Recenze: Hey, that’s my Fish! – rybí hostina

hey-thats-my-fish-01

Život tučňáků je plný dobrodružství. Pod vodou se ukrývá nebezpečí, kam jen se malí tvorečkové ve smokingu podívají. Sem tam se mihne ploutev, a kdo ví, co se ukrývá ještě hlouběji, kam žádné oko nevidí? A tak není divu, že se malí tučňáci bojí, protože kry se rozpouští, jsou malé a vrtkavé. Ale plné ryb! Tak zatnout zuby a hurá na lov!

Ovšem kromě tučňáků by se měla konat také herní hostina pro hráče. Alespoň to slibuje náplň malé krabičky s názvem Hey, that’s My Fish. Možná si pamatujete její české vydání pod názvem Hej, to je moje ryba!, které vydala společnost Granna (a česky Pygmalino). Ovšem práva na zábavu získala společnost Fantasy Flight Games a v roce 2011 vydala reedici. Autory jsou stále Alvydas Jakeliunas a Günter Cornett, ale hra se dočkala nových ilustrací od Sylvaina Decaux. O evropskou distribuci se stará společnost Esdevium Games.

Jako první si všimnete určitě krabice, která dostala odtučňovací dietu. Tentokrát se všichni tučňáci těsnají v malé podlouhlé krabičce, kde vidíme jednoho chamtivého tučňáka a druhého rozzlobeného, protože neulovil vůbec nic. Tak je na čase otevřít krabici a zjistit, kdo je kdo. A jak jinak, než prostřednictvím jedné partie?

hey-thats-my-fish-07

Z hromady šestiúhelníkových dílků hráči vytvoří náhodně herní plochu o osmi řadách a pokusí se vytvořit přibližně čtverec. Poté všechny dílky otočí krou nahoru a zjistí tak, kde se válí kolik ryb. Teprve poté si hráči vyberou svoji barvu tučňáků a začnou je umisťovat střídavě na libovolné pozice ledové kry. Ta se ovšem postupem času začne potápět a to hned, jak se tučňáci pohnou.

Partie začíná a hráči se budou samozřejmě střídat. Na úvod si vždy aktivní hráč vybere jednu ze svých figurek a posune ji v rovné linii o libovolný počet polí. Nesmí ale přeskakovat žádné kamarády nebo mezery, které v ledu vzniknou. To proto, že jakmile se tučňák odrazí ze svého místa, kra se okamžitě potopí. Teprve v tu chvíli si může majitel tučňáka vzít destičku i s rybičkami na ní.

Hráči se střídají, mohou k pohybu vždy volit libovolnou figurku a to až do chvíle, než tučňáka na jeho kře obklopí voda. V ten moment jej jeho majitel zachrání a ním dostane i destičku, na které tučňák svůj pohyb skončil. Souboj tak pokračuje, dokud jsou na ploše ještě nějací tučňáci. Teprve poté si všichni posčítají získané rybičky a hráč, jehož tučňáci jich posbírali nejvíc, se stává vítězem.

hey-thats-my-fish-03

Hey, that’s my fish! jako hra za ty roky neztratila nic na svojí přitažlivosti. A to přesto, že vydavatelé na ní nezměnili z hlediska mechanismů zhola nic. Ovšem tady není vlastně vůbec žádný důvod si stěžovat.

To proto, že tahle hra je ohromně zábavná a při tom nabízí hráčům pořádnou výzvu. Není vůbec jednoduché se v ledovém prostoru dobře pohybovat a zůstat na lovu co nejdéle. To je právě základem celého úspěchu a všechno to hráči začínají stavět už na začátku, kdy svoje tučňáky rozmisťují. Snaží se uzpůsobit taktiku rozmístění ryb na kře.

Protože mají hráči v každém tahu na výběr ze všech svých figurek a každou mohou posunout naprosto libovolným způsobem, je možností především na začátku dost. A to trochu svádí k dlouhému přemýšlení a propočítávání, což může celkový dojem z partie zkazit. Pokud k tomu nedojde, pak je to hra velmi dynamická a rychlá. Je snadné partii dokončit za příjemných patnáct až dvacet minut.

hey-thats-my-fish-12

Počet tučňáků na plánu je vždy podobný (osm nebo devět). To proto, že s počtem účastníků se mění také množství jejich malých černobílých kamarádů. Ve dvou tak mají hráči mnohem lepší šance, ale i těžší práci. Díky zmíněné taktičnosti je ovšem limitující spodní věk, který u dětí začíná na osmi letech.

Zpracování je opět ozdobou této hry. Oproti původní verzi sice chybí herní plán, ale dílky mají roztomilé ilustrace a celá hra je skladnější. Figurky tučňáků jsou ale parádní a nabízí svým majitelům nejrůznější pózy.

hey-thats-my-fish-13

Hey, that’s my Fish! Právě tak po sobě pokřikují jednotliví hráči, když si vyfouknou nějakou hodně dobrou kru hned se třemi rybami (nejhodnotnější dílek, který ve hře najdete). Partie je napínavá, plná taktických rozhodnutí a rozhodně zábavná.  Hey, that’s my Fish! lze tedy i v nové podobě jednoznačně doporučit, ačkoliv se herně nic nezměnilo.

AutorGünter Cornett, Alvydas Jakeliunas
IlustraceFrançois Bruel, Sylvain Decaux, Bernd Natke, Chris Quilliams
VydavatelBambus Spieleverlag, 999 Games, Angry Lion Games, Arclight Games, Brain Games, cutia.ro, Devir, Edge Entertainment, Fantasy Flight Games, Giochi Uniti, Gordion Games, Granna, Heidelberger Spieleverlag, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Mayfair Games, Next Move Games, Phalanx Games B.V., Phalanx Games Deutschland, Rebel Sp. z o.o., Swan Panasia Co., Ltd., Ubik, Vennerød Forlag AS, Zvezda
Rok vydání2003
(76 voters)
KategorieAbstract Strategy, Animals
MechanismyGrid Movement, Hexagon Grid, Map Reduction, Modular Board, Variable Set-up
RodinaAnimals: Fish / Fishes, Animals: Penguins, Category: Combinatorial, Components: Hexagonal Tiles, Continents: Antarctica, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Yucata, Theme: Fishing / Angling
Alternativní názvy¡Pingüinos!, Ei! Čia mano žuvis!, Halfogócska, Hej, to moja ryba!, Hej! To je moje ryba!, Hej! To moja ryba!, Hey, Danke für den Fisch!, Hey! That's My Fish!, Hey! That's My Fish! Deluxe, Packeis am Pol, Penguin, Pingouin, Pingouins, Pingouins: Version luxe, Pinguïn, Pinguïn Deluxe, Pinguin Pescatore, Pinguine! Deluxe!, Pinguinii, Pingüinos & Cia, Pingüinos & Cia Deluxe!, Pingüinos & Cía Deluxe!, Pingvinas, Pingwin, Pingwin Deluxe, Ψαρεύοντας στους πάγους, Стій! Це моя риба!, Эй! Это моя рыба!, オイそれはオレの魚だぜ!, それはオレの魚だ!, 嘿!我的魚!, 이봐, 그건 내 물고기야!

Hey, that’s my Fish! je krásnou taktickou hrou, která hráčům nedá nic zadarmo. Není složité pohnout se několikrát špatně a nechat se obklopit vodou bez možnosti úniku. Hráči musí velmi dobře posouvat figurku, protože při každém odchodu z dílku dostanou všechny ryby, které na něm leží. A to všechno v pěkné grafice, s figurkama a dohratelné v příjemné době. Nemáte ještě doma původní verzi hry Hey, that’s my Fish? Tohle je ideální možnost si ji pořídit!

+ skvělá zábava
+ pěkné zpracování
+ taktické a bez náhody