Recenze: Karak Regent – cesta zpět na trůn

karak-regent-01

Pamatuji si dobu, kdy tam seděl. Jenže teď je trůn prázdný a pouze myši ve zdech si šeptají o postavě, která bloudí sklepeními. Do podzemí Karaku se už dlouho nikdo neodvážil, protože v šeru chladných chodeb bloudí spousta nebezpečných stvoření. Ty si ke snídani dávají právě zmiňované myši, které se nám nastěhovaly do kuchyně. A právě tam jsme se doslechli o tom, že se temný pán vrací.

A tak ve šlépějích obrovského úspěchu deskové hry Karak přichází její dobrodružné rozšíření, které si pro hráče připravili Petr Mikša a Roman Hladík. Druhý jmenovaný se postaral také o ilustrace. Hru vydává firma Albi.

Menší krabička se jasně svojí barvou a grafikou hlásí k rodině Karaku a uvnitř na hráče čekají v první a hlavní řadě noví hrdinové. Každxý má svoji figurku a kartu, kterou při přípravě hráči umístí na desku hrdiny ze základní hry. Bludiště katakomb obohatí nové destičky (celkem jich je osmnáct) a nemohou chybět ani noví nepřátelé. Základem všeho se ale nakonec ukáže být pán Karaku s kartou a figurkou.

karak-regent-03

Partie Karaku staví hráče a jejich hrdiny před bludiště, které postupně objevují a přikládají vytažené destičky k mapě. Ta se rozrůstá, a kromě chodeb nabízí hlavně místnosti a v nich různé prvky. Hlavním pro každého hrdinu je bojové vybavení, které si hráči po zisku pokládají na destičku svojí postavy a mohou tak využívat její síly. Dříve nebo později se na mapě začnou objevovat kromě pokladů také nestvůry, které je třeba porazit s pomocí dostatečně silné zbraně. Odvaha hrdinů narůstá, až si nakonec někdo troufne na draka. Ten je závěrečným soupeřem, ale jeho porážka neodhalí vítěze. Tím se stává nejbohatší hrdina.

A komponenty z většiny obohatí základní sady, čímž přibude počet nepřátel a také dílků na průzkum katakomb. Na začátku partie si ale hráči mohou nově vybrat hrdiny, který každý zase vynikají nějakou speciální novou schopností. Například hraničářka má k dispozici svého kamaráda medvěda, který se některých bitev zúčastní a podpoří ji velmi výrazně. Jen je třeba hodit dobrou hodnotu. Ne všechny dovednosti se ale točí kolem útoku, například barbar Valduk je neúnavný a může dokončit pohyb i po boji.

karak-regent-05

Jednotlivé postavy jsou opravdu zajímavé a každá nabízí jedinečný zážitek. Správné využívání výhod je jedním z předpokladů úspěchu. Celá nová čtveřice je lákavá a vytváří tak silnou konkurenci postavám, které známe ze základu. Hráči a děti v rodinách určitě tuto novou širší nabídku ocení a (stejně jako u nás) očekávejte tuhou bitvu o hraničářku.

Radost udělají i nepřátelé, kteří poskytují hlavně širší výběr, a tedy i více protivníků k poražení na cestě za vítězstvím. Jenže spolu s tím přichází také nové odměny, konkrétně dvě. První z nich je Mrazivá pěst, která je zdánlivě jen další zbraň. Ale je možné ji použít i po hodu kostky a to je zajímavý (a důležitý) bonus.

Při souboji s nimi ale hráči budou především muset objevit dva nnové druhy komnat. A právě tady se poprvé dostávají do konfliktu ne s drakem, ale s panem Karaku. Prokletá komnata i Bojová aréna jsou místnosti, které jej postupně vyvolávají. V takovém případě hráči i nadále bojují spolu, ale k tomu navíc se jeden z nich po určitém počtu tahů stane pánem Karaku, když do něj vstoupí jeho duch (do toho nejslabšího). Od té chvíle se sice bude dále účastnit partie, ale má k dispozici schopnosti všech hrdinů, kteří se partie účastní.

karak-regent-06

Tahle nová varianta dodává i tomu poslednímu v partii naději na vítězství. Přináší zvrat, který hráči nečekají. To proto, že jeho načasování je pokaždé jiné. Záleží jen na náhodě a na tom, kdy se odhalí pátá destička s novými místnostmi.

Současně jsou ale tyto místnosti samostatné a mohou fungovat i bez této varianty v základním způsobu hry. Prokletá komnata hráče nutí hodit kostkou a případně přijmout následky špatného výsledku v podobě kletby.

Bojová aréna je ale ještě jiným typem přídavku. To proto, že hráč se musí okamžitě rozhodnout, koho se soupeřů vyzve na souboj. Vítěz okrade svého soupeře o jeden předmět. A je jasné, že k tomu bude využita kostka, a tedy i pořádná porce štěstí.

karak-regent-07

Partie se při tom nijak zbytečně nenatáhne ani zde nepřibývá počet hráčů, kteří se mohou bitvy o trůn nejbohatšího hrdiny ucházet. To všechno zůstává při starém. A stejně tak i přístupnost hry pro rodiny s dětmi, které k ní mají stále nejblíž.

Karak Regent je rozšířením, které toho zdánlivě neukrývá v krabici moc. Jenže zdání tady klame, protože hlavní hvězdou je zde nová varianta. Všechno funguje podobně a i přes její název Pán Karaku je stále závěrečným padouchem drak. Jenže po cestě jeden z hráčů sejde na scestí, ale i tak stále zůstává partie o soupeření.

A pak jsou tu ty další drobnosti. Je jich překvapivě hodně, ačkoliv v mraku destiček a karet zaniknou a pěkně se propojí se základním boxem. Ale přesně to jejich úkol. Mají zapadnout tak, aby vypadaly, že sem patří odjakživa. Právě takhle snadno se z tohohle rozšíření stane součást partie, bez které už nebudete Karak chtít hrát. Přesně to je důvod, proč je Karak Regent skvělým rozšířením.

AutorPetr Mikša
IlustraceRoman Hladík
VydavatelAlbi, Albi Polska, KOSMOS, Reflexshop, Spelkortsförlaget
Rok vydání2019
Minimální věk7 and up
KategorieExpansion for Base-game, Adventure, Exploration, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Tile Placement
RozšířeníKarak
RodinaMisc: LongPack Games
Alternativní názvyKarak: Hősök és lidércek

Karak Regent je rozšíření, které vás na první pohled zklame množstvím komponent. Ale i tahle troška umí rozehrát přesně tu skvělou hru přídavků tak, abyste chtěli další partie Karaku už jen s nimi. Jsou tu noví hrdinové, kteří rozšiřují variabilitu, stejně jako další destičky. Nejzajímavější je ale hlavně základní varianta, která připravuje zvrat. A právě pro ni si nakonec nové rozšíření oblíbíte a zapamatujete.

+ nová varianta
+ obohacení základního boxu
+ vše do sebe krásně zapadne