Recenze: Fauna – zvířátka kam se podíváš

Snad každý má rád nějaké to zvířátko. Někdo preferuje klasická domácí zvířata – kočku, pejska nebo dnes populárního králíka. Jiní se rádi zatoulají se svými leguány, činčilami či hady do cizokrajných oblastí. Přemýšlíte, že si do vany pořídíte krokodýla, či na zahrádku klokana? Nejprve si zahrajte Faunu, ať zjistíte, jestli pro krokodýla nebude lepší bazén, protože se do vany nevejde, a jestli nemusíte zvýšit plot, protože by ho klokan přeskočil.

Kvízové hry jsou oblíbeným typem zábavy napříč všemi generacemi. Mohou je hrát malé děti, jako například ve hře Proč mají kočky vousy, ale i starší zájemci, kteří už mají dobré všeobecné znalosti (klasický Trivial Pursuit od Hasbra nebo česká Exxpedice). Všechny výše uvedené hry spojuje velký záběr témat, který nutí autory k všeobecnosti otázek. Nepřicházíme však o něco tím, že nejdou v konkrétním tématu do hloubky?

Fauna je výsledkem spojení silného a populárního tématu zvířat s vynikajícím designérem deskových her Friedemannem Friesem (Vysoké napětí, Továrník). V domácím Německu vyšla již v roce 2008 a k nám se dostala letos v červnu zásluhou firmy MindOK.

Fauna už svým názvem napovídá, že se zabývá říší zvířat a prověří všechny vaše představy o ní. A věřte nám, že budou často zkreslené a nepřesné. Jak byste řekli, že je obrovská třeba taková manta obrovská? Váží 100 kilogramů, 1 tunu nebo ještě víc? Odpověď najdete na jedné z kartiček.

Věřili byste, že se do jedné černé čtvercové krabice vejde 360 zvířat? Asi ne, proto se je tvůrci hry rozhodli přeměnit do dvojrozměrného světa. Po rozbalení na vás čeká rozměrnější hrací plán, na němž je zobrazena mapa světa, rozdělená na různé oblasti. Plán se dá složit do čtverce, takže se krásně vejde do krabice, která má stejný tvar.

Ještě než začnu vyjmenovávat ostatní součásti, které můžete v krabici očekávat, musím pochválit uspořádání přihrádek, do kterých zapadá vše jak má. Nemusíte tak mít strach, že by došlo k poškození komponent například při transportu krabice. Je vidět, že tentokrát nezaváhali ani designéři krabice.

Ale zpět k tomu, co nás čeká. Zaručeně nejdůležitější součástí jsou velké karty, které mají totožné rozměry, jako ve vyprávěcí rodinné hře Dixit. Karty jsou oboustranně potištěné, přičemž strany jsou od sebe odlišeny dvěma barvami: zelenou a černou, které určují obtížnost hry. Na každé kartě se nachází dvě zvířátka (z jedné strany lehčí, z druhé těžší) a k nim jsou uvedeny základní informace, které se budou hráči snažit během hry uhádnout. Pro snazší zacházení s kartami a skrývání správných odpovědí slouží kartonový stojánek. Pro každého hráče je uvnitř balení nachystaná dřevěná sada kostek a pro toho začínajícího postavička lva. Tím výčet herních komponent končí.

Než se ale dostaneme k pravidlům, nesmíme zapomenout zmínit poslední součást hry, kterou je knížečka o sedmdesáti stranách, nesoucí prozaický název Fauna zvířata. V ní se každý zájemce může dočíst zajímavé informace o všech na kartičkách zmíněných zvířatech.

V úvodu se mimo jiné také dočtete, že v podstatě 360 druhů zvířat zmíněných ve hře, je jen malou kapkou v obrovském moři, které čítá více než 50 000 druhů obratlovců. Na dalších stranách se již dočtete o každém zvířátku, kterému je vždy věnován jeden odstaveček textu.

Zvířátka jsou rozdělena podle tříd na ryby, obojživelníky, plazy, ptáky a savce. Díky knize se hráč dozví o daném druhu další zajímavosti, i když brožurka nemůže nahradit odbornou encyklopedii, ale to není záměrem. Velmi oceňujeme snahu tvůrce hry dostat zvířata k vám do obýváku.

Fauna vám nabídne dokonalý mix mezi znalostní a strategickou hrou. Jak je to možné? Herní princip totiž nevychází pouze z jasně správných a nesprávných odpovědí, ale záleží také, jak moc jste se spletli.

Na začátku hry rozložíte kolem mapy pro každého hráče sedm dřevěných kostiček v jedné barvě. Poblíž si necháte také místo na hromádku černých kostiček, které budou sloužit k vyhodnocování tipů. Jeden z hráčů dostane dřevěného lva, jako označení začínajícího hráče. Figurka se bude po každém hádacím kole přemisťovat po směru hodinových ručiček.

Závěrečnou přípravu před hrou si vyžádají kartičky. Musíte se totiž nejdříve domluvit, jestli budete hrát s jednoduššími nebo obtížnějšími (rozuměj méně známými) zvířátky. Na základě toho vyberete jednu stranu karet a vybranou hromádku karet zasunete do připraveného stojánku tak, aby bylo vidět první zvířátko.

Každý ze soupeřů umístí jednu kostičku na počítadlo, které se táhne po obvodu hracího plánu. Podle počtu zúčastněných hráčů určíte cílovou hodnotu bodů – pro dva a tři hráče je to 120 bodů, čtyř až pět mají za cíl stovku a pokud vás bude plná šestice, pak stačí jen osmdesát bodů k vítězství. Proč je v tom takový rozdíl? Protože dříve hrající soupeři vám často zaberou dobré tipy, a tak můžete jen doufat, že se netrefili a tipovat jinak.

Začíná hráč, který si pro sebe dokázal při přípravě získat figurku dřevěného lva (pravidla navrhují hráče s nejexotičtějším domácím zvířetem). Ten má právo se jako první pokusit odhadnout některou z vlastností úvodního zvířete.

Tvor je určen obvykle na začátku zamícháním balíčku. Poté, co kartičky se zvířaty zasunete do stojánku, vidíte na kartičce pouze kreslený obrázek zvířete a jeho jméno česky i latinsky. Ty nejdůležitější informace, které vás budou v tuto chvíli zajímat, najdete však až těsně nad hranou krabičky. Autor zde uvádí, v kolika oblastech se zvíře na světě vyskytuje v divoké přírodě a seznam údajů, které mají hráči za úkol hádat. Ty jsou většinou podle zařazení zvířete jiná – u mořského stvoření obvykle nebudete hádat délku ocasu. Kartičky sledují hmotnost, délku, délku ocasu a výšku.

Každý z hráčů může v jednom svém tahu hádat jednu vlastnost zvířete nebo lokalitu, kde se vyskytuje. Vezme tedy jednu ze svých barevných kostiček a umístí ji na příslušnou oblast na mapě světa, nebo na jednu ze stupnic. Ty jsou tři, jedna je v kilogramech a dvě znázorňují délku – jedna rozsáhlejší pro délky těla a jedna speciální pro délku ocasu.

Na jednom políčku, ať už je to oblast nebo stupnice, může ležet vždy pouze jedna kostička a platí zde tedy jasný zákon „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Hráči se střídají, dokud každý chce umisťovat další kostičky. Neexistuje žádná povinnost hádat, a tak může hráč umístit třeba jen jednu (tu vždy musí) nebo také všechny, ale vystavuje se tak drobnému riziku, o kterém si povíme u vyhodnocení kola.

To nastane ve chvíli, kdy už nikdo z hráčů nechce pokládat žádné další tipovací kostičky. Nyní může začínající hráč vytáhnout z krabičky kartu hádaného zvířátka – na spodní části jeho karty jsou vyobrazeny odpovědi na všechny položené otázky a to písemně i graficky. K samotným odpovědím se dozvíte ještě do jakého řádu a čeledi daný živočich patří.

Hráči nyní umístí vyhodnocovací černé kostičky na všechny správná místa na stupnicích i mapě. Za všechny správně tipy obdrží bodové ohodnocení. Jako správné se však počítají nejen přesné tipy, ale také takzvané sousední – pokud tedy zvíře váží 200-300 kg, i kostička položená na 100-200 získává body, ovšem pouhé tři oproti sedmi za zcela správný tip. Oblasti pak jsou hodnoceny body v závislosti na obtížnosti tipu – tedy na počtu oblastí, ve kterých se zvíře vyskytuje.

Pokud se některými kostičkami netrefíte, dočasně o ně přicházíte a nemůžete s nimi v příštím tahu hrát (na začátku každého nového hádání si můžete jednu kostičku vzít zpět). Nikdy však nemůžete mít méně než tři tipovací kostičky.

Na mapě jsou zkombinované mořské a suchozemské oblasti, což občas trochu snižuje přehlednost hracího plánu a hráč musí delší dobu zkoumat, kde přesně dané teritorium končí. Za hranici se totiž nepočítá pouze přerušovaná bílá čára, ale také pobřežní pás mezi souší a mořem.

Partie jako taková plyne velice rychle a nikdo se při ní ani na chvilku nenudí. Těch 45 minut, které obvykle jedna hra trvá, uplyne až překvapivě rychle. Navíc v jejím průběhu těžko stihnete více než deset různých zvířátek, což teprve ukazuje, jako obrovské číslo 360 ve skutečnosti je. Variabilita je tak zaručena na dlouhé a dlouhé hodiny. V podstatě je nemožné si z kartiček zapamatovat více než několik drobností, které vám v příštích hrách nepomohou.

Problémem jsou však vstupní znalosti, protože pokud hrajete s menšími dětmi (Fauna je doporučena od 10 let), mohou je dospělí na některých zvířatech porazit snadno. Přestože naše partie s jedenáctiletým chlapcem byly většinou velice vyrovnané, nastanou situace, při kterých dítě může mít proti dospělejším soupeřům znatelnou nevýhodu. Je to podobně zřejmé, jako to, že nebudete Faunu hrát proti nějakému zoologovi.

Zážitek ze hry se odlišuje podle počtu hráčů, ačkoliv to není nikdy na úkor hratelnosti. Při partii ve dvojici však hrají větší roli znalosti, protože políčka nejsou tak rychle obsazena. Zatímco při hře v plném počtu má vždy velkou výhodu první polovina startovního pole, zatímco druhá paběrkuje a čeká na svoji příležitost při dalších zvířatech. O to větší však je radost, když se začínající hráči spletou a vy jim můžete tu správnou možnost vyfouknout.

Ve Fauně zažijete spoustu zvratů, protože jedno správné zvíře může otočit celý vývoj partie. Stačí trocha vědomostí (nebo štěstí) a z posledního místa najednou můžete být ve vedení, protože občas lze za jednu kartičku získat opravdu pořádný ranec bodů. Při hře na vás čeká také spousta legrace, nejednou se vám totiž stane, že opičce s váhou několik set gramů přisoudíte těžkou váhovou kategorii nebo naopak z velké ryby uděláte návnadu pro štiky.

Pokud vás bude zajímat, odkud tvůrci získali jednotlivé číselné hodnoty o zvířatech, pak pro vás máme odpověď. Čerpali hned z několika zdrojů a v případě, že tyto uváděly rozdílná čísla, použili jejich průměr. Stojánek na karty je skvělým nápadem pro ukrytí těchto údajů v průběhu hry, čímž se autor elegantně vyhnul klasickým odpovědím na druhé straně karty.

V roce 2009 byla nominována jako vůbec první vědomostní hra na ocenění Spiel des Jahres a letos se dočkají v sousedním Německu nové verze s názvem Fauna Junior, která je určena speciálně pro menší děti už od šesti let.

Fauna je vynikající a zábavná hra, která nejenže prověří vaše znalosti o zvířatech z celé planety, ale především nabídne upřímnou a zajímavou zábavu. Jedná se o chytře sestavený mix vědomostní hry s opravdovou deskovou hrou, ve které získáváte body. Můžeme ji doporučit opravdu všem, kteří mají kladný vztah ke zvířatům. Venku prší? Nechoďte do ZOO, zahrajte si Faunu!

AutorFriedemann Friese
IlustracePeter Braun, Alexander Jung, Volker Maas
VydavatelHUCH!, 999 Games, Brädspel.se, Competo / Marektoy, Devir, DV Games, Filosofia Éditions, FoxMind, Gém Klub Kft., Hobby Japan, HomoLudicus, Korea Boardgames, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Vennerød Forlag AS, Zvezda
Rok vydání2008
(24 voters)
KategorieAnimals, Educational, Trivia