Recenze: Jórvík – víkingské obchody

jorvik-01

Možná budete překvapení tím zjištěním, ale Vikingové netrávili veškerý svůj čas na válečných výpravách. Čas od času se také usadili a obchodovali. Jenže zatímco na papíře to zní nudně a nezáživně, pravda může být jiná.

Chcete se o tom přesvědčit na vlastní kůži? Pak máte určitě možnost v deskové hře Jórvík, kterou si pro nás připravil oblíbený designer Stefan Feld. Ten si novinku připravil pro rok 2016 pod hlavičkou společností Eggertspiele a Pegasus Spiele. Hra dostala na cesty výbavu v podobě ilustrací od Marca Margielskyho. Jedná se o přepracování starší hry The Speicherstadt (včetně rozšíření Kaispeicher).

Krabice má ten klasický čtvercový tvar i velkost a na víku vidíme dvojici s mečem a sekerou. Vikingská loď jasně zasazuje hru do prostředí, takže když otevřeme box, víme co očekávat. A je to především rozkládací herní plán, kterým se vine řeka, a kolem ní jsou postaveny vikingské domky. Hráči z ní použijí (pro základní Karl verzi) pouze dolní polovinu, plán tedy do začátku přehnou a umístí na střed stolu.

jorvik-07

Nechybí ale ani klasická bodovací stupnice. Hráčům udělá radost i balíček karet ročních období, které podle svého pořadí vytvoří jeden celý balíček z období položených na sebe. Sadu kostiček zboží nasypou do pytlíku. Hráči si vyberou barvu, dostanou svoji desku, figurky tři vikingů a ukazatel bodíků. K tomu všemu ještě každý ze soupeřů dostane pět mincí.

Na začátku každého kola otočí několik karet z balíčku ročních období (podle počtu hráčů) a vyloží je na pozice na domečcích. Karty mohou být různé a kromě schopností mohou hráčům přinést také nějaké suroviny, které jsou vylosované z pytlíku a položeny na kartu.

Poté hráči budou s pomocí svých figurek vyjadřovat zájem o karty tak, že vždy vyšlou jednoho Vikinga a položí jej na stupnici pod kartou. Vždy se snaží postavit svého dělníka na ten nejvyšší schodek, takže pokud tam už nějaká figurka stojí, tak hned pod ni. Účastníci pak postoupí do další fáze, kde na základě počtu postaviček pod kartou dostanou jeden po druhém (odshora) šanci kartu koupit. Její cena je určena právě počtem Vikingů, kteří o ni projevili zájem.

jorvik-03

Pokud si to hráč rozmyslí, dostane šanci další v pořadí. Jakmile se najde kupec, vezme si kartu k sobě a položí ji na příslušné místo (nad deskou).  Na konci každého kola pak dostanou soupeři nějakou tu minci, přesunou nově získané karty a také získají suroviny z pořízených lodí. A tady nastává zajímavý prvek, protože hráč tyto kostičky může okamžitě použít na své karty a tím získat body nebo nějakou akci.

Jakmile se hráči v balíčku sezón propracují ke kartě útoku nepřátelského kmene Pictů, nastává konec partie. Hráči nejdříve určí mezi sebou toho s nejvyšší obranou, který získá bod za odražení jejich útoku. Teprve poté nastane závěrečné bodování, kam přinesou body jednotlivé karty v držení hráče. Partie končí vítězstvím toho, kdo bodů nastřádal nejvíce.

Jórvík je velmi zajímavá a důmyslná aukce. Bez ní vlastně nedokážete vůbec nic. Teprve správným ziskem karet mohou hráči nastřádat patřičný majetek a poté svoje karty využívat a splnit jejich požadavky na suroviny.

jorvik-09

No a samotné aukce fungují opravdu zajímavě. Na první pohled trochu připomenou takové to nekonečné přebíjení, ale tady si hráči neodstraňují figurky pryč. Pouze se staví do fronty na šanci nákupu. Čím dřív přijdete, tím vyšší cenu budete mít. A to je opravdu jedinečný koncept, který si zaslouží pozornost. Jenže současně to je vlastně jediná náplň hry, protože všechno ostatní jsou už jasné kombinace.

Hráči musí dobře volit, o které karty mají zájem. Nenajdete mezi nimi žádná komba, která by se navzájem ovlivňovala, ale je třeba kombinovat suroviny a karty do ideálních sad. Jenže důležité jsou i finance, které není tak snadné získat.

Kromě základní varianty je pro všechny zkušenější k dispozici také složitější Jarl hra, která přidává více všeho a tím trochu obohacuje jinak poměrně plochý zážitek. Hra má dostatek karet, které ovšem přichází ve zdánlivě stále stejných skupinách. Štěstí tak rozhoduje jen částečně, ale současně jsou jednotlivé partie dost podobné.

jorvik-10

Průběh partie je kouzelně podlý. Můžete prostě beztrestně zvyšovat cenu karet, o které stojí soupeři a tím jim zabránit, aby je získali.

Ilustrace nejsou úplně nejzajímavější, ale nejvíce asi zklame všechny samotné téma. Je příliš obecné a nezajímavé. Vikingové už tu byli tolikrát a zrovna tenhle příběh o obchodech a nájezdu sousedního kmene asi nikdo autorovi věřit nebude. Tohle se prostě nepovedlo.

Navíc když už jsme u těch věcí, které nejsou úplně ideální, pak je třeba zavést řeč i na herní dobu. Při použití složitějších Jarl pravidel rozhodně nemůžete očekávat tu nižší hodnotu velkého rozsahu (45-90) a naopak prakticky s jistotou si budete muset vyhradit 90 minut času. Prostor pro karty je omezený podle počtu hráčů, takže zážitek není negativně ovlivněný množstvím soupeřů.

jorvik-18

Jórvik se velmi těžce hodnotí. Má nádhernou aukci a nabízí skvělé možnosti, jak potrápit soupeře, ale pak nastávají problémy s tématem či herní dobou. Vikingové vám vadit nemusí a časový průběh lze mírně zrychlit. Jórvík je určitě kvalitní zábavou s drobnými zaškobrtnutími.

AutorStefan Feld
IlustraceMarc Margielsky
Vydavateleggertspiele, Conclave Editora, Ediciones MasQueOca, hobbity.eu, Hobby Japan, Lautapelit.fi, Pegasus Spiele, Piatnik, Stronghold Games, uplay.it edizioni
(6 voters)
MechanismyAuction: Dutch Priority, Auction/Bidding, Worker Placement
RodinaCities: York (England, UK), Series: The Great Designers (Stronghold Games), Theme: Vikings

Recenze: Jórvík – víkingské obchody
Jórvík je hra o vikingských obchodnících. Připadá vám to špatně? No především samotné téma ve hře není nijak důležité, což je dobrá i špatná zpráva současně. Ovšem jinou a mnohem lepší novinkou je, že Jórvík je hra plná aukcí. Ty tvoří naprostý základ celého průběhu a především jsou velmi zajímavé a originální. Hráčům navíc její mechanismus umožní pořádně ztížit snažení soupeřům. A to jsou prvky, které z Jórvíku i přes delší trvání dělá zajímavou zábavu.

+ asi nejlepší aukce vůbec
+ taktické
+ bez výrazného vlivu náhody