Recenze: Dixit Odyssey – králíčci, medvědi a čerti

Dixit Odyssey - balení

V královské síni panovala nervózní nálada. Vladař nechal rozhlásit, že ten z urozených princů, který dokáže odvyprávět princezně neuvěřitelný příběh, kterému přesto uvěří, se stane nástupcem trůnu. Desítky, ba stovky, mladých princů z okolních zemí i z širokých dálek se sešly na tento slavnostní den. Království Dix se totiž rozkládalo od horizontu k horizontu a mezi jeho majetky patřila třeba slavná rasa králíčků PeeBee a nebo továrna na různé barevné sladkosti.

Princezna nejistě poposedávala, když vstoupil první uchazeč. Vysoký, hubený a pohledný s šibalským úsměvem na tváři. Vypadal tak, že byste mu půjčili i svůj vlastní nos, pokud by ho potřeboval. Jeho vyprávění bylo krásné a dlouhé. Na konci mu princezna svěřila králíčka PeeBee kolem krku s číslem. Vyslechne si všechny příběhy a teprve pak rozhodne. Dnes to bude v království opravdu dlouhý den.

Na chvilku se vzdálíme z království, protože vyprávění bude trvat opravdu dlouho. Ale nebojte, na vyvrcholení se vrátíme zpátky a dozvíme se, jakého vítěze si princezna nakonec zvolí. My si zatím potrénujeme vlastní vyprávěcí schopnosti v deskové hře Dixit Odyssey.

Dixit Odyssey - připravená hra

Dixit asi všichni znáte. Jean-Louis Roubira s jeho vydáním pod hlavičkou společnosti Libellud vzbudil velké pozdvižení v celém deskovém světě. I my podlehli kouzlu Dixitu v naší recenzi, stejně jako akademici po celém světě, kde nasbíral hromady ocenění. Tak se postupem času stalo nevyhnutelné – dočkal se rozšíření. První malá krabička obsahovala pouze nové obrázkové karty.

Ale autorovi to nestačilo a tak před sebou dnes máme druhé rozšíření, které je už ve větší krabici a obsahuje něco navíc. Než se ale k samotné krabici dostaneme, ještě si musíme povědět, že ilustrace k Dixit Odyssey má stále na starosti skvělá Marie Cardouat a její bezmezná fantazie. Tentokrát je spolu s ní pod grafikou podepsaný ještě Piero.

A protože předpokládáme, že všichni se zájmem o Dixit Odyssey původní Dixit máte nebo jste jej alespoň hráli, budeme hodně srovnávat s původní verzí. Současně také vynecháme popis základních pravidel a zaměříme se na novinky a změny, kterých se dočkáte v této edici.

Dixit Odyssey - rozehraná hra

Nové vypravování se ukrývá v nízké krabici vcelku malých rozměrů. Na jejím víku se opět dočkáte krásné lákavé ilustrace, která vás přímo pobízí, abyste vstoupili dovnitř a nechali se unášet na vlnách větru fantazie. A tak neodoláte, stejně jako my. Dočkáte se přeloženého herního plánu, který nahrazuje výběh králíčků kolem rybníčku v původním Dixitu. Tentokrát herní deska představuje ilustraci z nějaké továrny, po které budou vaši barevní králíčci hopkat. Navíc tento plán obsahuje pozice s čísly, ke kterým se vykládají karty. Tím se znovu o trochu zpřehledňuje hra a hráči nemusí odpočítávat pořadí karty, pro kterou hlasují.

Tyto dřevěné figurky oblíbených ušáků nemohou ani v Odyssey chybět. Tentokrát jich je ale dokonce neuvěřitelných dvanáct. K nim dostanete také dvanáct velkých kartonových karet. Ty mají ve spodní části ilustraci z některé z karet, ale jejich nejdůležitější část je ta horní. Tam najdete dva obloučky po šesti polích, z nichž musíte vycvakat malé tečky, abyste získaly dvanáct očíslovaných otvorů.

Ke hře dále patří hromada plastových kolíčků, které výborně padnou do právě vytvořených děr. Z krabice oproti původní verzi zmizely hlasovací žetony. Nemohou ale chybět karty, kterých je 84, a opět jsou vyrobené v nadstandardním rozměru. Bez problémů tak zapadnou se zamícháním mezi obrázky ze základní hry.

Dixit Odyssey - karty

Na základní verzi hry se vůbec nic nezměnilo a můžete ji hrát podle starých známých pravidel jako dosud. Soupeři pouze místo žetonů používají k hlasování kartičky, do kterých vždy zapíchnou zelený kolíček. Jiná situace však nastane ve chvíli, kdy se vás sejde kolem stolu alespoň šest, protože jste najednou splnili podmínky pro party hru Dixit, která je zde novinkou. Samozřejmě i nadále se můžete rozhodnout hrát klasický Dixit, který lze také bez problémů hrát až do dvanácti hráčů. Nás ale teď bude zajímat již zmíněná party verze.

Příprava hry zůstává stejná – stačí položit herní plán do středu a pořádně zamíchat balíček karet. Každý z hráčů si vezme k sobě jednu hlasovací kartičku a jeden zelený hlasovací kolíček. Tentokrát ale konečně využijete i ty červené – jeden z nich totiž dostane vypravěč a bude s ním moci výrazně ovlivnit vývoj hry.

Stejně jako jsme si už zvykli, i tentokrát se jeden z hráčů v každém kole stane vypravěčem, a bude moci ostatním povídat o dracích, princeznách, vodnících ale i o Malém Princi. Všechny pohádky jsou dovolené a fantazie je zde tím nejnutnějším předpokladem úspěchu.

Dixit Odyssey - rozehraná hra

Vypravěč ovšem tentokrát nesmí koukat na svoje karty a nejdříve musí říct slovo. To nemusí vůbec odpovídat nějaké jeho kartě, naopak by přímo nemělo být inspirováno žádnou z nich. Nyní všichni, právě včetně vypravěče, zkusí na toto slovo najít tu nejvhodnější kartu. Vypravěč je nyní zamíchá a náhodně rozloží kolem herního plánu.

Na všech hráčích je, aby tajně hlasovali na svých kartičkách pro tu kartu, která podle nich nejvíce odpovídá popisu. Všichni se musí snažit uvažovat za ostatní soupeře, protože body dostanou podle toho, kolik soupeřů s nimi bude hlasovat právě pro jejich kartu.

Jenže ani tak hráči nemusí dostat žádný bod. Vypravěč totiž kromě zeleného hlasovacího kolíčku umístí také červený. Tím určí, která karta nepřinese žádné body nikomu, kdo pro ni bude hlasovat, bez ohledu na jejich počet. Vypravěč tak má velkou sílu a pravomoc.

Dixit Odyssey - karty

Zajímavé na této variantě je, že není svázána představivostí vypravěče na základě karet v ruce. Může říct totiž slovo, které vůbec s jeho kartami nesouvisí, takže je jeho role trochu ulehčená. O to těžší však mají své rozhodování hráči, kteří si musí vybrat mezi hromadou karet tak, aby s nimi hlasovalo co nejvíce soupeřů. A protože se o totéž snaží všichni, občas dochází k zajímavým situacím.

V této party variantě se žádné body neodečítají a partie končí ve chvíli, kdy byl každý z hráčů jednou vypravěčem. Jedná se tedy současně o velice rychlou variantu, kterou si můžete buď prodloužit (třeba na dvě kola nebo do určeného počtu bodů) a nebo si střihnout okamžitě odvetu.

Ve více hráčích je Dixit Odyssey také větší zábava. Všichni jsou do hry neustále zapojení, protože musí sledovat, co vypravěč říká a jaké karty jsou na stole vyložené. Se zvyšujícím se počtem karet ale přichází také váhání a složité rozhodování pro hráče ve chvíli, kdy mají hlasovat pro jednu jedinou kartu, která jim přinese body.

Dixit Odyssey - rozehraná hra

Stále ale Dixit Odyssey zůstává hrou o empatii. Musíte být schopní číst myšlenky ostatním, abyste získali body. Tentokrát navíc je situace o to těžší, že uprostřed máte pouze svoji kartu a i pro tu nakonec můžete hlasovat.

Obrázky v Dixit Odyssey jsou opět krásné a zaujmou oči. Jenže tentokrát jsme získali pocit, že právě tento efekt prvního překvapení z pěkného obrázku převážil nad snahou mít obrázky více abstraktní. Občas tedy v základní variantě hry máte problém vymyslet na některou kartu nějaké obecné slovo nebo příběh, pod který se „vejdou“ ještě další karty z rukou protivníků. Ilustrace jsou tak nějak příliš konkrétní. Ovšem před jejich vzhledem musíme smeknout, a pokud hrajete s dětmi, připravte se na hádku o hlasovací kartičky, ještě než samotná partie začne.

Dixit Odyssey přinesl do světa Dixitu nové zlepšováky. Samostatný herní plán vám vytvoří trochu místa na stole a především poskytne očíslované pozice, ke kterým rovnou vykládáte karty. Hlasovací kartičky jsou elegantnější a vypadají lépe než malé očíslované žetony. Navíc se dočkáte možnosti hrát až ve dvanácti soupeřích a to hned v několika variantách. Party systém hry je výborný a hodně mění taktiku, se kterou ke hře je třeba přistupovat. Jen u karet převážila snaha o pěkné ilustrace nad účelností, což je trochu škoda. Ale při smíchání s kartami ze základní hry tento zápor částečně vymizí, tedy v případě, že původní Dixit vlastníte.

Dixit Odyssey - detail karty

Princezna se unaveně podívala na posledního vypravěče. Snažila se při jeho slovech neusnout, ale nakonec se jí víčka na okamžik přecejen zavřela. I jemu dala jednoho PeeBee králíčka, postavila se a obešla trůn do místa, kde měla od každého králíčka ještě jeho dvojče. Vzala červeného ušáka s flíčky na uších a položila ho na trůn. Jeho majitel bude nový král.

AutorJean-Louis Roubira
IlustraceMarie Cardouat, Pierô
VydavatelLibellud, ADC Blackfire Entertainment, Asterion Press, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., hobbity.eu, Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Lanlalen, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Rebel Sp. z o.o., Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2011
Počet hráčů3 - 12
(50 voters)
KategorieCard Game, Humor, Party Game
MechanismyStorytelling, Targeted Clues, Voting
RozšířeníDixit 2: "Gift" Promo Card, Dixit 2: "The American" Promo Card, Dixit 3: Journey, Dixit 8: "Cocktail" Promo Card, Dixit AsmoPlay Ingenuity Promos, Dixit: "Magic Bunny" Promo Card, Dixit: "Merry Christmas" Promo Card, Dixit: "Pink Bunny" Promo Card, Dixit: "Pumpkinhead" and "Santa" Promo Cards, Dixit: "The Dragon" Promo Card, Dixit: "The Elephants" Promo Card, Dixit: "The Inheritors" Promo Card Pack, Dixit: "The Princess and the Pea" Promo Card, Dixit: "The Werewolves of Miller's Hollow: The Pact" Promo Card Pack, Dixit: "Werewolves" Promo Card Pack, Dixit: 2012 Asmodee Special Cards, Dixit: Adventure Puzzle Promo Card, Dixit: Anniversary, Dixit: Anniversary Pack, Dixit: Blue Mishmash Puzzle Promo Card, Dixit: Candide Promo Card, Dixit: Chameleon Night Puzzle Promo Card, Dixit: Chilean Way, Dixit: Chilean Way, Dixit: Daydreams, Dixit: Deliveries Puzzle Promo Card, Dixit: Detours Puzzle Promo Card, Dixit: Disney Edition – Chip 'n Dale Promo Card, Dixit: Disney Edition – Olaf Promo Card, Dixit: Disney Edition – Princess Dress Promo Card, Dixit: Disney Edition – Villain Promo Card, Dixit: Escape Puzzle Promo Card, Dixit: Family Puzzle Promo Card, Dixit: Harmonies, Dixit: Memories, Dixit: Memories – Promo card, Dixit: Mermaid in Love Puzzle Promo Card, Dixit: Mirrors, Dixit: MNK, Dixit: Odyssey – "Bunny" Promo Card, Dixit: Origins, Dixit: Origins – "La Machine à rêves" Promo Card, Dixit: Point of View Puzzle Promo Card, Dixit: Queen of Owls Puzzle Promo Card, Dixit: Quest, Dixit: Red Mishmash Puzzle Promo Card, Dixit: Resonance Puzzle Promo Card, Dixit: Revelations, Dixit: Richness Puzzle Promo Card, Dixit: Spielbox 03/15 Promo Card, Dixit: Tabletop Day 2015 Promo Pack, Dixit: Telekenesis Puzzle Promo Card
RodinaGame: Dixit, Mechanism: Image Interpretation, Mechanism: Judging Games
Alternativní názvyDixit Odyseja, Диксит Одиссея, ดิกซ์อิท โอดิสซีย์, ดิกสอิท โอเดสซี, ディクシット:オデッセイ, 妙語說書人3:奧德賽

Dixit Odyssey je pokračováním vypravovacího fenoménu, který dobyl svět. Navázání je vždy těžké, ale tato nová edice obsahuje všechno pro potěchu nových i starých fanoušků. Nový herní plán, krásné nové obrázky a hlasovací karty, které nahrazují žetony. Všechno perfektně zpracované. V pravidlech najdete nové varianty, které obohatí váš zážitek. Party hra od šesti hráčů nabízí skvělé novinky a vypravěče už tolik neomezuje jeho fantazie. Hra je tak zase o trochu zajímavější a všichni jsou zapojení a snaží se uhodnout kartu, pro niž bude hlasovat co nejvíce hráčů. Pomocí červeného kolíčku může vypravěč vzít někomu body. Jen karty tentokrát dávají přednost vzhledu před účelností. Ale pohled na krásné ilustrace všechny křivdy napraví. Dixit Odyssey je dobré pokračování.

+ cena
+ party a týmová verze
+ krásné ilustrace