Recenze: Karma – spravedlnost musí být

karma-01

Každý čin se vám po zásluze vrátí a je jedno, jestli to je akt dobrý nebo plný zášti. Po zásluze to, co vám patří. To je přesně to, co dostanete. A stejného názoru je i autorka Marsha J. Falco, která vytvořila karetní hru Karma. A zatímco pro lokalizaci si ji vybrala společnost Albi, původně ji publikovala Cannei LLC pod licencí Set Enterprices Inc.

Je to malá červeno-černo-bílá krabička s textovými popisky. Žádná poutavá grafika, na tu se tentokrát nehraje. A v nasazeném trendu pokračují i karty, které se nachází uvnitř krabičky. Těch je celkem šedesát, z toho velká většina jsou očíslované karty od jedničky do šestnáctky a to vždy po třech exemplářích. Zbývající tucet karet jsou takzvané karma karty čtyř druhů s různými efekty.

Na začátku každý z hráčů dostane nejdříve ze zamíchaného balíčku tři karty, které si nesmí prohlédnout, položí si je obrázkem dolů před sebe a za chvíli každou z nich překryje jednou další kartou. Na výběr bude mít hned z šesti karet, přičemž ty zbývající tři si vezme do ruky.

karma-05

Hráč ve svém tahu odhazuje vždy jednu nebo více karet stejné číselné hodnoty. Při tom ale musí vždy brát v úvahu horní číslo na balíčku – hodnotu, kterou zahrál soupeř před ním. Nově zahraná hodnota musí vždy být stejná nebo větší než ta předchozí. Již existující balíček zahraných karet si musí hráč vzít do ruky, pokud nemůže zahrát z ruky žádnou novou hodnotu, kterou by přebil tu aktuální. Dřív nebo později se to tak stane. Na konci svého tahu si hráč z dobírací hromádky dobere, aby měl znovu v ruce tři kusy.

Místo karet hodnot ale lze vyložit také karma karty a rovnou je aktivovat pro jejich efekt. Tím ovlivní, které karty mohou jeho soupeři odhodit (například pouze hodnotu nižší než pět), zamíchat s plány doložením karty zespod nebo naopak mohou umožnit hráči odhodit jednu kartu ze stolu.

Zajímavá situace ale nastane především ve chvíli, kdy je vyprázdněná dobírací hromádka a hráč už nemá karty ani v ruce. V tu chvíli teprve může sáhnout a začít používat karty, které leží před ním na stole. Do té doby s nimi mohl (alespoň s těmi třemi, jejichž identitu zná) pouze plánovat a jen v důsledku karmy mohl dostat šanci se některé dopředu zbavit.

karma-03

Jenže ani poté se nemůže podívat na tajné hodnoty. Když už na ně dojde řada, prostě se je musí pokusit použít v co nejvhodnější moment a doufat, že se jedná o správnou číslici. Naopak kdykoliv se někomu podaří vyložit třetí kartu v řadě o stejné hodnotě, je kompletní odhazovací hromádka odložena stranou a nikomu již nehrozí její zisk. Následující hráč jednoduše zahájí novou sadu.

Tentokrát se ale nehraje na vítězství. Hráči mezi sebou objeví pouze jednoho poraženého a to hráče, který má jako jediný před sebou nebo v ruce karty. Do té doby jsou všichni v souboji a to i přesto, že už se svých karet zbavili. Ten, kdo se jako poslední nedokáže zbavit karet, prohrál.

Karma je karetní hrou, která dokáže být konkurencí Prší nebo Una. Jde na to ale trochu jinak, protože hráči nemají k dispozici barvy nebo možnosti zastavovat soupeře. Místo toho jsou tu pouze čísla, kterými hráči přeskakují předchozí hodnotu.

karma-04

První důležitou možností je ale vyložit hned několik karet současně. To by měli všichni využívat co nejvíce, protože takhle se mohou naráz zbavit hned několika karet. A to může být rozdíl. Navíc ale musí vyhodnotit svoje šance, že by mohli někdy brát aktuální hromádku. Pak se jí mohou elegantně zbavit.

Nejvíce ale vším zamíchají karty karmy, protože ty jsou možností, jak to ztížit soupeřům. Jsou tu celkem čtyři druhy karet. Především je tu šance zamíchat kartou, která leží úplně nahoře na odhazovací hromádce. To je také jedinou možností, jak se neřídit povinnou hodnotou horní karty.

Není se vůbec co divit, že tato karetní hra je naprosto závislá na náhodě. Bez ní vlastně není vítěze, protože do závěru zasáhne náhodné odhalení karet, které musí ihned vyložit. No a to je opravdu velké štěstí nebo smůla, kterou ale hráč sám nemůže ovlivnit. Právě tato kompletní náhodnost je to, co by mohlo hráčům jejich zážitek pokazit. Naprostý zvrat pak nabízí karta „Dát odhazovací balíček spoluhráči“, která může zcela zvrátit průběh. Jako její cíl může být zvolen i hráč, který už má zdánlivě dohráno a nemá před sebou žádnou kartu. Bláznivé a náhodné? Ano. Zábavné? Pro útočícího hráče určitě. Frustrující pro jeho cíl.

karma-07

Hra je pak bláznivější ve více protivnících, zatímco ve dvou zdaleka nemá takový tah na branku. Ovšem celá partie zdaleka netrvá deset či patnáct minut, jak byste čekali. Naopak partie se může táhnout klidně půl hodiny a to je opravdu zklamání. Navíc když vezmete v potaz, že na konci není znám jeden vítěz – těch je spousta – ale pouze jeden poražený.

Karma je karetní hrou, ve které odkládáte karty z ruky. Po velkou část sice máte na výběr hned ze tří čísel, ale vytvořené sady hodně pomohou. Ty ale už neovlivníte, stejně jako zisk případných karet karmy. To všechno je o náhodě, stejně jako celkový výsledek. Máte rádi náhodu? Pak možná budete mezi těmi, kteří Karmu ocení.

AutorMarsha J. Falco
IlustraceMarsha J. Falco
VydavatelAMIGO, G3, Mercurio, Set Enterprises, Inc.
KategorieCard Game
MechanismyHand Management
RodinaTraditional Card Games: Palace
Alternativní názvyKarma King

Recenze: Karma – spravedlnost musí být
Karma je karetní hra, která nabídne lehkou náhodnou zábavu. Ta sice není úplně špatná, ale zásluhou velké náhodnosti, délky partie a pouze jednoho vítěze je ve výsledku tak trochu zklamáním. Karetních her je na trhu hodně a jestli tato obstojí v náročné konkurenci ukáže pouze vkus hráčů. My bychom si troufli odhadnout, že Karma bude mezi těmi, které spolkne čas.

+ možnost zbavit se balíčku bez jeho dobrání
+ efekty karet karmy
+ stále se zvyšující hodnota balíčku