Recenze: Kodama Duo – starejte se dobře o stromy

kodama-duo-01

Slyšel jsem, že žijí kdesi mezi větvičkami stromu. Ukrývají se tak, aby je obyčejný člověk jen tak snadno nezahlédl. Pouze ti, kteří věří a celý život se starají o blaho jejich stromu, dostanou nakonec šanci je zahlédnout. Možná se jim dokonce na chvíli usadí na rameni!

Řeč je samozřejmě o bytostech nazývaných Kodama. O nich je také nová desková hra designérské dvojice Nick Little a Daniel Solis. K vydání došlo pod hlavičkou firmy Lone Oak Games, ale také s pomocí dvou dalších společností: Action Phase Games a Indie Boards & Cards. Jedná se o čerstvou novinku konce roku 2018, kterou do Evropy přináší Esdevium Games.

Na víku malé krabičky tak mohou hráči zahlédnout postavičky titulních Kodamů, kteří se za svitu měsíce vydali na obhlídku svého stromu. Hráči si mezi sebe z krabičky nejdříve rozloží bodovací desku, která má ve spodní části také místo pro sledování tahů a ročních období. Poblíž připraví také zásobu žetonů stromových duchů, hromádku karet větviček a také tři karty dekretů – jednu pro každé roční období.

kodama-duo-10

Oba soupeři pak dostanou po jedné velké kartě kmene. Do ruky si pak každý ukryje čtveřici náhodně rozdaných karet Kodamy tak, aby je protivník neviděl. V krabici jich je totiž celkem jednadvacet, takže nebudou zdaleka použity všechny. Každý svým žetonem označí políčko s nulou na bodovací stupnici. Na závěr si mezi sebou rozdělí role – jeden se stane Vybíračem (Chooser) a druhý Děličem (Splitter).

Na začátku každé sezóny hráči odhalí novou kartu dekretu, která představí speciální pravidlo aktivní po celou dobu, kdy bude vládnout dané období. Dělič poté dobere horní tři karty z balíčku větví a rozdělí je podle sebe na dvě skupiny – jedna tedy bude obsahovat dvě a druhá pouze jednu kartu. Na to zareaguje jeho soupeř tím, že si jednu ze skupin karet vybere. Ta druhá pak zbude jeho protivníkovi.

Pak už je na obou hráčích, aby jednu kartu připojili ke svému kmeni nebo k již vyloženým kartám větví. Při tomto umístění se může nová karta překrývat právě a jen s tou jednou kartou, na kterou navazuje. Naštěstí alespoň šířka větve nemusí odpovídat.

kodama-duo-03

Každá část stromu obsahuje řadu prvků, které se na stromě a konkrétní větvi dříve nebo později začnou opakovat. Právě to je chvíle, kdy hráč začne získávat body a to za všechny elementy, které se na větvi opakují už dříve. Bodování se tedy týká vždy pouze větve, kterou hráč rozšířil ve svém aktuálním tahu a pouze takových prvků, které se opakují v nepřerušené řadě karet. Čím víc karet tvoří řetěz, tím více bodů hráč získá.

Hráč, který měl na začátku tahu dvě karty na výběr, zahodí tu, kterou nezvolil. Současně si ale jeho soupeř musí vzít z nabídky žeton s odpovídající ikonou (takový, který je ještě dostupný) a položit jej na svůj strom. S jeho pomocí tak může zakrýt libovolnou ikonu a tím může vzniknout zcela nová situace a řada obrázků pro další tahy.

kodama-duo-08

Před dalším kolem si hráči počáteční role vymění a tak pokračují až do chvíle, kdy po čtyřech kolech skončí sezóna. Nyní si hráč ze svých čtyř karet Kodamy vybere jednu, kterou oboduje. Na konci dvanáctého kola, tedy třetího ročního období, je partie u konce. Hráči obodují svého třetího zvoleného Kodamu, čtvrtého zahodí bez efektu a porovnají svoje celkové bodové zisky. Ten, kdo má bodů více, se stává vítězem.

Kodama Duo je krásně vypadající karetní hrou, která umožňuje souboj dvou hráčů. Ti mají zdánlivě stejný úkol – starat se o rostoucí strom, na kterém se neustále objevují nové květy, houby, světlušky nebo housenky. Aby ale duch stromu byl co nejspokojenější, musí jich být opravdu hodně.

kodama-duo-16

Na začátku každého kola je velmi jednoduchý, ale záludný draft. Hráči jsou sice jen dva, ale každý má tak trochu kontrolu nad tím, jak kolo dopadne. Zatímco jeden může ovlivnit složení skupin a pokusit se soupeři naservírovat kombinaci, o kterou nebude mít zájem, druhý v pořadí si zase vybírá. A někdy může oželet trochu lepší kartu pro sebe, aby uškodil soupeři.

Hráči právě proto musí sledovat pečlivě nejen svůj, ale i soupeřův strom. Právě v tomto okamžiku se totiž odehrává velká část taktiky. Umístěním už toho tolik nemůžete pokazit. Většinou je jasné, jaká pozice na stromě je ta nejvýhodnější. To proto, že do budoucnosti stejně nevidíte a netušíte, jaké karty budou v nabídce příští kolo. Strom je ale dostatečně košatý na to, aby se i jiné karty mohly dřív nebo později hodit.

kodama-duo-18

Kromě bodů přímo z položených karet jsou tu ale také titulní Kodamové, které hráči drží v ruce. No a správné naplánování jejich obodování a úprava taktiky podle těch, které jste zrovna dostali, je druhým pilířem úspěchu.

Navíc právě duel má za následek, že partie končí do rozumných pětačtyřiceti minut. To proto, že kol je docela dost. Každý strom dostane do konce hry celkem dvanáct karet, díky nimž se opravdu rozroste do pořádných rozměrů.

Zajímavým momentem celé partie je, když vám pravidla pro přípravu řeknou, abyste velkou kartu s kmenem položili k hraně stolu. Tím je zajištěno, že v dalším průběhu hraní nikdy nepoložíte kartu pod úroveň země, ze které strom roste.

kodama-duo-19

Z hlediska pravidel je všechno krásně jednoduché. Box sice doporučuje věk až od čtrnácti, ale tak nějak to nechápeme. Pravidla jsou opravdu nenáročná a rychle je pochopí i desetiletí. A protože je to hra čistě pro dva soupeře, dítě určitě neodmítne šanci poměřit síly s některým z rodičů. Hru pochopí bez problémů začátečníci a rozhodně potěší i zkušenější hráče. Nabízí totiž překvapivou hloubku.

Zpracování je překrásné a pohádkové. Celá hra vypadá na stole opravdu skvěle a potěší každého, kdo má rád barvičky a roztomilou grafiku. Navíc sada komponentů slouží jako rozšíření pro šestého hráče do původní velké hry Kodama: The Tree Spirit, jejímž je menším mladším bratříčkem.

kodama-duo-20

Kodama Duo je krásnou hrou pro dva hráče, která nemá žádné potíže. Snoubí se v ní taktické možnosti s jednoduchostí a náhodou. Díky náhodným kartám a žetonům podmínek jsou jednotlivé partie příjemně jiné, takže jedinou výtku můžeme směřovat snad jen k neustálé nutnosti manipulovat s kartami a upravovat je tak, aby navazovaly. Ale to rozhodně nemůže zkazit celkový více než dobrý dojem z hry Kodama Duo.

AutorNick Little (I), Daniel Solis
IlustraceKwanchai Moriya
VydavatelAction Phase Games, Indie Boards & Cards
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 0
KategorieAbstract Strategy, Card Game
MechanismyI Cut, You Choose, Set Collection, Tile Placement
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Kodama, Organizations: Game Designers of North Carolina, Theme: Nature, Versions & Editions: Two-Player Versions of More-Player Games

Kodama Duo je příběhem dvou stromů, které rostou vedle sebe. A protože jejich duchové jsou velmi soutěživí, snaží se, aby právě ten jejich strom byl největší a nejkrásnější. Právě proto jsou větve ozdobeny zářivými kloboučky hub a trsy květin. Všechno to vynikne hlavně v noci. Ale pro hráče stačí, aby se na hru podívali na stole, kde její grafika vynikne také velmi dobře. Nezaostává naštěstí ani hratelnost a právě proto rádi hru Kodama Duo doporučujeme každému, kdo má rád souboje ve dvou.

+ výborná hra čistě pro dva
+ jednoduchá pravidla zaručují přístupnost pro všechny
+ variabilita