Recenze: Gary Gouda – honba za sýrem

Gary Gouda - balení

Zdá se, že bludiště nemá konce. Ale nos mne neklame. Někde v těch úzkých chodbičkách a mnoha místnostech se schovává sladké žluté překvapení… Už nemyslím na nebezpečí, ale jen poslouchám svoje fousky. Jsem čím dál tím blíž, téměř bych se mohl dotknout.. Ale co to? Místo voňavé odměny čekají v místnosti jen ostré drápky! Rychle pryč!

I takové překvapení na vás může čekat v deskové hře Gary Gouda od firmy HABA. Tu vytvořil Guido Hoffmann už v roce 2011. Ilustrace ke hře připravil Michael Schober. V současné době bohužel hra není k dostání na českém trhu, ale určitě ji brzy do svého portfolia zařadí Svět deskových her, který hry HABA má pod palcem.

Celá hra se nachází v obrovské žluté krabici, na jejímž víku se nijak neukrývá titulní myška Gary. Nebojí se nás a naopak nás vesele zve dovnitř, abychom i my ochutnali jeho sladký sýr a především zábavu, která se uvnitř nachází.

Gary Gouda - připravená hra

Dno krabice již přijde složené a ukazuje místnosti, po kterých se bude moci myška prohánět. V některé z nich najdete také titulního Garyho, dřevěnou myšku dokonce i s ocáskem. Zatím je uzavřený v pytlíku, stejně jako jeho úhlavní nepřítel – kočka. Do hry pak patří i šišaté dílky sýra, které patří do různých pokojů podle obrázku. Když si je dobře prohlédnete, zjistíte, že mají stejnou velikost, jako samotný Gary, otvor na jedné a puntík na druhé straně, takže se dají stohovat.

Ke hře ale také patří 24 plastových dílků otvorů, které hráči zasunou na začátku partie do škvíry mezi dva kartonové dílce, ze kterých se skládá každý zeď. Tím ve dveřích vzniknou různě velké škvíry, kterými se myška protáhne pouze, pokud nebude mít příliš plné bříško. Poslední na objevení čeká dřevěná kostka, tedy vlastně spíš tyčinka, na které mohou padnout čtyři barevné výsledky.

Začátek partie jsme již nakousli přípravou otvorů ve dveřích. Fialové dílky vedou vždy do rohů a zaručují přístup myšáků do jejich domovů. Zbytek oranžových destiček je třeba pokaždé zamíchat a náhodně rozmístit. Tím je zaručeno, že nikdo nebude vědět na začátku hry, kudy projde a kudy ne. Všechny žetony předmětů ke sbírání budou zatím položené vedle plánu, zatímco kočka Kiki začne partii před libovolnou oranžovou dírou.

Gary Gouda - rozehraná hra

Každý hráč ve svém tahu nejdřív rozmístí kusy sýra podle obrázku předmětu do odpovídajících pokojů tak, aby uvnitř celého sýrového domu byly ukryté čtyři. Hodí kostkovou tyčinkou jednou, aby určil začínající roh pro Garyho a poté podruhé. Tato barva ukáže roh, kam se musí myška vrátit se svojí kořistí.

Počet tahů, které může hráč udělat, není omezena. Může pobíhat s myškou a může sebrat každý kousek sýra, který leží na zemi. To znamená, že hráč vezme žeton sýra a zastrčí jej pod myšku. Současně si ale musí dávat dobrý pozor, aby nebyl příliš nenasytný. Čím víc sýra má myška v bříšku, tím je větší a tím méně otvorů je pro ni dostatečně velkých. Jenže hráč sýry získá pouze ve chvíli, pokud s Garym dorazí do rohu, který mu určila kostka. V opačném případě musí všechny sýry vrátit a nic nezíská.

Gary Gouda - rozehraná hra

Další hráč na tahu si doplní místnosti tak, aby opět měly čtyři sýry. Všichni myšáci si ale musí při svém tahu dávat také dobrý pozor na kočku. Za žádných podmínek nesmí projít dírou, kterou Kiki stráží. Ovšem ten hráč, který ve svém útěku se sýrem neuspěje, může právě kočku přesunout hlídat jinou díru a tím si třeba vytvořit cestu pro příště. Partie končí ve chvíli, kdy dojde zásoba dílků sýra. Vítězem se stává ten, kdo jich nasbíral nejvíc.

Gary Gouda je hra skvělá nejen pro děti, ale pro všechny, kteří mají rádi kočky nebo myši. Na první pohled se jedná spíš o takovou hříčku, ale uvnitř se ukrývá opravdu rafinovaná a náročná hra, která trénuje nejen paměť, ale také správné plánování.

Gary Gouda - rozehraná hra

Hráči musí v labyrintu šestnácti místností najít cestu, po které nasbírají co nejvíce dílků sýra. To není jednoduché, protože všechny dveře vypadají na první pohled stejně. Při tom se ale některými protáhne jen hladová myška, jinde ale může projít i v případě, že spolykala i všechny čtyři kousky sýra.

Každá kombinace nemá řešení a chvíle, kdy je možné vysbírat všechny čtyři sýry, je spíš výjimkou. V úvahu musíte totiž současně brát i konečný pokoj, ve kterém musí myška svůj pohyb ukončit. Někdy je tedy lepší neriskovat a spokojit se s menším počtem.

Snad nejvýraznější nevýhodou je fakt, že s každým omylem výrazně ubývá dílků k získání a partie se tak zkracuje. A protože si hráči sýry sami losují, současně to znamená, že na šance má vliv náhoda. Proto není špatné použít variantu, ve které hráči neúspěšné dílky vrací zpět obrázkem dolů. Příště si je může vytáhnout někdo cíleně, ale také nemusí. Hra se tím trochu prodlouží, což je dobře.

Gary Gouda - žetony

Do zábavy s myškami se mohou pustit už děti od čtyř let věku. Velké dílky, zajímavá kostka a především figurka myšky je přiláká velmi snadno. Ovšem samotný mechanismus protahování dírkami je tím, co je zaručeně udrží. Krásné zpracování je to, v čem Gary Gouda opravdu exceluje.

Gary Gouda je vynikající dětskou hrou, která přináší především naprosto unikátní způsob hry. Figurka myšky se postupně zvětšuje, co zaručuje naprosto skvělý dojem. Partie klade důraz na paměť a schopnost dobře plánovat, při tom ale netrvá nijak dlouho a během čtvrt hodiny je dohráno. To je pro ty nejmenší ideální. Ale v Gary Gouda najdou pořádnou výzvu i rodiče, kteří se se svými potomky budou do sýrového domku rádi vracet.

AutorGuido Hoffmann
IlustraceMichael Schober
VydavatelHABA
Herní doba10
Minimální věk4 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Memory
MechanismyMemory, Pick-up and Deliver, Push Your Luck
RodinaAnimals: Cats, Animals: Mice

Recenze: Gary Gouda – honba za sýrem
Gary Gouda je jedinečnou dětskou hrou. Mezi místnostmi se v ní pohybuje myška, které se plní její bříško. Hráči sbírají ve svém tahu dílky sýra, který pokládají pod její figurku. Některé otvory jsou ale větší než jiné a myška tak může být uvězněna bez šance na postup. V takovém případě přijde o všechny nastřádané kousky sýra. Partie jsou rychlé a kvalitní dílky zaručují, že si hru užijí naplno i ty nejmenší děti. A rodiče také, protože budou vědět, že jejich dětem hra trénuje paměť prostřednictvím skrytých a každou partii se měnících dveří. Šance jsou sice částečně závislé i na náhodě, ale to vše je vynahrazeno výtečným nápadem. Gary Gouda je další krásnou hrou, která patří do každé rodiny.

+ luxusní zpracování
+ jedinečný nápad s plnícím se bříškem myšky
+ trénuje paměť i plánování