Recenze: Kouzelné čtení Zvířátka v zoo

kouzelne-cteni-zviratka-v-zoo-01

Nezáleží příliš na tom, jestli jsou brány zoo otevřené nebo ne. Zvířátka se vždy snaží komunikovat. Ve dne to je s návštěvníky, které se snaží přemluvit, aby si je vzali domů nebo jim alespoň hodili nějakou dobrotu. V noci si naopak povídají mezi sebou přes ploty a jejich hlasité hovory jsou slyšet široko daleko.

A nejvíc mají zvířátka rády malé děti. To se nyní promítá i na nové knize z edice Kouzelné čtení, kterou si pro nás připravilo vydavatelství Albi. Nese název Zvířátka v zoo a řadí se mezi tituly pro ty úplně nejmenší (už od dvou let!). Je ale jasné, že vypravování o panu Votýpkovi (vrátném v zoo) vyžaduje především Elektronickou tužku Albi.

Kniha je tentokrát opět plná velkých a jasných ilustrací, jejichž autorem je Libor Drobný. A zatímco zpěv dostala na starost Anna Čermáková, texty jí napsali Lenka Tovarová a Lucie Krystlíková připravila ostatní mluvené slovo. Podle jejího scénáře pak obsah (přes 1200 zvuků a textů) namluvil známý herec Milan Šteindler.

kouzelne-cteni-zviratka-v-zoo-06

A jak už je to pravidlem s tužkou z Kouzelného čtení, nejdříve musí rodiče dětem z oficiálních stránek kouzelnecteni.cz stáhnout soubor se všemi zvuky a nahrát jej do tužky. Pak už zbývá jen tužku spustit, dotknout se ikony pro zapnutí a čarování s doteky může začít. V pravém dolním rohu jsou tentokrát na všech stránkách stejné ovládací prvky. To proto, aby autoři malé děti nemátli zbytečnými změnami ve fungování.

Obvykle to funguje tak, že si dítě zvolí v pravém dolním rohu mód tužky, a poté už se stačí jen špičkou tužky dotknout některého z obrázků v knize (na zcela libovolném místě) a tužka na to zareaguje odpovídajícím způsobem. Může tedy malému čtenáři přednést krátký slovní název předmětu nebo jméno zvířete. S pomocí ikony pro detailnější popis se dítě dozví o předmětu více informací a začne pronikat do příběhu knihy.

Ten vypráví o panu vrátném Votýpkovi, kterého mají všechna zvířátka rády. Dozvíte se, že se mu rozbil fotoaparát a jeho zvířecí kamarádi by mu chtěli darovat nový. Mezi řečí ale objeví děti také spoustu nových kamarádů od malých slůňat, přes tučňáky a klokany až po populární surikaty. Životní prostředí v této zoo je krásně přátelské, protože všechna zvířátka sdílí obvykle jeden velký výběh.

kouzelne-cteni-zviratka-v-zoo-05

Třetí ikona do dění v knize vnese ještě více akce. Věci začnou vydávat zvuky, ale především zvířata začnou vyprávět nebo si mezi sebou povídat. A kromě nových zvířátek děti na každé dvojstraně budou doprovázet dva mazlíčci pana Votýpky, papoušek Ferda a kočka Evelýna. Hlas Milana Šteindlera by pak v představách dětí měl náležet vypravěči celé knihy, šneku Augustýnovi.

Čtvrtá ikona v pořadí nabízí písničku. Ke každé dvojstraně náleží jedna. Rýmy jsou jednoduché a slok je vždy několik. Melodie je chytlavá a děti si některé z nich určitě oblíbí.

Závěrečnými funkcemi je dvojice kvízů. Ten první po dětech chce najít konkrétní věci, zatímco druhý už požaduje více znalostí. Zadání je totiž obecné a děti musí rozumět základním vazbám a fungování věcí.

kouzelne-cteni-zviratka-v-zoo-08

Je dobře, že elektronická tužka v případě omylu v kvízu dá sice dítěti možnost opravy a dokonce mu otázku zopakuje, v případě chyby se ale posune dál. A po pěti otázkách následuje vyhodnocení.

A jak se celý příběh dobere konce, na poslední dvojstraně čeká ještě sladká tečka – mapa celé zoo, která je vlastně shrnutím jednotlivých předchozích stran. Děti si tak mohou jednotlivá prostředí krásně zařadit do kontextu a výtečně si tím trénují představivost. Obecně pak samozřejmě kniha opět exceluje v obohacování slovní zásoby. Pokud uvážíme, že knihu může dostat do ruky už dvouleté dítě, pak je její přínos naprosto neoddiskutovatelný. Jestliže máte takového malého prcka a uvažujete o elektronické tužce, pak byste měli začít touto knihou, která je kromě naučného významu i soběstačná.

kouzelne-cteni-zviratka-v-zoo-10

Moc se nám líbí, jak je kniha soudržná a vypráví ucelený příběh. To jsme v ostatních knihách Kouzelného čtení ještě neviděli a pro děti je to obrovské plus. Mohou se totiž do světa opravdu ponořit a vnímají ji celou jako jednu velkou pohádku. Vzhledem k množství textů, zvuků a písní navíc příběh opravdu nějakou dobu vydrží a kvízy donutí dítě se k ní opakovaně vracet.

Zvířátka v zoo jsou další knihou z edice Kouzelné čtení, ale jsou mnohem víc. Jsou především nádhernou pohádkou rozdělenou na několik stránek a stovky textů. Děti si ji užijí vlastním tempem a mohou objevovat svět, který autoři na stránky ukryli v podobě zvuků, písní i dialogů. Zvířátka v zoo jsou parádní mluvící a zvučící knihou pro ty nejmenší.

Recenze: 1989 Úsvit svobody – jaká je cena svobody?