Recenze: Hooyah Navy Seals Card Game – na pár minut mariňákem

Hooyah: Navy Seals Card Game - balení

Výsadek proběhl v pořádku. Přijíždějící auto způsobilo, že se Tom musel přitisknout ke zdi a téměř s ní splynout. Vůz opravdu projel bez jakéhokoliv podezření. Tábor spal. Kdesi uvnitř se ukrýval jeho kolega, kterého včera unesli. Naštěstí rozvědka rychle zjistila, kde ho drží. Tom doufal, že se ještě nedostali k jeho výslechu, protože ty prý byly mezi teroristy hodně násilné.

Pomalu se vydal vpřed a prozkoumával terén. Zbraň ani na chvilku nesklonil dolů. Všude kolem byl klid, takže možná ani výstřel s tlumičem by nebyl dostatečně tichý. Opatrnost byla hlavní předností všech z jeho jednotky námořní pěchoty. Byl speciálně trénovaný na podobné úkoly a hodně naléhal na svého nadřízeného, aby jej na tuhle misi poslal. Teď mohl dokázat, že byl správnou volbou.

Protáhl se kolem dalšího rohu a uslyšel hlasy. Jeden z nich byl hodně rozzlobený. Podle několika slov, která zaslechl, byl svědkem nějaké hádky. Už se chtěl přesunout jinam, když zaznělo slovo „zajatec“. Znovu zbystřil a dozvěděl se, že právě tito dva muži jsou stráže a jeho přítele drží v té budově. Tak je to tady, prolétlo mu hlavou. Nejdřív musí prozkoumat terén, a pak už mu nic nezabrání, aby svého kolegu dostal v pořádku zpátky domů..

Hooyah: Navy Seals Card Game - připravená hra

Vydáte se také na podobnou misi? Nebojte, nebudete muset vůbec riskovat, protože všechno zvládnete z bezpečí domova. Právě proto tu je nová kooperativná hra Hooyah: Navy SEALs Card Game od autora Mikea Fitzgeralda. Vydává ji společnost U.S. Game Systems, Inc., od které už jsme recenzovali hru Banana Split (recenze).

Hooyah není žádný mrňous a tomu odpovídá i krabice, která nemá rozměry klasické karetní hry. Je o trochu větší, ačkoliv dost nízká, pokud jde o výšku. Co vás ovšem zcela jistě potěší je samotný obsah krabice. Nejdřív na vás vyskočí příručka s pokyny, která vás naučí hrát. Ale na to je ještě chvilku čas, nejdřív se podíváme, co nás plněním misí bude provázet.

Hlavní součástí, kolem které se všechno bude točit, jsou balíčky karet. Je zde 75 operačních karet, které slouží současně jako události a mají tedy rovnou dvojí použití. Na každé z nich najdete velké číslo od jedničky do pětky podbarvené jednou z pětice barev. Dál zde potkáte dvacet karet vybavení, padesát pro využití vašich nejrůznějších schopností vyžadovaných při plnění misí a pět žolíků využitelných namísto nich.

Ve hře najdete celkem deset různých vojáků, do jejichž role se můžete převtělit. Naše jediná výtka tady směřuje k faktu, že se mezi nimi nenachází ani jedna žena. Pokud tedy s vámi hraje někdo něžnějšího pohlaví, musí se spokojit s mužským. Každá postava má speciální schopnosti týkající se některých barev dovednosti (například červené střelby nebo modrých schopností ve vodě) a svůj portrét.

V balíčku najdete také pětici karet misí, na které se můžete se svými vojáky vydat. A také skládací držák, do nichž jednu z nich zasunete. Ten vytvoří most ve tvaru písmene „A“ a má v rozích úchyty. Každá mise na sobě má nejen doprovodný text, ale také nějaké požadavky a popis samotného úkolu s mapkou lokality. Takže si opravdu připadáte jako člen nějakého elitního komanda.

Dále se v krabici nachází ještě speciality v podobě počítadla času. To je provedené jako kompas, jehož ručička vám bude odpočítávat tahy potřebné k dokončení úkolu. Spolu s ním je v archu na vycvakání také třicítka žetonů s červeným křížem sloužící pro označení zranění vojáků.

Jako bonus ve hře najdete ještě jednu věc. Je to psí známka, kterou si můžete zavěsit na krk, když hrajete. Dokonale doplňuje atmosféru hry a je příjemným překvapením, které potěší, ačkoliv není ke hře nezbytně nutné. Tady musíme vydavatele jednoznačně pochválit.

Na začátku hry si úmyslně nebo náhodně vyberete jednu z dostupných pěti misí. Tu připevníte do stojanu a položíte na stůl tak, aby na ni všichni zúčastnění dobře viděli. Její splnění je vaším společným cílem, neexistuje zde žádný sólo vítěz, jako ve většině jiných her. Vojenské záchranné akce jsou čistě a jen o spolupráci, jedinec tu jde stranou na úkor precizního provedení.

Jeden z hráčů se musí stát velícím důstojníkem. Na jeho bedrech bude viset víc povinností, než budou mít ostatní, proto by to měl být zkušený hráč. Ostatní hráči si náhodně rozdělí role v týmu tak, že si rozdají karty postav. K nim všichni zúčastnění dostanou také pětici žetonů zdraví.

Před kartu mise vyložíte pět dvojic zamíchaných karet operací obrázkem dolů. První dvě odhalíte a zbylý balíček položíte stranou kvůli dobírání. Kromě toho musíte připravit také svoji zásobovací oblast, která se skládá z dobíracího balíčku dovedností a vybavení. Z něj vyložíte pět karet obrázkem vzhůru. Ty tvoří nabídku pro hráče do začátku partie.

Nyní už chybí jen nastavit časový interval podle operací, které jsou na stole otočené. Na nich jsou vypsaná dvě velká čísla. Jejich součtem získáte čas, který budete mít nejen na splnění mise, ale i na samotnou přípravu. Právě na tuto hodnotu nastavíte ručičku na měřidle času.

Tak brífink máme úspěšně za sebou a konečně se můžeme pustit do akce. Ta se dělí na tři fáze, které hráči podnikají jako tým, ale přesto sami. Ostatně jak také jinak, když jde o SEALS? Prvním krokem k úspěchu v každém kole je příprava, ve které se snažíte získat dostatek karet v barvách určených kartami operací.

Hooyah: Navy Seals Card Game - karty

Postupně se ke slovu dostanou všichni hráči. Každý má možnost vybrat právě dvě karty z nabídky vybavení a dovedností na stole. Lze volit z už vyložené pětice nebo si dobrat náhodně z balíčku. Drží je ale tajně u sebe a ostatním je neukazuje, ačkoliv některé hráči vidí, když si je bere z nabídky. V průběhu tahu můžete také hrát karty, které mají na sobě nápis PREPARE EQUIPMENT. Ty vám obvykle umožní dolíznout další lístky a tím vám usnadňují pozici. Na konci svého tahu odečtete jeden dílek na časovači a předáte jej dalšímu hráči.

Vojáci si předávají a snižují časový limit tak dlouho, dokud velitel nezahlásí titulní povel „Hooyah“. To je signál, že velící důstojník si myslí, že jste dostatečně připravení a můžete vyrazit plnit samotnou misi. Pokud časovač dosáhne na nulu, tak každý další hráč ztrácí jeden bod života, pokud ještě hraje. Limit karet v ruce ve hře neexistuje.

Jednou za kolo může velitel operace vyhlásit signál k nástupu. Hráči totiž navzájem neví, jaké drží karty v ruce, ačkoliv to je jediný způsob, jak se mohou rozhodnout, jestli je už čas vyrazit na misi. Každý z hráčů může však ostatním oznámit vždy pouze počet karet jedné barvy. Tím tým získává částečné a neúplné informace o svojí připravenosti. Ohlášená barva záleží na rozhodnutí samotného hráče a může mít velký vliv na rozhodnutí.

Hooyah: Navy Seals Card Game - rozehraná hra

Na základě informací se může velitel rozhodnout vyvolat ještě jeden signál k nástupu. Hráči tak mohou okamžitě ohlásit stav další barvy. Tým tak postupně dá dohromady svůj stav a schopnosti. Ovšem cílem není získat jen dostatečný počet karet pro splnění mise. Předtím se ještě budete muset utkat s nečekanými událostmi, které vás o některé z karet mohou připravit.

Jakmile velitel mise vykřikne „Hooyah“, příprava končí a každý z hráčů se musí s náhodnou událostí z balíčku. Těch vám ale do cesty přijde hned několik a jejich počet je určený množstvím vojáků v týmu, ale také úrovní operace, na kterou se chystáte (první až pátá). Ta vyžaduje obvykle, abyste zkontrolovali svoji osobní připravenost v rámci některé oblasti. Musíte buď vyložit odpovídající kartu z ruky (a přijít o ni) nebo dobrat tři karty z balíčku a doufat, že se tam správná objeví. Pokud se vám to nepodaří, ztratí vaše postava jeden žeton zdraví. Ale ve hře jsou i další události, které vás donutí zahodit karty, vyhodnotit více událostí nebo rovnou ztratit nějaké životy.

Tak a teď už stačí jen společně vyložit tolik karet, kolik vám předepisuje dvojice otočených karet operací. Hráči vykládají karty postupně po skupinkách, jak uznají za vhodné. Nemusí splnit požadavky hned při prvním pokusu, ale mohou pokračovat ve vykládání i víckrát, dokud se jim nepodaří požadavek splnit, nebo zcela neselžou.

Hooyah: Navy Seals Card Game - karty

V průběhu hraní můžete barvy nahrazovat. K tomu slouží dovednosti vašich vojáků a některé schopnosti karet operací (OPS EQUIPMENT). Kdykoliv ale také můžete vyměnit čtyři karty jedné barvy, aby nahradily libovolnou jinou barvu.

V obou situacích odstraníte zahrané karty na odkládací balíček. Vítězství vám přinese několik nových žetonů zdraví, ale pouze v případě, že jste misi splnili před uplynutím časového limitu na hodinách. Právě tolik žetonů dostanete a velitel rozhodne o jejich rozdělení mezi vojáky. Karty splněné operace si vezme velitel a můžete pokračovat k druhé v pořadí.

V případě neúspěchu hráči ztratí po jednom životě, přijdou o všechny karty v ruce a nahradíte neúspěšnou operaci za novou. Neposunete se tedy vpřed, ale musíte hrát operaci znovu. Pokud některému z vojáků došly životy, je vyřazen ze hry. Pokud se tak stane u všech, prohráli jste.

Jinak můžete pokračovat přes další operace až k závěrečné misi, která obsahuje nejen událost, ale také mnohem těžší úkol pro nasbírání barevných karet. Teprve pak můžete prohlásit, že jste uspěli. Poté si můžete spočítat svoji úspěšnost vyjádřenou v bodech, abyste ji mohli porovnávat s dalšími partiemi, které už byly nebo přijdou.

Hooyah je karetní kooperativní hra, ve které společně sbíráte karty schopností. Zdánlivě na tom nic není, ale hráči mohou sčítat svoje stavy karet pouze v předem daný okamžik. To je zásadní vzhledem k obtížnosti hry, protože bez rychlých akcí nemůžete být úspěšní. Potřebujete, aby vám zbyl nějaký čas, za nějž dostanete žetony životů do další fáze hry.

Téma sice příliš s atmosférou neladí, ale to neznamená, že se Hooyah hraje špatně. Právě naopak. Sice se necítíte jako opravdový elitní voják, ale možná právě proto působí hra příjemným a pohodovým dojmem. To ovšem neznamená, že by byla hra nějak jednoduchá.

Hooyah: Navy Seals Card Game - karty

Právě naopak obtížnost je poměrně vysoká a není jednoduché hru jen tak porazit. Na tom se výraznou částí podílí i náhoda. V případě, že budete mít smůlu na události, budete mít problémy. Je ovšem důležité především pečlivě využívat všechny speciální dovednosti vašich postav a začínat s jednoduššími misemi jedna a dvě, které jsou k vašim chybám trochu benevolentnější.

Bohužel se zajímavým a novým herním systémem se pojí také jedna podstatná nevýhoda. Zážitek se hodně odlišuje od počtu hráčů, kteří se partie účastní. Zatímco v jednom nebo ve dvou je hra jednodušší v podstatě jako byste měli hru s otevřenými informacemi, ve více je komunikace těžká a musíte často činit rozhodnutí na hraně. Než znovu budete moci zjistit opravdový stav karet po kole, už může být pozdě a čas na hodinách pryč.

Ale Hooyah nemá za cíl poskytnout naprosto vyrovnaný zážitek pro všechny počty. Místo toho naopak nabádá hráče, aby si upravovali komunikaci u stolu podle toho, jak jim to zrovna vyhovuje. Jejím cílem je, aby se hráči především bavili a mohli společnými silami porazit hru.

Hooyah: Navy Seals Card Game - karty

Bodování pochopitelně má jinou váhu u každé mise. Pokud si tedy budete chtít vést záznamy, pak si nezapomeňte poznačit, u kterého z úkolů jste skóre dosáhli. Teprve tak můžete svoji úspěšnost opravdu porovnávat.

Variabilita je výtečná a není to jen zásluhou pětice karet misí, které můžete střídat nebo deseti postavami. Většina je dílem náhodně losovaných karet operací, které jsou vašimi hlavními překážkami na cestě k vítězství. Tady ztratíte cenné životy, které vám pak mohou chybět v závěrečné misi.

Hooyah je zajímavou hrou především díky svojí dostupnosti pro rodinné hraní. Není nijak náročná, ale přitom ji zdobí opravdu vynikající zpracování. Rozhodně si tedy zaslouží pozornost, která se jí zatím nedostává, protože o ní příliš nikdo neví. Nechte se zapsat do armády a nandejte to teroristům!

AutorMike Fitzgerald
IlustraceJoe Boginski, Jody Boginski-Barbessi
VydavatelU.S. Games Systems, Inc.
KategorieCard Game, Modern Warfare
MechanismyCooperative Game, Hand Management, Open Drafting, Set Collection, Variable Player Powers
RozšířeníHooyah: Navy Seals Card Game – Mission – Hostage Rescue Promo Card

Hooyah je kooperativní karetní hrou, ve které se hráči nejdříve musí společnými silami připravit na misi. Její podmínky jsou z větší části známé, ale přesto vás mohou překvapit nečekané okolnosti, na které také musíte být nachystaní. Na brífink máte pevně dané množství času, přitom se snažíte být co nejrychlejší, protože za zbývající čas se můžete doléčit. Mise samotné plníte odevzdáváním karet správných barev z ruky. Hráči samozřejmě mohou mít nejrůznější vybavení, které jim pomáhá. Princip je jednoduchý a pochytíte jej během jednoho kola, jediné trochu nejasné je dotazování velitele na konci každého kola. Brožurka je sice dlouhá, ale je plná příkladů a obrázků, takže se nenechte odradit. Protože ve hře hraje při cestě na misi výraznou roli náhoda, může se partie protáhnout a nakonec i snadno skončit prohrou. Zážitek se díky dotazování na karty velice liší podle počtu hráčů, ale i přesto si hra zachovává zábavnost. Hooyah je podařená kooperativní hra s vynikajícím zpracováním a jednoduchým principem, která je vhodná pro všechny rozené vojáky.

+ zajímavý kooperativní princip
+ příprava a pak teprve plnění mise
+ časovač vám odměřuje tahy