Recenze: Janod Space J – start rakety pod vaším velením

Na kosmodromu je rušno. Z rakety na rampě stoupá dým a kosmonauti nervózně postávají dole na zemi, navlečení ve skafandrech a smutně vzhlížejí nahoru. Touto dobou už měli dávno sedět v kokpitu, ale nějaký trouba zapomněl doma klíčky od jeřábu, který je tam měl vyvézt. Místo toho budou muset vyšplhat několik žebříků a vylézt až na špičku rakety.

Naštěstí jim s tím pomohou hráči, kteří se posadí ke krabici s názvem Space J. Tu nám přináší značka Janod, která ji navrhla ve Francii a přináší ji z udržitelného dřeva až na náš stůl. Jedná se o hru plnou kartonu a dřeva, ale také nesmí chybět česká písmenka. Za ty můžeme poděkovat oficiálnímu distributorovi Janod pro ČR a SR.

Na víku čtvercové vidíme startovací rampu. Je vidět, že je opravdu vše připraveno ke startu, takže není důvod zahálet. Rychle tedy otevřeme box, vyjmeme všechny kartonové komponenty a postavíme si vlastní kosmodrom. Použijeme k tomu dno krabice. Z něj ale nejdříve je třeba vytáhnout všechny ostatní komponenty. Teprve poté lze na připravené vzpěry položit základní plochu s kulatými otvory ve středu. Sem přijde první a poté druhé patro startovací stavby.

Ačkoliv lze natočit různými způsoby, hráči si musí dávat pozor, aby cesty a žebříky správně navazovaly. Pomohou jim s tím čísla, protože jednotlivá políčka pro figurky kosmonautů jsou očíslovaná. Teprve na špici do druhého patra pak postaví hráči sestavenou kartonovou raketu. A úplně dolů, na startovní oranžovou šipku, postaví každý ze soupeřů jednu zvolenou figurku vesmírného průzkumníka.

Hráči se posunují kupředu na základě hodu kostkou. Tu si postupně předávají, protože se střídají na tahu jeden po druhém. Při tom barva políčka, na kterém kosmonaut zastaví, rozhodne, co se s ním stane.  Dobrou zprávou pro hráče jsou šedá políčka, která jsou bezpečná a nic jejich figurce nehrozí. Ještě raději vidí místa s modrou barvou, protože ty značí žebřík a umožní hráči vylézt vzhůru. Naopak červené pozice znamenají propad o jedno patro níž. A úkolem hráčů je dorazit jako první do cíle, tedy na vrcholek rampy a do rakety na číslici 51. Musí tam ale přijít hozením přesné číslice, která jeho figurku od cíle odděluje. Teprve pak může odstartovat na průzkum.

Space J je jednoduchá chodička na styl hadů a žebříků, jen přepracovaná do prostorového hávu a společně s tématem raket a kosmonautů je díky tomu hra pro děti velmi lákavá. Komentují každý pád a radují se z postupu na další úroveň.

Při tom je hra velmi rychlá a díky tomu ji bez problémů zvládnou i cílené pětileté děti. Všechny komponenty jsou tomu uzpůsobené, velké a skvělé na manipulaci. Hra nabízí navíc velmi jednoduchá pravidla, která každé dítě bez problémů pochopí, a pokud nevadí počty, může to být klidně i ve čtyřech letech.

Space J je hra náhodná, ale děti láká a malí hráči se na ni chytají jako mouchy na lep. Kdo by nechtěl pomoci kosmonautům? Zpracování je důležitou zbraní, i když hra nenabízí nic nového, a naopak je opravdu extrémně jednoduchá. Ale to není u takto základní hry žádnou chybou, jen nečekejte nějaké přemýšlení, pamatování nebo taktiku. Tohle je prostý závod s kostkou. Ale jsou tam kosmonauti!

Facebook: @JanodCeskoSlovensko
Instagram: @janod_cesko_slovensko
YouTube: @PLAYATELIER