Recenze: Craftsmen – proslavte své městečko

Craftsmen - balení

Zapomněli nás dát do mapy? To přece není možné! Ale vidím na vlastní oči, že na místě, kde leží naše malé městečko je pouze prázdné místo. Nikdy bychom se to nedozvěděli, kdyby tenhle trpaslík nezabloudil v lese a nevynořil se na dveřích mého hostince. U piva si postěžoval na to, že obchody s brněním už nevynáší a že by raději stavěl. Neváhal jsem ani na chvíli a zavedl jej ke starostovi. Trpaslíci jsou známí stavitelé, a kdo jiný by mohl naše město proslavit?

Přesto se raději nakonec starosta pojistil a přizval zbloudilému trpaslíkovi konkurenci v podobě dalších stavitelů. Všichni mají stejný úkol – zvelebit naše město. Přitom ale budou soupeřit o roli hlavního stavitele, který zůstane i po dokončení tříletých prací.

Tak nějak začíná také vaše dobrodružství ve hře Craftsmen od Krzysztofa Matusika. Hra vychází v produkci polského vydavatelství G3 a vydavatele ST Games Spólka. Hra samotná byla vyrobena v Německu a nakonec uzavírá svůj cestovatelský trojúhelník v naší redakci v České republice. Craftsmen jsou novinka konce roku 2013 (spolu například s Raverunem – recenze) a my je konečně pořádně otestovali a teď vám hru představíme.

Craftsmen - připravená hra

Při pohledu na název, krabici i její rozměry nám na mysl vytanou některé propojovací hry. Tahle hra s obrázkem řemeslnického domu v plném proudu prací je ale úplně jiná. To vám dojde ve chvíli, kdy pod víkem najdete poctivě textem popsaná pravidla a především opravdu bohatý rozkládací herní plán. Hlavní pohled ukazuje šest gild, které mohou vaši dělníci navštívit. Pod nimi je loď připravená k naložení a odplutí a také sýpka.

Tím nejdůležitějším v této hře jsou karty. Než se k nim ale dostaneme, rychle proběhneme několika kulatými kartonovými žetony (práce, privilegia a bonusy) a pytlíkem plným dřevěných žetonů. Po osmi barevných discích pro každého hráče sloužících jako dělníci narazíte ještě na dvacítku kostiček a to opět v šesti hráčských barvách.

Téměř polovina celé hromádky karet (48) představuje bankovky v hodnotách od jednoho do tří zlaťáků. Zbylých sedmdesát karet představuje různé budovy a to nejen šest startovních pil (lumber mill), ale také po dvou tuctech základních a rozšířených budov. Každé takové místo má v horní části karty nakreslené požadavky surovin a v dolní časti pozici pro výsledné produkty.

Craftsmen - připravená hra

Na začátku partie si tedy hráči vezmou všechny dílky svojí barvy, k tomu dostanou kartu pily, další dvě náhodné budovy ze zamíchaného balíčku základních staveb a také pět bankovek. Jeden ze svých disků každý z protivníků položí na ukazatel pořadí, zatímco další dva budou ukazovat aktuální stav bodů (jeden na stupnici od nuly do padesáti, druhý použijete až ve chvíli, kdy poprvé přeskočíte maximum).

Ze všech typů budov vytvoříte nabídku vyložením vždy horních dvou karet ze zamíchaných hromádek. Nabídku položíte k dolní hraně plánu. Vedle položíte všechny zbývající hromádky karet a žetonů. Ještě zbývá označit bílými ukazateli rok a období, které právě probíhá. Po určení pořadí za pomoci finanční aukce partie začíná.

Po většinu doby partie hráči budou posílat svoje dělníky do gild, které jim poskytnou různé schopnosti a dokonce i výhody. Každá lokace má několik pozic, na které můžete své pracovníky vyslat. V případě, že je první řada plná, mohou hráči pokládat svoje žetony i na již zahrané, čímž se mohou dokonce dostat v pořadí dopředu. První zlatá pozice umožňuje hráčům navíc využít speciální privilegium daného místa. V případě pokládání do druhé řady musí ale vlastník zaplatit v penězích nebo bodech poplatek.

Craftsmen - rozehraná hra

Hráči se ve vysílání svých disků střídají. Každý mají k dispozici rovných pět žetonů, které mohou libovolně rozmisťovat a mohou dokonce provádět některé akce vícekrát. Poté, co všichni hráli nebo se vzdali tahu, pokračujeme vyhodnocením jednotlivých pozic na herním plánu zleva doprava.

Konkrétní gildy umožňují hráčům získávat peníze, nakupovat polotovary, ale především stavět budovy z karet, které drží v rukou. Jejich kompletace stojí podle úrovně určitou hodnotu financí, ale stavby jsou pouze dalším krokem k výsledku, o který se snažíte. Ten se vám začne konečně trochu přibližovat ve chvíli, kdy navštívíte společnost řemeslníků. S jejich pomocí můžete svoje kostičky přeměňovat ze základních surovin na polotovary a jejich kombinováním vytvářet v pokročilejších budovách také finální produkty.

Každý výrobek má svůj daný produkční strom, který musíte dodržet. Výroba je vždy třífázový proces, na jehož konci se můžete radovat ze svíčky, piva nebo knihy. Receptury jsou logické a není problém se jich držet. Teprve finální výrobek můžete rovnou vzít a naložit jej na některou z čekajících lodí. Pozice jsou pevně určené podle typu výrobku a s ní i bodová odměna za jejich dodání.

Craftsmen - rozehraná hra

V průběhu tahu mají hráči ještě další dvě složitější možnosti – návštěvu notářství a radnice, ve kterých si vybírají rovnou z několika možností akcí. K dispozici tu dostanete úpravu pořadí, zisk bodů nebo privilegií, ale také modernizaci budovy.

Na konci každého ročního období nejslabší hráč dostane do dalšího kola žeton privilegia, který může použít při návštěvě některé lokality. Pak vše pokračuje dál, než narazíte na první zimu. Ta nabízí užší výběr fází, kdy můžete jen stavět a produkovat. Všechny ostatní možnosti jsou nedostupné. Ale teprve na konci roku odplouvají lodě z přístavu, hráči dostanou body za své produkty. Navíc starosta ohodnotí růst města podle sad barevných typů budov v držení hráče.

Po třech letech se hráči dozví, kdo byl nejlepší v budování i proslavení města ve světě. Stačí se podívat na stupnici bodů a k ní přičíst několik málo bonusových žetonů, které ještě jako jediné mají šanci zamíchat pořadím. Hráč s nejvyšším skóre se stává vítězem.

Craftsmen - rozehraná hra

Craftsmen vypadají nenáročně, ale ve skutečnosti jsou náročnou hrou o vysílání dělníků a produkování zboží. Celkový proces výroby je komplikovaný a není jednoduché jej dobře naplánovat, proto se hra rozhodně nehodí pro začátečníky. Naopak ji ocení všichni fanoušci pokročilých strategií, přemýšlení a evropského typu her.

Bohužel je problém se hru naučit, protože pravidla obsahují hromadu textu, který není pospojovaný do kompaktního celku. Často se tak při čtení ztratíte a některé informace najdete jinde, než byste je čekali. Další drobnosti a odpovědi na otázky, které vyvstanou při hraní, pak příručka neobsahuje vůbec. Naštěstí s rozloženou hrou všemu přijdete na kloub poměrně rychle. Ale herní doba zůstane stále na 120 minutách, které pro tuhle hru jsou minimem a to především ve větším počtu hráčů. Ve dvou se můžete dostat na hodinu a půl.

S obtížností pravidel souvisí také výtka k věkovému doporučení. Krabice nám řekne, že Craftsmen mohou hrát už děti od deseti let. Vzhledem k rozsahu strategických rozhodnutí to ale není příliš reálné a jako opravdové minimum považujeme dvanáct let.

Craftsmen - karty

Zajímavě je do hry zakomponovaná barva karet budov. Ty musíte stavět vždy tak, aby se alespoň polovina nové budovy shodovala s tou předchozí. To posouvá vaše plánování s kartami v ruce jinam, zvlášť když přihlédnete ke skutečnosti, že barevné sady odmění starosta bonusovými body.

Ve hře je podstatný také prvek konfliktu. Nejde pouze o obsazování políček, které tu v podstatě neexistuje, protože za příplatek se můžete dostat i do druhé řady žetonů. To vás často může dostat dokonce i dopředu při využívání akcí, takže občas se vyplatí počkat. Další úroveň konfliktu je v nakládání lodí, protože hra vám umožňuje podplatit kapitána, aby vzal na svoji naloženou loď raději vaše zboží než soupeřovo.

Budov je dostatek, aby zaručily dostatečnou variabilitu. Nabídka pro nákup je vždy veřejná, takže jediná náhoda spočívá v počátečním nalosování základních budov. To vytvoří sice rozdíly mezi hráči, ale to je spíše pro dobro věci než aby někoho znevýhodňovalo.

Craftsmen - karty

Zpracování samotné je jednoduché a funkční. Grafika vás nijak neohromí, ale ani nebudete zklamaní. Dřevěné komponenty asi také nikoho nepřekvapí a tak nějak patří k tomuto typu her. Nějaké figurky místo disků v roli služebníků by potěšily, ale nakonec jediná výrazný výtka směřuje k již zmiňovaným pravidlům. Není jednoduché udržet přehled o všech možnostech hry, které vám jednotlivé gildy nabízí a určitě bychom ocenili nějakou nápovědní kartičku.

Craftsmen je velmi zajímavá a vyvážená hra se zajímavými nápady, kterou ocení především náročnější hráči. Ty rozhodně nezklame, protože nabízí pěkný přístup k víceúrovňovému produkování výrobků. Právě tahle nutnost přemýšlet hodně dopředu se nám na Craftsmen líbí a dělá ji z ní vhodného adepta pro mnoho milovníků euro her.

AutorKrzysztof Matusik
IlustraceKrzysztof Matusik
VydavatelG3, ST Games
Herní doba180
(8 voters)
KategorieEconomic, Industry / Manufacturing, Medieval
MechanismyAuction/Bidding, Hand Management, Memory, Open Drafting, Set Collection, Trading, Worker Placement

Craftsmen jsou hrou, ve které budete stavět budovy a s jejich pomocí přeměňovat základní suroviny na finální produkty. A to s pomocí meziskladu a polotovarů, které si můžete sami vyrobit nebo nakoupit. Vybudovat stavbu není jednoduché, protože musíte ve svých kartách dodržovat barevnou řadu. Každé kolo máte k dispozici několik akcí, které rozdělíte mezi šest lokalit ve městě, ale některé činnosti můžete i opakovat a pozice nejsou omezené. Disky se později za úplatu pokládají do druhé řady, čímž mění pořadí vyhodnocení, takže se někdy vyplatí počkat. Hra je opravdu náročná na přemýšlení, plánování a strategii, takže je vhodná pro pokročilé hráče. Ti budou mít ještě větší radost ve chvíli, kdy vyjde revidovaná příručka pravidel, která v současné době neplní dobrý úkol v komplexním vysvětlování hry. Craftsmen ale i přes nedostatky v pravidlech zůstávají dobrou strategickou hrou, jejíž partie sice trvá dlouho, ale v jejím průběhu si užijete spoustu zajímavých rozhodnutí.

+ možnost vystrčit náklad soupeře z lodi
+ akční disky lze pokládat i do druhé řady a narušovat pořadí vyhodnocení akcí
+ zajímavá víceúrovňová produkce