Recenze: Chaos in the Old World – země sužovaná zkázou

chaos-in-the-old-world-01

Je na čase stát se bohem. A ne tím hodným, který vám podá pomocnou ruku, když vám spadne lízátko. Tihle bohové jsou strašliví páni a ještě horší nepřátelé. Lační po krvi, boji a násilí. Neohlíží se na nic a před nikým necouvnou. Svět jejich války vrásní, kam jen paměť naší rasy dosáhne. A ted se zdá, že se chytají na poslední rozhodující bitvu..

Vítejte mezi božstva, která nikdy neslyšela o dobrých skutcích nebo slitování. Vítejte ve světě Chaos in the Old World. Zve nás do něj designer Eric M. Lang, který si vyhlédnul za domov pro svoji hru populární svět Warhammer. A celé svoje dílo vyšperkoval už v roce 2009 a to s pomocí hned několika ilustrátorů.

Chaos in the Old World je hra, která bude brzo ohroženým druhem. Firma Games Workshop, která vlastní licenci Warhammer, totiž rozvázala spolupráci s Fantasy Flight Games a tím vlastně uvedla v chaos a zmar i spoustu deskových her. No a jednou z nich je právě Chaos. To nám ale nijak nebrání ji otestovat a trochu si o ní povyprávět. Ostatně ještě máte nějakou tu chvilku, kdy půjde pořídit klasicky v obchodech. A proč byste ji vlastně měli chtít?

chaos-in-the-old-world-16

Ale pěkně popořádku už od krvavé stvůry sedící na obalu se zakrváceným nadzemsky velkým mečem. Uvnitř téhle tmavé krabice je především velký rozkládací plán, který spočine na vašem stole a rozprostře před vámi mapu rozdělenou na devět regionů. Jenže vedle toho nataženého kusu kůže, na kterém je mapa nakreslená se najde prostor ještě pro další prvky – čtyři kola hrozby, stupnici bodů a také místa pro karty. Právě tady hráči začnou svoji přípravu, když na mapu rozloží několik náhodně vylosovaných žetonů starého světa. Společně nastaví všechny otočné ukazatele do startovní pozice, zatímco na vyznačená místa položí připravené balíčky starého světa.

Každý hráč si vybere svoji stranu konfliktu a podle toho jsou mu také přiřazeni jeho válečníci. Jejich figurky ve zvolené barvě si vezme k sobě. Spolu s hromadou figurek ale hráč dostane také přehledovou kartu síly, ale také ostatní předměty jeho barvy – žetony síly, korupce i bodů, ale také karty chaosu a vylepšení. Své žetony umístí – jeden na ukazatel bodů a druhý na svoji vlastní stupnici síly. Všechny ostatní žetony, kostky i karty jsou připraveny stranou.

chaos-in-the-old-world-12

Celá partie se skládá z několika kol, kterými hráči prochází společně vždy napříč všemi šesti fázemi. Pořadí tahů v rámci kol je mezi bohy jasně určeno. Na začátku každého kola všechno uvede počáteční fáze starého světa. Ta znamená odhalení horní karty balíčku s instrukcemi, které hráči musí okamžitě poslechnout. Daná karta je pak odložena na stupnici starého světa, kde se karty postupně posouvají doprava, jak jsou vytlačované novými. Po následující kola budou tyto karty ovlivňovat průběh, dokud nejsou odstraněny.

Pak si každý hráč dobere karty ze svého balíčku chaosu a současně si také vynulují svoji stupnici síly, respektive na ní vrátí žeton na počet bodů, které jim určuje v každém kole jejich rasa. Totéž platí i pro počet karet chaosu.

Následující fáze je jednou z nejdůležitějších. Hráče čeká vyvolávání nových jednotek, které mohou přidat do libovolného z regionů na mapě, kde už hráč má nějakého zástupce nebo s takovou pozicí sousedí. Místo nové figurky může hráč zahrát kartu chaosu z ruky. Za to všechno platí cenu v podobě bodů síly. Protivníci se v tomto střídají vždy po jedné akci až do chvíle, kdy jim dojdou body síly. Ovšem taková karta chaosu se nehraje jen tak na stůl, ale přímo do některého z regionů, kde je na karty rovnou připravena pozice. Svými texty pak ovlivňují danou lokaci.

chaos-in-the-old-world-19

Po pohybu následuje chvíle boje. Ty nastanou ve všech regionech, kde se potkají následovníci více božstev. Všechny dostupné figurky přidávají svému majiteli nějaké útočné kostky, kterými hodí a každá číslice čtyři a vyšší znamená zásah. Tyto zranění může hráč rozdělit mezi všechny nepřátelské jednotky a snaží se počtem zranění vyrovnat obranu napadené figurky. Takovou postavičku musí její majitel převrátit na stranu na znamení, že bude už za chvíli z plánu odstraněna.

Pro vítěze nastává nejlepší moment, kdy za svoje úspěchy budou odměněni. Body dostanou všichni hráči za území, která kontrolují jejich jednotky (k nim se přičítá i hodnota karet chaosu). To ovšem závisí pouze na jejich počtu. Body ale dostane bůh pouze v případě, že jeho síla přesáhne odolnost daného území.

Protože ale mezi figurkami všech bohů jsou také kultisti, jejich přítomnost a praktiky zrovna obyvatelům nesvědčí. Za každou takovou figurku přidají hráči na místo jeden žeton korupce. Po dosažení tuctu žetonů v jedné lokaci je toto místo zničeno. To s sebou přináší vyložení nové karty ničení, která je do tohoto regionu položena. Podle pravidel odhalené karty jsou jednotliví bohové okamžitě odměněni vítěznými body za svůj podíl na likvidaci.

chaos-in-the-old-world-20

Hráči se rozšiřují po mapě, zmíněnými dvěma způsoby získávají body a hrají jedno kolo za druhým. Na konci každého z nich odstraní z plánu karty chaosu. Účastníci mohou také otočit svůj ukazatel hrozby o jeden krok dál. Každá rasa má jiné podmínky pro postup. Ihned poté obdrží vlastník odměnu, která může nabývat mnoha různých podob.  Partie pokračuje, dokud někdo nesplní jednu z vítězných podmínek, kam patří nejen dosažení limitu bodů a výhra přes kolo hrozeb (posun na políčko vítězství). Bez jasného vítěze může partie skončit dobráním karet starého světa nebo zničením pěti lokací. V posledním případě vítězí hráč s nejvíce body. Překvapení ale nastává, pokud dojdou karty starého světa. Obyvatelé se vzbouřili a všichni hráči jsou poraženi!

Chaos in the Old World je hra plná boje o nadvládu. Jedna pozice za druhou padá do rukou nepřátel, ale vy se nedáte. Body a vítězství lze získat i jinými způsoby. Variant je tu hodně, ale většina z nich vyžaduje důkladné útočení na protivníky. Tahle hra rozhodně není zábavou pro mírumilovné a klidné hráče. Tohle bude opravdová řež!

chaos-in-the-old-world-21

A přesně tak to opravdu je. Hráči bojují o každý centimetr území, které s sebou přináší důležité body. Ale jak už jsme naznačili, není to zdaleka jediná cesta k vítězství. Body lze nahrabat jinak. Ale hráč se může soustředit klidně i na úplně jinou cestu k vítězství.

Všichni ale neustále musí mít na paměti, že se nemůže bitva o nadvládu táhnout příliš dlouho. Jejich čas je jasně omezen, protože jinak dojde k vzpouře a výhru neshrábne nikdo. To je asi největší neúspěch, který je horší než prohra jednotlivce. Bohové ztratili svůj vliv ve Starém světě a nikdy se sem už nebudou moci vrátit. Vy ale naštěstí máte vždy dveře otevřené.

Budete chtít? Rozhodně ano, protože tahle hra má spoustu dramatických zákoutí, které si budete vychutnávat i po mnoha partiích. Každá bitva má svůj vlastní příběh, který si budete přehrávat ještě dlouho poté, co skončí. A pokud se přistihnete, že před usínáním stále zvažujete, co jste udělali špatně a přehráváte si celý boj, může to být jedině znamení opravdu velmi dobré hry.

chaos-in-the-old-world-24

Partie je fantastická také zásluhou velkého důrazu na asymetričnost. Rasy jsou opravdu jiné s odlišnými možnostmi, jednotkami i figurkami. Všechno díky tomu vypadá na plánu opravdu ohromně a celkový dojem za tím vůbec nezaostává.

Na mapě se mohou pokaždé utkat pouze tři nebo čtyři hráči. Je to poměrně velké omezení, díky kterému ale hra po celou dobu působí vyváženě. Všechny strany mají šanci na vítězství a prohrají si to obvykle vlastní chybou. Na začátku je samozřejmě těžké orientovat se ve všech těch pravidlech a právě proto je celkově Chaos in the Old World hra vhodná pro zkušené publikum.

Hra je opravdu poctivě strategická, s hlubokými důsledky a to navzdory malému prostoru, na kterém se figurky a celá bitva odehrává. A přes tento velice důležitý prvek, ve kterém hraje náhoda svoji částečnou roli (ať už v kostkách nebo odhalených kartách), Celá partie tak i přes spoustu přemýšlení obvykle končí po nějakých dvou hodinách. A někdy i méně.

chaos-in-the-old-world-32

Kromě už zmíněných věcí jsou v pravidlech další záhyby a výstupky, které vám průběh bojování dále prohlubují. Je tu hromada žetonů, které upravují pravidla lokací, vesničané, jejichž zabití může přinést body nebo taktické předčasné zásahy. Ty nabízí šanci zabít nepřátele, ještě než na vás zaútočí oni. A to nemluvíme o spoustě efektů karet, ať už starého světa nebo těch hráčských. Hrou vás pochopitelně provází velká porce anglického textu, takže z něj nesmíte mít strach, abyste si ji opravdu užili. Naštěstí podobná hra je nově i na českém trhu a jmenuje se Blood Rage!

Chaos in the Old World je prostě parádní zábava pro všechny, kdo mají rádi atmosférickou zábavu, ale nebojí se současně i pořádné dávky strategických rozhodnutí. Bez těch vítězství prostě není možné. Chaos in the Old World tak můžeme doporučit prakticky každému, kdo touží po pokročilejších hrách.

AutorEric M. Lang
IlustraceTim Arney-O'Neil, Kevin Childress, Andrew Navaro, Brian Schomburg, WiL Springer
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galakta, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Nexus Editrice
Rok vydání2009
Počet hráčů3 - 4
(88 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Horror, Mythology, Wargame
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Area Movement, Dice Rolling, Events, Hand Management, Role Playing, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníChaos in the Old World: The Horned Rat Expansion
RodinaComponents: Control Boards, Components: Miniatures, Digital Implementations: VASSAL, Setting: Warhammer Fantasy Board Games, Theme: Villainy
Alternativní názvyCaos en el Viejo Mundo, Caos nel Vecchio Mondo, Chaos dans le Vieux Monde, Chaos in der Alten Welt, Chaos w Starym Świecie, ケイオス・イン・ジ・オールド・ワールド

Chaos in the Old World je parádním počinem, který má i po letech svoje kouzlo. Hráči se každý chopí role jednoho boha, který má každý trochu odlišné možnosti než ostatní. Partie je díky tomu velmi zajímavá. Znovuhratelnost je vysoká zásluhou mnoha různých komponent a také drobného vlivu náhody. Z velké části je ale průběh strategický a nabízí řadu cest k vítězství. Chaos in the Old World je jasná volba, pokud chcete bojovat o území a současně chcete pořádnou šťávu a atmosféru.

+ více cest k vítězství
+ asymetrické strany boje
+ velmi taktická