Recenze: Gardens – záhonky plné květin a motýlů

Gardens - balení

Každý chce mít pěknou zahrádku. I já jsem si to přál, ale teprve tento rok se těším, že se na mě všechny kytičky usmějí svými květy. Dlouho byla naše zahrada jen prázdná a bez života. Sazeničky ale neváhaly a při prvním kontaktu s vodou začaly tvořit stonky. Teď když vyjdu ven, všude vidím poupátka. Život se vrací za náš dům..

Barevnou krásu přírody si užijeme v deskové hře Gardens, kterou vydává německá společnost Kosmos. Jejím autorem je designér s tajemně znějícím jménem Perepau Llistosella a my jejímu vzhledu neodolali, takže se přitřepotala na křídlech i k nám do redakce. Jedná se o novinku pro rok 2014 i s ilustracemi od Fiore GmbH.

Hra Gardens se ukrývá v menší čtvercové krabici, která je pokrytá dřevěným vzorem. Tyto bílé laťky (určené na stezky) jsou do jedné porostlé květy a motýl na nich hledá něco dobrého. Když otevřeme víko a vyplašíme modráska, objevíme řadu archů čekajících na vycvakání. Vysvobodíme z něj celkem stovku malých destiček s cestičkami a květinami všude kolem. Každý vede trochu jinak, jednou zatáčí, jindy najdete křižovatku nebo slepou uličku.

Gardens - připravená hra

Mezi všemi těmi cestičkami trochu vyčnívá velká startovní deska se středovou plochou pro všechny čtyři zahradníky. V jejím středu je altánek a jezírko, od kterého se všechna krása rozšiřuje do stran. Spolu s dřevěnými chodníčky jsou v krabici také květiny – konkrétně 32 pořádně rozrostlých květinových záhonů, které jen čekají, až je někam umístíte. A nemohou chybět také figurky zahradníků – pro každého ze čtyř protivníků jsou tu dva zahradníci s kloboukem.

Na začátku partie hráči do středu stolu položí startovní desku. Každý si vybere barvu, dostane odpovídající figurku, květinové záhony a jednu speciální zahradní destičku pouze s jeho barvou sporadicky rostoucích květinek. Dílky chodníčků hráči zamíchají a ještě před začátkem pěstování postaví každý jednu svoji figurku na políčko odpovídající barva na připraveném plánu.

Každý tah začíná tak, že si zahradník dobere jednu destičku cesty ze společné zásoby. V druhé části svého tahu ale má na výběr rovnou ze tří aktivit, z nichž si musí zvolit pouze jednu jedinou. Může tak chodníček přiložit k libovolnému místu na herním plánu, ale vždy tak, aby na sebe všechny cestičky navazovaly. Ihned poté musí hráč posunout jednu figurku na tuto novou destičku. Tím chodníček zcela zablokuje pro průchod ostatních.

Gardens - rozehraná hra

Místo toho může také na novou destičku nasadit svého druhého zahradníka. V případě, že chodníček není možné přiložit (nebo se hráč sám rozhodne, že tak nechce udělat), musí jednu ze svých figurek ze zahrady stáhnout. Poté lze přesunout i druhou figurku na libovolné nové místo. Ještě před koncem tahu pak je třeba vyhodnotit, jestli byl přiložením destičky vytvořen nějaký nový záhonek – vždy ze čtyř rohů dílku.

V takovém případě hráč, který zde má většinu své barvy květin, může překrýt místo jedním ze svých záhonků. Tím se může přiblížit i vítězství. Konec hry totiž nastane ve chvíli, kdy se některému z hráčů podaří dokončit osmý záhonek v jeho barvě. Souboj končí i ve chvíli, kdy v dobírací hromádce zbývají poslední čtyři destičky. V tomto případě se stává vítězem ten z hráčů, který vysadil nejvíce záhonků. Remízu rozhoduje počet skutečných rohů v hráčově barvě, které se nachází pod záhonky.

Gardens je hra, která je překrásně barevná a tím udělá radost všem opravdovým milovníkům květin. Všechno se zde točí pouze kolem vysazování a stavby zahrady. Hra je díky tomu velice jednoduchá a řadí se do oblíbené skupiny her, ve kterých se propojují na stole dílky (například Carcassonne – recenze).

Gardens - rozehraná hra

Zajímavým prvkem v této hře jsou figurky zahradníků. Ty musí mít vždy volnou cestu k nově pokládanému dílku hráče. Je tak možné takticky soupeře blokovat. Hra je tak trochu více, než jen snahou o co nejlepší přiložení destičky. Současně tím ale také omezuje možnosti položení, které hráč má k dispozici.

Destiček sice není příliš druhů, ale rozložení květin je různé a právě proto je hra také dost založená na náhodě. Každou dobranou destičku je třeba hned zahrát, takže není možné nějak taktizovat. Naštěstí ale lze cestičky odhodit a nevyužít. Pokud má hráč na plánu obě figurky, získá tím navíc i výhodu oproti ostatním, protože může přesunout svoji – třeba jinak zablokovanou figurku – v příštím tahu jinam. Jinak ale hráči vždy koukají především na svůj profit a snaží se být jednoduše lepší než ostatní.

Základní pravidla jsou určena pro tři a čtyři hráče, kteří se navzájem mohou chytře blokovat. Dvě figurky od každého k tomu stačí. Naštěstí si autor byl vědom, že největší odlišnost a výhoda Gardens by tím zmizela. Právě proto ve dvou musí každý z hráčů kontrolovat dvě barvy. Díky tomu je i hra ve dvou velmi dobrá a poskytuje stejné možnosti. Pravidla dokonce obsahují i týmovou variantu!

Gardens - rozehraná hra

Jednoduchost hry jde ruku v ruce s herní dobou, která se pohybuje mezi třiceti a pětačtyřiceti minutami. Záleží hodně na tom, jak dlouho hráči budou přemýšlet nad položením své destičky. Nejdříve je vždy třeba určit cestičky, kterými se jejich figurka musí ubírat, takže položení není úplně okamžité.

Hra celkově je poměrně klidným zážitkem. Svým relaxačním zaměřením by se možná dala přirovnat třeba ke skvělému Tókaido (recenze). Většina těchto příjemných pocitů má základ v krásném zpracování. V průběhu partie před vámi roste krásně barevná zahrada, na kterou se opravdu pěkně kouká i na stole.

Gardens je hra, která v základě nevypadá nijak výjimečně. Ale přesto obsahuje zajímavou myšlenku, která ji odliší. Všechno ale přebije pocit z dobře vykonané práce, když před sebou na konci partie máte krásnou rozkvetlou zahradu. A vlastně vám ani nevadí, že jste nevyhráli. Gardens je relaxací a soupeřením v jednom.

AutorPerepau Llistosella
IlustraceFiore GmbH, Marc Margielsky, Pedro Soto
VydavatelDevir, KOSMOS
(11 voters)
KategorieEnvironmental
MechanismyPattern Recognition, Tile Placement
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Organizations: Board Games Association of Creators in Spain (LUDO), Theme: Flowers, Theme: Gardening

Gardens je v první řadě krásná podívaná a relaxace. Nenáročná pravidla ale současně k propojování dílků přidávají šikovnou podmínku. Aby hráčův zahradník mohl květiny vůbec zasadit, musí mít do daného místa přístup a nesmí být blokovaný ostatními figurkami. Jinak je vše ale o štěstí dobírání dílků, ale také o jejich správném umístění. Ve hře je totiž i prvek převahy, protože při vytvoření záhonu (z rohů destiček) může pouze hráč s největším zastoupením barvy položit svůj rozkvetlý záhon. Gardens je nenáročná a poměrně rychlá hra, která vás nechá oddechnout a ještě vypadá opravdu pěkně.

+ příjemná relaxace hrou
+ krásné zpracování
+ zahradníci musí mít přístup k novému záhonu