Recenze: Ninja All Stars – jen ti nejlepší z nejlepších

ninja-all-stars-01

Stát se ninjou není samo o sobě zase tak obtížné. Stačí pořádně a dostatečnou dobu trénovat, a najednou splýváte se stíny a jste rychlejší než pohyb okem. Jenže pořád nejste tím, čím jste chtěli být. Někým výjimečným, kdo nebude stát pouze v pozadí, kdykoliv se bude dít něco důležitého. Chcete se stát opravdovou all star.

Právě to je náplní nové deskové hry Ninja All Stars, kterou vydává společnost Soda Pop Miniatures ve spolupráci s malou tvůrčí firmou Ninja Division. Právě za ní se ukrývají John Cadice, David Freeman a Deke Stella. Za ilustracemi pak stojí CDS Studio, Elmer Damasso, Ein Lee, Juan Caruso a Gunship Revolution. Hra vyšla v roce 2015 a to v distribuci společnosti Esdevium Games.

Už na víku se setkáme s šesti ninja klany, které všechny válčí o to být nejlepší. A my dostaneme šanci stát se jedním z nich. Dokonce ještě před pořízením krabice můžeme nahlédnout do jejího nitra díky malému okénku v pravém dolním rohu a nakouknout, jak takoví ninjové ve stolním podání vlastně vypadají.

ninja-all-stars-09

Každopádně je to pěkně velká a těžká lesklá krabice, která uvnitř ukrývá hned dvě překvapení – velmi silnou příručku pravidel (neuvěřitelných osmdesát stran s podrobným popisem jednotlivých stran i detailních turnajových pravidel) a také samostatný papírový notes pro zapisování postav. Dále na hráče čeká rozkládací oboustranný herní plán, který je rozdělený na čtverečky. Ty ale nejsou na jeho ploše nakreslené, pouze ve středu každého pomyslného čtverce najdeme malý kroužek, někdy se symboly terénu (například střecha, strom). Současně tyto kolečka slouží k měření vzdálenosti.

Jenže z tvrdého lesklého kartonu jsou také obrovské dojo desky přeložené napůl, které mají na venkovní straně ilustraci, zatímco uvnitř nabízí pohled na několik místností, ale především stupnice. V jednom případě to jsou čtyři stupnice pro sledování bodů, zatímco v případě druhé desky najdeme na plánu místo na karty, počítadlo kolu i měsíční fáze.

Hra obsahuje řadu kartonových kulatých žetonů, které označují různé stavy postavy (prokletá, omráčená, otrávená, zrychlená a podobně), ale slouží i k označení objektů, cílů, medailí, sledování bodů. Najdeme tu ale také osm bílých a dalších osm černých kostek s ikonami označujícími různé elementy.  Nechybí ale ani balíček karet měsíce a především figurky všech znepřátelených skupin, odlišených barvami. Sestava ninjů je ale pro všechny stejná a zahrnuje celkem pět druhů bojovníků. Stranou stojí šedé hlídky.

ninja-all-stars-03

Na začátku partie hráči položí do středu stolu herní plán a vyberou si stranu (je možné hrát na libovolné straně). Ještě než začnou se samotným výběrem, tak si střihnou (kámen-nůžky-papír) o iniciativu. Teprve poté od nejúspěšnějšího hráče mohou vybírat svůj tým (připravený nebo si složit vlastní). K těm již hotovým dostanou hráči také referenční kartičku. Potom si vyberou hráči společně svůj úkol z nabídky.

Potom hráči kolem nad a pod plán položí dojo desky. Na tu horní umístí počítadlo kol na číslo jedna. Každý hráč si vezme bodovací žeton a položí jej taktéž na nulu. Hod kostkou rozhodne, ve které fázi se bude právě nacházet měsíc. Hráči podle toho umístí žeton měsíc na kruhovou stupnici. Na desku položí také zamíchaný balíček měsíčních karet a každý ze soupeřů si dobere tři z nich. Plán je pak podle scénáře vybaven prvky, jako jsou lucerny, hlídky, medaile či svatyně. Hráči si pak mohou konečně vybrat svoje startovní pozice ze všech rohů plánu a umístit sem své figurky. Ne všechny však mohou být současně v boji, takže všechny zbývající postavičky zatím musí čekat v tréninkové místnosti.

Hráči se v rámci jednoho kola střídají v aktivaci jednotlivých figurek. Každý z účastníků může zvolit jednoho svého ninja bojovníka, přesunout jej v rámci bojiště libovolným směrem a to i v terénu za vyšší náklady. Vždy je ale povinné zaplacení pohybových bodů a to až do maxima uvedeného na pomocné kartě u daného povolání. Poté může ninja provést jednu z možných akcí. Tou může být nejen opět pohyb, ale také k aktivace speciální schopnosti.

ninja-all-stars-14

Ale nebyli by to ninjové, kdyby se nemohli ukrývat ve stínech. Jako akci na konec svého tahu může hráč vybrat také ukrytí se, díky kterému není možné na něj útočit. Takovou možnost lze ale vybrat pouze v případě, že ve chvíli ukrytí je mimo dohled všech nepřátelských jednotek. Opět za akci je ale možné takto ukryté nepřátele hledat.

Nejdůležitějšími akcemi jsou ale útoky, ať už na blízko nebo na dálku. Ty se řeší s pomocí kostek, kdy útočník hodí tolika kostkami, kolik je jejich útočné číslo, zatímco obránce se řídí hodnotou své obrany. Snaží se při tom dosáhnout co největšího počtu symbolů svého bojového zařazení (vzduch, oheň, země, voda, duchovno, prázdnota). Kostky protějších elementů se vyřadí.

Teprve poté si svoje úspěchy protivníci porovnají. Vlastník většího počtu úspěchů může potom vybrat sféru, která odhalí výsledek souboje, ať už se jedná o zranění, omráčení, pohyb vpřed nebo odstrčení. To souboje na dálku mohou provádět jen někteří ninjové, ale jinak fungují podobně. Jen vliv elementů na výsledek je omezený. Výsledky soubojů je možné ovlivnit zahráním karet měsíce, které dostali hráči do začátku. Je možné je zahrát pro obyčejný efekt nebo počkat na správnou pozici měsíce a využít jejich plných schopností.

ninja-all-stars-16

Konec každého kola s sebou přináší možnost posil, ale také léčení zraněných ninjů nebo dobírání karet. Vše je jen otázkou priorit. Hráči by si v průběhu kola měli označovat svoje aktivované bojovníky žetony, které si nyní berou zpět.

Partie samotná se hraje na konečný počet kol, který je specifický pro každý úkol. Hráči pak v průběhu svého snažení získávají body vždy za něco trochu jiného. Většinou si jdou přímo po krku, ale často se k tomu na plánu děje i něco jiného – třeba se jeden tým snaží proklouznout s poslíčkem z obklíčené pozice. Vítězem se stává tým, který má po odehrání kol nejvíce bodů.

Ninja All Stars je nekompromisně konfliktní hra, ve které jde přesně o to, co byste čekali ve hře s ninjy v hlavní roli. Pořádně si dát do čumáku! A to se opravdu vždy podaří, ať už jsou důvody či prostředky pokaždé trochu jiné.

ninja-all-stars-23

Zásadním prvkem celé hry je schopnost dobře pozičně hájit svoje zájmy, využívat světla (to hraje roli při ukrývání), ale především podporovat ostatní bojovníky vlastní strany. Figurky obou stran se střídají, takže oba protivníci mají dobré šance reagovat na tahy toho druhého.

Velmi zajímavé jsou souboje a především jejich výsledky. Zatímco porovnání kostek se zaměřením na počet tref je opravdu tím základním, s čím se v deskových hrách setkáváme, jsou zde další prvky, které si zaslouží pozornost. Prvním z nich je vzájemné vyřazování elementů. Ale teprve volba samotného výsledku je tím, co hráčům může zamotat hlavu. Musí si vždy vybrat z ikon, které jim zůstaly na kostkách a to nemusí být vždy dobrá zpráva. Někdy se tak i vítěz boje bude muset smířit s výsledkem, který nechtěl. Na to si musí dávat hráči pozor.

Celá hra je hodně zaměřená na boje, ačkoliv vždy jde hlavně o cíle. A ty jsou společné. Jde jen o to, kdo je splní lépe. Soupeři mají stejné podmínky. Ovšem samotné úkoly, které jsou k dispozici v pravidlech, jsou velmi odlišné a vyžadují pokaždé dost odlišnou strategii. Už jen to samo o sobě parádně navyšuje znovuhratelnost Ninja All Stars. Navíc je tu skvělé využití skrývání ve stínech. Jakmile hráč přejde do „stealth“ módu, může se tak pohybovat a útočit, dokud jej někdo neodhalí.

ninja-all-stars-25

Hra je velmi komplexní z hlediska stavů a dovedností, což má za následek použití velkého počtu žetonů a hromady textů. Často si tedy musíte číst nejen svoje, ale i soupeřovy dovednosti, abyste věděli, s čím máte do činění. Někdy to je třeba zopakovat i v průběhu partie. A posouvání žetonů by také mohlo být méně, ale není to zase tak strašné.

Na druhou stranu si ji neužije nikdo, kdo nemá rád náhodu. Ta totiž vládne celému ninjovskému světu už od začátku partie, kde se pořadí rozhoduje pomocí kámen-nůžky-papír. Potom je tu náhodné rozdávání karet a samozřejmě hody kostkou. Hráči ale mají stále pod svojí kontrolou pohyb a mohou si vybírat i výsledky bitvy. Náhoda tedy není úplně všude a je možné s ní bojovat.

Jednotlivé tahy jsou pěkně na střídačku, takže hráči nestráví příliš času sledováním ostatních bez šance zasáhnout do souboje. Navíc boje samotné jsou příjemně rychlé a ničím se příliš nezdržují. Bohužel s vyšším počtem soupeřů tato doba narůstá a to celkový dojem může pošramotit. Ve dvou či třech ale vše funguje výborně. Pokud ale budete chtít hráč ve čtyřech, připravte se na partii trvající více než dvě hodiny.

ninja-all-stars-30

Do tohoto ninja zážitku rozhodně patří také možnost hrát ligu. Ta je ideální pro hráče, kteří se schází pravidelně, protože umožňuje sledovat vývoj u svých postav. Ty za nastřádané zkušenosti postupují mezi sedmi nabízenými úrovněmi a za každý nový level je možné získat nějakou výhodu podle hodu kostkou.

Zpracování je naprosto parádní, pokud se týká samotného vzhledu hry. Krásné figurky a úžasná grafika všude kam se podíváte dělá z Ninja All Stars hru, na kterou je radost se koukat. Jediným nešťastným prvkem tak jsou pravidla, která nejsou sestavena ideálně. Kromě toho, že všechno nabízí v jedné brožuře, pravidla samotná jsou rozházená a nejsou uceleně pohromadě.

Ninja All Stars jsou ale i přes některé drobné výtky parádní hrou, pokud vám nevadí pořádný vliv náhody. V tom případě totiž dostanete opravdu zábavnou, ohromně vypadající a stále svěže hratelnou zábavu. Ninja All Stars je lahůdkou pro všechny, kdo mají rádi svět ninjů.

AutorJohn Cadice, David Freeman, Deke Stella
IlustraceJose David Lanza Cebrian, Collateral Damage Studios
VydavatelEdge Entertainment, Heidelberger Spieleverlag, Ninja Division, Soda Pop Miniatures, Ulisses Spiele
KategorieAdventure, Collectible Components, Fantasy, Fighting, Humor, Miniatures, Sports, Video Game Theme
MechanismyDice Rolling, Grid Movement
RozšířeníNinja All Stars: Ninja Practice Demo Kit, Ninja All-Stars: Arashikage, Ninja All-Stars: Bakusho Mondai, Ninja All-Stars: Benkei, Ninja All-Stars: Clan Ijin, Ninja All-Stars: Clan Ika, Ninja All-Stars: Clan Kitsune, Ninja All-Stars: Clan Tanchyo, Ninja All-Stars: Clan Tora, Ninja All-Stars: Clan Yamazaru, Ninja All-Stars: Dark Kitsune, Ninja All-Stars: Hanzo, Ninja All-Stars: Howl & Yip, Ninja All-Stars: Inu Clan Kaiken, Ninja All-Stars: Jorogumo, Ninja All-Stars: Kappa, Ninja All-Stars: Karura, Ninja All-Stars: Komuso, Ninja All-Stars: Mizaru, Ninja All-Stars: Mizuchi, Ninja All-Stars: Mochizuki, Ninja All-Stars: Momotaro, Ninja All-Stars: Moon Princess, Ninja All-Stars: Musashi, Ninja All-Stars: Ondori Clan Kaiken, Ninja All-Stars: Onibaba, Ninja All-Stars: Ryu, Ninja All-Stars: Shojo, Ninja All-Stars: Sun Empire Wandering Samurai, Ninja All-Stars: Tengu, Ninja All-Stars: Uzumaki, Ninja All-Stars: X Super Dungeon Upgrade Deck 1, Ninja All-Stars: Yagyu Jubei, Ninja All-Stars: Yobuko, Ninja All-Stars: Yokozuna, Super Dungeon Explore: Super Ninja Ambush!
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Chibis, Theme: Ninjas

Ninja All Stars je splněným snem každého ninja bojovníka. V celé bitvě jde vždy o jeden společný cíl, jehož prostřednictvím všechny strany sbírají body. V partii vládnou souboje, které jsou rychlé, ale řízené náhodou. A přestože jsou vlastně klasicky kostkové, nabízí zajímavé nové nápady, které vás pobaví. Hře se sice nevyhnuly nějaké drobné nedostatky, ať už se jedná o zdlouhavost ve více soupeřích, méně přehledná pravidla nebo přehršel žetonů. Všechno to ale přebíjí hratelnost, variabilita a vzhled. Ninja All Stars má pořádně nabroušenou katanu, která vaši stávající oblíbenou ninja hru rozseká na cucky.

+ parádní systém boje
+ výtečná znovuhratelnost
+ velmi konfliktní