadnici, kterou zbraní trefili. Protivník pak určí, jestli taková střela zasáhla jeho loď nebo ne. Čím menší loď, tím je těžší ji trefit. Zásah znamená poškození, které si hráč musí na své lodi označit odstraněním žetonů života ze základny trefeného plavidla. Přesným zásahem je možné dokonce loď zničit okamžitě.

Jednou vybouchlé lodě už se nemohou na plán vrátit. Partie tedy pokračuje manévrováním soupeřů. Každá strana má své vlastní vítězné podmínky, jejichž splněním okamžitě končí bitva. Kdo tedy dosáhne svého předsevzetí dříve, slaví, zatímco druhá strana konfliktu se musí stáhnout a už se nikdy do galaxie nevracet.

battleship-galaxies-12

Battleship Galaxies jsou vynikající sci-fi řežbou, ve které si hráči jednoduše změří síly v manévrování a taktice. Mapa skýtá hromadu volnosti a v pravidlech najdou hráči celkem pět připravených misí. Ty jim spíš pomohou načrtnout a získat představu, co je možné všechno na mapě provádět. A zatímco v prvních partiích tak budou hráči využívat připravené příběhy, později si budou vytvářet sami svoje.

Svým pojetím všechno vypadá vlastně hodně jednoduše. Naplánovat letku, přibrat nějaké akční karty, nasadit lodě a bojovat o vítězství. A přesto je tu jeden prvek, který je opravdu výjimečný. Máme na mysli zaměřování nepřátelských lodí a jejich trefování. Hod dvojicí kostek a snaha o zásah v šachovnici skvěle odpovídá míření v prostoru. Velikost siluet na šachovnici osm krát osm čtverečků dokonale simuluje obtížnost zasáhnout svůj cíl. To ale také znamená, že o úspěchu každé střely nerozhoduje taktika, ale náhoda.

Cíle jednotlivých misí jsou stále podobné a zahrnují hlavně zničení veškerých jednotek soupeře. Teprve poté ještě přidávají další požadavky, jako třeba zisk nějakých vítězných bodů. Ale mise se liší jinak – nabízí totiž nejen speciální skladbu lodí pro hráče, ale také další pravidla.

battleship-galaxies-11

Samotné lodě a letky mají na kartách nejen údaje o štítech, nákladech na aktivaci a odstartování, ale také údaje o primární zbrani a poté nějakou tu schopnost. Některé karty jsou dokonce oboustranné a umožňují zvolit jednu ze dvou úprav dané lodě. Karty jsou skvěle přehledné, ačkoliv obsahují opravdu pořádnou dávku informací a čísel.

Při letu se navzájem lodě ovlivňují i při průletu kolem. Statické, bránící se plavidla, mohou uštědřit zásah plavidlu, které prolétá příliš blízko. Posádky mají klid, aby si nepřátele v klidu zaměřili a pořádně mu uškodili. Hráč to ale ovlivní sám pouze jedním hodem kostkou.

Délka soubojů je určená pochopitelně právě velikostí mapy. Ale nikdy nebude trvat tak dlouho, aby vás hra začala nudit. Obvykle můžete počítat s nějakou jednou hodinou, po které je vládce galaxie jasný.

battleship-galaxies-17

Hlavní náplní Battleship Galaxies je bitva dvou soupeřů, ale současně krabice nabízí šanci pro týmové souboje. Přesto právě duely jsou tím nejlepším způsobem, jak si tuto hru užít. Ve dvou hráči musí koordinovat svoje plány. Naopak volné ruce, když každou stranu reprezentuje pouze jeden hráč, jsou mnohem lepší variantou.

A pak je tu samozřejmě zpracování. Mapa je pěkná, karty už jsme chválili, ale pak jsou tu fantastické miniatury vesmírných lodí. Detailní a dvoubarevné, aby se od sebe jasně odlišily obě znepřátelené rasy. Hráči miniatury postaví na plastové stojánky s otvory, které snadným způsobem evidují stav štítů a trupu lodě. Kompletní zpracování prostě jasně pracuje ve prospěch zážitku.

battleship-galaxies-21

Battleship Galaxies je vynikající sci-fi bojovkou. Dva protivníci tu najdou způsob, jak si vyřídit účty. Poziční práce s plavidly je naprosto zásadní. Ve hře jsou dokonce i nákladní lodě, které pak umí vysílat výsadky. Jako byste se nacházeli zpět v seriálu Battlestar Galactica. Ale to je úplně jiná hra. Tady nenajdete žádné zrádce ani cylony, ale pouze ničím nerušený boj. A takových čistých a ničím nerušených bitev jen tak nenajdete. Zvlášť ve sci-fi žánru.

AutorColby Dauch, Dustin DePenning, Jerry Hawthorne, Craig Van Ness
IlustraceJJ Ariosa, Rachel Lang
VydavatelHasbro, Wizards of the Coast
Herní doba70
(10 voters)
KategorieMiniatures, Science Fiction, Wargame
MechanismyAction Points, Area Movement, Critical Hits and Failures, Dice Rolling, Variable Player Powers
RodinaComponents: Miniatures, Game: Battleship, Space: Saturn
Alternativní názvyBattleship Galaxies: The Saturn Offensive Game Set

Battleship Galaxies není hra, která by byla nějak hodně známá v herních kruzích. A je to velká škoda. Ačkoliv se nedočkala žádných rozšíření, i základní box a dvě frakce stačí k pořádnému zážitku. Bitva se odehrává přímo s lasery a raketami. Jiná cesta k vítězství nevede. Partie ve dvou je výborná a velmi taktická. Navíc hra obsahuje opravdu unikátní způsob útoku. Pět misí je pouze začátek a při tom ani samotné bitvy netrvají příliš dlouho. Battleship Galaxies by neměly ujít vaší pozornosti, pokud máte rádi sci-fi hry.

+ vynikající způsob střelby
+ spousta využití energie
+ manévrování