Recenze: Duchová v koupelně – duch dostal dámskou společnost

Duchová v koupelně - balení

Co myslíte, co se stane, když se duch místo děsivých míst, jako obývák nebo ložnice objeví v koupelně? A navíc to není žádné strašidlo, ale elegantní paní duchová? Uklouzne na kachličkách? Těžko říct. Vše, co víme je, že se přišla vykoupat. Potřebuje k tomu vanu, ručník a kartáč. A kde se vzala, tu se vzala, sedí s ní ve vaně ještě malá zelená žabka.

Karetní postřehová hra Duch! (recenze) se stala fenoménem vánočního kruhu v mnoha rodinách. Rychlá a jednoduchá hra o reflexech umí bez problémů zaujmout. A tak se o dva roky později (původní Duch! je už z roku 2011) na nás přichystalo druhé strašení. Tentokrát je na řadě paní Duchová, aby všem zájemcům ukázala, jak má takové správné duchařské hraní probíhat.

Tentokrát se místo pohodlného obýváku, který obsadil pohodlný pan Duch, podíváme do koupelny a pomůžeme paní Duchové najít to správné vybavení. Autor hry Jacques Zeimet zůstal stejný, stejně jako původní vydavatel Zoch Spiele. Ilustrace vytvořila Gabriela Silveira. U nás se můžete z českého vydání radovat zásluhou společnost MindOK, která vydala i původní hru. Český název dostala hra podle svého obsahu: Duchová v koupelně.

Duchová v koupelně - rozehraná hra

Rozměr krabičky je stejný, tedy čtverec o straně nějakých třináct centimetrů, vysoký tak akorát, aby se do něj všechno bez problémů vešlo. Hry jsou si podobné jako vejce vejci i co se týká odstínu krabice, takže je odlišíte na poličce především za pomoci nápisu. Na víku však už nebudete pochybovat, protože paní duchovou ležící ve vaně, se rtěnkou na puse, ručníkem omotaným kolem hlavy si nemůžete jen tak splést.

Už na začátku, když vezmete hru do ruky, bude trochu štěrchat. Dílky jsou totiž z větší části dřevěné, ale pak tu máme balíček karet. Těch je opět šedesát, což je tak akorát na pohodovou partii. Na všech obrázcích jsou vidět předměty, které opravdu v krabičce najdete.

Máme tu dřevěnou vanu v šedé barvě, modrý kartáč (který je na obalu mimochodem červený), nebo červený ručník působící dojmem, že si odletěl na dovolenou z výborného Marrakeche (recenze). Na závěr jsou tu ještě dvě živá stvoření, opět vyrobená ze dřeva – zelená žába s vykulenýma očima a bílá paní Duchová. Ta je výrazně menší než pan Duch, takže je od sebe bez problémů rozeznáte nejen podle tváře, ale i podle velikosti.

Duchová v koupelně - rozehraná hra

Duchová v koupelně je samostatná hra a současně i rozšíření. Takže bychom si nejdříve měli zopakovat, jak se vlastně takový Duch! hraje, abychom si mohli vypíchnout základní rozdíly a přidanou hodnotu, kterou získáte s nákupem nové modré krabičky.

Na začátku partie jednoduše postavíte všechny dřevěné dílky do středu. Musí je mít bez problémů na dosah všichni zúčastnění hráči. Pak zamícháte balíček a položíte jej obrázky dolů celý také doprostřed stolu, někam poblíž dřevěných dílků.

Hráči pak otáčí vždy jednu vrchní kartu a položí ji obrázkem vzhůru hned vedle balíčku. Všichni plní úkol současně. Ten zní najít jeden jediný předmět, který odpovídá barvám a předmětům nakresleným na obrázku. V lepším případě zde najdete předmět, který se svojí barvou i tvarem shoduje s tím reálným dřevěným stojícím na stole. Ve chvíli, kdy jej uvidíte, si jej musíte přivlastnit. Kdo drží jeho dřevěnou podobiznu, získá kartu.

Duchová v koupelně - karty

Ovšem ve většině případů tam nenajdete obrázek, který by odpovídal jak barvou, tak tvarem nabídce. Pak musíte zapojit dedukci. Na každém obrázku jsou dva předměty a dvě barvy. Takže postupujete vyřazovací metodou – všechny barvy a tvary, které na obrázku najdete, vás nezajímají. Z toho jasně vyplývá, že výsledkem je pátý předmět. Ten není na portrétu zachycený ani barvou, ani tvarem. Tak ho rychle chytněte, musíte být rychlejší než ostatní!

Jako odměnu získáte opět kartu. Tady ovšem nastává riziko, že se často spletete. Buď úplně, nebo na kartě hledáte složitosti a přitom tam ve skutečnosti je předmět ve správné barvě i tvaru. V takovém případě má právě tento předmět přednost. A omyl vás nepotěší, protože za něj musíte odevzdat ze svých těžce vydřených karet jednu hráči, který získal správný předmět. Hra končí, jakmile dojdou karty v balíčku a vítězem je největší sběrač karet.

Tak. Dosud žádné novinky a pro hráče Ducha jen obyčejná rekapitulace toho, co už dávno ví. Takže co nabízí Duchová? No především to jsou nové obrázky v nových situacích. Takže i hraní nové krabičky o samotě vám zamíchá hlavu víc, protože obrázky a barvy nemáte tak zažité, jako u původní hry.

Duchová v koupelně - dílky

A pak jsou tu tři nové varianty, které opět můžete hrát s touto samotnou krabičkou. První z nich se nazývá Mluvící žába. Teprve s ní zjistíme, proč vlastně tuto hopsací potvůrku do hry autor zařadil. Místo toho, abyste předmět vzali do ruky, musíte říct žábě, který má paní Duchové podat. Tedy pokud je žába přítomná na obrázku.

Když tam je (a nezáleží na tom, jestli ve správné barvě nebo ne), musíte jméno předmětu vykřiknout a nechytat jej! To s sebou přináší řadu legračních situací, kdy hráči natahují ruce k dřevěným figurkám a zase je stahují zpět. Ale jakmile už jednou vykřiknete a zmýlíte se, je pozdě.. Musíte za svůj omyl zaplatit kartou jako vždy.

K této variantě existuje ještě rozšíření ve variantě dvě. V tu chvíli totiž používáte cizí jazyky v situaci, kdy je některý předmět na obrázku ve správné barvě. Pokud jsou všechny předměty špatně a vy hledáte ten pátý do páru, musíte vykřiknout název česky. Ale jen pokud je na obrázku žába. To už je hodně matoucí a náročné na orientaci hráčů.

Duchová v koupelně - karty

Poslední třetí varianta se jmenuje Co vysušil ručník? V něm vás zase začne zajímat přítomnost ručníku na kartách v libovolné barvě a podobě. Ten totiž do sebe nasáknul barvu jednoho předmětu, který jste jím sušili. A vy musíte místo standardních pravidel následovat právě tuto barvu a právě podle ní vybrat předmět, který vezmete do ruky.

Všechny tři varianty slouží skvěle pro pokročilé hraní a zesložitění, které uvítají všichni, jimž základní verze připadá už příliš jednoduchá. Lze je navíc vzájemně kombinovat a dosáhnout tak opravdu ultimátního chaosu.

Ale to nejdůležitější, proč si budete pořizovat Duchovou v koupelně, pokud vlastníte Ducha, je kombinace s původní krabičkou. Té se věnuje úplně zvláštní část pravidel, protože se zde liší nejen průběh hry, ale také její příprava. Nejdřív vezmete dřevěné dílky z obou rozšíření a dáte je na stůl na dvě oddělená místa. Jedno místo tvoří sklep a druhé koupelnu.

Duchová v koupelně - komponenty obou her

Při přípravě karet si musíte rozhodnout, jak dlouhou partii chcete hrát. Pokud chcete podobnou délku, pak zkombinujte přibližně stejný počet karet z obou hromádek a pořádně je zamíchejte. Tady je právě největší zádrhel. Pořádné zamíchání totiž je pro správný zážitek opravdu důležité. Pokud totiž budete mít ve hře pouze série jedné nebo druhé hry, nebude to tak napínavé, jako když se karty střídají častěji.

V každém kole pak odkryjete jednu kartu a podle jejího obsahu hledáte buď předmět ve sklepě, nebo v koupelně. Ty sice snadno rozlišíte, ale správě ještě sáhnout pro správný předmět, když na obou hromádkách jsou podobné barvy, není vůbec jednoduché.

Navíc do hry přichází jedno nové pravidlo: pokud karta v místnosti odpovídá barvou i tvarem nějakému předmětu, musíte vyběhnout do druhé místnosti a místo toho tam najít předmět, který má stejnou barvu. Nikdy tedy nechytáte přímo věc, která odpovídá obrázku.

Duchová v koupelně - porovnání barev vany

Spojení obou Duchů vytváří ultimátní zážitek, z něhož budou všichni fanoušci této hry opravdu nadšení. Hra je napínavější a díky dvojnásobnému počtu karet si ji můžete dokonce i prodloužit, záleží pouze na vás, kolik karet použijete..

Bohužel tvůrci přece jen udělali při zpracování chybu. Vana ve své fyzické podobě je hodně tmavě šedá, na kartách se však blíží svojí světlostí spíš bílé. Krom toho, že se od sebe hůře rozpoznávají, je největší problém s asociací. A o té hra je. Prostě máte velký problém si spojit světle šedou z karty s tmavě šedou vanou. S postupem partií problém trochu ustoupí, ale je to zbytečná nepříjemnost. Přitom autoři měli na výběr tolik jiných barev a mohli vanu udělat klidně růžovou. Hra má veselé barvy a určitě by to tak nebyl žádný problém.

Duchová v koupelně je skvělý přídavkem. Ačkoliv to na první pohled vypadalo jako zbytečná snaha o svezení se na úspěchu, opak je pravdou. Za příznivou cenu získáte možnost zdvojnásobit obtížnost svých partií. Krásné dřevěné zpracování je tu zpět a s ním i partnerka pana Ducha! Tak mu ji kupte, ať se necítí sám!

AutorJacques Zeimet
IlustraceGabriela Silveira
Vydavatel999 Games, Competo / Marektoy, Devir, Egmont Polska, Gigamic, Giochi Uniti, Jolly Thinkers, KADABRA, Lifestyle Boardgames Ltd, Lion Rampant Imports, MINDOK, Rozum, Swan Panasia Co., Ltd., Zoch Verlag
Počet hráčů2 - 8
(6 voters)
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Children's Game, Party Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RodinaCreatures: Ghosts, Game: Geistesblitz
Alternativní názvyBazar Bizarre 2.0, Blitz 2.0, Duchová v koupelně, Duuuszki w kąpieli, Fantascatti 2.0, Fantasma Blitz 2.0, Geistesblitz 2.0, Vlotte Geesten 2.0, Барамелька, 快手鬼鬼2.0, 閃靈快手2.0

Duchová v koupelně navazuje přesně tam, kde vás bavil a dodnes baví její větší a mužnější pan manžel, Duch. Na první pohled se jedná o naprosto stejný zážitek. Jiné předměty vám sice budou zpočátku dělat potíže, ale jinak by to bylo v podstatě to stejné. Nebýt nových variant! V pravidlech jich je popsaných hned několik a zahrnují vykřikování jmen objektů místo jejich chytání, ale pouze v některých situacích. Tím se vám hlava zamotá ještě víc.. Krom toho tu zůstává jasná odpověď na otázku visící ve vzduchu – lze hru kombinovat s Duchem? Ano, lze! A získáte tím opravdu ultimátní zážitek, který ještě umocní vaši oblibu této jednoduché karetní hry. Dojem pak kazí jen nesladěná barva vany v dřevěné podobě s jejími obrázky na kartě. Ale na to se dá zvyknout. Jinak se jedná o skvělý přídavek k už tak výborné hře..

+ cena
+ opět parádní zábava
+ dřevěné zpracování