Recenze: Jurská véča – žvýkáme trávu

jurska-veca-01

Všude okolo bylo ticho a slyšel jsem jen šumějící trávu. Jenže v tom tichu se náhle objevilo hluboké dusání. Zbystřil jsem a natočil nejdříve pouze ucho. Když ale zvuk postupně sílil, musel jsem opustit svoji zelenou hostinu a podívat se tím směrem. Zatím nebylo ještě nic vidět, ale bylo jasné, že se blíží nebezpečí. Byl nejvyšší čas najít si nějaký úkryt.

Mezi dinosauří býložravce se zařadí také hráči v nové rodinné hře Jurská véča, za jejímž vznikem stojí oblíbený Bruno Cathala. Pouze s ilustracemi pomohla Camille Chaussyová, aby společně vydali hru pod záštitou firmy The Flying Games (resp. Origames). A pro lokalizaci do češtiny si ji vyhlédla společnost MindOK, která ji přibližuje všem.

Pod víkem malé krabičky s obrázkem triceratopse (a s okénkem odhalujícím sadu tří figurek) se ukrývají čtyři destičky, každá s devítkou pozic. Hráči s jejich pomocí vytvoří herní plochu o šestatřiceti políčcích. Na ně nejdříve rozmístí náhodným způsobem 28 žetonů trávy a nechají volná pouze místa s vajíčky. Právě na tomto prostoru se budou pást triceratopsové, které si hráči mezi sebe rozdělí podle dvou barev. Každý si tedy vezme jednu sestavu pěti figurek ve zvolené barvě a čtyři z nich rozestaví na mapu na políčka s vajíčky jeho barvy. Ta poslední zůstane zatím stát stranou.

jurska-veca-06

Hráči se v partii střídají na tahu, ve kterém mají vždy na výběr z více možností. Provést mohou ale vždy pouze jednu. A základem všeho je poklidný pohyb s figurkou. Lze se ale vždy posouvat pouze po rovné linii a to pouze tak dlouho, dokud se postavička nezastaví o jinou postavičku nebo nenarazí na ještě nespasenou travičku. Tam zvědavost a hlad zvítězí, takže dinosaur ihned ponoří hlavu a objeví, co se zde ukrývá.

Hráč v takovou chvíli odhalí žeton a musí se podle jeho podmínek zachovat. Většinu z nich si může ponechat a sbírá je tak, aby měl co nejhodnotnější sbírku na konci partie. Ale stejně tak může najít vejce, které umožní nasazení nové postavičky nebo najde květinu s jejíž pomocí může vyměnit svůj žeton za náhodný od protivníka. S baštěním trávy hrozí i nebezpečí, že malý dinosaurus usne. Takovou figurku musí její majitel položit na stranu a v následujícím tahu jej může pouze probudit postavením na všechny čtyři packy.

jurska-veca-03

Jenže toto probuzení je pouze druhou z možných akcí. Ta třetí se vlastně od klasického pohybu nijak moc neliší, jen se musí dinosauřík trochu víc rozeběhnout. To proto, že na konci by mělo následovat trknutí do některé z protivníkových figurek. Napadeného triceratopse totiž útočník může přesunout na libovolné volné políčko.

V každém kole si ale hráč může vybrat pouze jednu z figurek, se kterou bude posouvat. Výjimkou je situace, kdy se do hry už dříve díky žetonu dostala postavička raptora. V tu chvíli přijde do hry ještě poslední čtvrtá možnost a hráč může s raptorem napadnout jiného dinosaura a zahnat jej zcela mimo herní plán. Jeho majitel si jej musí vzít a položit před sebe.

Partie končí, jakmile hráči vysbírají z plánu všechny žetony trávy nebo jeden z dvojice přijde o všechny svoje postavičky na louce. Pokud by někdo přišel o všechny své dinosaury, pak prohrál. Jestliže ale došlo ke konci kvůli spasení celé louky, pak si hráči musí posčítat bodové hodnoty svých žetonů a ten, kdo má bodů nejvíce, zvítězí.

jurska-veca-08

Jurská véča je nádherná rodinná zábava, která je určena ale pouze a jen pro dva soupeře. To byste mohli vnímat jako zápor, ale pro nás to je především dobrá zpráva. Jednoho protivníka seženete vždycky, a pokud je hra zábava, pak bude o partie velký zájem v každé rodině mezi rodiči i jejich potomky.

Základem všeho je bojovnost, protože pokud se všichni topsíci (jak je pravidla nazývají) budou v klidu pást, pak neodhalíte to největší lákadlo soubojů. Tou hlavní legrací a napětím je právě trkání a chytré využití raptora na to, abyste soupeři uškodili. A v tom děti určitě nemusíte dvakrát pobízet, protože si takovou šanci nenechají utéct.

Hráči při tom v každém tahu mají dostatečnou volnost, aby si mohli vybrat, kterým triceratopsem a jakým směrem se vydají. Při tom ale nikdo nezná identitu samotných žetonů, takže hráči nakonec jsou jen zpola strůjci svého úspěchu. Pomoci jim musí i štěstí, které zasáhne i při losování žetonů ze zásoby protivníků. Hráči si ale mohou svoje nastřádané úspěchy také ukrýt do skrýše. Takový úlovek už pak nelze ukrást a soupeři si musí vybírat z těch zbývajících.

jurska-veca-04

Zajímavá je také možnost zkombinovat Jurskou véču s Jurskou sváčou, což je další box od firmy MindOK dostupný v češtině. Dvojici společně určitě vyzkoušíme, a ještě dáme vědět, jak se hrají dohromady.

Díky tomu, že je pozic na plánu omezené množství, je délka partie velmi dobrá a pro děti prakticky ideální. S klidem ji dohrajete během patnácti minut, což je opravdu krásný čas, po který dokáže udržet pozornost většina dětí kolem potřeného sedmého roku věku.

Velkou zbraní novinky je zpracování. Krásné figurky topsíků jsou jasným lákadlem, kterému dítka nedokáží odolat. I kulaté žetony jsou pevné a herní plány se skládají náhodně, a tedy i rozestavení figurek je vždy trochu jiné.

jurska-veca-11

Jurská véča je vynikající hrou pro dva, ve které mají hlavní roli dinosauři. Hráči posouvají své postavičky v rovných řadách, snaží se tak vždy vyhledávat výhodné pozice i pro následující kola. Především ale mají šanci útočit na soupeře a tím kazit jeho snahu. Jurská véča je skvělým příspěvkem do každé sbírky, která potřebuje nějakou novou zábavu pro začínající školáky.

AutorBruno Cathala
IlustraceCamille Chaussy
VydavatelBoard Game Box, The Flying Games, Geronimo Games, Maldito Games, MINDOK, Playagame Edizioni
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 2
Herní doba15
Minimální věk7 and up
KategorieAbstract Strategy, Animals
MechanismyGrid Movement
RodinaAnimals: Dinosaurs, Components: Miniatures, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyAlmuerzo Jurásico, Jurská véča

Recenze: Jurská véča – žvýkáme trávu
Jurská véča udělá radost každému fandovi dinosaurů, který může vzít triceratopse a protrkat si cestu za vítězstvím. Ačkoliv většina snahy je upřená ke sbírání bodovaných žetonů, hráči si mohou navzájem házet klacky pod nohy a vyřazovat své figurky. Jejich nasazování zpět je omezeno, takže menší stádo znamená menší výběr. Odhalování žetonů je napínavé, protože nikdy nevíte, co objevíte. Jurská véča je krásná dinosauří zábava a mazlík pro soupeřivé děti.

+ krásné figurky
+ možnosti akcí
+ velmi soupeřivá hra