Recenze: Samurai Spirit – hrdinní ochránci

samurai-spirit-01

Žádná vesnice není úplně v bezpečí. Po okolí se potuluje skupina krvežíznivých příšer. Jedná se o klan Oni-Musha. Při slově příšery se vám možná vybaví nějaké obludy s chapadly a zahnutými zuby, ale tohle jsou lidé. A přesto se jich obyčejní obyvatelé bojí. Dostali jsme tip a tušíme, kde dnes zaútočí. Pokusíme se je zastavit jednou a provždy.

Samurajská čest vám jasně říká, že musíte bránit ostatní. A bude to také smyslem života po několik desítek minut, pokud si pořídí a začnou hrát Samurai Spirit. Jedná se o deskovou hru vytvořenou Antoine Bauzou. Hra vyšla v produkci společnosti FunForge a s ilustracemi Víctora Péreze Corbella v roce 2014. Do naší země hru s lokalizovanými pravidly dováží společnost REXhry.

Na začátku partie hráči z krabice se samurajem, na kterého se řítí nepřátelé ze všech stran, vyloví malý čtvercový herní plán. Na ní najdou vypálenou vesnici. Život do ní přivedou destičkami, které sem přiloží – šest domů, tři rodiny a také okolní barikády (o dvě více než je hráčů v partii). Musí si ale v první řadě vybrat obtížnost.

samurai-spirit-07

Každý si také zvolí jednoho svého hrdinu s velkou kartou. Na jeho stupnici položí na číslici nula figurku, která ukazuje jeho odhodlání k boji. K tomu dostane také jeden žeton podpory. A aby hrdinové ve vesnici jen tak nepostávali, musí připravit balíček nepřátel. V balíčku protivníků najdou ty základní a nejslabší (síla 1-4) nájezdníky a vytvoří z nich zamíchaný balíček o sedminásobku počtu hráčů.

V tahu může hráč vždy provést jednu akci ze tří nabízených. Jako důsledek volby boje odhalí hráč horní kartu z balíčku nájezdníků. Prohlédne si její sílu a další parametry a podle toho se rozhodne, jestli se chce danému nepříteli postavit nebo se proti němu bránit. Tím určí, jestli kartu umístí napravo nebo nalevo od svojí desky hrdiny. A zatímco vlevo to zatím nepřináší žádný efekt, napravo se síla protivníka okamžitě přičte k bojové stupnici postavy.

Nepřátelé tak kolem hrdiny krouží a jejich útoky se sčítají. Hráč se snaží těmito čísly dosáhnout na cílové zvýrazněné číslo stupnice, které znamená, že může aktivovat speciální dovednost svojí postavy. Pokud ale nová karta způsobí překročení této hodnoty, pak přijdou hráči okamžitě o jednu společnou barikádu kolem vesnice a hráč v daném kole svoje snažení skončil. Mimo to mohou hráči za akci v tahu nic nedělat a nabídnout svoji pomoc (a dovednost) spoluhráči nebo se dobrovolně vzdát pokračování v kole. Tak se hráči střídají v tazích, dokud nejsou donuceni obranu ukončit nebo dojde zásoba karet útočníků.

samurai-spirit-03

Nyní je na čase vyhodnotit, jak úspěšná jejich ochrana byla. K tomu slouží právě ti bránění nepřátelé, kteří dosud neměli žádný význam. Každá karta nájezdníka má natištěný symbol, který označuje cíl jeho útoku. Každý z hrdinů se snaží zabránit různým druhům útoku. Pokud totiž některý z nich v tahu neubrání, získá jedno zranění, ztratí jednu rodinu nebo farmu. Nikdy nemůže mít hráč více bráněných karet jednoho typu.

Do druhého kola do balíčku nájezdu hráči přimíchají nové, silnějí karty a pro třetí kolo dokonce i ty nejsilnější bossy. Kdykoliv v průběhu mohou hráči prohrát, pokud přijdou o poslední rodinu nebo budovu farmy. Naopak zvítězit mohou jen tak, že si vítězně projdou všemi třemi koly, jejich rodiny a domy alespoň nějaké přežijí. Svůj společný úspěch si mohou zhodnotit i bodově podle tabulkového skóre.

Samurai Spirit je fajn kooperativní hrou, která sice nedosahuje těch nejvyšších příček, ale určitě zůstává zábavnou. Antoine Bauza po svých geniálních Ghost Stories znovu sáhnul do tématu samurajů a ještě navíc si vybral kooperativní žánr. Hra je ale výrazně lehčí váha a nenabízí žádná složitá pravidla.

samurai-spirit-04

Dosáhnout vítězství rozhodně není vůbec jednoduché. Čím více hráčů se účastní, tím je to těžší, ale současně i zábavnější. Hra je velmi rychlá a nenabízí příliš důvodů k zdržování nebo přemýšlení. Část hry je pouze obyčejný blackjack (snaha dosáhnout přesného čísla v součtu karet), ale současně musí všichni hrdinové myslet také na obranu vesnice.

Ovšem teprve nabité schopnosti, které lze aktivovat právě tím přesným číslem, dokáží být rozdílové. Hráči moc dobře vědí, jak velké riziko podstupují při volbě akce útok. I jako důsledek svojí chyby ale pouze získají jedno zranění. To dokonce může být dobře, protože po druhém škrábanci hráč svoji desku hrdiny otočí a jeho samuraj se mnohem víc rozzuří! Získá totiž svoji zvířecí podobu a jeho stupnice síly se protáhne. Bohužel současně se také dostane velmi blízko opravdové smrti. A pokud jeden ze samurajů padne, selže celá obrana a partie je prohraná.

samurai-spirit-11

Hra je velmi zajímavá a originální v pojetí mechanismů. Hráči musí dobře volit mezi tím, jak se postaví ke které kartě. Mají většinou na výběr a musí určitě spolupracovat. Při tom ale zůstává pravidly velmi jednoduchá a zvládnou se ji naučit i méně zkušení hráči. Navíc doba pro dohrání nepřesahuje třicet minut.

Veškeré komponenty jsou krásně provedené a obsahují opravdu nádherné ilustrace. Je radost se na hru dívat. Bohužel hratelnost mírně zaostává, protože téma je tu pouze na pozadí a jedná se v první řadě o žonglování s kartami. Hustou atmosféru ale u takto jednoduché hry asi ani očekávat nemůžeme.

samurai-spirit-15

Samurai Spirit je hra, na které je třeba ocenit především snahu o to být jiná. To se jí určitě daří a podporuje opravdovou spolupráci, kde si hráči mohou opravdu podávat pomocnou ruku. Nakonec ale většinou bojuje každý sám a musí si dobře vybírat nepřátele. Bránit několik věcí současně není vůbec jednoduché, jak ve hře Samurai Spirit poznáte na vlastní kůži.

AutorAntoine Bauza
IlustraceVíctor Pérez Corbella
VydavatelFunforge, Gém Klub Kft., Hobby World, MYBG Co., Ltd., Rebel Sp. z o.o., REXhry
Počet hráčů1 - 7
Minimální věk9 and up
(17 voters)
KategorieAnimals, Fantasy, Fighting
MechanismyCooperative Game, Push Your Luck, Variable Player Powers
RozšířeníSamurai Spirit: The 8th Boss
RodinaCountry: Japan, Theme: Samurai
Alternativní názvy7 Samurajów, 7 Самураев, Szamuráj szellem, 七武士之魂

Samurai Spirit určitě bez problémů najde svoje publikum. Je to chytrá a rychlá kooperativní hra, ve které jde především o správné rozhodování v několika základních možnostech. Není to ale nic závratného, což se mírně podepisuje na atmosféře. Naopak obtížnost k jednoduché hratelnosti úplně nesedí, protože vyhrávat na normální obtížnost určitě zpočátku normální nebude. Samurai Spirit je fajn kooperativní hrou, pokud hledáte něco trochu jiného a při tom příjemně odsýpajícího.

+ nové prvky
+ rychlá partie
+ dobré s více hráči