Recenze: Catan Duel – místo na ostrově pouze pro dva

catan-duel-17

Pamatuji časy, kdy náš ostrov vzkvétal, byl celý zelený a plný obyvatel. Celých šest zemí se vešlo na jeho úrodnou půdu. Jenže ty časy jsou dávno pryč. Hladina moře stále stoupá. Nejdřív zatopila úrodný prales, tak jsme ustoupili do pouště. Pracně jsme ji zúrodnili, ale voda nám naši práci zase vzala. Teď už jsme chytřejší. Stavíme obydlí jen ve dvou zemích uprostřed. Z kdysi slavného ostrova Katan zbyla jen vzpomínka.

A právě na mnohem menší ostrov, kde je místo tak akorát pro dva znepřátelené klany, je určena krabice Catan Duel. Vytvořil ji samozřejmě autor původních Osadníků z Katanu, Klaus Teuber, a původně ji vydala společnost Kosmos Verlag v roce 2016. Do češtiny ji s ilustracemi Michaela Menzela adaptovala společnost Albi. Jedná se ale vlastně jen o nové vydání hry Knížata z Katanu, která vyšla už v roce 2013, pod novým a lépe marketingově poznatelným názvem.

Uvnitř rozměrné krabice najdete tři balíčky po šedesáti kartách obalené v těsných igelitových sáčcích. Když je osvobodíte, můžete je začít třídit podle zadní strany na spoustu druhů. Rozhodně se vám ale povede odložit stranou tři tematické sady, které slouží až pro rozšíření základní hry a nebudete je tedy v začátcích potřebovat – je to Období zlata (27 karet), Období zmatků (28 karet) a Období rozvoje (31 karet). A pak také plastové stojánky na karty.

catan-duel-06

Zbylých 94 karet se ale dál dělí podle zadní strany na menší hromádky – události, cesty, vesnice, města a krajiny. Pak je tu hromádka základní sada obsahující 36 karet budov a osob, které využijete v každé hře a budete je případně později obohacovat o rozšíření. A pak jsou tu dva balíčky s dřevěnými štíty – jeden červený a druhý modrý. Ty jsou pro hráče.

Z toho je jasně patrné, že Catan Duel je hrou, která je určena speciálně a jen pro souboj dvou hráčů. Ti k ní budou potřebovat ještě dvě kostky – jednu klasickou číselnou od jedné do šesti a druhou s různými symboly. A navíc tu jsou ještě dva dřevěné žetony – jeden se symbolem sekery, druhý se symbolem vah.

Pravidla ke hře mají celkem dvacet stran, ale nelekněte se, protože popisují také různé scénáře za využití rozšiřujících sad. Základní pravidla jsou jednoduchá, a pokud znáte princip Osadníků z Katanu, pak je pochopíte velice rychle.

catan-duel-01

Na začátku partie si hráči vyberou jednu ze dvou barev (červená/modrá) a vezmou si k sobě balíček devíti startovních karet. Ty rozloží před sebe na stůl tak, že uprostřed leží cesta a po její každé straně jedna vesnice.

Nad a pod kartami vesnic je zatím volné místo, ale cesta vede ke dvěma kartám království, které poskytují suroviny – ty jsou umístěné nad a pod kartou cesty. Zbylé čtyři karty jsou až na okrajích vašeho knížectví a sousedí s vesnicemi vždy pouze rohem. Mezi nimi je pak místo na novou kartu cesty, kterou můžete svoje knížectví rozšířit. Lepší pro základní představu, jak vypadá rozložení karet, bude, když se podíváte na některý z okolních obrázků.

Důležité je především natočení karet surovin, které současně slouží také jako skladiště. Na každé kartě uprostřed leží číslo kostky a kolem na každé straně je uvedený určitý počet symbolů zdroje, který daná krajina produkuje. Počet dostupných surovin v zásobě je naznačen stranou, která je natočena k vám.

catan-duel-05

Do začátku hry dostanou oba hráči po jedné surovině od všech dostupných materiálů kromě zlata. To v počátcích nevlastní vůbec. Kdykoliv pak dostanete nebo ztratíte surovinu, otočíte kartu o 90 stupňů v odpovídajícím směru. Pro snadnější rozpoznání základního natočení stačí vždy mít název karty (vytištěný malým písmem) v levém dolním rohu.

Stejné knížectví si připraví i protivník. Mezi oběma hráči pak vznikne překážka v podobě karet nabídky. Budou zde hromádky: cesta, vesnice a město. Spolu s nimi také zamíchaný balíček krajin, které vám pomohou získávat větší množství surovin v pokročilé fázi hry. Pak ještě vytvoříte čtyři hromádky po devíti kartách ze zamíchaných karet základní sady, které obsahují různé budovy, jež můžete ve svých vesnicích a městech stavět.

Oba pak právě z těchto hromádek náhodně doberou trojici karet, které představují jejich počáteční možnosti výstavby. Ty si mohou ale na konci kola vylepšovat, jak se brzy dozvíme.

catan-duel-08

Na konci celé řady pak leží malá hromádka událostí s otazníkem na zadní straně. Tu ale musíte také speciálně připravit. Nejdříve najdete kartu Vánoce, všechny ostatní zamícháte, položíte na stůl obrázkem dolů tři, na ně dáte právě Vánoce, a pak teprve zbytek. Proč? Kdykoliv dojdete v dobírání karet k Vánocům, zopakujete tento postup a znovu tedy události zamícháte.

Teď je konečně všechno připraveno ke hře. Rozložení karet není úplně rychlé, ale obvykle jste během pěti minut nachystaní k partii. Stačí jen určit základního hráče, který poprvé hodí oběma kostkami a zahájí tím souboj knížat.

Číselná kostka rozhodne rovnou o příjmu obou hráčů, kteří si kartu s odpovídajícím číslem otočí o devadesát stupňů, a přibude jim tedy jeden kus dané suroviny. Každý z hráčů má rozložení čísel na krajinách odlišné. Druhá kostka s ikonou pak určí speciální událost – například zisk suroviny nebo ukradení jedné soupeři.

catan-duel-13

Je zde také červená ikona zloděje, který funguje stále stejně – pokud má někdo z hráčů celkem více než sedm kusů surovin, pak musí odevzdat všechny své zlaté valouny a také všechny žetony vlny (ovečky). Poslední možností, která může na kostce padnout je otazník událostí. Ten vám přikazuje otočit horní kartu události z balíčku, přečíst a vyhodnotit její efekt.

Ve svém tahu pak může hráč provést libovolný počet nákupů ze středu za suroviny, které má na skladě v jednotlivých lokacích. Samozřejmě může využívat i případné speciální schopnosti svých budov a to všechno tak dlouho, dokud má dostatek surovin.

Kromě stavby cest, vesnic a měst ze středu stolu může hráč také vykládat budovy z ruky. Zatímco cesty a vesnice tvoří základní střední řadu v jeho knížectví a rozšiřují se do strany (cesta a vesnice se musí střídat), tak budovy mohou být vždy postaveny jen nad nebo pod kartou vesnice. V případě, že hráč modernizoval vesnici na město, pak může postavit ve městě dokonce čtyři budovy (místo dvou).

catan-duel-16

Každá budova a obyvatel má kromě speciální akce popsané v dolní části uvedenou také cenu v levém horním rohu a to v počtu několika různých surovin. Jakmile postavíte nějakou budovu z ruky, uvolní se vám místo, které zaplníte zpět na konci tahu, kdy si doberete z libovolného balíčku znovu do tří karet.

Ve hře jsou ovšem navíc také čtyři ikony, které vám mohou budovy nebo osobnosti přidávat. Majitelé nejvíce ikon síly (sekera) nebo obchodu (vah) získají dřevěný žeton. Další dvě ikonky jim přidávají speciální schopnosti – například ikona knihy vám umožní držet v ruce o jednu kartu víc.

Partie se ale hraje na vítězné body.  Ty sbíráte nejen za postavené vesnice (1 bod) a zmodernizovaná města (2 body), ale právě také za vlastnictví dřevěných žetonů síly a obchodu. Na kartách města a vesnice najdete tuto skutečnost naznačenou v podobě vlajek v levém dolním rohu. První hráč, který dosáhne součtu sedmi vítězných bodů, se stává vítězem a jediným právoplatným knížetem Katanu.

catan-duel-07

Catan Duel je hra speciálně upravená pro dva hráče a nabízí skvělé a vyrovnané souboje. Největší zásluhou je vynikající vyrovnanost a v Katanu ještě nepoznaná strategičnost.

Hráčům může ve hře snad chybět jen trochu víc interakce, protože po většinu času si každý staví na vlastní straně stolu. Protivníci se sice mohou napadat zásluhou některých karet nebo hozených hodnot na kostce, ale většinu času se soustředíte na optimalizaci vlastního knížectví.

Naštěstí to ale neubírá hře vůbec na zábavnosti. Jednoduchý systém vykládání karet podél vesnic a cest je vymyšlený opravdu elegantně a jedinečně. Právě tento skvělý nápad je tažným prvkem celého Catan Duelu, protože k dalšímu rozvoji vždy máte jasně dané požadavky.

catan-duel-11

Přitom ale stále zůstává na vašem rozhodnutí, jestli postavíte cestu a připravíte si šanci na další vesnici a zvýšení příjmu (k vesnici přidáváte vždy nové dvě karty krajiny), modernizujete stávající město nebo vyložíte nějakou budovu z ruky. Jen to náhodné losování karet krajiny z balíčků může všechny plány zhatit a ani sebelepší taktika vám pak nepomůže. Stejně tak se proti vám může spiknout i kostka, ale protože suroviny přibývají jak při vašem, tak při soupeřově hodu, není to tak pravděpodobné.

Rozšiřování vašeho knížectví má za následek zásadní věc – jakmile postavíte novou vesnici, ihned vedle ní vyložíte dvě nové náhodné karty krajiny. Tím zvýšíte svůj příjem z některých hodů kostkou. A právě tak můžete zbohatnout a zajistit si lepší pozici pro závěrečný finiš na konci partie, kdy se hráči perou o každý vítězný bod.

A co rozšíření? Každé přináší do hry něco jiného, ale všechny obohacují základní hru a posouvají ji ještě dál. Součástí rozšíření jsou vždy pouze nové karty pro stavbu. Některé jsou dostupné vždy v pouhých dvou exemplářích (pro každého hráče jeden), zatímco další vytváří speciální hromádku k nákupu.

catan-duel-15

Do hry přicházejí také nové události. Ale především se každé rozšíření zaměřuje na určitý aspekt hry. Jakmile si vyzkoušíte hru s každým ze tří dostupných rozšíření, můžete je dokonce zkombinovat do jedné obrovské hry, kterou samotná pravidla nazývají Souboj knížat.

Grafické zpracování je vynikající. Karty působí skvělým dojmem, všechno je přehledné a zadní strany karet jsou od sebe snadno rozeznatelné. Všechny informace jsou pěkně oddělené a neustále máte přehled, dokonce i při letmém pohledu na stav soupeřova knížectví. Od původních Knížat z Katanu se liší pouze rozměrem krabice a plastovými stojánky, které součástí nízké čtvercové krabice nebyly.

Catan Duel je vynikající hrou pro dva hráče a mohou se směle zařadit po bok těch nejlepších karetních her, které jsou odladěné právě pro duel. Už samotná základní hra je zábavná, ale krabice navíc nabízí ještě trojici speciálních rozšíření, které dodávají hře další rozměr. Bez toho, že bychom chtěli původním Osadníkům ubírat jejich zásluhy, musíme za nás prohlásit, že Catan Duel je asi vůbec nejlepší hrou, která se odehrává na ostrově věčně vycházejícího slunce.

AutorKlaus Teuber
IlustraceMichael Menzel
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Albi, Catan Studio, Devir, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Hobby World, Ideal Board Games, Igroljub, IntelliGames.BG, Lautapelit.fi, Mayfair Games, Spilbræt.dk
Rok vydání2010
Počet hráčů2 - 2
(23 voters)
KategorieCard Game, City Building, Medieval, Territory Building
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Race
RozšířeníCatan: Das Duell – Finstere & Goldene Zeiten, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2016: 20 Jahre Catan, das Spiel für 2, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2016: Michael der Wagemutige, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2017: Isabell, die Handelsagentin, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2021: 25 Jahre CATAN-Kartenspiel, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2021: Weinberg, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2022: Sonja, die Schäferin, Catan: Das Duell – Sonderkarte 2023: Klaus, Hüter von Catan, CATAN: Zusatzmaterial für Das Duell – Bonus Box, Die Fürsten von Catan: Sonderkarte 2011 – Carol, die Spieleerklärerin, Die Fürsten von Catan: Sonderkarte 2014 – Arnd, der Fischer, Die Fürsten von Catan: Sonderkarte Frühjahr 2012 – Catan Mobil, Rivals for Catan: Age of Darkness, Rivals for Catan: Age of Enlightenment, The Rivals for Catan: Alexander and Sebastian, the Bookkeepers, The Rivals for Catan: Axel the Innovator, Rivals for Catan: Deluxe – Promo Card Pack, The Rivals for Catan: Gavin the Polyglot, The Rivals for Catan: Heiko the Master Swimmer, Rivals for Catan: Hostel Scenario, The Rivals for Catan: Johannes the Advocate, The Rivals for Catan: Participation in the Big Game, The Rivals for Catan: Ron the Well-Travelled Man
RodinaGame: Catan, Game: The Rivals for Catan, Players: Two-Player Only Games, Series: Two-player games (Kosmos), Versions & Editions: Two-Player Versions of More-Player Games
Alternativní názvyCATAN Двубоят, Catan: Das Duell, Catan: Duel, Catan: Duellen, Catan: Duelul, Catan: Dvoboj, Catan: El duelo, Catan: Het Duel, Catan: Il Duello, Catan: O Duelo, Die Fürsten von Catan, Knížata z Katanu, Les Princes de Catane, Los Príncipes de Catán, The Rivals for Catan, De Vorsten van Catan, Колонизаторы: Князья Катана, Крале и Владетели на Катан

Catan Duel je karetní hra pro dva hráče, ve které si prověříte svoji taktiku. Hráči získávají zdroje, za které si pak nakupují nové karty a rozšiřují království. Vše je to nádherně vyvážené, strategické a plné napínavých soubojů. Ve hře sice není žádná interakce, ale hráč zase na oplátku má vše pod svojí kontrolou. Catan Duel je vynikající karetní hrou, která vám bude v duelech dělat opravdu jen radost.

+ skvěle vyladěné pro dva
+ výtečně variabilní
+ přiložená rozšíření obohacují hru