Recenze: HABA Jednorožec v oblacích – hrad na nebi

Mráčky jsou dnes extra hebké a chundelaté. Je to ideální prostředí ke hře na honěnou. Jenže i když mají jednorožci lehká kopýtka, obláčky postupně mizí a místa k zábavě ubývá. Je tedy na čase zavolat stavitele, který našemu hradu dodá nové prostory. Stavění z mraků je složitá disciplína, která vyžaduje pečlivou spolupráci.

Hráči dostanou příležitost navštívit hrad v oblacích v deskové hře Jednorožec v oblacích (v originále Unicorn Glitterluck Cloud Stacking). Autorkou hry je designérka Kristin Mückel a o roztomilé růžové ilustrace se postarala Stephanie Roehe. Za vznikem této růžové zábavy stojí značka HABA, pod jejíž záštitou se narodila. A díky tomu mohla zamířit i do našich vod, s lokalizovanými pravidly, zásluhou českého distributora značky HABA.

Krabička jasně patří jednorožcům, o tom není pochyb. Je celá zářivě růžová a nadýchaná díky mráčkům, které vidíme na víku. Uvnitř na hráče čeká herní plán oblohy, v jehož středu je výřez pro mračný hrad. Ten se díky protáhlému otvoru bude moci rozšiřovat i do stran. Kolem desky vytvoří hráči kruh z žetonů obláčků, které rozmístí náhodně, světlou stranou nahoru. Na jeden z nich (libovolný) postaví figurku jednorožce Rosalie. Stranou mimo všechnu zábavu zatím zůstanou ostatní jednorožci, krystaly, kostka a dřevěné mraky.

Hráči po celou dobu partie spolupracují, střídají se na tahu a předávají si kostku, která vždy označuje aktivního krotitele mraků. Na začátku každého tahu hod rozhodne o tom, jak se posune Rosalie po mracích – buď je to konkrétní počet jednoho, dvou nebo tří kroků nebo si může vybrat, pokud padne hvězdička.

Podle toho, kde figurka zastaví, se pak dějí věci. Základem jsou ikony bílého a modrého obláčku, podle kterých si hráči vezmou odpovídající dřevěnou reprezentaci nadýchaného mráčku a položí ho kamkoliv na hrad. Ale i obrázek jednorožce znamená jen to, že se přidá figurka do valné hromady složené dosud jen z měkkoučkých mraků. Při tom mohou hráči stavět nejen nahoru, ale také do stran a mohou využívat celého prostoru podélného otvoru. Tím vznikne větší a pevnější základna pro stavění vzhůru.

Kromě uvedených stavěcích možností může figurka na konci svého skotačení zastavit na ikoně krystalu. V tu chvíli aktivní hráč vezme jeden z krystalů ležících v zásobě a vloží jej do jednoho z prázdných otvorů na herní desce. Sběr krystalů je při tom jednou z podmínek pro ukončení partie.

Snadno se ale hráčům může stát, že svým počínáním zboří část hradu. To s sebou přináší nejistotu, co bude dál. Viník musí vybrat jeden z dílků vinoucích se kolem hradu a musí doufat, že zde najde sluníčko. V takovém případě pád části hradu nezpůsobil nic. Pokud se ale některé z mračen změnilo na bouřkové (hráč odhalí žeton s bleskem), blíží se bouřka.

Takový žeton položí stranou. Jakmile by se v rámci partie objevil třetí blesk, hráči jako tým zklamali. Pokud se tak ale nestane, partie končí, když se podaří získat všech deset krystalů a do stavby zakomponovat všechny čtyři figurky jednorožců. Bez ohledu na počet obláčků je nyní pro výhru potřeba jediné – aby aktivní hráč přiložil na valnou hromadu figurku Rosalie, která se chce přidat v dovádění ke svým kamarádům. Když se to podaří a stavba stojí, hráči mohou slavit vítězství.

Jednorožec v oblacích je krásná stohovací hra, ve které se nemusí vždy stavět pouze do výšky. Hráči si mohou v rámci partie připravit i svoji základnu, jak připojují k hradů jednorožců mraky a využívají prostoru, který jim poskytuje herní plán a výřez v něm. Jeho okraje nabízí navíc mrakům lehkou oporu, takže se základy stavby nerozjedou do stran.

Hráči jako stavitelé z mraků připravují jednorožcům místo, kde mohou dovádět a honit se. Potřebují k tomu šikovné prsty, ale především pomoc koníka jménem Rosalie. A především musí mít štěstí v hodu kostkou. Tohle štěstí ale nakonec nemá žádný dopad na určení úspěchu nebo neúspěchu týmu.

O tom totiž hráči rozhodují šikovností svých prstů. Pouze v případě, že udělají chybu a při stavbě spadne některý z dílků, se mohou začít obávat o svůj úspěch. Ale ještě v tu chvíli to mohou stále zachránit, protože stačí znovu mít trochu štěstí a otočit správný žeton.

V tomto je hra krásně spravedlivá a to, jak rozhoduje o vítězství hráčů se nám moc líbí. Nádherně to sedí s věkovým doporučením hry, protože jednorožčí hrad budou stavět předškoláci klidně už od čtyř let věku. Musí ale umět počítat do tří, aby mohli posouvat figurku Rosalie. A pak už to je pouze na jejich prstících, které musí být šikovné.

Hra umí být pro děti dost napínavá, protože stavba není tak jednoduchá, jak by se zdálo. Mohou se snadno dostat jednou chybou pod tlak, a pak už vše opravdu hodně prožívají. Na druhou stranu se po celou dobu skvěle baví, protože hře dodává veselou atmosféru kompletní sada ilustrací a dřevěného zpracování. Ale k jejímu dohrání nepotřebují více než patnáct minut.

Jedná se o hru kooperativní a žádný počet není horší nebo lepší. Po celou dobu spolupracují všichni účastníci jako tým a klidně mohou přizvat i dospělého a nijak se tím nepokazí celkový dojem. Hra prostě funguje pro všechny věkové kategorie, pokud jsou mezi nimi alespoň nějaké děti. Pokud někomu bude připadat hra příliš lehká nebo složitá, pravidla nabízí varianty, jak ji upravit. Jednorožec v oblacích je skvělou dětskou hrou, která nechá děti vyhrávat jako tým. Pokud neudělají chybu, mají vítězství jisté. Ale to je jen teorie, protože v praxi jsou dílky neposlušné a přikládání jednorožců napínavé. Stavění pyramid pro nejmenší nebylo nikdy tak zajímavé a napínavé, jako je v téhle hře! Jednorožec v oblacích je super!

Facebook: @HabaCeskoSlovensko
Instagram: @haba_cesko_slovensko

Recenze: Hexenküche, tedy čarodějná kuchyně