Recenze: Forceball – hokej budoucnosti

ForceBall - balení

Napětí v aréně stoupá. Diváci nervózně posedávají u svých osobních obrazovek. Jen několik starších fanoušků si stejně jako já displej vypnulo, aby mohlo sledovat hru na vlastní oči. Protože je rychlá, není snadné sledovat vznášející se míč. Když to za vás udělá kamera, je to mnohem snazší. Ale proč pak chodit na zápasy živě?

Mezi lidmi to zabouřilo. Upřel jsem svůj zrak na roh, odkud na hřiště nastupují hráči a opravdu je to tak. Domácí tým Giganti vchází až jako druhý a hladina hluku v hale se zvyšuje. Digitální klakson simulující lidský křik je připevněný ke každé sedačce. Přidávám k jejich zvuku svoje vlastní hlasivky a všímám si, že můj soused se na mě dívá s údivem. Vše je připraveno k úvodnímu vhazování, hráči se vznáší kolem středu. Míč padá shora a zápas začíná..

Takhle nějak byste se asi cítili jako fanoušek futuristického sportu, pokud byste jej navštívili osobně. Zápasy budoucnosti jsou tvrdé, kontaktní a slovo gól je stále tím magickým zaklínadlem. Ale mnoho se toho změnilo, jak nám vysvětlí karetní hra, která k nám přicestovala z časů budoucích, aby nás připravila na nový sport. Jejím autorem je firma Gigantoskop a aby krabička nevzbudila příliš velký rozruch svým datem výroby, najdete na ní rok 2011. To poprvé v naší době oficiálně vyšla z konceptu Jespera Moberga s ilustracemi forceballistů z pera Lukase Thelina.

ForceBall - rozehraná hra

Krabička je malá a to jasně naznačuje na fakt, že se jedná o karetní hru. Ilustrace tvrdých hráčů na obalu trochu připomíná japonský anime styl a o to víc jsme napjatí, co najdeme uvnitř. Žádné překvapení se ale nekoná – kromě tlusté třicetistránkové příručky (ve formátu klasických karet) na nás čeká pouze balíček s 55 kartami, který bude celou hru řídit.

Na kartách najdete obrázek manévru, ale především jeho popis a požadavky. V levém horním rohu jsou dvě barevné kapky s číslem udávajícím sílu útoku nebo obrany. Vedle je v šedé bublině nakreslený počet karet odpovídající rychlosti, kterou k provedení manévru potřebujete. Nejdůležitější je ale dolní část, která začíná názvem a popisuje výsledek úspěšného zahrání karty.

Každý z protivníků dostane sedm karet ze zamíchaného balíčku, který pak položíte do středu stolu obrázkem nahoru, takže vždy vidíte následující kartu a můžete podle toho plánovat svoji herní taktiku.

ForceBall - rozehraná hra

Na začátku partie hráči rozhodnou odkrytím a zahozením jedné karty z ruky, který z nich se stane útočníkem. Tomu se ve Forceballu říká buly. Tím se ale často vzdává silné karty a snižuje šance na úspěch v útoku, kterým bude třetinu začínat. Vítězný forceballista si vezme kartu míče a pro probíhající útok bude mít barvu modrou, zatímco obránce je červený.

Každý útok představuje sérii hraní karet, v němž se hráči střídají na tazích. Na začátku si vždy doberou jednu kartu z balíčku. A protože je obrázkem nahoru, znají její hodnotu oba protivníci. Poté máte možnost upravit svoji rychlost, se kterou se hráči po hřišti pohybují. K provedení některých manévrů potřebujete mít dostatečnou rychlost.

Všechny po sobě hrané karty musí mít ale zvyšující se sílu vždy alespoň o jedna vyšší než ta předchozí. Takto vytvářený řetěz karet narůstá, protože před každou reakcí si hráči znovu doberou kartu. Navíc síla uvedená na kartě není konečná a lze ji zvyšovat kartami z ruky nebo z balíčku rychlosti.

ForceBall - rozehraná hra

Místo použití karty pro vyšší rychlost ale mohou hráči svoji hybnost využívat také k manipulaci s kartami v ruce. Lze také zpomalovat, což znamená, že si vezmete kartu z balíčku rychlosti zpět do ruky. Mezi možnostmi je i přeskládávání karet v balíčku rychlosti, pokud jste si sem odložili kartu, kterou budete za chvilku potřebovat. Můžete ale vyměnit celou ruku nebo využít svojí rychlosti a provést manévr – za odhození karty z hromádky rychlosti si doberete dvě nové karty do ruky.

Na konci každého útoku rozhoduje typ karty, kterou jste vyhráli o tom, co se stalo. Střela končí gólem a hráč za něj získá bod. Ostatní výsledky většinou dávají najevo, jestli jste zůstali u míče nebo o něj byli připraveni protivníkem. V průběhu partie hráči právě tímto způsobem sbírají body a mohou dokonce navyšovat jejich hodnotu.

Už jsme tak trochu nakousli, že partie Forceballu se hraje na tři třetiny. Teprve po odehrání všech tří rozhodne počet gólů o vítězi celého zápasu. Každá část zápasu končí ve chvíli, kdy dojdou karty v dobíracím balíčku, a hráč by si měl dobrat novou. Jakmile zazní klakson ohlašující konec třetí třetiny, zápas je u konce.

ForceBall - rozehraná hra

Forceball je velice zajímavou taktickou karetní hrou, která simuluje sport budoucnosti. Asi nikdo by na první pohled nečekal, že může být tak jednoduchým způsobem zpracovaný a přitom zůstat věrný neexistujícímu originálu.

Největší vliv na atmosféru a zážitek ze hry pro nás má rozhodně prvek rychlosti. Tento balíček si vystavujete při každé rozehrávce, ale někdy zůstane vysoké tempo i přes několik útoků, protože hra není přerušena.

Forceball je rychlostí a tvrdostí podobný hokeji. Jen přidává nějaké ty scifi elementy, antigravitační boty a vznášející se míč. Mnoho schopností a dovedností hráčů je také spojeno s budoucností (například Shellshock), ale spousta z nich jsou různé typy střel a obranných manévrů, které využívají hmotnosti hráčů jako v klasické éře kontaktního hokeje (dnes).

ForceBall - karty

Každá karta má svoji vlastní dovednost, která se aktivuje, pokud právě s ní vyhrajete. To přidává rozhodování v pořadí karet a schopnosti jejich kombinování velkou důležitost. Můžete chtít soupeři vzít míč, nebo se jen udržet v útočném pásmu, abyste v příštím kole mohli zaútočit s ještě větší silou. Všechno je možné, pokud dobře plánujete a umíte pracovat s tím, co máte v ruce.

Do hry zasahují i další prvky, které jsme zmínili jen okrajově nebo vůbec. Například zvyšování sázek znamená, že jeden z hráčů se rozhodne od aktuální chvíle zvýšit hodnotu gólů. Protivník má sice možnost odmítnout, ale bude ho to něco stát. Po zvýšení ale může další navýšení provést pouze ten z hráčů, který ještě sázky nezvedal.

Ikonky v levém dolním rohu přidávají hře na další variabilitě. Setkáte se zde se stresem, brankařem, šťastnou střelou nebo rozhodčím. Každý do hry přidává novou vrstvu a tato ikona se aktivuje v různých momentech. Například stres platí ve chvíli, kdy si kartu doberete z hromádky a které znamenají, že váš útok skončil. Brankář umí i z méně úspěšné obrany udělat zásah a získat míč pro vaši stranu.

ForceBall - karty

Ačkoliv dobíráte karty ze společného balíčku, všechny prvky ve ForceBallu zůstávají přísně taktické. Vždy víte přesně, jakou kartu si doberete, protože její hodnota je odhalena nahoře dobírací hromádky. A když máte možnost získat novou kartu do ruky, dokonce si ji z taktických důvodů nemusíte brát. Dokonce ani karty zahrané do balíčku rychlosti nejsou pro vás ještě ztracené a můžete je v následujících tazích získat zpět do ruky.

Pravidla vás sice učí hru postupně, ale není zde žádná sekce, která by zopakovala všechna pravidla pro velkou ligu. Díky tomu se při návratu ke hře nebo hledání nějaké odpovědi musíte znovu prokousat celou příručkou, což je trochu škoda. S učením souvisí ještě jedna výtka – nikde v pravidlech nenajdete popis karet, takže zpočátku budete tápat, které číslo v rohu karty znamená co.

ForceBall - karty

Forceball na rozměry svojí krabičky nabízí překvapivě hlubokou a zábavnou hru, která je propracovaná do nejmenšího detailu. Když ji hrajete, máte pocit, že opravdu jste na hřišti a snažíte se porazit soupeře. A co jiného by hra měla dělat dobře, než přenášet právě tento dojem na hráče? Pokud to dělá, pak ji můžeme velmi pochválit.

AutorDaniel Ahlm, Christoffer Krämer, Johan Salomonsson
IlustraceLukas Thelin
VydavatelGigantoskop, Impact! Miniatures
Rok vydání2006
Počet hráčů2 - 2
KategorieBluffing, Card Game, Science Fiction, Sports
MechanismyHand Management, Open Drafting
RozšířeníForceball: Kickstarter Promos
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Players: Two-Player Only Games, Theme: Sci-Fi Sports
Alternativní názvyForce Ball

Recenze: Forceball – hokej budoucnosti
Forceball nabízí nahlédnutí do sportovního odvětví, které dnes ještě neexistuje, ale zcela jistě by jednou mohlo. Všechno je zde krásně promyšlené a založené na jednoduchých hokejových pravidlech. Přitom ale máte pocit, že hrajete opravdu hru z budoucnosti díky zajímavým extravagantním ilustracím. Každý útok je zvláštní fází, ve které hráči manipulují s rychlostí svých hráčů, využívají setrvačnosti a síly k hraní stále silnějších karet. Manévr, který je zahraný jako vítězný, se provede. Hra nabízí hned několik úrovní náročnosti pravidel, která jsou ale nepříliš dobře popsaná v příručce. Chybí zde komplexní přehled plných pravidel, která musíte hledat různě rozložená po odlišných úrovních. Forceball dokázal na takto malou karetní hru výjimečnou věc – přestavuje opravdovou sportovní zábavu, která si říká o opravdovou ligu!

+ hra využívá výborně setrvačnost pohybu
+ balíček rychlosti
+ různé úrovně hry