Recenze: Civilization Nový úsvit – rozšíření Terra Incognita

Kráčím krajinou a země mé bosé nohy vítá takovým způsobem, jako by se jí nikdy žádná lidská noha ještě nedotkla. Užívám si ten pocit a rozhlížím se po okolních kopcích. Jsou plné zvěře a příslibu domova.

Aby se civilizace rozrůstala, je třeba neustále nových území. Aby se rozrůstala Civilizace, je třeba neustále nových rozšíření. A zatímco civilizace s malým „c“ už jsou dnes dost stabilizované, ty s velkým „C“ neustále bojují o další regiony. A právě tuto příležitost nám nabízí designér Tony Fanchi, který jej připravil pro hru Civilization: Nový úsvit od Jamese Kniffena. Do vínku rozšíření dostalo název Terra Incognita, tedy Země neprobádaná. Novinku opět vydává Fantasy Flight Games v původním jazyce a my jsme se dočkali zásluhou společnosti ADC Blackfire.

Rozšíření se ukrývá v krabici z tvrdého papíru, která má pouze otvor po straně a její tvar, drží jen archy s kartonovými součástkami. Počítá se asi tak nějak, že všechny součásti, které z jejího nitra ulovíme, přemístíme rovnou do krabice se základní hrou. V nitru na hráče čeká pětice nových mapových dílků, ale také spousta karet, žetonů a nově i komponenty pro pátého hráče. Svým rozměrem ze všeho vybočuje desítka karet vládců.

Civilizace: Nový úsvit přenese hráče do světa, který není jako náš. Každý se stane vůdcem nějakého národa, položí své město na okraj mapy a své jednotky před sebe. Hráči si ve svém tahu volí jednu ze svých pěti karet akcí. Ty před nimi tvoří akční linii a jejich síla je určena jejich pozicí. Po použití se pak karta posune zcela doleva, na nejslabší pozici. Svoji pozornost zaměřují především na mapu, kde se přesouvají a bojují s nástrahami terénu, staví města a divy, ale také rozšiřují své vědění. Dříve nebo později dojde ke kontaktu civilizací, ve kterých se musí bránit nebo se stanou útočníky, to vše ve snaze získat výhodu nad soupeři. Při tom všem se snaží splnit tři ze šesti vítězných podmínek a stát se tak národem, který přetrvá.

Protože se karty z tohoto rozšíření míchají do balíčků původní hry, jsou označené viditelným symbolem, pokud byste je někdy chtěli vytřídit. Hráči tak spojí nejen karty vůdců, divů, vítězství a diplomacie, ale přidají také žetony a mapové dílky.

Prvním výrazným přídavkem jsou komponenty ve fialové barvě. Tyto součástky navyšují možný počet hráčů na pět. A protože už základní hra má pořádně dlouhou dobu k dokončení, musíte při zařazení další civilizace počítat s dalším nárůstem času. Dvě hodiny vám stačit velmi pravděpodobně nebudou.

Původní hra se pokusila osekat žánr civilizačních her na absolutní minimum a vytvořit kolem toho zajímavou a zábavnou hru. Na té spoustě fanoušků chyběla asymetrie, objevování mapy a další prvky, které zdánlivě k hrám o budování a rozšiřování civilizace patří. A teď přichází rozšíření, které zase začne nabalovat některou omáčku zpět.

Průzkum je přesně tím, co řadě hráčů v základní hře chyběl. Od začátku byla odhalená celá mapa a neskýtala žádná překvapení. Tomu je nyní konec. Hráči se při dosažení kraje dílku mohou vzdát jednoho pohybu a přiložit nový díl ze zásoby. Taková nová oblast ihned získá všechny žetony, tedy suroviny, divy nebo barbary.

Do fronty akcí přibyla nová pozice, protože mají hráči k dispozici také novou kartu zaměření a tou je růst. Díky nim vytváří hráči okrsky, které nabízí šanci konečně pracovat se svým kontrolovaným územím. K dispozici je hned pět druhů a po jejich postavení lze jejich výhod využívat v momentu, kdy šipka na kotouči událostí ukáže na jejich symbol. Hra tak otevírá mnohem více taktických možností na mapě.

Takto nepokrytě rostoucí civilizace potřebují nutně mít přístup k různým vládním uspořádáním, aby byli obyvatelé spokojení. A takové aktivní vlády pak hráčům umožní posílit jednu z aktuálně slabých karet zaměření.

Se změnou vlády a vyhodnocením okrsků se rovnou dostáváme k další výrazné změně a tou je nový kotouč událostí, který je vylepšený a zajímavější než ten původní. Jsou na něm rovnou tři nové symboly, jeden z nich je již zmiňovaná změna politického uspořádání v civilizaci hráče.

Navíc karty v zmiňované rozšířené linii mohou měnit pořadí nebo umožní vyhodnocovat akce mimo standardní pravidla zleva doprava. Tím se trochu komplikuje vyhodnocení, ale nabízí hráčům šanci výjimečně porušit to pevně dané pravidlo, že se karta (akce) vždy po využití rovnou zcela oslabí.

Velmi ceněnou novinkou jsou unikátní karty zaměření, které do hry přináší novou úroveň asymetrie. Hráči tak získávají přístup k některým specifickým schopnostem a možnostem, jež ostatní nemají a to vylepšuje pocit z variability a motivuje hráče opakovat partii a zkoušet jiné karty.

Výrazně se změnily i boje. V první řadě tu nově máme armády, které pochodují po mapě a mohou na sebe útočit. Lze tak nejen zničit soupeřovy jednotky, ale také ovládnout město nebo okrsek. To s sebou přináší prakticky největší změny a množství pravidel, ale současně se ze hry tím stává zpět taková ta klasická hra s figurkami na mapě.

Partie má nyní upravené vítězné podmínky. Do boje totiž nově zasahují i pevnosti a ty jsou novou možností, jak si přidat jednu z potřebných hvězdiček k vítězství. Pouze ten, kdo splní čtyři z pěti dostupných karet, se stává vítězem. Civilizace: Nový úsvit Terra Incognita je rozšíření, které sice základní hru komplikuje, ale stále ji dokáže udržet solidně přístupnou. Nejedná se o extrémně těžkou hru a ačkoliv je nových pravidel více, pro stálé hráče základního boxu nepředstavují žádné velké překážky. Především ale v celkovém dopadu přidávají tolik zajímavých a lepších prvků, že si vlastně nedokážeme představit, že bychom se vrátili k hraní Civilizace: Nový úsvit bez Terra Incognita. A to je snad to nejlepší doporučení vůbec.

Civilizace: Nový úsvit Terra Incognita je rozšiřující box pro hru, která udělala ve světě civilizačních her poměrně velké vlny. Řada hráčů základní krabici odsuzovali kvůli tomu, že jí chybělo mnoho prvků, které se berou jako povinné. I tak se jednalo o zajímavý pokus. Nové rozšíření ale přidává právě tyto dosud chybějící prvky, navyšuje variabilitu, nabízí asymetrické strany konfliktu a při tom zachová podobnou herní dobu. Civilizace: Nový úsvit Terra Incognita je rozšířením, které byste měli přimíchat do základní krabice a nechat jej tam.
+ hromada novinek
+ nekomplikuje zbytečně hru
+ pátý hráč dodává ještě více napětí