Recenze: Kaleva – finské legendy

kaleva-01

V době dávno minulé, když tu lidé ještě nebyly, svět nebyl vůbec prázdný. Bohové si jej užívali plnými doušky tisíce let. V jejich divokých oslavách došlo k poškození místa, které spojuje nebe se zemí. A teď je na čase to napravit. Jenže názory bohů se liší. Bude nový sloup podpírající nebesa zlatý nebo stříbrný? Není možné rozhodnout jinak, než soubojem.

O všem rozhodne desková hra Kaleva, která se nám dostala do redakce se zpožděním několika milionů let. Tak dávná historie to bude, kdy se finští bohové proháněli i po naší zemi! Hru vytvořil Esa Wiik s ilustracemi Pasiho Juholy. Jejich výtvor vznikl pod záštitou společnosti Mindwarrior Games a dorazil na naše stoly v roce 2015.

Čtvercová krabice je hodně temná a má na sobě dřevěný vzor. Váha tomu ale neodpovídá, takže se nenecháte oklamat. Přesto vidíte jednoho z bohů, který na to příliš nevypadá, jak je připravený jít do boje. A my půjdeme po jeho boku hned, jakmile otevřeme krabici. A v ní na nás čeká rozkládací herní plán složený z pěti řádků a šesti sloupečků. Na jedné straně je zlatý řádek, na druhé zase jeden stříbrný. A ke každému sloupečku patří na obou stranách také jedna pozice na karty.

kaleva-04

Ty jsou právě tou druhou potřebnou komponentou. Jsou k dostání ve dvou barvách zadní strany (zlatá a stříbrná, jak jinak) a kromě portrétu jednoho z božstev mají jednotlivé karty natištěnou také hodnotu od nuly do devítky. Nemohou chybět ale ani samotné kameny. Už z jejich štěrchání v pytlíku odhalíte, že jsou plastové, ale mají na sobě vyryté runy.

Každý z hráčů si vybere jednu stranu, za kterou bude bojovat. Mezi sebe položí herní plán, rozeberou si kameny a umístí je do okrajových řad. Poté si vezmou také každý svůj balíček karet, zamíchají jej a vezmou si šest horních karet. Než je potají rozloží do jejich šesti pozic, navzájem si je se soupeři ukážou. Oba protivníci tak znají svoji startovní sílu, ale nebudou vědět rozložení.

A pak už může začít samotný souboj. Hráč na tahu může posunout jeden ze svých kamenů o pozici libovolným z osmi možných směrů. Zakázané jsou pouze šikmé pohyby přes dva soupeřovy kameny (tím je umožněna obrana).

kaleva-11

Hráči si samozřejmě navzájem budou kameny vyhazovat, když se přesunou na místo, kde stojí nepřátelský žeton. Jenže to nestačí. Musí protivníka porazit v přímém souboji karet a to tak, že proti sobě zahrají karty v řadách, kde jejich kameny stojí ještě před začátkem pohybu. Vyšší číslo vítězí a zůstane na plánu, zatímco poražený musí vyklidit pole.

Každé volné místo v karetní řadě je třeba ihned zaplnit novou skrytou hodnotou ze zásoby. Vyhozené kameny ale také ještě nemají úplné utrum. Pokud jejich vlastník obětuje celý jeden tah, může nasadit některý zpět.

Magické kameny postupně překračují propast tvořenou plánem. Hráči se snaží dostat svoje žetony na druhou stranu a obsadit tak magickou řadu protivníka. Do ní lze vstoupit pouze čelem a ne zešikma, jako všude jinde. První, komu se podaří obsadit tři pozice na soupeřově straně, se stává vítězem partie.

kaleva-08

Kaleva vypadá jako zajímavá logická hra a má svým tématem a zpracováním nakročeno správným směrem. I samotný začátek hry je velmi slibný a slibuje taktickou bitvu. Bohužel jak se karty začnou měnit a doplňovat, plánování se ze hry začne pomalu vytrácet a všechno ovládne náhoda. Hráči naprosto ztratí představu o tom, jaké čísla a kde by mohl soupeř mít. Útoky tak nemohou být vůbec promyšlené.

Členům redakce tato vlastnost hry vadila natolik, že vymysleli vlastí variantu. Nově dobranou kartu si hráči navzájem ukážou (vždy si dobírají oba), ale nepoloží ji přímo na plán. Vyberou si jednu jinou hodnotu a přidají si ji do ruky, ale jejich identitu soupeři neukazují (ten už ji viděl buď na začátku hry, nebo v průběhu partie). Sami si pak mohou vybrat, kam položí kterou z dvojice. To zaručuje od začátku do konce kontrolu a navíc ještě přidává další možnost taktizování i pro majitele karet, který je může přesouvat (to je možné i podle oficiálních pravidel, ale pouze v případě obsazení jednoho z krajních polí).

Ale zpět ke hře, která je určena čistě pro dva, což je dobře. Partie trvá rozumnou dobu a obvykle se vejde do udávaných dvaceti minut. To je pro taktickou hru tak akorát a díky tomu naštěstí ani ta náhoda není tak podstatným zklamáním.

kaleva-14

Myšlenka přidání souboje hodnot do vyhazování se nám moc líbí. Už nestačí jen nepozornost soupeře. Ve hře je naprosto nutné plánování dopředu. Navíc se kameny mohou pohybovat všemi směry, takže žádný pohyb není nevratný.

Ke konci se ze hry stává opravdu jen souboj šťastnější ruky. Karty už jsou dávno zamíchané a souboje vedete pouze na základě pravděpodobnosti. Čím vyšší číslo, tím lepší. Ale musíte se současně zbavit i těch nižších hodnot, které pouze zabírají místo bez rozumné šance na vítězství v souboji. Tato dilemata mohla být ještě důležitější, kdyby pravidla byla trochu jiná.

Zpracování byla věnovaná velká pozornost. Od krabice a grafického řešení plánu až po samotné karty. Všechny jsou vyzdobeny portréty nadpřirozených bytostí. A každý z nich má svůj profil popsaný v pravidlech, takže se dozvíte něco o finských bozích.

kaleva-16

Kaleva je hra, která má potenciál. Ale náhoda jej téměř dokonale zabíjí. Začátek je velmi zajímavý a taktický, ale postupně se zvrhne jen v to, kdo má šťastnější ruku na útok. Partie trvají rozumnou dobu, a tak se nakonec pobavíte. Jenže Kaleva mohla být rozhodně lepší a my tak trochu doufáme, že autoři ještě vydají nějaké varianty a tím umožní, aby si partii užili i taktičtěji zaměření hráči.

AutorEsa Wiik
IlustracePasi Juhola
VydavatelMindwarrior Games, Tactic
Počet hráčů2 - 2
KategorieAbstract Strategy, Card Game, Fighting, Mythology
MechanismyGrid Movement
RodinaCountry: Finland, Folk Tales & Fairy Tales: Kalevala

Recenze: Kaleva – finské legendy
Kaleva je hrou s poctivým taktickým základem. Všechno to funguje v prvních několika tazích, kdy se kameny z protilehlých stran teprve začínají pohybovat. Jejich možnosti jsou široké, máloco je zastaví, ale když se potkají se soupeřem, musí ukázat, že na to mají. Pouze vyšší hodnota (tajná) karty ležící ve sloupci přežije. Ale přijdou nové karty, do kterých si hráči už nevidí a pokazí celý taktický dojem. Zbytek partie jede na vlně nejistoty. A to je škoda u hry, která netrvá dlouho a ještě pěkně vypadá. Kaleva je promarněná šance, kterou ale ještě je možné napravit (a zvýšit hodnocení na výborná).

+ kombinace vyhazování s kartami
+ zpracování a téma
+ rychlá herní doba