Recenze: Math Fluxx – chaotické počítání

math-fluxx-15

Počítání má svůj pevně daný řád. Žádné zmatky, žádné unáhlené závěry, jen jasně daná pravidla a svět, kde náhoda nemá místo. No a teď si představte, že do tohoto místa přivedete synonymum chaosu – stvoření, které kolem sebe šíří zmatek a nejistotu. Může vůbec v tak nehostinném prostředí přežít?

Seznamte se: jmenuje se Fluxx a bydlí v malé kartonové krabičce. Jeho jméno evokuje smůlu i štěstí. Ale celý název krabičky je tentokrát Math Fluxx. Spojení těchto zdánlivě nekompatibilních slov si zvolil jako nové téma řady těchto nekonečných her, designér Andrew Looney. Tato novinka má razítko roku 2017 a vychází ve stínu firmy Looney Labs a v evropské distribuci společnosti Esdevium Games.

Od chvíle, kdy krabičku vezmete do ruky, je jedna věc jasná už z víka – balíčku karet budou vládnout číslice. Na začátku partie tedy hráči vytřídí podle barvy zadní strany kartu pravidel a položí ji do středu stolu. Ta reprezentuje základní možnosti každého kola – dober jednu, hraj jednu. To jsou veškerá omezení, která na hráče čekají. Každý z účastníků pak dostane ze zbývající stovky zamíchaných karet tři do ruky. Právě s nimi hru začne.

math-fluxx-07

Při vykládání karet se všechno řídí typem karty. Pokud to jsou zelení pašáci (keeper), pak si je hráč vyloží před sebe. A právě tyto karty jsou jeho cestou k vítězství. V Math Fluxxu tvoří pašáky číslice. Kromě toho může ale hráč dostat (a jednorázově využít) do ruky modré akční karty. Třetím důležitým druhem jsou červené karty úkolů. Ve středu stolu obvykle leží jedna, kterou lze jednoduše vyměnit za jinou ze své ruky. A pokud v jakoukoliv chvíli má hráč ve svém držení sestavu pašáků na kartě úkolu, okamžitě vítězí.

Tím jsme si jen zopakovali klasická Fluxx pravidla. Ale základní principy dober jednu, zahraj jednu, obvykle platí pouze na začátku partie. To proto, že hráči do ruky mohou dostat také kartu se žlutým proužkem. Tyto karty na sobě nesou nová pravidla nebo úpravy stávajících. Tím lze nejen změnit počet dobíraných a hraných karet, ale také zvýšit počet současně vyložených úkolů, nebo limit karet v ruce.

To všechno ale už známe. Celá hra je velmi náhodná, chaotická a nepředvídatelná. Může skončit úplně kdykoliv a bitva tak trvá někdy minutu a jindy čtvrt hodiny. Nic nelze předvídat a jen velmi málo toho lze ovlivnit. Ale my se už dlouho netajíme tím, že právě tato absolutní chaotičnost nás na Fluxxu opravdu baví. Představuje jednu z jednoduchých karetních her, které mají vždy místo v našem batohu na cesty.

math-fluxx-03

Jenže dnes je už verzí Fluxxu víc než deset (například Star Fluxx, Zombie Fluxx nebo Oz Fluxx). A který si tedy vybrat, pokud byste mohli jeden? A co odlišuje číselnou variantu od jejích ostatních, starších, bratříčků? Rozdíl v pravidlech byste asi nečekali. A i kdyby ano, tak se nedočkáte. A než se zeptáte, ne v matematickém fluxxu nejsou žádní strašáci. Není tedy nic, co by hráčům mohlo bránit ve vítězství. Potřebují prostě najít potřebné karty a budou mít vyhráno.

Prvním evidentním specifikem jsou karty cílů. Ty jsou totiž kombinací dvou čísel, pro které ale autoři nemuseli vymýšlet žádné složité a vtipné názvy. A přesto je tu odpověď na Ultimátní otázku – číslo 42. Zajímavým prvkem ale je, že pašáků je v balíčku více stejných, najdete zde tedy více jedniček (ale každá má jinou barvu). Jen tak může být v hromádce karet dostatečný počet karet se zeleným proužkem.

Ovšem autor se i tak chytil šance a vymyslel řadu karet specifických pro tuto hru. První na řadě jsou vtipné úkoly – je tu cíl „nic“, kde vyhrává hráč bez jakýchkoliv pašáků s vyšší hodnotou než nula. Jindy se hráči snaží zkombinovat čísla do vlastního věku, dnešního data, binárních čísel. Pobaví i postupka nebo snaha mít nejnižší součet z alespoň dvou pašáků.

math-fluxx-09

A lahůdkou na závěr je stovka pí, tedy číslo 314. Pokud někdo je schopný sestavit tento cíl, pak vítězí. To ale platí pouze v případě, že někdo nedokáže vyjmenovat číslic v pí s pomocí svých pašáků ještě víc. Cíle ale rozesmějí i samotným textem, třeba u 101 puntíkatých psů.

Nechybí ale ani nová pravidla. K číslům na pravidlech se tak může přičítat jednička. Ale úplně jedinečným parametrem je šance matematickými operacemi dosáhnout cílového čísla a okamžitě tak vyhrát. K tomu jsou v balíčku dokonce dvě karty – jedna povoluje pouze sčítání, druhá pak libovolnou základní operaci.

math-fluxx-13

Math Fluxx hráčům dává skvělé nové možnosti, jak vyhrát. Kromě obyčejného sbírání sad karet a čekání na správný cíl ve středu stolu se mohou hráči snažit kombinovat své číslice výpočty. Ale pouze v případě, že je na stole pravidlo, které to povoluje. Je ale také možné si pravidla upravit a povolit tuto možnost po celou dobu. Math Fluxx se tímto prvkem hratelnosti odděluje od ostatních Fluxxů a je opět výborným a zajímavým počinem!

AutorAndrew Looney
IlustraceAndrew Looney
VydavatelLooney Labs
KategorieCard Game, Math
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníMath Fluxx: Turn It Up To 11, Solo Fluxx
RodinaGame: Fluxx

Math Fluxx je karetní hrou o číslech, ale při tom si zachovává veškerou zábavu a nepředvídatelnost (i negativa pro škarohlídy) původních Fluxxů. Hra nabízí nový obsah karet, ale samotný průběh je stejný. Výjimkou je pouze možnost dosažení cíle i sčítáním pašáků, které mají před sebou hráči vyložené. Math Fluxx je super karetní zábava.

+ nový způsob, jak dosáhnout vítězství
+ vtip v kartách
+ zajímavé cíle