Recenze: Era Medieval Age – stavba opravdového města

era-01

Hlavní stavbou každého středověkého města nebyl hrad, taverna ani mlýn. Tím úplně nejdůležitějším byla zeď, která měla jeho obyvatele ochránit. Na hradbách budou stát lučištníci a průzkumníci, kteří budou vyhlížet nebezpečí. Teprve potom se může pozornost stavitelů zaměřit na všechny ty zdánlivě důležité stavby uvnitř.

Hru o stavbě jednoho takového středověkého města si předsevzal vytvořit designér Matt Leacock. Pojmenoval ji Era: Medieval Age a její produkci svěřil do rukou firmě Plan B Games, ale v Evropě ji vydává strategiemi protřelá společnost eggertspiele. O distribuci po celém kontinentu se ale stará Esdevium Games. Hra byla představena v rámci výstavy Spiel 2019 v Essenu.

Krabice je překvapivě velká, ačkoliv samotná grafika vás asi úplně nezaujme. To nakonec může být zbytečný důvod, proč řada hráčů krabici na policích obchodu přejde. Uvnitř na hráče čeká záplava různých budov, šedivých zdí, ale také plastových ukazatelů a pořádná hromada kostek. Všechny komponenty si připraví poblíž, protože většinu budou potřebovat až později.

era-10

Hráči ale nejdříve musí každý obdržet jednu desku posetou hromadou malých otvorů. Ty tvoří stavební parcelu celého města. Tuto plochu jednotliví účastníci ukryjí každý za svoji zástěnu a osadí ji sadou šesti kolíčků, kterými označí stav svých materiálů (kromě zboží, kamene, dřeva, mají v zásobě také jídlo). Další dvě počítadla mají méně hmotnou podobu a sledují úroveň kultury a počet tragédií. Každý dostane také sadu kostek (tři žluté dělníky a jednoho šlechtice) a zaplní startovnými figurkami budov svoji plochu (domy, farma, zdi).

V každém kole nejdříve hráči hodí sadou svých kostek. Tyto výsledky mají šanci přehodit, ale nakonec si musí ikony ponechat. Každá lebka, která při hodu nebo dalším pokusu padne, musí jít stranou a není dobrou zprávou.

era-03

Jelikož ale kostky na každé straně obsahují více malých symbolů, lze z většiny z nich získat nějaké suroviny. Hráči si tedy symboly posčítají a své zisky poznačí na stupnicích. Jenže každá kostka je obyvatel hradu, kterého musí účastníci uživit. V následující fázi tedy je třeba utratit tolik bodů jídla, kolik kostek hráč má ve svém držení. Pokud nemá, musí posunout kolík o jedno políčko vpřed na stupnici pohrom. Podle počtu hozených lebek na hráče čeká nějaké nemilé překvapení. Budou tak muset například obětovat zdroje či odstranit budovu.

Základem úspěchu každého hradu ale nakonec budou právě ty stavby. Hráči tedy v rámci svého kola utrácí suroviny dle předepsané tabulky za stavbu jednotlivých budov. Jejich vzájemné pozice jsou důležité při vyhodnocování některých herních efektů, ale jinak mají soupeři při jejich umísťování překvapivou volnost. Aby ale vůbec mohli stavit, potřebují kromě dostatečné zásoby dřeva či kamenů také symbol kladiva.

era-13

Některé budovy hráčům dávají různé výhody. Obecně ale po konci každého kola hned následuje další a zase je zahájené novým hodem kostkami. Jakmile v zásobě dojde předepsaný počet budov, partie je u konce a je čas na bodování. Ty přinášejí samozřejmě jednotlivé stavby, ale také stupnice kultury a zdí obehnaná oblast. Za pohromy si hráči body odečtou. Ten, kdo má ve výsledku nejvyšší sumu, se stává vítězem a majitelem nejlepšího hradu.

Era: Medieval Age je hra, ve které je středobodem celé partie stavění. Bez něj byste neměli příliš co dělat. A právě tahle fyzičnost je na hře současně také nejlákavější pro mladší ročníky, kteří budou neustále chtít stavět nová města. Hra navíc není nějak obtížná, takže už osmiletí se ji naučí bez větších potíží. Partie samotná neobsahuje žádný text v cizím jazyce, pouze tabulky s následky.

era-12

Z předchozího odstavce je jasné, že průběh nemá za cíl vyřídit vaše plánovací kapacity. Místo toho si budete užívat, snažit se ze všech sil porovnat své taktické možnosti. Era je tedy výtečnou hrou právě pro rodiny, které nemají tolik zkušeností, ale především je hratelná napříč generacemi, což z ní činí opravdu výborného společníka.

Kdyby ve hře nebyly budovy, stačil by papír. Hra by vlastně mohla fungovat jako klasická hoď a kresli (tedy roll and write) hra. Místo toho si ale produkční firma zvolila jiný přístup. Zachovává si tedy kostky, ale místo tužky dostáváte figurky. Unikátní. Možná zbytečně drahé, ale rozhodně líbivé pojetí.

Je jasné, že v partii nestihnete všechno, co byste chtěli. Stavby stojí spoustu financí a někdy prostě musíte dělat kompromisy. Ovšem do celého snažení hlavně zasahují pohromy, kterým se hráči zcela vyhnout nemohou. Počet lebek označuje, co přesně hráče v tahu čeká. To je výrazně náhodný prvek, na který není možné se rozumně připravit. Na druhou stranu je tato část zdrojem napětí a variability, protože se vždy musíte potýkat s jinými následky. A že jich je hodně.

era-16

Naštěstí i když to tak podle pravidel vypadá, náplní Ery není jen stavba vlastního hradu. Všichni účastníci mohou navzájem zasahovat i do snažení soupeřů, ať už v důsledku pohromy (soupeři si musí umístit spálené území, na kterém nic nelze stavět). Především na sebe ale mohou útočit. Právě proto jsou na šedých kostkách také meče.

Na konci každého kola totiž hráči mohou pohrozit útokem a požadovat po protivníkovi výkupné v podobě nějakých surovin. Bránit se dá pouze dříve hozenými symboly štítů. Připomínáme, že po celou dobu mají hráči kostky ukryté za zástěnou a nikdo tedy neví, jak dobře připravený protivník na útok je.

era-18

Bohužel příprava nenabízí příliš variability. Startovní sada budov je vždy stejná, takže dřív nebo později vyčerpáte úvodní rozestavení a nápady. Přesto vám zůstane taktická výzva, která v kombinaci s možností útočení na soupeře překvapivě netrpí na ohrání ani poté. Sice budete průběh znát, ale po cestě k vítězství na vás stejně čeká ještě spousta překážek.

Hra je založena na úspěšném základu staršího Roll Through the Ages, která je jednou z her, jež stály u zrodu roll and write kategorie. Z té si bere některé věci, jiné zjednodušuje a upravuje. Výsledkem je tedy docela jiná hra, ve které ale fanoušci originálu poznají jeho stopy.

era-21

Otázkou je opět – podobně jako u nedávno recenzovaného Tapestry – jestli všechna ta paráda s plastovými figurkami budov je potřeba. A opět se ukazuje, že přidaný 3D prvek je tím hlavním lákadlem, které nakonec prodává u tradičního publika. Kdykoliv jsme hru vybalili, všichni méně zkušení se ptali na to, jak se hraje a chtěli si ji vyzkoušet.

Era: Medieval Age je lákadlem pro rodiny a děti, které rády něco staví. Pokud jim tedy dáte příležitosti kompletovat město, a ještě v tom soupeřit s rodiči a kamarády, máte jasného vítěze. Je jasné, že hra umí zaujmout i starší publikum, jen je kromě stavění také docela náhodná z hlediska generování surovin a akcí. Jednoduchost to ale všechno zachraňuje, a proto je Era: Medieval Age výbornou a nenáročnou partií na rodinné soupeřivé večery.

AutorMatt Leacock
IlustraceChris Quilliams
Vydavateleggertspiele, Asmodee, Cranio Creations, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Pegasus Spiele, Zvezda
Rok vydání2019
(8 voters)
KategorieCity Building, Civilization, Dice, Medieval
MechanismyDice Rolling, Enclosure, End Game Bonuses, Grid Coverage, Income, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Square Grid, Take That, Tech Trees / Tech Tracks
RozšířeníEra: Medieval Age – Collector Set 1, Era: Medieval Age – Collector Set 2, Era: Medieval Age – Collector Set 3, Era: Medieval Age – Collector Set 4, Era: Medieval Age – Collector Set 5, Era: Medieval Age – Rivers & Roads Expansion
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Dice with Icons, Components: Polyominoes, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Roll Through the Ages (Matt Leacock), Theme: City
Alternativní názvyERA: Das Mittelalter, Era: Edad Media, Era: Idade Medieval, Era: Il Medioevo, ERA: L'âge médiéval, Era: Средневековье, ERA:剣と信仰の時代

Era: Medieval Age je hra o stavbě města. Budovy jsou vlastně jen na parádu. Ale přesto fungují a budí pozornost, ale především se kvůli nim na hru opravdu skvěle dívá. A produkční hodnota je dnes velmi důležitá. Je jasné, že proti jednoduchým pravidlům a cílení na rodinu bude mluvit cena, která je díky obsahu boxu vyšší. Na druhou stranu dostanete za své peníze mix mezi hračkou a hrou. Náhodnou, ale zábavnou. Era: Medieval Age umí potěšit, pokud ji nezatratíte za přehnané zpracování.

+ jednoduchá a přístupná hra
+ stavění je zábava
+ 3D efekt