Recenze: Hexplore It – The Valley of the Dead King

hexplore-it-valley-of-dead-king-27

Než přišel, všechno mělo jasná pravidla. Kdo byl živý, žil a kdo byl mrtvý, byl mrtvý. Jenže tyto jasně stanovené zásady najednou dostaly trhliny. Nejdřív jsme nevěděli, proč nemůže kachna umřít. Smrt opustila naši zemi a nahradil ji on. Mrtvý král, který poroučí zástupům všech, kdo by měli být na druhé straně.

Novinka názvem Hexplore It: The Valley of the Dead King se prezentuje naprosto jedinečným pojmenováním jako „hero building adventure game“. Když jsme ji začali objevovat, měli jsme za sebou čerstvou zkušenost s hrou Call to Adventure, takže jsme měli představu, jak takové budování hrdiny může vypadat. Tuhle novinku si připravila společnost Mariucci J. Designs. Jako tvůrci jsou pod hrou podepsaní Kat Kimoundri, Nathan Loos a Jonathan Mariucci. Ilustrace vytvořil Yanis Cardin. Hra vyšla už v roce 2017 a proletěla také kampaní na Kickstarteru, kde získala podporu 1500 fanoušků. Hru nyní pro Evropu distribuuje Esdevium Games.

Na víku těžké krabice vidíme hořící domy a v popředí je postava strašlivého Mrtvého krále. Uvnitř hráči objeví řadu desek, které lze popisovat smazatelnými fixy. Už teď nastává okamžik, kdy si mohou všichni vytvořit svého vlastního hrdinu a to jako kombinaci role a rasy. Tato kombinace je tím, co dělá každou postavu ve hře jedinečnou. Role jsou od útočných, přes obranné a léčivé až po specializované. Rada pak odpovídá jednomu z obyvatel světa. Jedná se o klasické fantasy národy, jako jsou trpaslíci, trollové nebo elfové.

hexplore-it-valley-of-dead-king-07

Každý si tedy vybere kartu role, do níž si poznačí fixou jednotlivé statistiky, především útok, obranu, život a energii. To ale není všechno. Každý hrdina má také úroveň dovedností navigace, všímavosti a přežití. Základní hodnoty jsou modifikované kartou rasy a vytvoří tak startovní sadu číslic. Hráči si mohou také svoji postavu pojmenovat a vybrat si svého oblíbeného protivníka. Do začátku jednotliví hrdinové dostanou také zlato a jídlo, které si také poznačí na svoje desky. K tomu jako startovní výbavu dostanou jednotliví hráči také tři desetistěnné kostky.

Pak je ještě třeba připravit mapu světa, která začíná ze čtyř desek (očíslovaných A až D). Zbytek dílků složených ze spousty šestiúhelníkových políček zůstane stranou jako zásoba. Celou mapu pak hráči orámují deskami příležitostí a úkolů, které naplní náhodně vylosovanými kartami. Poblíž připraví zásobu karet vylepšení. Na závěr ještě náhodně určí, ve kterém městě skupina hrdinů začne svoji pouť a vše je připraveno.

hexplore-it-valley-of-dead-king-01

Ve svém tahu se hráči nejdříve pohnou jako skupina a to až do vzdálenosti čtyř políček. Při svém pohybu mohou současně objevovat nové dílky, které náhodně odhalují ze zásoby a mohou je připojit zcela dle svých přání. Především si ale tým pokaždé vybírá způsob, jakým bude postupovat nebo se pohybu vzdá úplně na úkor založení tábora (mohou se léčit). Toto rozhodnutí má vliv nejen na únavu, ale také na šanci zabloudit nebo dokonce ztratit nějakou energii, pokud se budou pohybovat bezhlavě (reckless).

Po přesunu party následuje fáze dovedností. Pokud se hrdinové přesouvali normálně, musí jich nyní polovina uspět v hodu na navigaci (hází všichni). Pokud se jim to nepodaří, musí nad rámec svého pohybu hodit šestistěnnou kostkou a podle kompasu se pohnou o jedno políčko a to většinou ve směru, kam nechtějí.

Hráči kromě toho ale hází také na průzkum (a mohou získat dva zlaťáky v případě úspěchu) a především na přežití. Úspěch znamená, že si hrdina našel dostatek potravy v přírodě a nepotřeboval sahat do zásob. Nedostatečná hodnota na kostce přináší povinnost zkonzumovat tolik jídla, kolik hrdina potřebuje (dle rasy), jinak hrozí hladovění. A to není dobré, protože postupně znepřístupňuje hráči možnosti.

hexplore-it-valley-of-dead-king-09

Následuje hod kostkou na okolnosti. Na hráče takto čeká náhodná nepříjemnost, ať už se jedná o událost nebo třeba i nepřítele. Může se jednat o podmínku trvalejšího rázu nebo o situaci, se kterou se musí ihned vypořádat. Jednotlivé karty svá pravidla nesou přímo na sobě.

V důsledku kterékoliv z těchto fází může nastat boj, ať už se na pozici nepřítele hráči přesunou nebo je navštíví on zásluhou některé z karet. K zaznamenání jeho průběhu využijí speciální mazací destičku, na kterou vyplní startovní počet životů i energie nepřítele. Na úvod nejdříve každý ohlásí, jestli se budou bránit, útočit nebo místo toho využijí některou ze svých speciálních dovedností. Vždy budou potřebovat utratit určitý počet bodů energie.

A zatímco hrdinové ohlašují každý číselnou sílu své akce, musí také vybrat cíl svého útoku a případně ohlásit využití některého z předmětů. Část skupiny může také z boje utéct a to nezávisle na ostatních (na úspěch hází kostkou). Na desce nyní stojí útočná síla rozdělená na zranění, které lze blokovat a to, které ne. Protivníci mají své úrovně, může se při tom jednat o obyčejné setkání nebo o bosse.

hexplore-it-valley-of-dead-king-10

Kostka při tom výsledkem určí, jak se příšera zachová. Po naplánování si obě strany navzájem současně uštědří zranění, případně jej zablokují. Hrdina v důsledku boje může zemřít a jeho kolegové se jej buď mohou pokusit oživit, nebo si hráč vybere a vytvoří novou postavu. Za vítězství v boji nebo testu získají hráči odměnu.

Závěr tahu vždy patří mrtvému králi. Ten se dříve nebo později v důsledku hodu kostky objeví na plánu a začne putovat mezi městy. Jeho aktuální cíl je vždy určen náhodně.

Na mapě se nachází také místa, která vystupují z těchto zaběhnutých fází. Hráči mohou navštívit město, ruiny nebo místa s úkoly. V takovém případě se nehází na okolnost, ale místo toho na hráče čeká událost.

hexplore-it-valley-of-dead-king-14

Hráči se v partii snaží plnit úkoly a tím vylepšovat své postavy. Každé místo pro číslici schopnosti má kolem sebe řadu políček, kterými za zvyšující se cenu lze hrdiny posílit. Postupně se tak z nich stávají vraždící stroje, které jen tak něco nezastaví. Hráči při tom za své úspěchy v průběhu partie sbírají body cti (valor). Ta určí, jak dobře si vedli. Aby to ale mohli zjistit, nejdříve musí vyzvat a porazit Mrtvého krále. Pouze tak může skupinka hrdinů slavit společné vítězství.

Už na začátek hodnocení musíme přiznat, že Hexplore It je vším, čím jsme doufali, že bude. Především je totiž putováním po mapě a to zcela v otevřeném stylu. Nikdo vám neříká, kam máte kdy jít. Vše je pouze na vás jako týmu hrdinů. Po celou dobu při tom vidíte svého nepřítele, Mrtvého krále, jak si rázuje po království a plení města. Hráči je sice mohou znovu vyrvat z jeho pařátů, ale přesto se hlavní protivník stává temnějším. Ale hrdinové jsou zase stále nebezpečnějšími, až se jej odhodlají vyzvat na souboj.

Partie nabízí ohromnou atmosféru a pocit z budování vlastního hrdiny. Tady si autoři dokázali stát za svým popiskem z víka. Opravdu tvoříte a vylepšujete svoji postavu jako ve správném RPG. Ale už samotná tvorba postav je zábava. A zaznamenávání statistik na mazací desky znamená, že nemusíte řešit žádné kostičky nebo jiné pohyblivé prvky.

hexplore-it-valley-of-dead-king-18

Na hře se nám líbí pocit z objevování a neustále se měnící nabídka úkolů. Za jejich dokončením se musíte vydat do města, kde rovnou dostanete nový. Ostatně jednotlivé lokality na mapě mají často vlastní karty, které jim propůjčují speciální vlastnosti. To je krásná možnost, jak hru dále rozšiřovat. O to více jsme zvědaví na to, jak hru obohatí rozšíření Forest of Adrimon.

S využitím bojové desky mohou hráči současně nastavovat také obtížnost partie. V její spodní části lze najít několik sekcí, které mají šest úrovní. S jejich využitím se navyšuje počet životů, které nepřítel má.

Některá drobné pravidla se těžko hledají v pravidlech. A je jich překvapivě hodně, především ve spojení s různými klíčovými slovy. S nalezením většiny vám pomůže index. Ale přesto jejich nejasnost může mírně zpomalit jinak poměrně jednoduchou hru. Z hlediska tempa pak vadí hlavně boj, který je hodně o psaní a vyhodnocování karet.

hexplore-it-valley-of-dead-king-20

Boj není zrovna nejrychlejší. Je ale čistě deterministický a oproti ostatním prvkům partie neobsahuje prakticky žádné kostky. Výjimkou je rozhodování o tom, co příšera ve svém tahu udělá za akci. Je to v krásném kontrastu se zbytkem hry, a protože je boj nakonec (ať chcete nebo ne) tou hlavní náplní a cestou za vítězstvím, mohou hráči zbrojit a mít dopředu (alespoň velkou jistotu) o svém úspěchu.

Znovuhratelnost je už tak vynikající, ale přesto autoři ještě do hry přidali prvek nazvaný Living Card Campaign. Několik karet má na sobě kromě obyčejného textu také QR kód, který vám zadá nový úkol z internetu. Těch je řada, takže ani po odehrání všech karet v krabici ještě nebudete znát vše. Nejdůležitější pro celkový zážitek z opakovaného hraní je ale pochopitelně stavba vašeho hrdiny, který může být opravdu pokaždé jiný díky velkému počtu kombinací rasy a povolání.

hexplore-it-valley-of-dead-king-24

Ale tady se musíme zastavit a zmínit se o jednom prvku, o kterém jsme vůbec nemluvili. Kromě pravidel je totiž v krabici také brožura příběhů. Pokud tedy chcete, můžete si své zážitky okořenit a k některým momentům si přečíst také více informací. Kniha je plná krásných ilustrací a pěkného čtení, které tu je ale pouze pro dodání ještě větší hloubky. Neznamená to žádnou volbu navíc, nic takového nečekejte.

Jedná se o kooperativní hru, která si s sebou opět nese nebezpečí vůdčího hráče. Od všech členů týmu se očekává, že si bude rozhodovat za svoji postavu, ale protože jsou informace veřejné, mohou mu do toho ostatní mluvit. A to nemusí být každému po chuti. Při tom právě partie ve více než jednom má tu pravou šťávu z dobrodružství prožitého pospolu. Herní doba je pak výrazně vyšší a obvykle se pohybuje kolem dvou hodin a někdy je i přesáhne.

hexplore-it-valley-of-dead-king-25

Hexplore It: The Valley of the Dead King je lahůdkou pro všechny milovníky kooperace a hrdinů, ale pouze pokud nemáte ve skupině někoho, kdo by vás chtěl řídit. Takový člověk může váš zážitek zcela pokazit. Počítejte ale s delší herní dobou, která může také někoho odradit. Obecně ale čas věnovaný každé partii uteče rychle a stojí za to. Hexplore It: The Valley of the Dead King je dobrodružnou laskominou!

AutorKat Kimoundri, Nathan Loos, Jonathan Mariucci
IlustraceYanis Cardin
VydavatelMariucci J. Designs, LLC
Počet hráčů1 - 6
Herní doba180
(4 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Puzzle, Travel
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Hexagon Grid, Modular Board, Push Your Luck, Role Playing
RozšířeníHEXplore It: Hero Chest, HEXplore It: The Valley of the Dead King – Encounter Deck, HEXplore It: The Valley of the Dead King – Klik's Madness Campaign Book, HEXplore It: The Valley of the Dead King – Living Card Deck, HEXplore It: The Valley of the Dead King – Return to the Valley of the Dead King
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: HEXplore It, Players: Games with Solitaire Rules

Hexplore It: The Valley of the Dead King je hrou, která rozhodně nemá daleko k nálepce jasný hit. Trefila se úplně perfektně do našeho vkusu a zaznamenala opravdu velký úspěch. Může za to hlavně již několikrát vyzdvihovaná znovuhratelnost, protože si pokaždé můžete postavit úplně jiného hrdinu, a pak si jej vylepšovat. Za ten zážitek to prostě stojí, i když musíte obětovat trochu více večerního času. Ve hře najdete i řadu zajímavých nápadů, které partii ozvláštňují, i když jsou některé části řízené výrazně náhodou. Hexplore It: The Valley of the Dead King je hra, která u nás rozhodně nebude zahálet na poličce.

+ tvorba postav
+ volnost na mapě
+ taktický boj