Recenze: Exit Úniková hra Zapomenutý ostrov

exit-zapomenuty-ostrov-01

Pamatuju si jen vlny, které sahaly snad až k nebesům. Při každém úderu blesku se nám na lodi naskytl pohled na nelítostně rozpěněné moře. Jenže pak se najednou setmělo docela a v další chvíli mě obklopila ledová voda. A pak už si nic nepamatuji.

O moc víc toho nebudete vědět ani vy jako hráči, pokud se pustíte do dalšího únikového dobrodružství z dílny dvojice designérů – Inky a Marcus Brandových. Jedná se o pátou krabici, která dorazila na český trh pod hlavičkou série Exit: Úniková hra. Tentokrát nese název Zapomenutý ostrov a na krabici najdete nálepku distributora Dino.

V krabici jsou hromádky karet s úkoly, odpověďmi a nápovědami. Nejdůležitější na všem je ale zápisník, který hráčům představí příběh (spolu s pravidly) a obsahuje sadu hádanek, ale také nápověd. U této knížečky je skvělý pocit na začátku hry, když jí zalistujete a nemáte nejmenší ponětí, co v ní je. Jak ale postupujete řešeními, dostávají jednotlivé stránky smysl.

exit-zapomenuty-ostrov-04

Posledním herním prvkem je originální odpovědní kotouč. Na něm hráči vždy po zadání tří symbolů dostanou číselnou odpověď. A jakmile ji najdou mezi kartami odpovědí, pak se dozví, jestli jejich řešení je správné nebo ne.

Hráči vždy mají před sebou obrázek prostředí a také sadu karet, ke kterým se dostanou buď prohledáváním okolí (obrázků) nebo úspěšným řešením některých rébusů. Jinak je všechno volné a většinou záleží na schopnostech logického uvažování, ale také na dedukci a hledání mezi řádky. Obvykle vůbec netušíte, co po vás mohou autoři chtít a právě tenhle pocit objevování je to hlavní, co vás nutí jít neustále dál (v partii) a zkoušet stále nové a nové hry.

Tahle novinka je hodně o slovech a hře s nimi. Autoři se opět nebojí přitlačit v obtížnosti. Nikdy se ale nezaseknete na tom, že byste nevěděli, co máte právě řešit. Hádanky jsou jasně dané a je pouze na vás, jestli se s nimi poperete nebo budete muset zbaběle sáhnout po kartách s nápovědami (dvě) nebo dokonce řešením.

exit-zapomenuty-ostrov-06

Velkým tématem u této série je ničení komponent. U prvních boxů bylo možné se stříhání, trhání a škrtání vyhnout, ale čím víc jsou autoři hraví, tím těžší to začíná být. Hráči už musí sahat i do karet, které už není tak jednoduché okopírovat. Proto můžeme o Zapomenutém ostrovu říct svědomitě, že je to box opravdu na jedno zahrání. S tím byste tedy při nákupu měli počítat. Cena je ale rozumná a za hodinu intenzivní zábavy příměřená.

O to větší pocit úspěchu a vítězství budete mít u každé správně vyřešené hádanky. Omyly tu nejsou trestány, protože Exity nemají svoji digitální aplikaci. A přesto se nám nepodařilo z ostrova utéct za šedesát minut. Nic vám ale nebrání si únik dokončit a ve dvou můžete potřebovat klidně i o dvacet minut víc času, jako my.

Hra je opravdu dost těžká a obsahuje řadu zábavných myšlenek, u kterých musíte opravdu přehodnotit svoje uvažování. U celkového dojmu je třeba vyzdvihnout lokalizaci, protože řada karet je zaplněna textem a ten má většinou velký význam pro řešení. A dokonce i nějaké nápovědy a hádanky jsou přeloženy s citem a vše dává smysl. A za tím bude určitě spousta práce.

exit-zapomenuty-ostrov-03

S tím, jak se vyvíjí jednotlivé mechanismy Exitů a Unlocku, tak se také mění naše celkové pocity z těchto boxů. Zatímco každý příběh Unlocku přináší něco nového a zajímavého, protože jej vytváří vždy zcela jiný autor, u Exitů máte pocit, že se to trochu opakuje. To ale neznamená, že byste se u Zapomenutého ostrova nebavili. Jen jeho mechanismus neumožňuje tolik manévrovacího prostoru. I tak je ale vždy vidět snaha přinést něco nového, ačkoliv to občas může působit trochu těžkopádně (možná si na má slova vzpomenete, až budete řešit hádanku s „tím nesprávným“).

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michaela Kienle, Sensit Communication GmbH, Franz Vohwinkel
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Brädspel.se, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, HaKubia, Ideal Board Games, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Piatnik, Spilbræt.dk, Zvezda
KategorieDeduction, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game
RodinaCategory: Escape Room Games, Series: Exit: The Game
Alternativní názvyEXIT 脱出:ザ・ゲーム 禁断の城塞, EXIT 방 탈출 게임: 불길한 고성, EXIT: A játék – A tiltott vár, EXIT: Das Spiel – Die verbotene Burg, Exit: El Juego – El Castillo Prohibido, EXIT: Het Verboden Slot, Exit: Il Castello Proibito, EXIT: Jocul – Castelul interzis, EXIT: Le Jeu – Le Château Interdit, EXIT: O Jogo – O Castelo Proibido, Exit: The Game – Det förbjudna slottet, EXIT: The Game – Det Forbudte Slot, Exit: Úniková hra – Zapovězený hrad, EXIT: Zakazany zamek, EXIT: Το Απαγορευμένο Κάστρο, EXIT: КВЕСТ. Таинственный замок, EXIT: הטירה האסורה

Exit: Úniková hra Zapomenutý ostrov je parádní únikovou zábavou. Pokud jste hráli předchozí krabice ze série, pak na vás nečeká žádné překvapení z hlediska mechanismů a průběhu. Samotné hádanky jsou ale opět nápadité a originální. Při jejich řešení je třeba zapojit veškerou invenci, ale také nůžky a tužku. Krabice je sice doporučena od dvou, ale vzhledem k obtížnosti ji v tomto počtu nejspíš nestihnete vyřešit. Celkově je ale Zapomenutý ostrov krabicí, která neudělá žánru únikových her ostudu.

+ skvělé hádanky
+ intuitivní mechanismy odpovědí
+ napínavá hra