Recenze: Dreams – i bohové mají sny

dreams-16

Každý z nás někdy měl nějaký ten sen. Jenže je rozdíl, když ve spánku prožívá cestu svojí fantazií obyčejný člověk a když je v takovém stavu některý z bohů. Ten je schopný v hlubokém spánku tvořit i bořit světy. Stačí jen, aby si to přál. Jenže zatímco si jednoho dne dopřávali šlofíka a kdesi ve vesmíru tím vznikala galaxie, do jejich domečku se dostal vetřelec. Jedl z jejich talířů, spal v jejich postelích a co víc – snil jejich sny! Musí toho troufalce vypátrat!

Někdo jim v tom chce pomoci a jiný ne. Záleží na vyznání daného hráče a také na roli, kterou na sebe vezme v deskové hře Dreams, kterou si pro nás vytvořil Olivier Grégoire. K jeho dílu vytvořila ilustrace dvojice Miguel Coimbra a Tina Kothe. Jedná se o novinku pro rok 2016, kterou si pro nás připravila společnost Zoch Verlag.

Od pohledu na krabici tak trochu tušíte, že tohle by mohla být konkurence Dixitu. Uvnitř najdeme velkou srolovanou plachtu ve tvaru vajíčka. Právě tu si rozloží do středu stolu a k jeho delším stranám umístí zahnuté bodovací trasy bohů očíslované od dvacítky do jedenáctky a od desítky do nuly, kam každý z hráčů položí jeden srpek měsíce ve své barvě a do ruky dostane po jedné hvězdě každé barvy (šedou, černou a průhlednou).

dreams-05

Před první partií je třeba poslepovat hvězdičky výběru z několika kartonových destiček (mezi nimi je protáčející se žeton) a hráč dostane také jednu ve své odpovídající barvě. Poté vytvoří hromádky z žetonů bohů tak, aby v každém byla jen stejná čísla, a přimíchají do každého jednoho smrtelníka a byl jich vždy stejný počet jako hráčů. Stranou položí zamíchaný balíček karet snů.

Každé kolo začne vyložením čtyř karet snů obrázkem nahoru a ke každému z nich přiřadí hráči jeden číselný žeton. Všichni účastníci se rozdělí na dvě skupiny, které na střídačku přesouvají hromádky žetonů, zatímco druhá část hráčů má zavřené oči. A jakmile už nikdo neví, kde se nachází jaké číslo, určený hráč vezme jednu (náhodnou) sadu žetonů a rozdá po jednom každému hráči. Zatímco bohové dostanou všichni stejnou číslici (a znají tedy, který sen je pravda a které tři pouze iluze), jeden obdrží pouze obrázek smrtelníka a nezná číslo správného snu.

A teď konečně přijde do hry ta záhadná herní plachta. Bohové využijí svých sil a vyvolají na zataženou oblohu několik hvězd, aby zafungovaly jako vize pro ostatní žijící na nebesích. Každý tak postupně položí jednu, druhou i třetí hvězdu se své zásoby, v jakémkoliv pořadí a na libovolné místo. Bohové se tak snaží označit hrany nebo rohy nějakého objektu na správném snu. Všichni účastníci mohou svoje jednání libovolně komentovat, spekulovat a blafovat.

dreams-06

Jakmile jsou všechny tři kameny na obloze, je na čase hádat. Hráči vezmou do ruky své otočné hvězdice a jejich úkoly se liší podle role, jež na ně v aktuálním kole padla. A tak zatímco smrtelník se snaží vybrat cíp se správným pořadovým číslem snu, bohové všichni mají za úkol uhodnout smrtelníka ve svém středu (barvu). Podle svých úspěchů obdrží všichni body za to, že je nikdo nevybral (v obou významech) a za správný tip.

Svůj úspěch si všichni zaznamenají srpkem měsíce na bodové stupnici a poté následuje nové kolo. Veškeré hádání probíhá až do momentu, než se některému z účastníků podaří získat šestnáct bodů. Tento hráč se stává vítězem partie.

Dreams jsou novou dedukční zábavou, která k fantastickým obrázkovým vizím jako opravdu vytrženým ze snů přidává souhvězdí a legendu o bozích. A přestože se hra dočká hromady přirovnání k Dixitu, nejvíce bodů bychom jí určitě dali za originalitu. Napadlo by vás, že se někdy budete snažit z kresby na kartě vytvořit souhvězdí a dát tak najevo vašim spoluhráčům, že jste jedním z nich?

dreams-09

Premisa hry je fantastická a předpoklady také. Tak jak se hraje? Rozhodně se nejedná o zklamání, jenže tentokrát není úspěch zaručen, jak v prvním případě. To proto, že hra vyžaduje mnohem větší soustředění na to, co děláte. Není vůbec jednoduché se účastnit takového abstraktního činu, jako je vytvoření znamení horoskopu. Každý kámen tu hraje důležitou roli, ale především musíte správně odhadnout úmysl ostatních.

Ale nezapomeňte, že vám to bude všechno jeden kazit! Hráči mezi sebou mají vždy smrtelníka, který nemá nejmenší tušení, která z karet je správná. Musí se tedy přizpůsobit, snažit se dělat jako by nic a projít kolem bez podezření.

Kde hra určitě v porovnání s Dixitem ztrácí, je úroveň sociálního kontaktu. Zatímco v Dixitu bylo pouze na vás, jak jste si zvolili popsat svůj příběh, tady máte jasně předepsaný prostředek. A to je asi hlavní, co některým z našich testerů na hře vadilo.

dreams-12

Už podle předchozích řádků je zřejmé, že k soupeření budete potřebovat být alespoň tři. To platí u většiny podobných her. Jenže podle počtu se také liší význam, který hraje smrtelník v partii. Je mnohem složitější jej odhalit, pokud se partie účastní více soupeřů. Role hráčů ale nejsou předepsané po celou hru a všichni si je střídají (ačkoliv v tom hraje roli náhoda), takže to není až takový problém. Délka partie je nastavena dobře a obvykle se pohybuje v rozmezí dvaceti minut a tři čtvrtě hodiny.

Zpracování je opravdu velmi zajímavé. Jen máme trochu obavu, jestli hvězdicové ukazatele obstojí test času. Jedná se o velmi netradiční způsob, jak vytvořit něco otočného. Samotná grafika karet je parádní a použití velké zaoblené látky je výborný nápad místo klasického a dominantního kartonu. To je třeba určitě ocenit.

dreams-15

Dreams je vynikající dedukční hrou, která dokáže být výbornou konkurencí Dixitu a v některých parametrech jej dokonce předčit. Jenže není tak univerzální, a aby vás bavila, musíte být tím správným publikem. Je tedy lepší si ji někde nejprve vyzkoušet. Dreams je každopádně vynikající zábavou, která je v každém případě velmi originální.

AutorOlivier Grégoire
IlustraceVictor Boden, Miguel Coimbra, Giulia Ghigini, Matthias Holländer, Alexander Jung, Tina Kothe, Timo Kümmel, Tobias Schweiger
VydavatelKaissa Chess & Games, Lion Rampant Imports, Zoch Verlag
Počet hráčů3 - 6
KategorieDeduction, Party Game
MechanismyCooperative Game, Pattern Building, Pattern Recognition, Targeted Clues, Voting
RodinaMechanism: Image Interpretation
Alternativní názvyΌνειρα

Recenze: Dreams – i bohové mají sny
Dreams je tak trochu jako sen. Už svým zpracováním se vymyká zavedeným trendům a navíc nám představuje nový přístup k dedukování. Tentokrát budou hráči číst z hvězd. Ale předtím je tam sami dají s využitím jednoho kamene za druhým. Cílem je mezi sebou objevit jednoho hráče, který nezná identitu jedné jediné správné (ze čtyř) vize. Hra je chytrá a velmi zajímavá, jenže svým důrazem na soustředění a (pocitově) pomalejším průběhem někomu nesedne. Dreams jsou hrou, která sny splnit umí.

+ originalita
+ možnost blafovat a komentovat
+ tvoření souhvězdí