Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Co-Mix – vyprávění příběhů na body

co-mix-01

No a co, že jsem kreslenej? Mám právo na svůj příběh stejně, jako všichni ostatní. A kdo si to nemyslí, tomu osobně rozbiju čumák. S pořádným KABOOM v zádech. Vyskočím na vás ze stránek a pak vás zbuším do malé krychličky… Sakra, teď sem se prokecl. No dobrá, nejsem skutečná postava, ale jen výplod fantazie. No a co, vy jste o tolik lepší?

Vyprávění komiksových příběhů bude denním chlebem pro všechny, kdo si pořídí novou karetní hru Co-mix, kterou v českém jazyce vydává společnost ADC Blackfire. Ještě než ale hra dorazila na naše stoly, musela vzniknout v původní angličtině pod záštitou Horrible Games (Potion Explosion) a vytvořila ji trojice autorů Lorenzo Silva (Steam Park, Dungeon Fighter), Matteo Cremona a Max Rambaldi. Tito italští autoři představili svoje dílo poprvé v roce 2014.

Krabice svoji příslušnost ke komiksovému světu křičí do všech stran. Výbušná stránka plná akce čeká na hráčovu fantazii, aby ji doplnila příběhem. Ostatně stejně jako uvnitř. Pod víkem se ale nakonec kromě samotných pravidel nachází také pět herních plánů z tvrdého papíru. Ty nabízí na jedné straně šest a na druhé rovnou devět pozic k vyložení karet. Každá deska je rozlišená svojí barvou lemu a bude patřit jednomu z hráčů.

co-mix-05

Pod ní na nás vykoukne bodovací stupnice, ale když ji budeme chtít vyjmout, zjistíme, že je součástí dna. Přihrádky napravo a nalevo od hada v hodnotách nula až čtyřicet obsahují hromadu věcí. Tedy vlastně ve vašem případě teprve budou, protože jsou tu další kartonové dílky, které zatím ale ukrývají aršíky a čekají na vycvakání. Jsou tu žetony postav, bodování, ale také hodnocení. Speciální roli budou mít žetony loudala a nechybí ani jedny přesýpací hodiny. No a úplně na závěr nás čeká pořádný paklík 150 karet s komiksovými ilustracemi.

Na začátku partie si každý hráč vezme k sobě jednu desku. Poté je třeba ještě společným rozhodnutím zvolit obtížnost příběhů, tedy jestli se bude hrát na šest nebo devět karet. Plnohodnotný souboj (mimo výukových partií) by měl vždy probíhat s devíti obrázky. Podle rámečku svojí strany komiksu si hráč vezme také svoje hodnotící a bodovací žetony (jeden z nich položí na bodovou stupnici) a také jeden obrázek své postavy, aby bylo po celou dobu jasné, za koho hraje. Do středu stolu položí hráči zamíchaný balíček příběhů, přesýpací hodiny a žetony loudala.

Standartní partie trvá tři kola. Do začátku každého z nich dostanou jednotliví hráči celkem dvanáct oboustranných karet, což jim dá na výběr rovnou z dvou tuctů možností pro jejich příběh. Ale ještě než k tomu dojde, musí se hráči společnými silami dohodnout na názvu příběhu. Ten určí společný směr snažení pro všechny.

co-mix-08

Od té chvíle se všichni hráči začnou snažit zaplnit boxy na svém herním plánu kartami příběhu tak, aby vytvořili co nejzajímavější dobrodružství a při tom se drželi zadání, tedy názvu. Nejde pouze o pečlivost, ale i o čas. Jakmile někdo z účastníků je se svým příběhem spokojený, otočí přesýpací hodiny a tím nastaví limit ostatním. Ti mají na dokončení tolik času, než se přesypou zrnka písku v hodinách. Pokud by to náhodou nestihli, obrázky se na desku rozloží náhodně a navíc dostane žeton loudala.

Následuje neméně důležitá část partie a tou je šance pro každého komiksáka dát svému příběhu pořádnou fazónu. Jednotliví soupeři se střídají a vypráví svůj příběh pěkně obrázek za obrázkem. Každý v něm musí být zastoupen alespoň slovem nebo zmínkou. Poslouchat by měli všichni.

Poslední fází kola je hodnocení. Hráč musí na každý příběh položit alespoň jeden hodnotící žeton vystihující jeho pocit z vyprávění. Může tak udělit odměnu za originalitu, vzrušující nebo nejlépe sestavený příběh. Ale mezi hodnotícími žetony jsou i prázdné neutrální žetony. Při jejich přikládání samozřejmě nikdo neukazuje, jaké hodnocení uděluje.

co-mix-06

V každé oblasti pak je třeba najít toho nejlepšího a udělit body. Po odložení neutrálních žetonů se vítězem stane příběh s největším počtem žetonů stejného typu. Každý zbylý žeton pak svému majiteli přinese jeden bod, o který se může posunout na počítadle. Kromě toho ale dostane hráč další dva body, pokud jeho hodnotící žeton zůstal ve hře. To je skvělou motivací pro hráče, aby nelhali. Na konci třetího kola se stává vítězem ten, kdo nasbíral nejvíce bodů.

Co-Mix je parádní vyprávěcí hrou, kterou pro nás posouvá kupředu především právě ten kreslený komiksový look. Zásluhou všech těch ilustrací hráčům hned narostou křídla a nebojí se vymýšlet ani nějaké šílené zápletky. Většina karet je navíc dostatečně obecná, takže je možné je využít hned v několika různých situacích.

Samotný koncept vyprávěcích her je skvělý. A na rozdíl od některých, tady je možné opravdu soupeřit a snažit se na stejné téma vytvořit lepší! Hráči se pak navzájem ohodnotí, což je ten nejlepší způsob, jak zjistit, kdo je opravdu nejlepší.

co-mix-14

Hra úžasným způsobem trénuje a testuje fantazii. Čtyřiadvacet obrázků musí být dostatek pro vytvoření libovolného příběhu. Hráči vybírají pouze něco víc než třetinu z nich a navíc vzhledem k pořadí je variabilita naprosto neskutečná. Troufáme si tak tvrdit, že nikdy nenarazíte na dva stejné příběhy.

Ačkoliv se zdá, že základem hry je vytváření příběhů, naprostým středem celé pozornosti je až jejich vyprávění. Do té doby můžete řadu věcí změnit, i když už nemůžete třeba s obrázky hýbat. A právě objevování příběhů a jejich tvorba je tím nejzábavnějším. Pokud vás tedy nebaví vyprávění, pak tato hra nebude pro vás. Už samotné vymýšlení názvu před každým kolem je předznamenáním velké legrace.

Základem úspěchu této hry je její bodovací mechanismus. Právě ten je nakonec důvodem, proč u nás tato hra zůstala vždy dlouho na stole a v názorech často předčila jiný vyprávěcí hry. Často se to pak zúžilo pouze na otázku preference námětu.

co-mix-20

Jediná bolístka celé hry tak zůstává ukrytá v počtu hráčů. Minimální tři jsou prostě málo, protože hodnotících žetonů je nedostatek. V tomto počtu tak můžete hrát spíš jen tak pro zábavu z tvorby příběhů než pro opravdové vítězství. Ve čtyřech vše začne a v pěti je to už opravdová paráda. Ale Co-Mix lze hrát i v týmech a tím do partie přizvat celkem deset vypravěčů. Hráči ale tvoří týmy a tady je velkým otazníkem spolupráce. Není snadné najít dobrého kolegu a většinou to je tak, že některý z týmů u stolu se prostě nebaví. Proto jsme vždy raději dali přednost vyprávění v jednom.

Vyprávění se snadno mohou zúčastnit i děti. Je důležité jim dobře vysvětlit koncept hodnocení, ale většinou není problém, aby hlasovali opravdu poctivě. Jen s tím blafováním s neutrálními žetony to nebude tak snadné. Celkově je ale tato hra velmi vhodná jak pro rodiny, tak i pro hráče a všem může něco nabídnout.

co-mix-16

Co-Mix je ohromnou šancí pro všechny, kdo si kdy chtěli vytvořit svůj vlastní komiks. A současně je kvalitní zábavou i pro všechny ostatní. Má jasně definované počty hráčů, ve kterých funguje nejlépe, ale samotná kola trvají i s vyprávěním kolem deseti až patnácti minut. Za tu dobu si užijete hned několik dobrodružství, lepších i horších. Co-Mix sám o sobě je ale dobrodružstvím, které se rozhodně řadí mezi ty dobré.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorLorenzo Silva
IlustraceMatteo Cremona, Max Rambaldi
VydavatelHorrible Guild, ADC Blackfire Entertainment, Ares Games, Competo / Marektoy, Edge Entertainment, Ghenos Games, Heidelberger Spieleverlag, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2014
Počet hráčů3 - 10
Herní doba30
Minimální věk6 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieComic Book / Strip, Humor, Party Game
MechanismyStorytelling, Voting
Alternativní názvyComix, Komiks: Gra towarzyska

Více o hře.

Recenze: Co-Mix – vyprávění příběhů na body
Co-Mix je vyprávěcí hrou ze světa komiksů. Všechno vyprávíte s pomocí obrázků, ale potom budete muset svůj příběh přeříkat i ostatním. A každý z účastníků partie si na něj může udělat svůj vlastní názor a nějak jej ohodnotit. Pouze ty nejlépe hodnocené příběhy dostanou nějaké body, ale současně jsou hráči motivovaní hlasovat podle pravdy. Hra je napínavá ve vyšším počtu, zatímco tři hráči na to prostě nestačí. Zážitky z týmové hry jsou individuální. Co-Mix nebude mít úspěch u všech. Ne všichni jsme otevření, povídaví a rádi vymýšlíme příběhy. Ale rozhodně si získá spoustu fanoušků, protože právě tohle všechno dělá velmi dobře!
Klady:

+ komiksové téma
+ výborný bodovací systém
+ volnost při tvorbě příběhů
+ široká nabídka = nikdy stejný příběh
+ možnost hrát v týmech a až v 10 hráčích
+ i jako rodinná hra
+ rozumná herní doba
Zápory:

- omezené publikum (jen ti, koho baví vyprávění)
- není pro vážné lidi
- ve třech málo bodování
- není jednoduché sestavit kvalitní týmy
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Cestou necestou – příběhy tisíce a jednoho království