Recenze: Blood Bowl Team Manager

Možná jste si mysleli, že znáte americký fotbal. Jenže to bylo do doby, než se do něj přidaly nové rasy. Tahle bitva o šišatý míč ve světě Warhammeru je plná praštících kostí, nesportovních zákroků, potů a krve. Rozhodčí zde má jediné povolání – odpískává góly. V herních chvilkách pak jde nabušeným orkům nebo bojovníkům Hordy raději z cesty. Ona se koneckonců tato liga nejmenuje Blood Bowl zbůhdarma.

O trochu méně nebezpečné povolání je být manažerem takového Blood Bowlového týmu, ale není to jen o postávání za postranní čarou. Nedávno byl jeden z manažerů a trenérů v jedné osobě po zápase napaden nespokojenými fanoušky soupeře a jeho tělo už nenašli. Strávily jej hladové hordí žaludky.

Když jsme se před dvěma týdny koukali zlehka na zoubek Warhammer Fantasy Battles, ani by nás nenapadlo, že už za týden se se stejnými postavičkami posuneme z válečného prostředí na hřiště. Ale je to tak, Blood Bowl Team Manager totiž před dvěma týdny vyšel z dílny Fantasy Flight Games a tisíce kopií se rozprchly do světa. Jedna z nich zakotvila i na Vysočině v naší redakci. Děkujeme za to společnosti Černý rytíř, která Blood Blow Team Manager do České republiky dováží.

A protože zde padlo sousloví Fantasy Flight Games, společnosti vlastnící licenci Blood Bowlu, pak je zcela zřejmá kvalita. Pod hrou najdete podepsané hned dva muže – Jaye Little, který je hlavním designérem hry a je jako jediný uvedený přímo na krabici. Pomoc získal od hlavního vývojáře FFG, kterým je vynikající Corey Konieczka (Mansions of Madness, Battlestar Galactica). Ilustrace má na svědomí obrovské množství grafiků a hratelnost si prozkoušíme v průběhu dalšího textu, protože nás určitě bude kromě autora zajímat také, jak hra vypadá a jak se hraje.

Blood Bowl Team Manager navazuje na úspěšnou sportovní hru Blood Bowl, ve které se zápasů na hřišti přímo účastníte. Tentokrát svůj pohled trošku oddálíme a budeme koukat na zápas pouze jako aktivní přihlížející, tedy trenér. Kdo to kdy slyšel, že by člověk trénoval trpasličí mužstvo? Jste jejich první lidský trenér v historii, tak jim dokažte, že na to máte! Ale nebojte se svoje svěřence seřvat, i když jsou o dva metry větší! Jinak na úspěch nemůžete pomýšlet, protože trpaslíci jsou od přírody tvrdohlavější než mezci. Tahle bitva o pohár Blood Bowl nebude snadná.

Pro vás jako trenéra všechno začíná ještě dlouho před sezónou. Nejdříve totiž musíte vzít do ruky překvapivě malou krabičku a otevřít ji. Plné radosti z denního světla na vás vyskáčou nejrůznější komponenty, které jsou k hraní Blood Bowlu třeba.

Mezi prvními v řadě stojí dva vycvakávací archy v rozměru krabice, které tentokrát neobsahují pouze tradiční žetony kulatých tvarů, či symboly lebek, ale také šišaté fotbalové míče. Co je ale mnohem důležitější, objevíte mezi kartonovými součástkami dílky pro sestavení počítadla. To na první pohled připomíná klasické počítadlo skóre na fotbale, jenže tentokrát bude zobrazovat počet fanoušků jednotlivých týmů. Právě fanoušci totiž určují, jak v bezpečí je vaše zadnice na trenérské židli.

Pod všemi těmi kartonovými dílky se ukrývají balíčky karet různých rozměrů. Jedny jsou větší, s portréty hráčů, zatímco další malé budou představovat různé události ve hře, ale také speciální dovednosti týmů, které můžete v průběhu sezóny získat.

Karty týmů se dělí rovnou na šest hromádek, každá patří jednomu celku. Máme tu Reiklandské Reavery (lidi), Grudgebearery (trpaslíci), Athelornské Avengery (lesní elfové), Skavenblightské Scramblery (skaveni), Gouged Eye (orkové) a samozřejmě nesmí chybět obávaní Chaos All-Stars zastupující temnou stranu světa Warhammeru.

Z balení zbývá vyjmout už jen brožurku s pravidly, která má osmnáct stran a také dvě kostky, které budou rozhodovat souboje tělo na tělo. Až všechny dílky vycvakáte a pomazlíte se s nimi, určitě je budete chtít vrátit do krabice, abyste mohli začít studovat pravidla. Ovšem velmi rychle zjistíte, že vložka, která v balení je, poskytuje opravdu málo místa a je v podstatě umění do krabice všechno dostat. Škoda, protože tenhle technický detail kazí dojem z jinak excelentně provedených součástek.

Pravidla jako taková se tváří složitě na papíře, ale ve skutečnosti jsou velice jednoduchá, takže se vrhneme rovnou na jejich popis. Na začátku si každý vybere tým, který bude chtít v průběhu sezóny trénovat. K němu dostane počítadlo fanoušků, karty hráčů základní sestavy a také mrňavý balíček týmových rozšíření.

Ve společné zásobě pak zůstanou všechny nejrůznější žetony. Ve hře není žádné platidlo, pouze žetony podvádění (lebka) a několik dalších drobných žetonků pro označování příslušnosti do týmu, začínajícího hráče nebo fotbalových míčů. Je důležité lebky pořádně promíchat a nechat je koukat do stropu jejich prázdnýma očima. Hráči si z nich totiž budou náhodně losovat.

Nyní je třeba připravit společné karty, které tvoří jádro celé hry. V jednom balíčku se semelou hvězdní hráči všech ras a národností. Vytvoří tak přestupní trh, ze kterého budete moci přibírat v průběhu sezóny do svého mužstva hráče. Žádná přestupní období, zde můžete svůj tým posílit kdykoliv, protože smrtelná zranění jsou v Blood Bowlu na denním pořádku. Hned vedle karet volných hráčů patří také hromádky týmových zaměstnanců, které můžete získat v průběhu sezóny a využívat pak jejich speciálních schopností k vylepšení výkonů.

Zbylé dvě hromádky budou tvořit samotné zápasy. Jedna z nich představuje hlavní turnaje, které se hrají v každé sezóně, zatímco druhá nabízí takzvané „highlighty“. To jsou menší zápasy, ale jsou neméně důležité pro získávání fanoušků. Turnaje představuje pouhých pět karet a odpovídá tak počtu kol, po které bude sezóna trvat. Uvnitř se ukrývají náhodně vylosované turnaje a také karty se speciálními podmínkami pro některé týdny (headliny). Ty nahrazudí hlavní zápasy v týdnu, v němž jsou otočené.

Ještě než se pustíme do fotbalového šílenství, podíváme se zběžně na karty hráčů, které na sobě mají několik důležitých symbolů. Vlevo nahoře je síla fotbalisty v případě, že nebyl sražen k zemi soupeřem. Ve spodním rohu na stejné straně je o 90 stupňů otočené číslo vyjadřující jeho sílu, pokud je složen k zemi. V rámečku může mít hráč také nějaké speciální schopnosti a nad nimi ikonky svých dovedností. Ty jsou ve hře čtyři: sprint, přihrávka, podvádění a útok.

Na začátku každého kola do středu stolu společně připravíte určitý počet událostí, o které se budou hráči muset utkat. V hromádce u sebe máte hráče, které mohou použít k dosažení vítězství. Do ruky pro každé kolo dostanete šest karet ze zamíchaného balíčku, a ty pak postupně vykládáte k zápasům. Na každé z událostí začíná ve středu fotbalový míč, jehož držení na konci kola přináší bonusové body.

Jakmile vyložíte kartu hráče, můžete okamžitě využít jeho speciální schopnosti – ikonky ve spodní části obrázku. Většina je nepovinných, pouze pokud je hráč od přírody podvodník (ikonka lebky), musí si okamžitě vzít jeden náhodný žeton lebky za každou ikonku lebky. Prostě si nemůže pomoct a musí podvádět. Její obsah však zatím neodkrývá ani sobě, ani ostatním. Může totiž podváděním získat i ztratit, záleží jen na tom, kam zrovna kouká rozhodčí a fanoušci.

Soupeření o vítězství v jednotlivých událostech kola závisí na síle vyložených hráčů. Ta ve vyhodnocení rozhoduje, ale lze ji ovlivnit hned několika způsoby. Kromě již zmíněných podvodů a zisku fotbalového míče za pomoci přihrávek můžete také zaútočit na některého ze soupeřových hráčů a pokusit se ho srazit na kolena nebo dokonce zranit!

Právě v tomto soupeření leží zakopaná největší zábava, kterou si s Blood Bowl Team Managerem užijete. Tedy v případě, že budete mít v týmu nějaké silové hráče. Jenže stejně jako v reálném fotbale nemáte při útoku jistotu, že vám soupeř nestihne uhnout a vy nerozryjete trávník svou vlastní bradou. K tomuto rozhodnutí využijete poprvé kostky. Házíte buď jednou nebo oběma, podle toho, kdo z hráčů zapojených do souboje je silnější. Pokud se vám podaří srazit soupeře na kolena, jeho trenér musí kartu otočit o 90 stupňů. Síla takového hráče se výrazně sníží a tím se také změní vývoj celé situace v souboji o tuto událost. Naopak pokud vám štěstí nepřeje, může se stát, že položíte kartu vlastního hráče.

A co jsou to vlastně ty události, o které se hraje a o nichž už tak dlouho mluvíme? Jedná se o karty s obrázkem fotbalového hřiště. Ve třech oblastech jsou nakresleny ikony odměn, které hráč získá. O událost mohou vždy soupeřit pouze dva týmy. Hráč dostane odměnu už za zúčastnění se zápasu – ikonky v zóně, ke které přiloží kartu svého hráče. Pak se týmy utkají o středovou hodnotnější odměnu.

Odměny představují obvykle nové fanoušky (vlajky), které si můžete připočíst na počítadle, ale také odměny v podobě vylepšení. Můžete tak získat do týmu nějakého nového hráče z volného trhu (z více nalíznutých karet vybíráte vždy jednu) nebo třeba zaměstnance, který vám dodá speciální schopnost využitelnou v průběhu zápasu.

Kromě klasických událostí je v každém kole přítomná také karta velkého turnaje, o který mohou soupeřit všichni hráči současně a neplatí zde omezení na dva přítomné protivníky. Turnaje mívají obvykle zajímavé a bohaté odměny a každý by je chtěl vyhrávat. Na konci šestého kola hráči porovnají hráči získané fanoušky a ten, komu jeho počítadlo ukazuje nejvyšší hodnotu, se stává absolutním vítězem a držitelem poháru Blood Bowl.

Blood Bowl Team Manager je pro celou naši redakci příjemné překvapení. Na karetní hru se jí totiž daří neuvěřitelné – dokáže opravdu přinést až k vám napínavou atmosféru fotbalového klání. Za celou hrou je vidět obrovské množství práce a spousta skvělých nápadů, které dohromady dávají skvěle promazaný a fungující celek.

Pro některé hráče samozřejmě může být limitující, že na kartách hráčů najdete velké množství anglického textu se speciálními dovednostmi. Stejné to je i s vylepšeními, ať už se jedná o týmové nebo zaměstnanecké karty. Na hraní samotné hry cizí jazyk nepotřebujete, protože je všechno řešené ikonkami, ale text na kartách potřebovat budete často.

Celá hra má hladký a přirozený průběh. Můžete se plně soustředit na to, které hráče poslat ke kterému zápasu. Na těchto rozhodováních stojí celý výsledek partie. Nezapomínejte, že třeba ve čtyřech si vyberete jeden a než se k vám hra vrátí, už budou zabrané další tři pozice. A protože u obyčejných zápasů mohou být pouze dva týmy, je místa neustále velmi málo.

Velkou část hraní zabere samotné vyhodnocení zápasů, které občas může působit zdržujícím dojmem. Ale všechno je jednoduché, stačí pouze aplikovat výsledky žetonů podvádění a sečíst hvězdnou sílu přiřazených týmů. Navíc je součástí vyhodnocení také vylepšování hráčova týmu a to má přece každý rád. Už jen to, že si můžete do svého týmu přidat nového hráče nebo získat nějakou schopnost za trochu toho čekání stojí. Vzhledem k velikosti hromádek volných a hvězdných hráčů a ostatních vylepšení se jen tak nestane, že by vám chodily stále ty samé karty.

Právě v tomto je Blood Bowl nejvíce variabilní. Samozřejmě zápasy, highlighty i headliny se začnou opakovat, ale to nemá žádný negativní vliv na dojem ze hry. Samotná partie utíká velice rychle a hodinu překročíte jen, pokud budete hrát v maximálním počtu hráčů.

Začínající hráč daného kola má výhodu, protože si může vybrat zónu s nejvýhodnějšími odměnami. Ale ostatní hráči jej mohou odsud vyřadit nebo jej alespoň porazit v souboji o středovou hlavní odměnu.

Ať už budete hrát v jakémkoliv počtu soupeřů, Team Manager je stále zábavný. I když ve dvou ze hry vyřadíte podle oficiálních pravidel speciální karty z balíčku turnajů, přesto je hra napínavá a vyrovnaná. Navíc jsme nenalezli žádný důvod, proč s nimi nehrát, takže i ve dvou je můžete do balíčku zařadit a tím si sezónu trochu prodloužit.

Všechny schopnosti, kterými hráči disponují, jsou velice užitečné pro některou z možných strategií. Nezmínili jsme se ještě o možnosti sprintování, která znamená, že můžete jednu kartu odhodit a místo ní si dobrat ze svého týmového balíčku novou. Na to jsou specialisti elfové.

Zpracování je na výbornou. Dočkáme se pohyblivých komponent, na nichž si evidujete velikost své fanouškovské základny, i kvalitní tvrdé žetony. Jen karty by možná mohly být trochu silnější, abyste neustále neměli strach, že je ohnete, ale to se dá vyřešit snadno jejich obalením.

Na této fotbalové hře se nám nejvíce líbí atmosféra a schopnost vtáhnout vás do středu zápasu. Ve hře musíte neustále vybírat kam zahrát svého následujícího hráče tak, abyste z toho nejvíce profitovali. Výsledky často zamíchají žetony podvádění. Díky nim může být hráč třeba při podvádění i nachytaný a vyřazený ze zápasu. Na jeho konci pak za něj nic nezískáte.

Hraní Blood Bowl Team Manager je prostě opravdovým fotbalem se vším všudy. Ale nemusíte být ani fanouškem amerického fotbalu, ani znát svět Warhammeru. A dokonce nevadí, že jste nikdy nehráli původní Blood Bowl, protože jej nehrál ani nikdo z naší redakce a přesto nás hra chytila svojí atmosférou. Pokud vás alespoň trochu baví sporty a chcete mít doma jednoduchou hru s příjemnou kombinací štěstí a strategie, pak je Blood Bowl Team Manager tím pravým.

Hru k recenzi věnovala společnost Černý rytíř

AutorJay Little
IlustraceErfian Asafat, Daren Bader, Dimitri Bielak, Yoann Boissonnet, Alberto Bontempi, Andrew Bosley, Christopher Burdett, Kari Christensen, Soul Core, Crut, Anderson Gaston, Andrew Hou, Dan Howard, Ijur, Hendry Iwanaga, Tyler Jacobson, Jason Juta, Sam Kennedy (I), Lius Lasahido, Aaron Miller, Scott Nicely, Afif Numbo, Rio Sabda, Alexandru Sabo, Alexandr Shaldin, Matt Smith, Mark E. Smith, Nicholas Stohlman, Grey Thornberry, Chase Toole, John Wigley
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galakta, Game Harbor, Heidelberger Spieleverlag, Stratelibri
Rok vydání2011
(60 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Sports
MechanismyArea Majority / Influence, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníBlood Bowl: Team Manager – The Card Game: Foul Play, Blood Bowl: Team Manager – The Card Game: Sudden Death
RodinaDigital Implementations: VASSAL, Game: Blood Bowl, Setting: Warhammer Fantasy Card Games, Theme: Fantasy Sports
Alternativní názvyBlood Bowl: Menedżer Drużyny – Gra Karciana, Blood Bowl: Team Manager – Das Kartenspiel, Blood Bowl: Team Manager – El Juego de Cartas, Blood Bowl: Team Manager – Il Gioco di Carte, Blood Bowl: Team Manager – Le jeu de cartes, 热血超级杯:美式足球经理

Recenze: Blood Bowl Team Manager

+ atmosféra
+ cena