Recenze: Exodus Proxima Centauri – hledání nových světů

Exodus: Proxima Centauri - balení

Vesmír se naplnil troskami civilizací. Zvuk zde nemá žádný smysl, ale ticho ještě víc podtrhovalo zkázu, kterou lidé způsobili. Zdevastovaná Země svými krátery připomínala Měsíc, zatímco Luna zcela zmizela ze scenerie viditelné z povrchu našeho domovského světa. A nebylo to jen vinou všudypřítomného prachu zvednutého po výbuchu desítek atomových bomb. Měsíc jako takový už nebyl, roztříštil se na několik kusů.

Jeden z nich dopadl do Atlantského oceánu a zaryl se až do srdce našeho světa. Tenhle šrapnel nám jasně dal najevo, že naše Země už není. A nikdy nebude. Zklamali jsme náš pohostinný domov. Jenže boj o místo na slunci a přežití teprve začíná. Lidé rádi bojují, takže ani ve vesmíru to nebude jiné. Schyluje se k nové bitvě a její vítěz bude mít nový svět jen a jen pro sebe..

Právě tato nehostinná budoucnost je tématem zajímavé sci-fi deskové hry Exodus: Proxima Centauri. Jejími autory jsou Agnieszka Kopera a Andrei Novac, oba pocházející z Rumunska. Netradiční lokalitu pro vznik deskových her s nimi sdílí také firma, která celé vydání zastřešuje – NSKN Legendary Games. Vědeckofantastické ilustrace připravili pro hru vydanou v roce 2012 Maria Marin a George Necula.

Exodus: Proxima Centauri - připravená hra

Exodus se řadí do skupiny velkolepých vesmírných strategií, pro které se zažil termín 4X, odkazující se na čtyři anglická slova obsahující X. Všechno se v nich točí kolem průzkumu, rozšiřování, zisku surovin a zničení protivníků. V naší redakci už jsme měli zástupce této kategorie, hru Space Empires 4X (recenze).

Novinka vás zaujme svojí leskle černou krabicí s vesmírnou stíhačkou na víku. Rozměry i váha jsou poctivé a naznačují pořádnou kopu hravých komponent uvnitř. A také vás nezklamou. V balení je devět archů pro vycvakání žetonů, planet a částí lodí. Nechybí zde základní nákresy plavidel, ale také jejich motory, štíty a zbraně. V převaze jsou ale co do počtu žetony pohybu, kterých je 168 a každému ze zúčastněných šesti stran jich patří 28.

Dál zde máme tři kompaktní balíčky karet. 36 si jich rozdělí mezi sebe hráči a představují akce. Pětačtyřicet menších listů se zabývá politikou, zatímco zbývajících 51 má za úkol nejen podávat informace, ale také obsluhovat odboj místních – tedy vojsko Proximy Centauri, takzvaných centaurianů.

Z velkých komponent zbývají už jen hráčské desky a také jedna centrální, na které budete sledovat všechny pro partii důležité informace. Jenže rozměry nejsou všechno. O tom vás přesvědčí hromada šestistěnných kostek šesti barev. Stejně podle odstínů soupeřících stran rozdělíte také úctyhodných 150 dřevěných kostiček. 184 malých sloupečků vám poslouží jako zdroje surovin. Tím nejdůležitějším v krabici jsou ale z hlediska prvního dojmu samotné lodě. Je jich zde osm pro každého z protivníků, vždy po dvou kusech od čtveřice typů.

Partie začíná prostě a jednoduše přípravou hvězdného systému. Jeho tvar a velikost se odlišuje podle počtu hráčů, kteří se o jeho nadvládu utkají. V pravidlech najdete rozložení pro všechny možnosti od minimálních dvou až po šest maximálních hráčů. Uprostřed vždy všemu vévodí dílek Velké rady (High Council) a kolem něj je rozložená obrana v podobě centauriánských lodí.

Teprve na okraji mají hráči svoje domovské planety, které se jim podařilo ukořistit při příletu do cizího systému. Prostor mezi nimi je vyplněný nejrůznějšími, náhodně rozloženými planetami. Každá z nich má na sobě určitý počet startovních surovin, které na ni nyní přemístíte.

Následuje rozdělení barev. Hráči si každý vezmou všech osm lodí a ve stejné barvě také kostky, všechny své dřevěné kostičky populace, 28 žetonů pohybu, šest akčních karet, tři hlasovací žetony a také čtyři nákresy lodí – od každé kategorie jednu. Svoji domovskou planetu zabydlíte třemi kostičkami populace a na orbitě vás budou hlídat jeden Dark Raider a jeden Battle Carrier.

K tomu pochopitelně patří ještě jedna hráčská deska, na kterou na začátku umístíte pět žetonů krystalizované platiny (základní surovina v modré barvě). Mezi své lodě ještě rozdělíte čtyři nukleární pohony, jeden štít a dvě fázová děla. Všechny ostatní společné předměty vytvoří hromádky vedle centrální desky Velké rady, k níž položíte zamíchané hromádky karet, v případě centaurského odboje rozdělené na tři úrovně podle římských číslic. První kolo může začít, jakmile rozdáte náhodně (nebo podle zkušeností) karty pořadí mezi hráče a položíte žeton na počítadlo tahů na společné desce.

Celá hra se rozděluje na sedm velkých kol, které se rozdělují na pět menších fází, kterými hráči prochází společně a v rámci nich se střídají podle pořadí daného kartami. Každé z kol začíná fází příjmů, které vám přinese novou populaci (dvě kostičky) pro domovskou planetu a také těží minerály ze všech svých planet. Za obě pokročilé suroviny – axinium a phasium – musíte ale zaplatit také daň v podobě jedné platiny. Současně máte také šanci opravit jedno poškození na svých lodích, pokud vám vyzkoumané technologie tuto akci dovolí.

Teď je čas na mírové setkání všech velitelů znepřátelených stran. Pod dohledem Starších se hráči sejdou a učiní politická rozhodnutí. V nabídce budou vždy dvě nebo tři karty, o kterých budou velitelé hlasovat prostřednictvím svých financí (platiny = CP). Nakonec se karta vybraná většinou aktivuje a bude platit až do doby, než si zvolíte novou v příštím kole. Druhou částí hlasování je volba pořadí hráčů a v důsledku také Kancléře (tedy začínajícího hráče kola), který má o něco vyšší pravomoce než ostatní.

Druhou velkou částí kola je akční fáze, ve které mají soupeři na výběr ze všech karet ve své ruce. Jednu položí obrázkem dolů před sebe, načež svoje volby všichni společně odhalí. Akční karta se dělí na dvě části, horní se hraje jako přímá akce a okamžitě se provede. Poté mají všichni šanci zahrát i reakční (spodní) část a to nejen na své kartě. Bude ho to však vždy stát nějaké žetony populace – jeden u vlastní karty, dva u cizí. Poté hráči zahrají druhou akci a znovu mohou provést i reakci. Hráči s vyzkoumanou politikou si mohou vzít použité karty zpět.

Akcí je na výběr dostatek od výzkumu uvedeného na vaší hráčské karty a zisku financí, přes stavbu nových lodí, vylepšení různých druhů lodí až po obchod. Mnoho činností ovlivňuje také úroveň vašich už vynalezených technologií, ke kterým potřebujete vždy jednu kostičku populace a také zaplatit jejich náklady.

Konečně se ale dostáváme k fázi dobývání, ve které hráči pohybují svými loďmi, ale také přesunují populaci mezi planetami. K tomu ji musí naložit na plavidlo, které má dostatečnou kapacitu. Každá loď se pak může pohnout v tahu až o tři pole vesmíru podle kvality svých motorů. Hráči si svůj pohyb naplánují za pomoci žetonů, které určují směr letu. Poté se všechny lodě pohnou po naplánované trase.

Jakmile se na jednom místě sejdou lodě více hráčů, následuje boj na život a na smrt, dokud nepřežije pouze jedna armáda. Všichni na sebe střílejí současně za pomoci kostek. Jejich počet určuje síla vašich lodních kanónů a všechny hozené pětky a šestky jsou zásahem. Jindy se budete muset utkat s letkou centurianů za stejných pravidel. Až na úplném konci můžete vylodit lidi na palubě k novému světu.

V průběhu partie sbírají všichni hráči vítězné body, které jsou cestou k výhře. V průběhu hry dostáváte body především za souboje, konkrétně za každou zničenou loď soupeře ve vítězné bitvě. Ostatní body se udělují za velikost populace, obsazený prostor vesmíru (alespoň s jednou lodí), poražený odpor centaurianů a také aktuální pozici Kancléře. Hráč, který nastřádá nejvíce vítězných bodů v součtu se stává vítězem a vládcem celého hvězdného systému!

Exodus: Proxima Centauri je vynikající a velice propracovanou hrou, ve které se dočkáte všeho, co byste si u takového objevování vesmíru představovali. Bitva o nový domov na soustavě planet se nevyhraje sama a budete muset napnout všechny svoje taktické schopnosti a využít slabostí soupeře až do poslední kapky.

Tím nejdůležitějším ve vaší cestě za výhrou jsou technologie. Právě ty vám vylepší schopnosti těžby, ale i vylepší zisk financí z bankovnictví, vylepší růst populace nebo dokonce umožní hrát třetí akční kartu v průběhu jednoho kola.

Ve hře jsou hned tři druhy materiálů, se kterými lze obchodovat a nakupovat za ně podpůrnou sílu pro válku. Díky tomu je třeba svoje snažení v těžbě směřovat. Každá obsazená planeta poskytuje jen některou surovinu, což zaručuje opravdu pomalý nástup rozvoje.

Exodus: Proxima Centauri - detail hráčského plánu

Civilizace všech soupeřů se vyvíjí, přibývá jejich lodí a mění se cíle, o kterých uvažují. Zatímco na začátku všichni tiše zbrojí a rozšiřují působnost jen ve své části vesmíru, později je hamižnost zavede do cesty nejen centaurským rebelským jednotkám, ale i protivníkům. Planet a jejich zdrojů ubývá a vy se o ně musíte přetahovat.

Boj je řešený velice jednoduše, zakomponováním náhody v podobě kostek. To sice může někomu připadat jako zbytečné u jinak opravdu takticky propracované hry, ale my v redakci nejsme žádní odpůrci tohoto stylu boje. Na zásah s každou kostkou máte 33% šanci, což je tak akorát. A ve vesmíru prostě boje nikdy neprobíhají zcela podle plánu a každá střela prostě nemůže znamenat zásah.

Náhodné rozestavení planet k těžbě na začátku představuje jediný hlavní rozdíl mezi partiemi, spolu s politickými kartami. Mezi soupeřícími frakcemi pak žádné rozdíly nejsou, protože jsou to všechno lidé. Odlišnosti se vytvoří až časem podle toho, kdo které technologie zkoumá.

Exodus: Proxima Centauri - karty

V těchto různých cestách k vítězství Exodus exceluje a přináší s sebou opravdu široké možnosti, které budete muset v každém tahu zvažovat. Méně zkušeným hráčům pak s těch možností v jednotlivých fázích půjde hlava kolem.

Přitom si ale hra zachovává poměrně jednoduchá pravidla. Fází je jen několik a možnosti vám jasně shrnují akční karty, které máte v ruce. Všechno ostatní pak už je jen o minitransakcích s natěženými zdroji a využívání schopností technologií, které můžete namontovat na vaše lodě.

Právě jejich rozvoj byl pro nás jednou z nejzábavnějších fází celé hry. Mít možnost se starat o svoje stíhačky a přitom vlastně vidět, jak ve skutečnosti vypadají, to je opravdu ohromný pocit.

Sedm kol se může zdát jako málo, ale jak přibývá počet lodí, tak se také prodlužují časy potřebné na jejich dokončení. Díky tomu je Exodus: Proxima Centauri hrou náročnou na čas. Zatímco ve dvou protivnících se můžete v ideálním případě dostat třeba i na 90 minut, jakmile vesmír trochu zaplníte, počítejte raději s krabicí stanoveným dvojnásobkem, tedy 180 minutami na jednu bitvu.

Díky variabilnímu prostoru a přítomnosti centaurianských vojsk se naštěstí ani příliš nemění herní dojem z partie v různých počtech hráčů. V pravidlech navíc najdete varianty pro intenzivnější prožitky nebo delší partie s upraveným rozestavěním planet i změnou počátečních zdrojů. Výtečně!

V pravidlech najdete drobné chybky, například číslování jednotlivých fází. Naštěstí ale všechny podstatné informace jsou uvnitř a srozumitelně podané. Přitom ale některé důležité informace a otázky jsou zodpovězeny až v části Frequently Asked Questions. Naštěstí ale každá fáze obsahuje podrobný příklad, který vám všechno objasní.

Exodus: Proxima Centauri - karty

Zpracování samotné je pěkné, ačkoliv některé dílky jsou z poměrně tenkého materiálu. K čemu ale máme výhrady je způsob vycvakávání dílků. Těch je opravdu velká hromada, což by ale nevadilo, pokud by bylo jejich vyjmutí jednoduché. Místo toho jsou hůře perforované a často se s nimi utrhne větší část. U prvního vybalení hry prostě strávíte spoustu času.

Naštěstí se vám nakonec Exodus: Proxima Centauri za tuto snahu odmění. Skvěle propracovaná a zábavná sci-fi hra se všemi těmi vychytávkami, které se s vesmírem pojí. Velký důraz hra klade na technologie, které jsou zásadní cestou k úspěchu. Přitom vás ani na chvilku nenudí a hodin u ní strávených rozhodně nebudete litovat.

Unboxing od Deskofobie:

AutorAgnieszka Kopera, Andrei Novac
IlustraceDavid J. Coffey, Maria Marin, George Necula
VydavatelNSKN Games
Herní doba180
(8 voters)
KategorieCivilization, Fighting, Science Fiction, Space Exploration, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Auction/Bidding, Dice Rolling, Follow, Hexagon Grid, Modular Board, Simultaneous Action Selection, Take That, Tech Trees / Tech Tracks, Trading, Voting
RozšířeníExodus: Edge of Extinction, Exodus: Edge of Extinction – Kickstarter Edition, Exodus: Edge of Extinction – Kickstarter Limited Action Cards, Exodus: Edge of Extinction – Kickstarter Limited Political Cards, Exodus: Event Horizon, Exodus: Generals, Exodus: Proxima Centauri – ECID-S14 Mini-Expansion, Exodus: Proxima Centauri – Ymnighet Mini-Expansion, Exodus: Supplies bonus card
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Map (Interplanetary or Interstellar scale), Components: Miniatures, Mechanism: 4X

Exodus: Proxima Centauri je výbornou hrou na vesmírnou válku. Obsahuje všechno ve vyváženém a zábavném množství - od boje, přes taktiku a zkoumání nových technologií až po zdokonalování vlastních lodí. Každá partie toho přinese hodně, ale také podle toho trvá dvě až tři hodiny. Bitvami vás provede volba akcí pomocí karet, které ale mají kromě prvotní akce také druhou, kterou můžete použít i z karet soupeřů! Na náhodně sestaveném herním plánu se vám postaví protivníci z řad místních obyvatel, kteří brání svůj domov. Spolu s nimi budete na mírových misích volit zákony, ale pak jejich lodě smetete z oblohy. Jediným šrámem na skvělém zážitku z Exodusu je zpracování menších dílků. Exodus: Proxima Centauri je ale jinak vynikající hrou, která vás vytáhne do svého vakua..

+ obsahuje všechno pro milovníka sci-fi
+ možnost vylepšovat jednotlivé druhy lodí
+ technologický strom