Recenze: Fast & Furious Full Throttle – chladně a takticky? (yet calm and tactical)

fast-and-furious-01

Posledním krokem do té úplně nejvyšší ligy bylo podsvícení prahů, blatníků a nárazníků. Tím moje auto dostalo nezaměnitelný vzhled, kterým jsem zaujal pořadatele. Ti vypadají trochu jako mafiáni. Ono se vlastně ani není co divit, protože tyhle závody jsou všechno, jen ne legální. Pod kapotou můžete mít kolik síly chcete, ale pokud neumíte řídit v provozu, těžko ovládnete ulice vašeho města!

Na závody v ulicích ve stopách Need for Speed: Underground se nedá netěšit. A právě v stopách těchto závodů a samozřejmě úspěšné filmové série jde nová desková hra Fast & Furiuos: Full Throttle, kterou vytvořili Jeff Horger a Carla Horger. Jestli vám paměť slouží a máte rádi závody, pak je vám jasné, že tato dvojice stojí už za úspěšnou hrou Thunder Alley. Tahle novinka pak vychází pod hlavičkou firmy Game Salute a vyšla v roce 2015. Distribuci pro Evropu dostala na starost firma Esdevium Games.

Na černé krabici jako je noc, ve které budete závodit, se neomylně prohání dva pořádně nadupané sporťáky. A pod víkem pak na nás čekají nahoře pravidla a pod nimi hned masivní oboustranný herní plán. Po něm se vinou nejrůznějšími zátočinami a křižovatkami uličky rozdělené na menší obdélníčky. Silnice mají různý počet pruhů a v zatáčkách najdeme číslice v kruzích, které odpovídají obtížnostem jejich projetí.

fast-and-furious-09

Důležitou součástí závodního šílenství jsou také čtyři herní plány z pořádně silného kartonu. Na nich najdeme nejen ukazatel rychlosti v levém horním rohu a poškození napravo, ale především devět políček pro vylepšení vozu. U kartonu ještě chvíli zůstaneme, když najdeme žetonky kontroly, vylepšení a překážek.

Na sestavení čeká ukazatel poškození, který je pouze jeden a hráči si jej budou předávat. Základem jsou ale dva balíčky karet – ten menší nabízí tucet závodníků a zůstává věrný licenci. Nabízí tedy všechny známé postavy filmu Rychle a zběsile či jeho pokračování. Zásadní jsou ale karty řazení, které jsou rozlišeny barevným proužkem v horní části. Je tu ale i stupnice pro dobrání rychlosti a nějaký ten text popisující schopnosti. Asi byste rádi slyšeli, že tou poslední součástkou jsou autíčka. To vás ale musíme zklamat, protože místo mrňavých plastových vozítek tu najdeme pouze kartonové sporťáky.

Na začátku každého závodního sezení si hráči rozeberou barvy vozů, k nim dostanou hráčskou desku, kartonový ukazatel rychlosti a kartu závodníka. Na svém plánu pak žetonem zvýrazní svoji startovní rychlost (neutrál) a mohou si upravit vůz libovolnou kombinací s použitím deseti žetonů vylepšení.

fast-and-furious-03

Do středu stolu patří samozřejmě herní plán. S pomocí dvou speciálních karet pak hráči na něm označí start a cíl zvolené trasy. Ta může začínat i končit, kde si jen hráči sami zamanou a tím ovlivní i průběh závodu (čím více zatáček, tím náročnější). Na silnici pak mohou umístit také nějaké ty překážky. Závodní stroje se pak seřadí na startovním roštu a hráči dostanou do ruky šest karet.

Vozy začínají vedle sebe a hráči se budou v tazích střídat. Základem všeho je řazení, které lze provést pouze zahozením karet. Zařazení vyššího stupně vyžaduje obětování tří karet z ruky, zatímco snížení zařazené rychlosti stojí pouze dvě. Řazení není omezeno počtem, ale pouze množstvím karet, které je schopný hráč obětovat.

Před nebo po využití převodovky může hráč jedenkrát posunout svůj vůz kupředu. Za chvíli bude důležité, jaké číslo svítí na jeho ukazateli zařazené rychlosti, ale nejdřív se musí hráč rozhodnout a zahrát jednu nebo více karet stejné barvy. To ale ještě pořád nic neznamená, protože jejich počet pouze určí, kolik karet ze zamíchaného balíčku může otočit.

fast-and-furious-12

Tyto karty rozloží vedle sebe a jeho pozornost se upře na stupnici v pravé části karty. Ze všech odkrytých tabulek, které se od sebe výrazně odlišují, si může vybrat libovolnou hodnotu uvedenou u jeho aktuálního rychlostního stupně. V případě, že zahrané karty odpovídají zařazené rychlosti hráče (což normálně nemusí, může to být jakákoliv sada), může kromě toho využít také takzvanou minimální rychlost uvedenou v pravém horním rohu karty.

Pohyb samotný s sebou ale ještě přináší určitá omezení. Posouvat se lze v jednom kole pouze jedním směrem a to vždy do strany a ne šikmo, jak jsme zvyklí. Jízda kupředu pak je klidná do chvíle, kdy auto dorazí do zatáčky. Tam je třeba dodržovat rychlost natištěnou na políčkách. Za každý bod z vyšší hodnoty dostane vůz jeden trestný bod. Ten nemá nic společného s poškozením, ale snižuje počet karet v ruce pro příští kolo nebo dokonce donutí hráče snížit zařazenou rychlost. Všechny případné body se nasčítají dohromady na ukazateli, protože je lze získat také z předčasného brždění za nějakým vozem, který není možné objet.

Do hry pak vstupují také další prvky. Tím prvním jsou vylepšení vozu, které si závodník vybral. Ty mu umožní zvýšit rychlost, snížit cenu řazení nebo limit zatáček, ale také vylepšit možnost manévrování s vozem. A pak jsou tu překážky, které nabízí další rychlostní limity nebo místa, kterým je třeba se vyhnout. Partie samozřejmě pokračuje dalšími a dalšími posuny až do chvíle, kdy jeden z vozů protne cílovou pásku. Hráči mají možnost dohrát, aby měli všichni stejný počet tahů, a pak už je snadné určit vítěze.

fast-and-furious-14

Fast & Furious: Full Throttle si říká o snížená očekávání vzhledem k filmové licenci. Navzdory jménům autorů, kteří už jednou dokázali přenést závodní adrenalin na stůl, se nejistotě nedá ubránit. Naštěstí to všechno trvá pouze do chvíle, kdy poprvé vyjedete do ulic a začnete se v šeru světelných lamp nahánět s ostatními soupeři.

Tahle hra totiž je leccos, ale rozhodně není obyčejná. Středobodem dění jsou dva herní prvky: vylepšení vozů a volba rychlosti vozu. Rozmístění žetonů na pozice tuningu na začátku partie rozhodnou o taktice, kterou se závodník bude muset řídit. Jeho volba je dost určující a je třeba si toho být vědomý a využívat svoje výhody oproti ostatním.

Naštěstí se rozhodování přenese i do samotné partie. Tady je možné využívat karty hned ke dvěma účelům a vůbec není jednoduché si mezi nimi vybrat. Řadit je třeba často, někdy před a jindy po pohybu, například aby se hráči připravili na to, co se stane v dalším kole. Jenže bez pohybu kupředu zase není možné vyhrát. Čím více karet hráč použije, tím větší výběr z délky dráhy bude mít. Někdy je lepší kratší. Samotná volba z karet je ale mnohem lepší než konkurenční hod kostkou, kde hráč nemá vůbec žádnou kontrolu.

fast-and-furious-18

Při pohybu v každém kole vstupuje do partie poziční hra, protože blokování, předjíždění a vyhýbání se překážkám je základní dovednosti, kterou potřebuje každý pouliční závodník. No a jakékoliv zaváhání pak pro hráče má důsledky pro další kolo. Tyto trestné body jsou chytře vymyšlené, protože nepenalizují hráče napořád. Mají sice dostatečný dosah, ale z jedné chyby je možné se vzpamatovat.

Co ale potěší více než dost, jsou také pokaždé jedinečné tratě, které závisí pouze na fantazii hráčů. Tím současně účastníci ovlivní také délku partie. Variabilitu ale dále zvyšuje možnost odlišného vylepšení vozu, ale také rozmístění překážek na trati. No a to všechno pak ještě můžete zažít ve dvou prostředích!

Tentokrát se nemůžete těšit na žádné velkolepé závody s velkým počtem vozů. Na trati budou vždy maximálně čtyři. Samotné blokování tak není tak důležité a právě proto si Fast & Furious rádi vyzkoušíte i ve dvou. A to klidně každý i s jedním závodním strojem. Hra ve čtyřech je samozřejmě o kapku lepší. Délku partie si pak určí hráči sami výběrem trasy, ale obvykle trvá nějakých třicet minut, což pro závodní hru považujeme za ideální.

fast-and-furious-21

Fast & Furious: Full Throttle se dost liší od Thunder Alley. Je rychlejší a méně taktické. Díky tomu partie plyne rychleji a zaujme tak nejen fanoušky filmu, ale také milovníky rychlých závodů. Zásluhou otáčení karet tu je přítomný prvek pokoušení štěstí, kterého se nesmíte bát. Fast & Furious je ale bezpochyby závodní hrou, kterou si užijete, zvlášť pokud máte rádi tuning.

AutorJeff Horger, Carla Horger
IlustraceDann May, Greg May
VydavatelGame Salute
KategorieMovies / TV / Radio theme, Racing
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Variable Player Powers
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Sports: Auto Racing
Alternativní názvy10-Second Cars

Fast & Furious: Full Throttle je závodní hrou, která se nenechala unést všemi těmi blyštivými pozlátky závodních aut. Pod povrchem najdeme opravdovou hru a ne pouze slepé využití licence. Na hráče čekají volby už před závodem, kdy si vylepší vůz a tím určí svoji taktiku. Samotný závod probíhá pomocí karet, ale je tak trochu o štěstí a schopnosti riskovat. Hráči ale musí stále zatáčky projíždět opatrně a vyhýbat se překážkám, protože v opačném případě dostanou penalizaci do příštího kola. Fast & Furious: Full Throttle je důstojným deskoherním zpracováním populární série a my jej s radostí doporučujeme milovníkům závodění.

+ vylepšování vozu před partií
+ způsob volby rychlosti
+ rychlost v zatáčkách = méně karet v ruce příští kolo