Recenze: Crazy Corral – bláznivá ohrádka

crazy-corral-09

On už je zase večer? Když se dobře bavíte hledáním té nejlepší trávy, utíká čas strašně rychle. Vždyť jsme teprve před chvílí vyrazili na pastvu, ale Alík běhá kolem a štěká. Křičí na nás, že má hlad a nedostane nažrat, dokud nebudeme všichni zpět v ohradě. Ještě poslední dvě sousta a vyrazím domů.

Takovou pohádku a hru o ohrádkách si pro nás připravil Tim Rogasch, který ji vytvořil pod záštitou společnosti HABA. Jedná se o novinku roku 2017, pro kterou připravil ilustrace Oliver Freudenreich. A jmenuje se Crazy Corral, německy Freche Farm.

Malá krabička nemá překvapivě žlutou barvu, ale je oděná celá do zelené. To odpovídá čerstvě spasené travičce. Na víku najdeme všechna klasické zvířátka z farmy – oslíka, prasátko, kohouta, ovci a krávu. Stejná sestava nás čeká na dílcích – čtyři exempláře od každého z nich jsou rozdělené barvou stodoly na zadní straně. To proto, že sadu pro hráče vytvoří jedno zvířátko každého druhu, které si rozloží před sebe do řady. Před první partií společnými silami účastníci polepí kostku a tím ji vybaví nejen obrázky pěti zvířecích hrdinů, ale také jednou ikonou stodoly.

crazy-corral-03

Jeden z hráčů všechno zahájí hodem kostkou. Pokud je výsledkem portrét zvířátka, které ještě není zahnané zpět do stodoly, může hráč před sebou jeho destičku otočit. Tím se obrázek zvířete schová a místo něj bude před hráčem symbol stodoly. Současně by si měl zapamatovat, který kamarád se uvnitř ukrývá. Poté přichází na řadu další hráč v pořadí svým vlastním hodem kostkou.

Jakmile ale hráč zvířátko zažene do stodoly, ještě to neznamená, že nemůže znovu hodit stejný symbol v následujícím tahu. Pokud se tak stane, může vypustit stejné zvířátko soupeře z jeho stodoly. Protože ale už není vidět, musí jej po paměti správně odhalit. Jinak k žádnému vypuštění nedojde! K tomu ale musí dávat hráči pozor nejen při svém vlastním tahu, ale také při veškerém snažení soupeřů. Takový útok na soupeře farmáře je povoleno i místo zahnání do stodoly. Hráč se tím sice připraví o výhodu splněné destičky, ale může tím dost uškodit soupeři. Symbol stodoly v tomto případě funguje jako žolík a umožňuje poté vybrat libovolné zvíře k zahnání nebo vypuštění.

Souboj pokračuje honbou na zvířátka až do chvíle, kdy jeden z účastníků dokáže zahnat do stodoly i páté zvířátko. Pokud tedy kdykoliv před hráčem leží pět destiček otočených nahoru stodolami jeho barvy, pak tento účastník okamžitě slaví vítězství.

crazy-corral-01

Crazy Corral je skvělou dětskou hrou! Kostka je tu kombinovaná s pamětí, ale při tom dává všem zúčastněným především spoustu možností, jak poškodit soupeře. Tato hra je totiž opravdu velmi útočná. Především v druhé části souboje se hráči mnohem víc soustředí na pouštění zvířat protivníka, protože své vlastní stodoly mají už vcelku zaplněné.

Jenže čím víc hráčů se zúčastní s jejich farmami, tím více otáčení zpět se odehraje a díky tomu se může protáhnout celá partie. Ale nemusíte se bát žádných závratných délek, protože i tak se partie vejde do patnácti minut. To proto, že čím víc hráčů, tím více dílků je třeba si pamatovat. No a dvacet obrázků si bez chyby obvykle nezapamatujete, takže budete dělat při útocích na soupeře chybu. Omyl se nijak netrestá. Ve dvou je hra ještě mnohem rychlejší a bez problémů skončí, ještě než uplyne šestina hodiny.

crazy-corral-05

Rozestavení stodol na začátku je náhodné. Tím hráči ovlivní náročnost zapamatování nejen pro sebe, ale především pro soupeře. Pozici vlastních zvířátek totiž znát nepotřebujete, zapamatovat si musíte pouze ty nepřátelské. Tím ale je také jasně řečeno, že krátká herní doba ve dvou soupeřích je vykoupená opravdu velkou jednoduchostí pamatování.

Ve hře jsou pouze obrázky. Je jich pouze pět a jsou na nich nakreslena známá zvířátka. To všechno dohromady znamená, že hra může být doporučena už od čtyř let věku. Děti si zvířátka snadno oblíbí, protože se tu snoubí náhoda, paměť a schopnost se včas otočit k útoku na ostatní. A v této kategorii pro malé předškoláky není malé krabičce co vytknout. Celá pravidla jsou jasná a dokonce pro zvýšení napětí doporučují zařazení přesýpacích hodin.

crazy-corral-07

Crazy Corral je plný zvířátek, která by chtěla domů do pohodlí stodoly. Všichni mají před sebou zvířátka, která postupně přetáčí na druhou stranu a odhalují stodoly. Jak ale zvířata mizí z pastev, měli by si všichni soupeři pamatovat pozice zvířátek na stole. Ne ve svých stodolách, ale v těch soupeřových. To proto, že v jakémkoliv kole se může místo zavření jednoho zvířátka opřít do soupeře. Crazy Corral je skvělý dar dětem.

AutorTim Rogasch
IlustraceOliver Freudenreich
VydavatelHABA
Herní doba10
Minimální věk4 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Dice, Memory
MechanismyDice Rolling, Memory, Set Collection
RodinaSeries: Superminis (HABA)
Alternativní názvyBoerderij vol bengels, La fattoria birichina, Freche Farm, Una granja loca, Vite, à l'étable!

Crazy Corral je hra, kterou doporučujeme všem dětem. Paměťová a soupeřivá hra, ve které hráči nemohou spoléhat pouze sami na své destičky. Musí se také postarat o to, aby ostatní nezahnali svá zvířátka do stodoly dřív. Potřebují tedy paměť i špetku štěstí s kostkou, ale dohromady si užijí skvělou zábavu a to je to nejdůležitější. Crazy Corral je parádní dětskou hrou.

+ kostka nerozhoduje
+ zapamatovat si potřebujete destičky soupeřů
+ hra je rychlá