Recenze: Bye-Bye Black Sheep – černé kvarteto

bye-bye-black-sheep-01

Černá ovce to má těžké. Zkoušela jít na procházku už s tolik zvířátky, ale oni se jí vždycky nějak zbaví. A ona je z toho celá smutná. Má pocit, jako by vůbec žádné kamarády neměla. Pořád jí všichni jenom říkají pá pá.

A bohužel ani my na tom nebudeme jinak. V karetní hře Bye-Bye Black Sheep se totiž s tou ovečkou s uhelnou srstí nechce nikdo bavit. Připravil ji designér Torsten Landsvogt a měla by navázat na jeho řadu úspěšných malých karetních her Pick-a-Dog, kterou v češtině přinesly REXhry jako Chňapni pejska (čuníka). I tahle novinka vychází v produkci společnosti Jolly Thinkers s ilustracemi Magdaleny Markowské a o distribuci na evropském trhu se stará Esdevium Games.

Malá krabička má na víku jásající malou černou ovci, které asi brzy úsměv z tváře zmizí. Jen co ji kamarádi odmítnou přibrat do party. Ale aby se něco takového stalo, musí hráči malý box nejdříve otevřít a objevit osmdesát čtvercových karet. Na nich jsou vyobrazeny sady zvířátek očíslované od jedničky do šestnáctky. Každé zvířátko je pak v balíčku čtyřikrát. Všechno doplňuje jedenáct speciálních karet.

bye-bye-black-sheep-06

Hráči je v rámci přípravy poctivě zamíchají všechny bez černých ovcí, ale pokud jich nehraje plný počet (pět), pak musí některé sady vyřadit. Každý z hráčů dostane pak náhodných pět karet do ruky a k tomu si vezme ještě jednu černou ovci. Bude tedy mít celkem šest karet.

Jakmile se hráč dostane k tahu, může si vybrat libovolného soupeře a začít mu vytahovat karty z ruky jednu po druhé a vykládat je do středu stolu. Snaží se při tom vyhnout (telepaticky, protože nelze jakkoliv tuto šanci ovlivnit) černé ovci. Pokud na něj totiž vykoukne černý kožíšek, pak jeho tah okamžitě končí. Přesto získá všechny dosud odhalené karty, ale může si je vzít pouze do ruky. Ovce se vrátí ke svému původnímu majiteli.

Jenže hráči se snaží před sebou vytvářet skupinky zvířátek. A aby mohli něco takového provést, musí skončit s hledáním zvířátek dříve, než objeví černou ovci. Současně ale potřebují odhalit více než dvě karty, protože vyložit mohou právě o dvě zvířátka méně. Karta přidaná na stůl nemusí být současný úlovek, ale klidně se může jednat o kartu z ruky. Důležitý tedy je hlavně úspěch a včasný konec.

bye-bye-black-sheep-03

Všichni účastníci si poté doplní karty z balíčku a partie pokračuje tahem dalšího z nich. Hráči se snaží být prvním, kdo nasbírá daný počet trojic. Cílové číslo se liší podle množství účastníků v partii, může jich být pět nebo i tři. Ten, kdo takové sbírky dokončí jako první, se stává vítězem.

Bye-Bye Black Sheep je zajímavou variací na klasické kvarteto, které jsme v dětství asi hráli úplně všichni. Jenže tam pouze hráči tahají karty z ruky soupeře a spoléhají na náhodu. Jejich počínání nemá žádné další důsledky ani předpoklady, kterými by se museli řídit.

Tady vylosování jedné karty nestačí. Hráč musí pokoušet své štěstí a vyhýbat se černé ovci vícekrát, aby měl vůbec šanci nějak prospět svým šancím na vítězství. Jenže tady je právě mechanismus pokoušení štěstí tím ústředním prvkem, který ale nepůsobí tak ohraně, jak by jinak mohl být. Možná to je proto, že v hlavní roli jsou nově karty. Ale mnohem pravděpodobnější je fakt, že prostě karty kradete soupeři. Ono je to pak o dost zajímavější než pokoušet štěstí třeba s kostkami.

bye-bye-black-sheep-07

Hráči ale mohou velmi snadno mít v ruce mnohem více karet, než je startovní počet. Stačí neuspět a můžete držet solidní vějířek. A to je pak velká pomoc soupeřům, kteří mají mnohem větší šanci se úspěšně vyhýbat neoblíbené černé ovci.

Kromě zmiňovaných sad zvířátek jsou tu ale také akční karty jiného typu a i tyto se mohou nacházet v rukou hráčů. Reakce následuje ve chvíli, kdy ji někdo vylosuje místo klasické ovce. Tou první je straka zlodějka (thieving magpie), která vstoupí do hry v pozdější fázi partie a umožní krást soupeřům jejich již vyložené úlovky. Orel umožní ptát se po konkrétním zvířeti soupeře. Pokud uhodnete, musí vám kartu dát. Krtek umožní podívat se na karty soupeře a přidat jednu do středu stolu.

Ale ani tady to nekončí. Zatímco v minulém odstavci popsaná zvířátka jsou vlastně součástí základní varianty, pro zkušené hráče jsou připraveny další tři – bílá ovce, matka ovce a vlk. Umožní tak další manipulace, jako přidání jedné náhodné karty z balíčku do středu stolu navíc. Zajímavý je ale hlavně vlk, který umožní krást všechny karty ve středu stolu.

bye-bye-black-sheep-08

Celkově tyto akční karty nabízí velkou změnu v hratelnosti. Je totiž velmi pravděpodobné, že budou dřív nebo později vytaženy. Jejich majitel je ale znám už předem, takže podle toho můžete upravit svoji volbu soupeře pro losování karet nebo alespoň počet pokusů. Jejich efekty jsou zajímavé, zábavné a posouvají hru od obyčejného losování k opravdovému napěti. Ale hráči si jejich efekty musí pamatovat, protože na kartách je z ikony nevyčtete.

Partii můžete vyzkoušet i ve dvou, ale to není taková zábava. Od tří se hra výrazně mění, protože všichni si mohou vybrat, od koho budou karty losovat. To přináší zajímavou změnu vývoje i rozhodování pro všechny účastníky. Na délku pak počet hráčů nemá vliv, protože se mění cílový počet trojic. Celá partie se tak vejde i v těch delších výměnách do půl hodinky. I to se ale může někomu zdát příliš. Je to kvůli neustálému přesunu karet, ale především zásluhou množství neúspěchů.

Zpracování je hravé. Ilustrace se snaží ladit s lehkovážností celé hry. Malá krabička je skvěle přenosná a hra nemá žádné nároky na prostor, takže si ji určitě rádi budete brát s sebou nacesty.

bye-bye-black-sheep-11

Bye-Bye Black Sheep je karetní hra, která nás opravdu baví. Je to rychlá zábava, která staví na známé hře a známém mechanismu, ale dělá z toho něco zajímavého a nového. Losování karet z ruky soupeřů přináší pocit, že jim něco kradete. Bye-Bye Black Sheep je moc pěknou karetní hrou hlavně pro ty méně náročné a funguje skvěle jako filler pro chvilkovou zábavu!

AutorTorsten Landsvogt
IlustraceMagdalena Markowska
VydavatelJolly Thinkers, AURUM, Inc., Evrikus, Lucrum Games, Mercurio, Zhiyanjia
KategorieAnimals, Card Game, Party Game
MechanismyPush Your Luck, Set Collection
RozšířeníBye-Bye Black Sheep: 2017 Promo card, Bye-Bye Black Sheep: 2022 Promo card – Cheese Thief, Bye-Bye Black Sheep: 2022 Promo card – Heidelbaer
RodinaSeries: Jolly Pets
Alternativní názvyBye-Bye Oveja Negra, Schwarzes Schaf, Wybierz mnie!, Черная овечка, 豬朋狗友之黑仔阿羊, 블랙쉽

Bye-Bye Black Sheep je hra, ve které musíte pokoušet svoje štěstí. A přesto máte svůj úspěch částečně pod kontrolou, protože si volíte soupeře, jehož karty budete objevovat. Všichni mají jednu černou ovci, to je jasné. A právě proto je každý tah napínavý a celá partie zábavná. Hra nabízí pokročilé karty se zajímavými efekty, které příjemně obohacují celý průběh. Partie sice mohou být delší a ve dvou nejsou nejlepší, ale obecně Bye-Bye Black Sheep je příjemným fillerem s dobrým nápadem.

+ zajímavá variace na kvarteto
+ zábavná rychlá partie
+ hráči mají možnosti volby