Recenze: Chyť draka – draci se nepouští, ale chytají!

chyt-draka-17

Rodiče mi včera večer vyprávěli, že v nějaké vzdálené zemi se všechny děti učí, jak draky pouštět. Já tomu ale pořád nemohu uvěřit. Proč by ta hloupá stvoření pouštěli zase ven? Vždyť sežerou všechen dobytek a na zimu nebudou mít co jíst! Jediný dobrý drak je ten, který je pěkně pod zámkem. Tam poslouží dobře při rozdělávání ohně.

Do kouzelné země Drakomlsy nás zavádí nová dětská karetní hra Chyť draka!, kterou si pro všechny hraní chtivé připravil autor Jiří Dvořák. Ilustrace téhle pohádkové příhody připravila Zuzana Slánská. Novinku zaštítila z vydavatelského pohledu společnost Loris Games a pod jejím dohledem spatřila malá zelená krabička světlo světa v roce 2018.

Na víku vidíme zamyšleného draka, který si jen tak sedí na louce a vůbec netuší, že mu na hlavu právě padá síťka. Brzy bude polapen přesně, jak to chtějí hráči udělat se všemi draky, kteří se v krabici nacházejí. Jejich ilustrace najdeme na sadě mrňavých karet. Konkrétně s draky jich je 44 exemplářů a hráči je roztřídí na tři hromádky podle věku – dospělí, teenageři a mláďata. Jako čtvrtý balíček pak přidají sadu šestnácti pomůcek.

chyt-draka-05

Každou hromádku samostatně zamíchají a vytvoří z nich základ pro čtyři řady – každá bude patřit jednomu typu karet. A zatímco nahoře bude místo pro tři dospělé draky, v tom nejnižším patře bude v nabídce rovnou šest pomůcek. Počet karet s jednotlivými řadami přibývá.

Ke hře pak budou účastníci potřebovat ještě jednu bílou kostku s ikonami. Právě ta označuje aktivního hráče na tahu, který kostkou hodí a její výsledek mu řekne, jaké ovoce se mu urodilo v sadu. Právě na něj se může pokusit nalákat draka. Jenže k tomu potřebuje mít v držení nějakou pomůcku. V prvním tahu se tedy musí spokojit se směnou za nabídku ve spodní řadě.

Jednotlivé karty v nabídce, ať už to jsou draci prohánějící se na obloze nebo zboží ve skladu obchodníka, mají ve spodní části uvedenou na knize a svitku svoji hodnotu. Pro nákup pomůcky stačí utratit jeden ze dvou požadovaných kousků ovoce.

chyt-draka-01

Jakmile je hrdina lépe vybavený, může se konečně pustit do lovu draků. Může vždy ale začít pouze s dračími mláďaty, která jsou nezbytná jako návnada na draky starší. Ti mají na své kartě právě na svitku vyobrazené detailní požadavky, takže hráči vždy vědí, kam se mohou posouvat dál.

Pokud mu výsledek kostky žádný nákup neumožní, prostě jeho tak končí. Stejně tak ale končí ihned po nákupu, ačkoliv je ještě třeba doplnit z balíčku do nabídky kartu novou. Hráči postupně chytají složitější a složitější draky až do chvíle, kdy některý z nich má v zajetí tři plnoleté oheň chrlící nestvůry. Tento hráč se stává vítězem.

Chyť draka! nám vlastně tak trochu připomíná slavnou a mezi dětmi velmi oblíbenou hru Superfarmář. Samozřejmě tahle karetka není zdaleka tak náhodná, ale je podobně velmi dobře přístupná. Hráči zde vlastně také neustále vylepšují svoje úlovky a postupují po stále obtížnější pyramidě.

chyt-draka-08

A protože ve hře nejsou žádná čísla ani počitání, může se partie zúčastnit jakékoliv dítě s trochou touhy po soupeření. Krabička oficiálně doporučuje hru od čtyř let a je tomu opravdu tak. Jednoduché sledování obrázků a jejich řetězení se děti velmi rychle naučí a zvládnou hru samy. Kartičky jsou ale hodně měkké a náchylné k různému prohýbání. Naštěstí případné drobné poškození karty nemá na hru vliv, protože nabídka je otevřená.

Bohužel cílovému publiku odpovídá také náplň hry, která se neustále opakuje. Jde jen o hod kostkou, nákup a zase znova. Nic víc hra nenabízí. To ale překvapivě těm nejmenším opravdu stačí, ale rodiče si u krabičky s draky příliš zábavy neužijí. Je pak zcela samozřejmé, že hra je u konce během nějakých patnácti až dvaceti minut.

chyt-draka-11

Na začátku partie rozhoduje náhoda. V nabídce je ale dostatek karet na to, aby si prakticky pokaždé mohl hráč koupit alespoň nějakou pomůcku, která mu v budoucnosti pomůže s lovem dalších šupinatých oblud. Pokud ale získáte na úvod ztrátu, už ji reálně budete těžko dohánět. Vše ostatní, další kroky, jsou v podstatě jasně nalajnované v cestě za kořistí v podobě dospělých draků. Ta pyramida potřeb je jasně daná.

Kromě popisovaných šedesáti karet najdou hráči uvnitř malého boxu také jedenáct úkolů a ihned začnou přemýšlet, co s nimi. Při obvyklé hře je ale potřebovat nebudou. Součástí pravidel je ale také kooperativní varianta, což je u karetní hry pro děti prakticky neslýchané.

chyt-draka-14

Příprava této varianty vypadá stejně až na zmiňované dračí úkoly, z nichž hráči (nebo hráč, protože lze hrát i v jednom) odhalí tři. Hráči se sice střídají na tahu, jako obvykle, ale veškerou získanou výbavu sdílí. Snaží se při tom splnit úkol tím, že chytí odpovídající draky. Jenže po každém odehraném tahu musí jednoho draka z nabídky vzít a odložit. Uletěl. Vyhrávají pak pouze, pokud stihnou splnit úkoly dříve, než zmizí všichni draci.

Chyť draka! není hra, která by měla překvapit nebo vzít dech dospělým. Má za úkol hlavně zaujmout děti a to umí skvěle. V první řadě funguje samozřejmě už samotné téma a líbivé barevné ilustrace, ale ani hratelnost není k zahození. Je sice opravdu extrémně jednoduchá, ale to předškolní děti potřebují. Čeká tak na ně zajímavé soupeření, ale i šance spolupracovat. Chyť draka! je výbornou karetní hrou pro ty nejmenší.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
VydavatelLoris Games
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 4
Herní doba20
Minimální věk4 and up
KategorieChildren's Game
MechanismyDice Rolling

Více o hře.

Recenze: Chyť draka – draci se nepouští, ale chytají!
Chyť draka! se řadí do společnosti těch několika málo dětských her, které baví předškoláky nejen úspěšně, ale také chytře. Nejde jen o nějaké opakování již zavedených nápadů, ale hra se snaží jít svojí cestou. Cestička je široká a pohodlná, na hráče nečekají žádné těžké volby, ale i ty na první pohled zřejmé mohou dát dětem zabrat. Čtyřletí caparti se chytáním draků budou bavit výborně, obzvlášť když mohou hrát i kooperativní variantu. Chyť draka! nabízí dostatek výzev pro úplně nejmenší hráče.
Klady:

+ příjemný mechanismus výměna karet a symbolů na kostce za nové karty
+ snadnost pravidel
+ rychlost partie
+ výborná kooperativní varianta (kterou lze prohrát!)
+ možnost hrát i v jednom
Zápory:

- náhoda na začátku partie ovlivní dost
- hra není pro dospělé
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: ARC – cestovatelé časem