Recenze: BrainBox V kostce Desková hra – kolik kostek se vejde do deseti vteřin?

v-kostce-deskova-hra-01

Deset vteřin je doba, která se zdá jako nepatrná chvilka. Dá se za ni stihnout ale spousta věcí. A přesto je na mnoho jiných činností prostě málo. Třeba na zapamatování všech informací a obrázků byť i na malé čtvercové kartičce. Proto je důležité dobře vybírat, mít trochu štěstí, ale především opravdu dobrou eidetickou paměť.

Rodina desetivteřinových deskových her dostala nový přírůstek, který ale má rozměr rovnou jako dvě takové krychličky. Jmenuje se V kostce! Desková hra a vydává ji samozřejmě vydavatel ostatních krabiček s touto značkou společnost Albi. To všechno samozřejmě opět je pod licencí původního vydavatele, jímž je Green Board Game Co. a podepsaný pod ní je znovu Gary Wyatt.

Rozměry a tvar krabice jsme už trochu naznačili. Je celá fialová a opět ji jako hříbeček přikrývá nízké víko. To má ale tentokrát zcela nezpochybnitelný smysl – drží totiž celou krabici pohromadě. Ptáte se proč? Dno je současně i rozkládacím herním plánem a ve chvíli, kdy sundáte víko, čtyři strany krabice se s klidným povzdechem snesou do mnohem přirozenější, horizontální polohy. Celý plán je pokryt barevnými čtverečky a startovní pole se nachází přesně uprostřed.

v-kostce-deskova-hra-09

To ale zatím nemůžeme vědět, protože celou hlavní plochu dna okupuje pořadač z tvrdého papíru. V něm je narovnáno celkem nějakých 160 čtvercových destiček rozdělených podle tématu do osmi skupin, které jsou i barevně odlišené. Všechny kartičky mají ale shodné uspořádání – na přední straně je směs obrázků a textu k jednomu konkrétnímu námětu, zatímco na zadní straně najdeme osm různých otázek. Celkový dojem dotváří po straně zastrčená přihrádka, která obsahuje přesýpací hodiny, čtyři plastové figurky a jednu osmistěnnou kostku.

Začátek partie snad nemůže být jednodušší. Hráči nechají plán, ať se rozloží a mezitím vyjmou přihrádku s kartičkami a položí ji stranou. Každý si vyberou jednu figurku a položí ji do středu plánu. Začínající hráč dostane kostku.

Každý hráč, když na něj přijde řada, nejdříve hodí kostkou. Podle pokynu tohoto čísla posune svojí figurkou a to v libovolném horizontálním nebo vertikálním směru. Diagonální pohyb je zakázán. Vždy ale hráči musí využít kompletní hod. Naštěstí v průběhu přesunu figurky mohou jednou zatočit do pravého úhlu (kdykoliv v průběhu pohybu) a tím se jim výrazně zvyšuje šance na taktizování. Je tu ale ještě jedna situace – v případě hodu osmičky se mohou hráči místo toho rozhodnout a přesunout se na libovolné políčko označené číslicí osm na herním plánu.

v-kostce-deskova-hra-06

Barva čtvercového místa, na kterém se hráčova figurka zastavila, určuje kategorii, ze které si má vytáhnout jednu kartičku. Současně musí ale také otočit přesýpací hodiny. Právě dobu, než propadnou všechny zrnka úzkou štěrbinou má na to, aby si zapamatoval co nejvíce důležitých informací. Jakmile čas vyprší, otočí ji a musí správně odpovědět na otázku s číslicí odpovídající hodnotě na kostce.

Za správnou odpověď si může hráč kartu ponechat. Cílem všech tak je nasbírat kompletní sbírku všech dostupných osmi barev. Mezitím mohou ale nastřádat i více destiček od jedné barvy, na tom příliš nezáleží. Komu se podaří jako prvnímu dorazit zpět na start se všemi zodpovězenými tématy, se stává vítězem.

Kolik myslíte, že si toho dokážete zapamatovat za deset vteřin? Tak přesně o tom a o ničem jiném je i velká desková hra V kostce, která jde ve šlépějích svých malých kostkovaných bratříčků. Hra si tentokrát ke svému spolehlivému mechanismu zapamatování přidává herní plán a sbírání sad za správné odpovědi. Tím se přibližuje nejen zahraničnímu Trivial Pursuit, ale i našim domácím hrám, jako jsou Česko nebo Světový film.

v-kostce-deskova-hra-13

A právě tento sběratelský mechanismus nás nemůže už asi ničím překvapit. Je spolehlivý a víme, že pro vědomostní hry se docela dobře hodí. Naštěstí tu ale hráči přece nejsou vydání tolik na milost či nemilost kostky, protože na výběr mají hned ze čtyř směrů pohybu a ještě mohou s figurkou v průběhu chůze zatáčet. Mohou tedy často skončit na místech, která chtějí navštívit.

Kromě barevných políček jsou ale na plánu také další tři typy speciálních pozic, které se aktivují, když na nich zastaví některá figurka. Hráči si zde mohou zcela dle očekávání vybírat sami kategorii. Jenže to naštěstí není všechno. Už políčko se dvěma kartičkami napovídá, že tohle by mohla být šance na ještě zajímavější průběh. Hráč zastavením na políčku s bílou a černou destičkou vybere rovnou dvě destičky, ale na zapamatování obou má společných deset vteřin.

Může ale získat až dva úlovky v jednom kole. K tomu ale musí být opravdu dobrý a velmi pozorný, protože na dvou kartičkách je dohromady opravdu hodně informací a hráč je musí udržet déle. Ke druhé kartě v pořadí se dostane až po zodpovězení té první.

v-kostce-deskova-hra-18

Ale pak je tu ještě políčko souboje. V takovou chvíli si může aktivní hráč vybrat jednoho soupeře, který musí vyložit již získanou destičku do středu stolu. Od toho momentu mají oba protivníci (tedy vyzyvatel a majitel karty) společný čas na její zapamatování. Třetí nezávislý hráč se jich pak postupně ptá na jednu otázku za druhou, dokud některý neodpoví špatně. Ve dvou má hra úpravu, která sice není tak spravedlivá, ale stále funguje dobře.

Nasbírání osmi kartiček není nic extrémně náročného. Hra tak trvá rozumnou dobu, která se obvykle vejde do půlhodinky. Jen s nejvyšším počtem hráčů se spíš přibližuje 45 minutám. Je zřejmé, že kartičky se točí rychle, ale protože každá obsahuje osm otázek, je ve hře celkem 1200 úkolů, což hráčům na nějakou chvilku vystačí. Ve dvou jsou sice pravidla trochu jiná díky soubojům, ale jinak je hra funkční ve všech počtech.

v-kostce-deskova-hra-19

V kostce! Desková hra je přesně tím, co byste od ní čekali. V nitru je to vlastně ta samá hra jako klasické krabičky, jen s více otázkami. Jenže tentokrát můžete ve vědomostech poměřit schopnosti na herním plánu a kartičkám z různých oblastí. Hra je tedy výrazně variabilnější a jedná se o moc pěknou vědomostní hru. V kostce! Desková hra doporučujeme nejen fanouškům kostkovaných her, ale také všem, kteří by s nimi chtěli začít.

V kostce! Desková hra pokračuje ve velmi dobře nastaveném trendu. Ten zaručuje dobrou zábavu zaměřenou na paměť. Během deseti vteřin si musí hráči zapamatovat co nejvíce informací z kartičky, aby byli schopní odpovědět na náhodnou otázku. K tomu všemu pobíhají po plánu, který určuje témata a mohou na sebe i útočit díky akčním políčkům. Hra je variabilní a zábavná pro publikum, které má rádo vědomostní hry. V kostce! Desková hra se řadí mezi zaručeně kvalitní vědomostně/paměťové deskové hry.

+ různá témata
+ pohyb figurkou není až tak náhodný
+ velký celkový počet otázek