Recenze: Dragon Clash – jak vycvičit draka k boji

Dragon Clash - balení

Draci. Krásná a majestátná zvířata. Inteligentní stvoření, která dokáží myslet jako člověk a obývala planetu Zemi kdysi dávno, ještě před dinosaury. Jejich dech byl ohnivý a jejich tělo pokryté šupinami. Na dračí svět nám zbyly pouze vzpomínky naší planety. Přesto na ně vzpomínáme rádi.

A nemůžeme se tedy divit, že jsou draci oblíbenými postavami nejrůznějších filmů, seriálů nebo knih. Bez takového draka film ani knížka není kompletní a nezáleží na tom, jestli se jedná o ságu Píseň ledu a ohně, Harryho Pottera nebo třeba Válku a mír. Všichni potřebujeme draky, aby nám podněcovaly naši fantazii.

Tak vstoupili draci už dávno také do světa deskových her. Už jsme tu měli souboj trpaslíků s drakem, ale souboj dvou draků, to tu ještě nebylo. Až nyní nastupuje na prázdné místo hra s jednoduchým názvem Dragon Clash. Sice nám neprozrazuje důvod, proč by se taková dvě obrněná monstra měla střetnout v boji, ale z herního průběhu lze leccos vydedukovat. Zase je za vším dračí vejce a území. Oba draci mají po jednom vajíčku a snaží se jej ubránit. Každý toho druhého považuje za vetřelce.

Dragon Clash - připravená hra

Ale to už jsme postoupili nějak moc daleko. Tak pěkně zpátky na začátek. Dragon Clash je hra, kterou vytvořil Marc Aranha a která zapadá do světa Shalkith. Vydal ji pod vlajkou WarSpider Entertainment. Jejím předchůdcem se stejným tématem je hra Shalkith: Last Kin, která vyšla už v roce 1998. Ale teprve vybroušením některých mechanismů se autorovi podařilo dosáhnout této nové karetní hry, která vyšla v roce 2012. Pod ilustracemi je podpsaná celá patnáctka autorů.

Dragon Clash je karetní hra. Jako takovou si ji můžete pořidit v malých nenápadných zelených krabičkách. Každá z nich obsahuje celkem 72 karet. K dispozici jsou zatím dva balíčky – Red Breather a Blue Adept. Na první pohled je od sebe překvapivě nerozeznáte, protože mají oba na obalu stejný obrázek a liší se pouze text pod ním. A když už jsme u balení, tak krabičky nejsou zrovna z pevného papíru a častým přenášením jim dáte zabrat.

To nejdůležitější je ale uvnitř, samozřejmě mluvíme o samotných kartách. Když se jimi začnete probírat, nejdříve vytřídíte osm karet věku, které se jasně odlišují od ostatních. Stejně tak vám nebude mezi ostatní zapadat jedna karta vajíčka, karta vzdálenosti a především samozřejmě list se souhrnem pravidel. Ty v krabičce nejsou a jsou přiložena vytištěná stranou, což ale ničemu nevadí. Pokud byste náhodou list ztratili, na oficiálních stránkách hry http://www.dragonclash.com si je můžete snadno znovu stáhnout.

Dragon Clash - připravená hra

Pokud jste tedy s námi počítali, zbude vám (po vyřazení jedné reklamní) 60 karet, se kterými můžete hrát. Všechny bez rozdílu mají v levém horním rohu útočné číslo od jedničky do šestky. To bude rozhodovat v mnoha situacích, kdy bude potřebovat rozsoudit váš souboj. Každá karta obsahuje také svoji jedinečnou ilustraci. Od většiny z nich však v balíčku najdete několik exemplářů.

Podrobně si karty nebudeme popisovat teď, jak bývá v našich recenzích zvykem, ale vrátíme se k jejich obsahu až v průběhu samotných pravidel. Zbytečně bychom vás totiž mátli specifickými informacemi.

Příprava jedné partie je naprosto blesková. Na jednu hromádku položíte osm karet věku tak, aby nahoře byl nejmladší dráček. Začínáte tedy v roli pouze malého, sotva vylíhnutého mláděte. Jak půjde v partii čas, budete dospívat, sílit a vaše možnosti se budou rozšiřovat. Vedle balíčku vyložíte kartu průběhu tahu a také kartu vajíčka.

Dragon Clash - rozehraná hra

Všechny ostatní karty zamícháte, doberete si z nich začínající ruku sedmi karet a k tomu si do ruky vezmete ještě svoje vajíčko. Pokud o něj přijdete, pak jste prohráli. Poslední kartou, kterou si před sebe položíte, je karta vzdálenosti. K ní potřebujete také žeton, kterým označíte vzájemnou polohu draků. Souboj začíná tělo na tělo, tedy v horním řádku Close.

Hráči nyní mohou začít partii, ale na začátku si určitě pořádně prohlédnou kartu věku svého draka. Kromě obrázku, označení AGE CARD a věku draka na ní najdou především trojici sloupců po třech hodnotách. První sloupec znamená útok (zblízka, magií a ohnivým dechem), druhý sloupeček ve stejném pořadí vypisuje hodnotu obrany dračího brnění proti těmto třem útokům. Třetí pak ukazuje regeneraci, taktiku a schopnost vašeho dráčete k učení nových dovedností.

U většiny ikonek je v počátcích uvedená jednička nebo nula, ale to se časem zlepší, jak váš drak vyroste a nabere síly. Ale k tomu už potřebujeme konečně začít souboj. Soupeř má vyloženou stejnou sestavu karet.

Dragon Clash - rozehraná hra

Životní silou každého z draků je dobírací balíček. Na začátku hry jsou tedy oba draci zcela zdraví a v pořádku. Jak budete postupovat hrou, musíte za vše platit právě jejich životní esencí. Tím je vyčerpáváte, zraňujete a blížíte se k prohře.

Na začátku každého kola se váš drak léčí. Dospod svého balíčku si můžete vrátit horní kartu z odhazovacího balíčku. Nyní si z balíčku vezmete jednu kartu a konečně vás čeká zahájení souboje. Nejdřív můžete přeletět a změnit tak vzdálenost, ve které se draci nachází. Pokud tak uděláte, musí svůj žeton přesunout i soupeř (draci musí mít vzájemnou vzdálenost stejnou), ale vy za tuto námahu zaplatíte jednou esencí.

Platba esence probíhá vždy stejně – vezmete horní kartu ze svého balíčku a odhodíte ji. Tím často přijdete o cenné karty, které vám už ve většině případů do ruky nepřijdou. Pokud se vám některou z nich podaří na začátku tahu znovu získat, pak putuje dospod balíčku a dočkáte se jí až těsně před koncem partie. A to už může být pozdě. Každý tah a útrata esence tak musí být pečlivě zvážená.

Dragon Clash - rozehraná hra

Ve hře jsou k dispozici tři vzdálenosti. V každé z nich můžete provádět jiné činnosti a hrát jiné karty. Všechny karty mají toto omezení vzdálenosti uvedené vedle svého jména zelenou ikonkou. Ocasem tak můžete útočit pouze nablízko, ale oheň chrlíte ze střední vzdálenosti.

Po změně vzdálenosti jste konečně získali trochu času a můžete provést nějaké ty akce. Máte na výběr tři. Nejjednodušší je zahrání některé karty z ruky. Většinou tak hrajete nějakou novou schopnost pro svého draka (gift), bojovou dovednost (attack card), ale také události a jednorázové karty. To všechno se ukrývá pod možností hrát kartu.

Kromě toho však máte možnost se nakrmit. To znamená, že vezmete jednu kartu z ruky a rubem vzhůru ji položíte pod svůj balíček věku. Jakmile zde nastřádáte dvě karty, můžete konečně svého draka zestárnout – odkryjete kartu věku o jedna vyšší, která vám otevře svět větší síly.

Dragon Clash - karty

Jak drak stárne, zvládne také složitější karty. Každá karta má totiž kromě vzdálenosti ještě jeden požadavek – trénovanost draka, která je uvedena jako prostřední číslo v pravém sloupci na kartě věku. Karty s vyšším číslem vůbec nemůžete zahrát. Bojové karty pak mají na sobě tabulku s několika sloupci, které ukazují silnější a mocnější verzi stejného útoku. K získání přístupu potřebujete mít vyloženo více karet stejného druhu. I zde jste ale limitovaní věkem draka a posledním z devíti čísel na kartě věku – šikovností.

Teprve teď si můžete vybrat některou ze svých vyložených karet a zaútočit na soupeře. Za většinu útoků však musíte zaplatit nějakou tu esenci, tedy vynaloženou námahu, v podobě odhozených karet. Pak vyhodnotíte souboj tak, že k hodnotě daného typu útoku přičtete hodnotu z horní karty dobíracího balíčku. Pokud vám útok vyšel, soupeř musí odhodit tolik karet, kolik je uvedeno na kartě útoku pro danou úroveň. V opačném případě se protivník ubránil a vy jste zbytečně vyplýtvali energii.

Většina útoků na vyšších úrovních nabízí také speciální schopnosti. Navíc se často lze soupeřovým útokům bránit za pomoci karet s textem „on counter“. Těmi můžete napadení zcela zmařit a někdy jej ani vůbec nebudete vyhodnocovat.

Dragon Clash - rozehraná hra

Tím váš tah končí a je na řadě soupeř. Takto se hráči střídají tak dlouho, dokud někdo není nucen odhodit z ruky kartu vejce, to znamená, že mu došly karty v dobíracím balíčku. Druhý drak se stal vítězem duelu a vládcem území.

Dragon Clash nabízí skvělou a napínavou strategickou bitvu mezi dvěma draky. Na zdánlivě obyčejnou karetní hru má výtečnou atmosféru a opravdu se mu daří vzbuzovat dojem bitvy dvou obrněných monster.

Každý z draků je trochu odlišný a je třeba se podle toho také chovat. Samozřejmostí je, že balíčky se od sebe liší také různými schopnostmi. A tak zatímco „červený chrlič“, jak už jeho jméno napovídá, umí velmi dobře dštít oheň, „modrý adept“ je lepší v obraně a magii. Je důležité, aby hráči věděli o výhodách svého draka a tomu také uzpůsobili svoji strategii.

Dragon Clash - karty

Hráči mohou takticky manévrovat, což je věc u karetních her asi neslýchaná. Mohou se vzdalovat a zase nalétávat na soupeře, trhat se drápy nebo po sobě šlehat ohnivým jazykem. Jak se draci vyvíjí, získávají silnější a více devastující schopnosti, které jsou ale také více náročné na esenci.

Právě esence je základem všeho v Dragon Clash. Hráč s ní musí zacházet opatrně. Může samozřejmě riskovat a útočit ve vyrovnané situaci, ale mnohem lepší je mít nějakou pojistku. Často se přesto protivník vytasí s nějakou obrannou kartou, která vám zhatí plány. Ale kdo hodně útočí, zbytečně se unaví a udělá ze sebe snadnou kořist.

Čtyři úrovně jednotlivých schopností a osm let stáří draků zaručují, že celá hra má neustálý vývoj. Ovšem všechny tyhle drobnosti si vybírají jednu daň, kterou zaplatíte v prvních dvou partiích. Ve hře je poměrně dost ikonek, které se musíte naučit, abyste ji ovládli. Naštěstí to není tak hrozné, jak to zpočátku vypadá.

Dragon Clash - karty

Překvapivě nemají s rychlým proniknutím do hry problém děti. Sice musíte pečlivě vysvětlit některá důležitá pravidla, ale pak hru rychle pochytí. No a protože tam jsou draci, můžete si být jistí, že z ní budou potomci nadšení. K tomu pomáhají i krásné a detailní obrázky, které se nachází na všech kartách.

Několik karet má na první pohled trochu nejasné texty, ke kterým nenajdete jednoznačné vysvětlení. Příkladem takové karty je Siphon Life z balíčku Blue Adept. Ovšem s tím můžete mít problémy první dvě či tři partie, než do systému hry proniknete.

Elegantní soubojový systém zaručuje stále zajímavé partie a šedesát karet v balíčku je dostatečné množství, aby každá bitva byla odlišná. Navíc jsou na měsíc říjen 2012 plánovány další dva balíčky, které by měly z Dragon Clash udělat opravdu perfektní hru. Samozřejmě zde při soubojích je nezanedbatelný vliv náhody v losování karet, ale leccos lze ovlivnit taktickým rozhodováním a správným načasováním.

Dragon Clash - karty

Dragon Clash je úchvatným soubojem dvou draků. Všechno, co jste si kdy představovali, že by se mohlo při takové bitvě dít, zde můžete dělat. Navíc vaši draci porostou a vy je budete trénovat v dovednostech. Pokaždé tak bude váš drak trochu jiný. Dragon Clash je hrou, která je povinností nejen pro všechny fanoušky draků, ale také pro milovníky napínavých her pro dva.

AutorMarc Aranha
IlustraceJoseph Aderes, Juan Arrabal, Abraham Brown, Víctor Pérez Corbella, Nickolas Curtiss, Liv Hathaway, Ola Holmdahl, Rushelle Kucala, Brandon Leach, Tina Leyk, Emily Mei, Kristen Pauline, Kaitlin Reid, Amelia Stoner, Ruth Taylor, Adam Vehige
VydavatelThe Game Crafter, LLC, WarSpider Entertainment, LLC
Počet hráčů2 - 2
KategorieBluffing, Card Game, Collectible Components, Environmental, Fantasy
MechanismyArea Movement, Campaign / Battle Card Driven, Hand Management, Variable Player Powers
RodinaCreatures: Dragons, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Two-Player Only Games

Dragon Clash je karetní hra o souboji dvou draků a mohou se jí tedy zúčastnit jen a právě dva soupeři z řad lidských hráčů. Hráči na sebe navzájem útočí kartami, ale současně také mohou vylepšovat draka. Jejich šupinatí miláčci totiž po zaplacení karet stárnou a sílí. Stárnutí je vyřešené skvěle a hráč musí obětovat několik svých akcí, aby draka posunul na další z osmi dostupných úrovní. Navíc se každému z nich otevírá v průběhu hry řada způsobů, jak na svého nepřítele zaútočit a přichází ze zamíchaného balíčku náhodně. Útoky mají úrovně podle počtu vyložených karet, takže zpočátku budete mít všechny slabé. Za útoky platí útočník energií zahozením karet, a stejně probíhá i vyhodnocení zranění. Balíček je totiž základní životní esencí každého z draků a jakmile dojde, blíží se konec hry. Draci totiž oba chrání svoje vajíčko a ve chvíli, kdy jej hráč musí odevzdat z ruky, končí celá partie. Celou hrou vás provází povedené ilustrace. Hra má hodně strategických možností – nabídka útoků je široká. Akcí je dohromady méně, ale všechny jsou velice užitečné – kromě stárnutí zde je ještě možnost změnit vzdálenost souboje a tím si zpřístupnit jiné útočné karty. Souboje nerozhoduje ale pouze síla útoku, do hry přichází také náhoda v podobě otočené karty z balíčku, kterou hráči přičtou ke svojí síle. Jednotlivé útoky tak rozhoduje nejen taktika, ale i štěstí. Naštěstí jedna prohra nebo vítězství neznamená konec hry, takže to v konečném důsledku tolik nevadí a taktika má stále navrch. Karty mají svoje efekty vypsané v angličtině, což je také jediný důvod, proč hru nelze hrát už s menšími dětmi. Dragon Clash je vynikající vysoce strategickou hrou pro dva, kterou si užijí všichni milovníci draků.

+ draci stárnou
+ pěkné ilustrace
+ každý drak má své silné a slabé stránky